[träna] ta i för hårt under längre pass?

SuperApe

Aktiv medlem
ibland hör och läser man om att motionärer under distanspassen cyklar för hårt och i fartpassen inte tar i tillräckligt.

Att fartpassen inte är tillräckligt hårda kan man ju förstå, men att man ska ta det lugnt på distanspassen är inte lika lätt fatta, för mig iaf.

Såg en artikel om detta i Cycling Plus för några månader sedan, men tidningen hann gå upp i rök innan jag läst den.

Vad är det för teorier som ligger bakom att man inte bör cykla eh, ”för hårt” under längre sträckor?

Inte för att jag kan nåt om cykelträning, men ändå.
Jag tror att problemet med att cykla för hårt på distanspassen är att man bryter ner sig så man inte orkar köra tillräckligt hårt på intervallpassen.

Men för en vanlig motionär som du och jag så tror jag att all cykling är bra. Men om man kör hårt på långpassen måste man se till att vila tillräcklit efteråt.
/J

Tävlingar, även motionsloppen, är ju långa och hårda så det borde väl vara bra att någon gång köra långt och hårt även på träning.

Det diskuterades livligt på Hofvets forum för något år sedan. Vissa tyckte att distanspassen inte skulle innehålla fartlek, eftersom det då inte var just distanspass. De var heller inte lämpade som intervallpass eftersom de var för långa. För egen del tyckte jag att de var både kul och bra träning, men jag hade inte som mål att varken tävla eller cykla fort. På senare år har jag inte deltagit, eftersom familjelivet prioriteras.

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> ibland hör och läser man om att motionärer
> under distanspassen cyklar för hårt och i
> fartpassen inte tar i tillräckligt.

ofta sant, pga att de kanske kör med bättre cyklister på de lugna passen och är själva för otränade.

>
> Att fartpassen inte är tillräckligt hårda kan
> man ju förstå, men att man ska ta det lugnt på
> distanspassen är inte lika lätt fatta, för mig
> iaf.

allt är relativt. 75-80% av maxpuls i snitt över 4-6 h kan vara uppnåligt för en person, för hårt för en annan.

>
> Såg en artikel om detta i Cycling Plus för
> några månader sedan, men tidningen hann gå upp
> i rök innan jag läst den.
>
> Vad är det för teorier som ligger bakom att man
> inte bör cykla eh, ”för hårt” under längre
> sträckor?

gammal skrock mestadels. titta på http://oijer.blogspot.com/ i högerspalten - det här med distans 1&2. Det finns en hel del kommentarer där som behandlar ämnet.

Jag har hört snack om att man hinner fylla på med energi från fettreserverna om man tar det lugnt. Om man har för bråttom så bränner man alla kolhydrater man har i magen (semlor t ex) och det som finns i levern och sedan så är det tomt och man tar slut. Fettförbränningen har liksom inte hängt med. Nåt i den stilen ska det vara.

Vad man som tävlingscyklist ofta vill uppnå med distanspassen är att lära kroppen att använda fett som energikälla. Kör man på hårdare under distanspassen så går kroppen istället på att använda sig av kolhydrater, vilket då leder till att kroppen inte lika effektivt lär sig att använda sig av fett.
Varför är det då så viktigt att lära kroppen att använda sig av fett som energikälla? Jo, eftersom oavsett hur bra tränad man är så kan kroppen inte använda sig av enbart kolhydrater i mer än 1,5-2h. Eftersom de flesta tävlingar ligger på närmare 4-5h så är detta en klart viktig del i träningen.

För motionären som bara kör för att vara lycklig utan några prestationskrav gör bäst i att hålla det höga/låga tempot som gör honom lyckligast.

Ni som läser kommentarerna på min blogg kan ju läsa er till att man bränner som mest fett vid det som kallas FatMax. På vilken nivå FatMax ligger är olika från individ till individ, men ""65% av VO2max är ett "normalvärde"", skrev Fredrik Ericsson. Lite högre för vältränade individer.

Det är faktiskt i sömnen som man bränner störst relativ mängd fett. Men hur många lägger sig och sover för att träna kroppens fettförbränning?

Intervaller bör man givetvis köra hårt då man kör dom. Om man inte är tränad nog att orka köra hård distans och hårt på intervallerna bör man kanske ta det lite lugnare på distanspassen.

Själv så kör jag oftast intervallpass före distanspass. Just för att ha bra ben till intervallerna.

