Träna på rulle

Edarion

Aktiv medlem
Träna på rulle
Hej!
Jag har idag en otroligt enkel tacx trainer. Nu funderar jag på att byta av flera anledningar...

1. Kunna köra digitalt och med watt
2. Få ner ljudvolymen

Nu funderar jag på att satsa på rullar istället för trainer. Just nu är jag inne på denna http://www.elite-it.com/en/node/12742

Anledningen till att jag överväger det är för att det verkar roligt och den är dessutom enkel att stuva in under soffan

Någon som tränar på rullar istället för trainer idag? Varför gör ni det? Har ni speciellt inomhusdäck eller kör ni med samma som ute (lvg)?

Att jag ska byta har mycket att göra med en satsning för Vätternrundan 2018. Just nu tränar jag inte alls med watt, men kommer behöva det under vintern för att kunna hänga på gruppens träningsprogram.

Träna på rulle
Efter att ha ruttnat på trainer och glo in i en vägg så har jag nu börjat lite med lånade rullar, helt analoga.
Jag tycker att det är roligare än min gamla trainer men kan inte alls lasta på lika mycket och köra tunga/jobbiga intervaller. Men det kan ju bero på mig med. Men nu har jag kört några ggr och sist så satt balansen som den skulle. Jag kör med vanliga lvg-däck.
Men det kan ju vara så att med elrullar så läggs det på motstånd? De analoga rullar ju löjligt lätt så jag förstår varför det är svårt att få det så tungt som det var på trainer. Sen har jag 46/11 som tyngsta utväxling, vilket säkert har med saken att göra.

Träna på rulle
Vanliga rullar är grym kadensträning och hyfsat roligt eftersom det blir lite teknikträning. Med motståndsreglering (och helst med upphängning så de kan röra sig lite i längsled) känns det i teorin rätt kul. Skulle välja det före trainer som ju är så sjukt trist.

Träna på rulle
Miss Lycka sa:
Rullar är teknikträning. Trainer är en mer fysisk övning.

Har du egen erfarenhet eller vad baserar du det på?
Arion-Digital-graphic.jpg

Känns väl som om dessa watt ska kunna ge även eliten tillräcklig fysisk träning?

Träna på rulle
Jag kör med elite rullar som har erg mode. TR appen styr motståndet efter hur passet är upplagt. Funkar perfekt har kört i 4v och bra teknikträning med motstånd som räcker för att bli stekt :). Kör med mtb: n och släta däck
Lycka till

Träna på rulle
Fick låna rullar idag, men måste säga att jag är förvånad över att de inte är helt perfekt runda, utan skapar en liten liten vibration, vilket i sin tur skapar ett väldigt irriterande ljud. Skulle jag cykla länge skulle jag nog dessutom bli irriterad på att cykeln vibrerar. Någon som har liknande erfarenheter?

Träna på rulle
Edarion sa:
Miss Lycka sa:
Rullar är teknikträning. Trainer är en mer fysisk övning.
Har du egen erfarenhet eller vad baserar du det på?
Normaltrullarna har ingen magnetbroms (kan vara svårt nog att stanna kvar ändå vid pådrag :-) ) så normalt är dom för uppvärmning och teknikträning.
Men visst finns detmed magnetbroms och visst finns det med "vagga" (lite quickmotion) och visst finns det med alurullar som är runda längre.
Här är en käck "liten" https://www.roodol.com/shop/?v=c37a77712373

Tillbaka
Topp