[träna] ta i för hårt under längre pass?

enduromannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag länkar till en kort artikel av fysiologen
> Andy Coggan:
> http://www.freewebs.com/velodynamics2/trainingleve
> ls.pdf
>
> Kolla särskilt s. 3, som visar vilka anpassningar
> som sker vid olika träningsintensiteter.

Det är en ganska bra sammanställning. Flera källor, men gjord 2001 på litteratur, vilket ger gamla uppfattningar. Mycket av det stämmer än idag och jag ser det som något bra att läsa för sin grundkunskap, men inte något att använda som argument mot nyare forskning.

RunaR skrev:
> Om ni inte har provat så kör en 3h runda med en
> jämn puls på 65% eller 70% av er HR-Max, jag
> lovar att efter 2 h så kommer ni att undra
> varför ni blir helt slut i benen fastän ni
> knappt tagit i, och svaret är enkel, ni tränade
> just otränade muskler/muskelfibrer.
>
> Fortsätter ni sedan att träna på 65-70% av
> HR-max i någon månad så kommer ni att se också
> att farten ökar markant vid de pulsintervallet.

Menar du att jag skulle bli "helt slut i benen" om jag körde 3 timmar 65-70% av HR-max, även om jag inte brukar blir det då jag kör 3 timmar 80% av HR-max?

Alltså, det vore ju trevligt om man fick bra träningseffekt vid så låga ansträngningsnivåer som du pratar om, ut och mys-pys-cykla i stället för att ligga och pressa och ha ont. Men det låter lite för bra för att vara sant tycker jag.

Joakim Quensel skrev:
> RunaR skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om ni inte har provat så kör en 3h runda med
> en
> > jämn puls på 65% eller 70% av er HR-Max, jag
> > lovar att efter 2 h så kommer ni att undra
> > varför ni blir helt slut i benen fastän ni
> > knappt tagit i, och svaret är enkel, ni
> tränade
> > just otränade muskler/muskelfibrer.
> >
> > Fortsätter ni sedan att träna på 65-70% av
> > HR-max i någon månad så kommer ni att se
> också
> > att farten ökar markant vid de
> pulsintervallet.
>
> Menar du att jag skulle bli "helt slut i benen" om
> jag körde 3 timmar 65-70% av HR-max, även om jag
> inte brukar blir det då jag kör 3 timmar 80% av
> HR-max?
>
> Alltså, det vore ju trevligt om man fick bra
> träningseffekt vid så låga
> ansträngningsnivåer som du pratar om, ut och
> mys-pys-cykla i stället för att ligga och pressa
> och ha ont. Men det låter lite för bra för att
> vara sant tycker jag.

nej det där stämmer ju inte. Man använder väl mest långsamma muskelfibrer vid ett jämnt tempo oavsett ifall man cyklar med en puls på 60 eller 90% av maxpuls, de snabba muskelfibrerna kommer väl mer in i bilden vid en skyltspurt.

Även om man nu skulle bli effektivare i 65% eller 70% HR-max av att ligga och nöta på så låga nivåer så undrar jag vad vitsen med detta skulle vara. Även under ett långlopp som vätternrundan så ligger i alla fall jag på över 80% av HR-max.

Ungefär som att träna på att få ner pulsen när man är ute och promenerar när man ska bli bra på löpning.

Micke S, kanske lite slarvigt av mig att skriva pulsrelaterat borde vara belastningsrelaterat, men tyckte det var lättare att koppla det hela till pulsen för förståelsens skull. Får nog hålla med dig också att min information är nog lite gammal, ursäkta.

Angående frågan om långsamma/snabba- fibrers förhållande till kadensen så finns detta att läsa: http://www.victorycycling.net/training/Cycling_Cadence.doc

Joakim Quensel, det har jag skrivit av egen erfarenhet, körde innan jag skaffade pulsklocka mina rundor (10-20mil) och låg på 75% av HR-max och uppåt, när jag sedan informerade mig lite mer om pulszoner och läste då om principen att köra fartpassen hårt och distanspassen lite lugnare så började jag med 60-70% takt på långpassen och jag kommer ihåg att de första passen på 70% blev en pina, efter 2h så trodde jag att det var något fel på mig, benen kändes som om man hade cyklat 20mil inte 5-6mil, fattade inte först vad som hade hänt men efter nästa tur, då kom jag faktiskt 3h innan fenomenet kom igen, då började jag förstå.
Kan nämna också att på distanspassen så ligger jag stadigt på den förutbestämda pulsgränsen, kör jag på 70% av HR-max som för min del blir 128slag/min, så försöker jag att inte gå över denna pulsgräns utan försöker hålla mig mellan 123-128slag/min under hela passet.

Joakim Quensel, Vitsen med det hela är just som jag skrivit innan att ju mer tränade muskler/muskelfibrer du har ju starkare blir du, och som jag har märkt särskilt i motlut/uppförsbackar.
Som jag skrivit, det är bara att prova.

Jag måste också erkänna min dåliga information om de senaste utvecklingen på området, men jag ser nu också ännu tydligare (när jag läst Coggans trainingslevels) vikten av att träna i varierade zoner, vill dock höra om Magnus 79 har någon ännu “färskare” information om ämnet?
/RunaR

Magnus79 skrev: "Det är en ganska bra sammanställning. Flera källor, men gjord 2001 på litteratur, vilket ger gamla uppfattningar. Mycket av det stämmer än idag och jag ser det som något bra att läsa för sin grundkunskap, men inte något att använda som argument mot nyare forskning."