Nä, jag tror inte heller det spelar stor roll för en som moi. Men intressant ändå att det inte finnas nåt klart svar. Inte så konstigt då det säkert är individuellt vad man gillar helt enkelt. Skönt så. I senaste Kadens stod det ju igen, att man ska köra hårdare än man tror när man ska köra hårt och vice versa när man cyklar lungt...

Det blev lite rörigt på Öijers finfina blogg om energiintag och fikapauser, men intressant. Fikapauser är obligatoriskt på rundor över 7 mil på vintern och 8 på sommaren.

allså.. det går ju att med en utmärkt grund att diskutera och förespråka både lugnare tempo och hårdare tempo på distanspassen. Det känns som att det är här alla snöar in på detaljer. Ett träningsupplägg är mycket mer komplext än de enskilda passen, och det som är bra ena dagen är kanske inte lika bra en dag nästa månad. Frågan borde inte vara om man ska köra hårt eller lugnt på distanspassen, frågan borde vara NÄR man ska köra hårt, och NÄR man ska köra lugnt.

att motionärer inte håller optimal belastning på sin träning är knappast en nyhet. deras träning är ofta rätt ooptimerad för att ge maximal träningseffekt, men vad är syftet med deras träning?

Jag fick detta förklarat för mig för ett par veckor sedan, tyvärr har jag inte det i skrift framför mig så ta korrektheten med en nypa salt.
Denna nobla herre förklarade i korthet de fem olika träningszoner ungefär såhär:
Zon 1 återhämtning
Zon 2 Lugn distans, vilket stimmulerade kroppens aeroba förmåga och ökade på kroppens möjligheter att tex transportera syr i blodet, samt fett färbränning
Zon 3 Den intensitet 'de flesta' (läs Jag) oftast hamnar i under träning, komfortzonen, det rullar på ganska bra, börjar bli lite jobbigt med man orkar ändå hålla på länge.
I denna zon var träningseffekterna man uppnådde i Zon 2 förminskade då man tog i hårdare och därmed istället började träna kroppens anaeroba funktioner (zon4) men inte tillräckligt hårt för att vara riktigt effektivt. Det man alltså tydligen framför allt tränade i denna zon var övergången för kroppen mellan olika belastning. DVS För fort för distanspass.
Zon 4 Hård distans
Zon 5 intervaller

Som jag förstod det vad det gällde mig själv så innebar detta att jag i princip alltid tränade i Zon 3. När jag körde lugna pass körde jag liiite för hårt vilket knuffade upp mig från zon 2 till 3 och när jag körde hårdare pass (inte intervall) var jag liiiite för lat och halkade ner till zon 3.
Om man som jag oftast cyklar bara för att jag tycker det är så förbannat roligt spelar detta ju ingen som helst roll, men om man däremot vill se en ökning av sin prestationsförmåga och tror att man tränar effektivt är det ju rätt snopet när det visar sig att man inte gör det...

Ska försöka komma ihåg att länka till lite korrekt info när jag kommer hem.

så vitt jag förstår/
Crallanbrallan

Jag tror på längre pass även om man tävlar i kortlopp (12-15 mil). Jag tror det är bra att vänja kroppen och huvet att hålla trycket uppe i 20-30 mil. Inte så ofta men några såna pass på våren för att sparka igång kroppen.
/J

All form av variation i sin träning tror jag gör att kroppen utvecklas.
Vill man förbättra (dvs förändra) sin cykling så måste man hela tiden förändra sättet och man tränar på.

Ganska logiskt när man tänker på det.

Dvs alla pass är bra bara dom inte ser exakt likadana ut hela tiden.

Jag har problem med att köra lungt på mina distanspass, framförallt på MTB. Det har nog att göra med att jag nästan alltid tränar ensam, då blir det att man kör på nära maxgränsen hela tiden.

Jag känner att jag saknar lugna pass emellanåt för att återhämta mig. Då ger tempopassen mer effekt.

Hmm har man svårt att köra lugnt på distanspassen är det väl inte svårare än att lägga in en extra dags vila innan tempopassen. Alternativt göra något annat låg intensivt istället för cykel distans, en promenad i 2-3 timmar är ju inte att underskatta.

Jag föredrar snarare att köra själv på distanspassen då jag enklare kan hålla en jämn fart/belastning. Kör man i grupp (vilket förvisso är roligare) blir det lätt en del trissande av farten.

bigmollo skrev:
> Jag cyklar lugnt för att orka dricka vin hårt.

bigmollo skrev:
> cjmax skrev:
> --------------------------------------------------
>
> > Det jag undrar är när man kör tex 140mil
> > London-Edinburgh-London, när börjar man då spurta?
> > E de när man har 40mil kvar, 20, 10?
>
>
> Spurta är en livsstil, det gör man hela tiden.

Hur ska du ha det... ;-)

/CJ

crallan skrev:
> Jag fick detta förklarat för mig för ett par
> veckor sedan, tyvärr har jag inte det i skrift
> framför mig så ta korrektheten med en nypa
> salt.
> Denna nobla herre förklarade i korthet de fem
> olika träningszoner ungefär såhär:
> Zon 1 återhämtning
> Zon 2 Lugn distans, vilket stimmulerade kroppens
> aeroba förmåga och ökade på kroppens
> möjligheter att tex transportera syr i blodet,
> samt fett färbränning
> Zon 3 Den intensitet 'de flesta' (läs Jag) oftast
> hamnar i under träning, komfortzonen, det rullar
> på ganska bra, börjar bli lite jobbigt med man
> orkar ändå hålla på länge.
> I denna zon var träningseffekterna man uppnådde
> i Zon 2 förminskade då man tog i hårdare och
> därmed istället började träna kroppens
> anaeroba funktioner (zon4) men inte tillräckligt
> hårt för att vara riktigt effektivt. Det man
> alltså tydligen framför allt tränade i denna
> zon var övergången för kroppen mellan olika
> belastning. DVS För fort för distanspass.
> Zon 4 Hård distans
> Zon 5 intervaller
>
> Som jag förstod det vad det gällde mig själv
> så innebar detta att jag i princip alltid
> tränade i Zon 3. När jag körde lugna pass
> körde jag liiite för hårt vilket knuffade upp
> mig från zon 2 till 3 och när jag körde
> hårdare pass (inte intervall) var jag liiiite
> för lat och halkade ner till zon 3.
> Om man som jag oftast cyklar bara för att jag
> tycker det är så förbannat roligt spelar detta
> ju ingen som helst roll, men om man däremot vill
> se en ökning av sin prestationsförmåga och tror
> att man tränar effektivt är det ju rätt snopet
> när det visar sig att man inte gör det...
>
> Ska försöka komma ihåg att länka till lite
> korrekt info när jag kommer hem.
>
> så vitt jag förstår/
> Crallanbrallan

förmodligen får du bättre träningseffekt av zon 3 än zon 2. Att kategorisera så snävt som att lägre puls per definition ger bättre effekt än högre puls (ansträngning förenklat) är rätt gammalmodigt.

stimulans av aerob kapacitet sker i zon 1-5 (om du spaltar upp zonerna). ju högre zon, desto bättre effekt.

Senast redigerad av en moderator:
Micke S skrev:
> crallan skrev:
...jadajada...

så vitt jag förstår/
> > Crallanbrallan
>
> förmodligen får du bättre träningseffekt av
> zon 3 än zon 2. Att kategorisera så snävt som
> att lägre puls per definition ger bättre effekt
> än högre puls (ansträngning förenklat) är
> rätt gammalmodigt.
>
> stimulans av aerob kapacitet sker i zon 1-5 (om du
> spaltar upp zonerna). ju högre zon, desto bättre
> effekt.

Stämmer säkert, det kanske är just gammalmodiga uttalanden som ligger till grund för den ursprungliga frågan. Det enda jag tycker mig hitta som känns aktuellt är att det bara är långa intervaller ca 4min som är värt något överhuvudtaget, förutom rena återhämtningspass. Läste en artikel av några Norrmän som hävdade att allt annat bara var en sämre variant på just långa intervaller.
Som jag har förstått det gör ju inte mjölksyran den aeroba träningen effektivare, det är väl därför man har 'uppfunnit' intervaller? För att man ska vädra ut mjölksyran och låta hjärtmuskulaturen arbeta med så högt motstånd som möjligt.
Utveckla gärna! jag tycker sånt här är väldigt spännande!
Mvh Crallan

Jag instämmer! Vill veta mer... Förutom ett distanspass under helgen på 3-4 timmar där jag ligger runt 75-80% av max kör jag nästan bara intervaller (2-3 ggr/vecka) med något enstaka återhämtningspass om jag känner mig sliten eller lite stel i benen. Får till våren se om det ger resultat. Tycker dock att intervaller är väldigt mentalt påfrestande att köra när de är 3+ min. Några tips på hur man blockar bort det obekväma?