Visst, det finns alltid nyare forskning men frågan är om det automatiskt är detsamma som bättre forskning. Man kan givetvis lägga till det som bl.a. Burgomeister et.al. skrivit om gällande 30 s intervaller och dess effekter även för uthållighetsarbete, de rönen berörs inte hos Coggans artikel av naturliga skäl.

Det som är kul med Coggan är att han inte bara är en respekterad fysiolog, han är även bra på att kommunicera sina idéer så att även en amatör som jag begriper (tror jag...).

Jag tror att det inte bara är jag som efterlyser att de som sitter inne med sakkunskaper inte bara skriver att "det är gammal forskning" eller liknande, utan faktiskt ger oss exempel på de senaste rönen.

enduromannen skrev:

> Jag tror att det inte bara är jag som efterlyser
> att de som sitter inne med sakkunskaper inte bara
> skriver att "det är gammal forskning" eller
> liknande, utan faktiskt ger oss exempel på de
> senaste rönen.

för min egen del så känns det rätt ostimulerande att skriva någonting i en tråd, för att senare på dagen se samma tråd fullproppad med mer eller mindre felaktiga tolkningar eller idéer baserat på gammal hörsägen eller bara påhittat utifrån skribenten själv. Summan av tråden och de som läser är att alla sidospår som jag tycker är fel eller bara dåliga blir de som diskuteras.

Skulle jag hålla ett föredrag på nån sånt här ämne så skulle det knappast spåra ur som det ofta gör här. här blir allas röster mer eller mindre lika värda, och ämnesrelevansen och kunskapen därefter när de som bara tycker pratar högre än de som faktiskt har utbildning på området.

konkret: Jag avstår ofta från att skriva mer ingående för att:

- läsarna ofta saknar ämneskunskap för att tolka det jag skriver
- ingen bryr sig (?)
- tidskrävande med informationssäkerhetsställande (källor)

Det är jättebra att dessa ämnen diskuteras, och alla ska givetvis få säga sitt, och så ska det vara. det tråkiga är bara när den riktiga faktan blir svårutskiljd från mindre pålitlig information och därför svår att särskilja för den som är grön på området.

Okej, det blev kanske lite brist på ödmjukhet från min sida. Det kanske verkade som att jag sågade Coggan, det var inte tanken, utan mest använda hans skrift som ett exempel på äldre litteratur som ibland hunnit få nya rön (inte nödvändigtvis bättre forskning). Och det är precis Burgomaster et al's forskning som jag syftar på. Alltså inget personligt mot dig Enduromannen.

RunaR, just när det gäller träningszoner är jag inte så jättebra insatt. Men i andra trådar har jag länkat till en del studier, dock är det oftast svårt att kunna läsa dessa i sitt fulla format om man inte har inlogg och lösen. Jag läser eller laddar hem de från jobbet.
Här är iaf en länk till Burgomasters senaste, den kan man ladda hem gratis.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...nel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Senast redigerad av en moderator:
RunaR skrev:
> Micke S, kanske lite slarvigt av mig att skriva
> pulsrelaterat borde vara belastningsrelaterat, men
> tyckte det var lättare att koppla det hela till
> pulsen för förståelsens skull. Får nog hålla
> med dig också att min information är nog lite
> gammal, ursäkta.
>
> Angående frågan om långsamma/snabba- fibrers
> förhållande till kadensen så finns detta att
> läsa:
> http://www.victorycycling.net/training/Cycling_Cad
> ence.doc

det var väl ungf det jag skrev tidigare.

Micke S, jag tror de flesta skiljer på dina inlägg och de vanliga "tipsen". Fortsätt skriv, det finns några som läser i alla fall. :)

bigmollo skrev:
> Micke S, jag tror de flesta skiljer på dina
> inlägg och de vanliga "tipsen". Fortsätt skriv,
> det finns några som läser i alla fall. :)

+1

bigmollo skrev:

+1

+1

bigmollo skrev:

Micke S skrev bl.a." läsarna ofta saknar ämneskunskap för att tolka det jag skriver
- ingen bryr sig (?)
- tidskrävande med informationssäkerhetsställande (källor)".

Precis som ovanstående säger, JAG och många andra bryr mig vad du (och andra) skriver :-). Det är givetvis ingen som förväntar sig föreläsningar, bara att man ibland kan säga varför något är gammalt och inaktuellt. Jag, som är samhällsvetare, känner igen hur frustrerande det ibland är när man diskuterar med folk som uttrycker märkliga föreställningar om politik- och samhällsfrågor.

Det fanns faktiskt ett Tour de France-spel till C64 med en massa joystickjuckande: http://s64.emuunlim.com/gameinfos/tourdefrance/tourdefrance.htm

Magnus79 skrev:
> Äsch! Jag kom precis på en idé. När jag var
> liten och spelade Commodore 64, så gick många
> spel ut på att "jucka" joysticken fort som fan.
> Det fanns även ett sexbaserat spel, har för mig
> att svåraste nivån var gruppsex.. Ett sånt lir
> kopplat till trainern skulle nog få fart på
> spirorna. Det skulle aldrig urarta ;)

bigmollo skrev:
....Fortsätt skriv,

Jag fortsätter på hyllningen av initierade inlägg!

"The world's no. 1 cycle race deserves the world's no.1 sports software. Here it is. The fabolous Tour De France."

Ett sånt spel kopplat till trainern skulle vara OPTIMALT! ;-)

Jag är ingen tv-spels fantast, men shit vad det har gått framåt...

Tillbaka
Topp