Ett starkt argument för distanspass har ju tidigare varit att den lokala kapiciteten tränas då. Alltså mitokondrier, kapillärer och enzymer. (förutom tillvänjningen för leder, ligament, sittställning mm.). Nyare forskning visar lite paradoxalt att korta all-out intervaller stimulerar den lokala kapaciteten bäst.

Den centrala kapaciteten (främst hjärta, även andningsmuskulatur och till viss del lungor) tränas bäst genom att ligga på hög puls, 90-95% av max. För länge sedan trodde man att slagvolymen nådde sitt max vid 60-70% av max HR. Nu anser man att det stämmer för icke aktiva men för vältränade så ökar den upp till nära maxpuls. Därav de högintesiva intervallerna för att öka central kapacitet.

Vad jag tror ligger till grund för mångas funderingar är att man blandar gamla och nya uppfattningar. Man kanske läser en färsk studie och blandar det med vad som stog i en bok för 20 år sen. Sen blandas begrepp och termer ihop emellanåt. Är man intresserad så är mitt tips att dels läsa en nyreviderad bok i fysiologi för att få grundläggande förståelse och kunskap, sedan göra djupdykningar i de områden som lockar. Men man får aldrig glömma att vara källkritisk och våga resonera själv, eller att diskutera på happy :-)

Personligen tror jag att de klassiska distanspassen som noggrant planerad träning är lite utdöende, framför allt om man cyklat i många år. Som sällskapsrunda, fikarunda eller äventyrscykling är det nog på frammarsch.

/Magnus

JPKC skrev:
Några tips på hur man blockar bort
> det obekväma?

Tävla mot någon är nog bästa distraktionen.

Magnus79 skrev:
> JPKC skrev:
> -----
> Några tips på hur man blockar bort
> > det obekväma?
>
> Tävla mot någon är nog bästa distraktionen.

Om man är hemma och harvar på trainern då?

JPKC skrev:

> Om man är hemma och harvar på trainern då?

Slå på vilse i pannkakan och vänt hojen bort från tv'n.. när den hemska stor potätern kommer med sitt' putt putt putt' så glömmer du nog tid och rum och vevar på för fullt i ren panikångest!

Ah men vafan, du får ju skriva tydligare ;-).. Nädå, jag har samma problem själv, körde 4x4 min intevaller men ruttnade fort på det. Bra musik var nog det enda att tillgå. Annars har jag inga tips, men är tacksam om någon har.

Vore ballt om man kunde köra något typ av nätverk och ha en skärm där man ser varandra..

Magnus79 skrev:
> Vore ballt om man kunde köra något typ av
> nätverk och ha en skärm där man ser varandra..

Nånting säger mig att det skulle urarta. :)

Äsch! Jag kom precis på en idé. När jag var liten och spelade Commodore 64, så gick många spel ut på att "jucka" joysticken fort som fan. Det fanns även ett sexbaserat spel, har för mig att svåraste nivån var gruppsex.. Ett sånt lir kopplat till trainern skulle nog få fart på spirorna. Det skulle aldrig urarta ;)

Magnus79 skrev:
> Det fanns även ett sexbaserat spel, har för mig
> att svåraste nivån var gruppsex..

Ah Sex games. Jag fick in takten fint när jag körde den.
/J

crallan skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > crallan skrev:
> ...jadajada...
>
> så vitt jag förstår/
> > > Crallanbrallan
> >
> > förmodligen får du bättre träningseffekt av
> > zon 3 än zon 2. Att kategorisera så snävt
> som
> > att lägre puls per definition ger bättre
> effekt
> > än högre puls (ansträngning förenklat) är
> > rätt gammalmodigt.
> >
> > stimulans av aerob kapacitet sker i zon 1-5 (om
> du
> > spaltar upp zonerna). ju högre zon, desto
> bättre
> > effekt.
>
> Stämmer säkert, det kanske är just gammalmodiga
> uttalanden som ligger till grund för den
> ursprungliga frågan. Det enda jag tycker mig
> hitta som känns aktuellt är att det bara är
> långa intervaller ca 4min som är värt något
> överhuvudtaget, förutom rena
> återhämtningspass. Läste en artikel av några
> Norrmän som hävdade att allt annat bara var en
> sämre variant på just långa intervaller.
> Som jag har förstått det gör ju inte
> mjölksyran den aeroba träningen effektivare, det
> är väl därför man har 'uppfunnit' intervaller?
> För att man ska vädra ut mjölksyran och låta
> hjärtmuskulaturen arbeta med så högt motstånd
> som möjligt.
> Utveckla gärna! jag tycker sånt här är
> väldigt spännande!
> Mvh Crallan

det finns väl lite kritik att rikta mot Norrmännen också om man ska rota i de vetenskapliga fynden. norrmännen säger att hög maximal slagvolym är det bästa (pga bihängande faktorer), men tex studie på de bästa mtb-cyklisterna visar ingen klar korrelation mellan högst vo2 och prestationsförmåga på tävling.

mjölksyra är ett effektivt energisubstrat. det finns sportdryck med laktat tex, och forskning som visar att det är bra. att man ska vädra ur mjölksyran härstammar nog från den tiden man trodde mjölksyra var begränsande för prestationen, medan man nu är inne på att kroppen inte ens kan känna av halten av mjölksyra i muskulatur, den är dock en lättmätt parameter för att avläsa en muskels kondition(status).

för rena motionärer gäller dock alltid att den roliga träningen är den bästa träningen - för den utförs.

Den teori jag kör efter är att musklerna/muskelfibrerna är pulsrelaterade (eller kanske ännu bättre belastningsrelaterade).
Vi har tre olika sorters muskelfibrer: Långsamma typ 1, Snabba typ 2A och 2B.
Om vi bara tränar runt 80% och uppåt av HR-max då tränas inte de långsamma (uthålliga) muskelfibrerna lika effektivt som vid tex 60-70% av HR-max.

Tankegången när det gäller att träna på lägre puls är att det gäller att träna alla musklerna/muskelfibrerna, inte bara de snabba, även om man sedan vid ev. tävling ligger klart högre än 70% av HR-max så har man naturligtvis nytta av fler tränade muskler/muskelfibrer som hjälper till, man får alltså en större mängd tränade muskler/muskelfibrer genom att även träna lågpuls.

Om ni inte har provat så kör en 3h runda med en jämn puls på 65% eller 70% av er HR-Max, jag lovar att efter 2 h så kommer ni att undra varför ni blir helt slut i benen fastän ni knappt tagit i, och svaret är enkel, ni tränade just otränade muskler/muskelfibrer.

Fortsätter ni sedan att träna på 65-70% av HR-max i någon månad så kommer ni att se också att farten ökar markant vid de pulsintervallet.

Sedan så har ju vi cyklister ytterligare en utmärkt träningsfaktor till och det är kadensen, vi kan alltså träna på en bestämt puls och sedan bara variera kadensen, om vi kör ett träningspass med en kadens på över 100 så tränar vi de mer långsamma muskelfibrerna, kör vi på samma puls men med en kadens på under 80 så tränar vi mer det snabba muskelfibrerna.

Själv så kör jag distanspassen på 60-70% av HR-max och fartpassen på 80% och uppåt av HR-max, sedan så med söndagsgänget så blir det som det blir, oftast blir det en medelpuls på 75% av HR-max, med “först över krönet ryck” mm tja ni vet hur det brukar va.
Jag tycker att jag har täckt pulsintervallet ganska bra under veckan, det blir träning på alla pulsintervaller från 60-90% av HR-max nu på försäsongen, sedan så brukar jag variera träningen ungefär var 4'e vecka, allt ifrån ökning av intensivpassen till att köra två pass om dagen till att bara ändra kadensen på träningspassen.

För att sammanfatta lite och svara på SuperApe's fråga så är min teori att man tränar upp mer muskler/muskelfibrer om man tränar i ett större pulsspann, vilket man har nytta av när man verkligen tar i ordentligt.

/RunaR

RunaR: Coggan skriver i länkad artikel (s.3) ovan att en viktig aerob anpassning är "Interconversion of fast twitch muscle fibers (from type
IIb to type IIa)". Typ IIa är bättre lämpad för aerobt arbete än typ IIb och den träningen som bäst stimulerar detta är Tempo (L3) och Tröskel (L4). Givetvis är det bra att träna i olika intensiteter men inte enbart för muskelfibrernas skull. Som du ser i tabellen i artikeln sker det en mängd olika anpassningar, som stimuleras olika mycket beroende på intensitet. Den träningsintensitet som ger mest pang för pengarna är Tempo (L3), som också kallas Sweet Spot av Coggan i andra sammanhang.

Runa R skriver också: "...om vi kör ett träningspass med en kadens på över 100 så tränar vi de mer långsamma muskelfibrerna, kör vi på samma puls men med en kadens på under 80 så tränar vi mer det snabba muskelfibrerna." Du menar väl tvärtom här?

RunaR skrev:

> Om vi bara tränar runt 80% och uppåt av HR-max
> då tränas inte de långsamma (uthålliga)
> muskelfibrerna lika effektivt som vid tex 60-70%
> av HR-max.

Intressant aspekt, själv har jag aldrig lagt så mycket vikt vid lokal kapacitet, än mindre vid olika muskelfibrers rekrytering. I alla fall inte i cykling.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka ditt påstående, men jag väljer att se det som att man kan köra längre tid om man drar ner på intensiteten (60-70%). "Sanningen" är ju att vid 80% är typ 1 fibrerna aktiverade lika mkt som vid 60-70%. Min fråga/tanke är då: Behöver verkligen typ 1 fibrer 5h träningsstimuli? Den nya forskningen med korta intervaller talar ju emot det.

Joe Friel talar om "base AeT Training". (Aerobic Threshold)

Vid denna nivå så är det optimalt att träna långsamma muskefibrer, uthållighet och aerob förmåga.
Ligger på typ 20 slag under laktattröskel (anaerobic threshold - AnT). (Vilket i mitt fall blir typ 78% av maxHR)

Beroende på längd på lopp man skall köra senare under säsongen är det bra att träna 2-4h pass på denna nivån- tidigt under säsongen. Bygger en bra bas för fortsättningen så att säga.

Endoromannen. du inser att Andy Coggans gamla (lite inaktuella) artikel delvis går emot det som Magnus79 skriver tidigare?

Runar. muskelfibererekrytering har ingen sån koppling till pulsen. din samanfattning är bra, men all text innan är tyvärr felaktig och jag tror inte du kan hitta några stödjande bevis för det du skriver.

det är inte så konstigt egentligen att ny forskning tar så många år innan den slår igenom när det hela tiden trycks på med gamla teorier och modeller.

"Inside"-människor ligger först med den aktuella kunskapen. de som läser artiklar ligger nåt år efter, de som läser böcker ligger några år efter, och de som lyssnar på de som läser böcker ligger minst 10 år efter den aktuella forskningen, och detta är merparten av de som "bryr" sig.

Faktum är att de långsamma fibrerna tränas MER vid tempo och tröskel än vid ren distansträning:

Träningsform: L2 L3 L4 L5 L6
"Hypertrophy of slow twitch muscle fibers": x, xx, xx, xxx, x ("x"= träningseffekt)

L5 (vo2max intervaller) ger mer träning av långsamma fibrer än L2 (distans), i alla fall om man skall tro på fysiologisk forskning.

Nej det ska vara så som jag har förstått de artiklar jag läst. En högre kadens vid samma puls, eller hastighet om man vill använda det måttet, använder mer av de långsamma muskelfibrerna som generellt är uthålligare.

enduromannen skrev:
> Runa R skriver också: "...om vi kör ett
> träningspass med en kadens på över 100 så
> tränar vi de mer långsamma muskelfibrerna, kör
> vi på samma puls men med en kadens på under 80
> så tränar vi mer det snabba muskelfibrerna." Du
> menar väl tvärtom här?

Båda har rätt kan man säga.

ökad kontraktionshastighet innebär ökad aktivering av snabba muskelfibrer, MEN ökad hastighet i måttlig mängd under uthållighetsarbete ger lägre belastning/kontraktion, och därmed ökad andel långsamma fibrer i aktivering.

Mycket utav uthållighetsträningen handlar om att använda typ II till "typ I"-arbete. Detta är livets gång och sker oavsett man tränar distans eller inte, och anledningen till att gamla cykelgubbar kan vara riktigt sega temponötare men dåliga på att spurta. Motsatt så rör sig tex sprinters (100 m löpning) inte mer än nödvändigt för att behålla sin muskelkomposition.

schture skrev:
> Nej det ska vara så som jag har förstått de
> artiklar jag läst. En högre kadens vid samma
> puls, eller hastighet om man vill använda det
> måttet, använder mer av de långsamma
> muskelfibrerna som generellt är uthålligare.
>
> enduromannen skrev:
> -----
> > Runa R skriver också: "...om vi kör ett
> > träningspass med en kadens på över 100 så
> > tränar vi de mer långsamma muskelfibrerna,
> kör
> > vi på samma puls men med en kadens på under
> 80
> > så tränar vi mer det snabba muskelfibrerna."
> Du