[träning]Crosstrainers e dom bra?

captain8track

Aktiv medlem
Har börjat fundera på hur effektiva crosstrainers är? Alla som råkat se tv-shop nångång och Orbitreken vet ju hur fantastisk den är.

Men är det nån med koll som har koll på om det egentligen är vettig träning? själv brukar jag kombinera crosstrainer med löpband, men är det samma muskler? kan man kanske skippa löpbandet?

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> crosstrainer = bra & skonsam träning.
>
> Här har du lite Crosstrainers:
> http://www.stadium.se/sport/traning/traningsmaskin
> er?Level4ProductCategoryUUID=izvCROiohQMAAAEdJfsKr
> 9f3&isEkiosk=&MaxItemsPage=30&ShowAll=false&availa
> bility=ALL&SearchInCategory2=TlXCROioTiUAAAEdl_gKr
> 9f3&sort_attribute_1=name

har på gymmet, man blir lite fundersam bara. Svårt och veta hur man kör ett effektivt träningspass på en.

Anders H skrev:
> Men finns det nåt som ser larvigare ut?

näh, det är ju det...

Hörde om att det var någon sprinter som babbla om att man skulle köra tungt, och intervaller på 30sekunder. tror ändå att man ska kombinera det med löpbandet, men jag läste nånstans att man skulle hålla händerna stilla för spurter, på mitten pinnarna.

Jag brukar stå och nöta på löpbandet när jag är på gymmet men nu har jag fått nåt paj i knät. Så jag har börjat köra mer på crosstrainern. Det känns inte alls i knät och drar man på lite motstånd så man får jobba på hårt med armarna också så kan man ta ut sig själv väldigt snabbt och hårt. Antagligen är det väl inte helt rätt träning varken för löpning eller cykling men effektivt eftersom man använder hela kroppen på en gång. Och ja, det ser väldigt fånigt ut =)

Anders H skrev:
> Men finns det nåt som ser larvigare ut?

Skulle vara stavgång då. Den andra skidsimuleringen.
Crosstrainer ser extra märkligt ut när folk rör sig "baklänges".

Det finns en scen i "Lost in Translation" där Bill Murray visar hur värdig man ser ut på en crosstrainer.

Någon som har något mer att säga om crosstrainer?
Positivt eller negativt?

Jag funderar på att köpa en träningsapparat för hemmabruk då det inte alltid är så lätt att hinna ut.
Löpband och motionscykel går bort eftersom jag ändå kommer att köra denna träning utomhus ibland och då känns det som att det står mellan en roddmaskin och en crosstrainer.

Crosstrainern är bra. Men man måste hitta rätt, för de har olika geomitri.
Jag kör på en äldre modell på gymmet och den är riktigt skön att träna på.

Fungerar att nöta på 1 timma, lite långtråkigt dock, samt lite tabata-intervaller.
Den står stadigt och man kan ta ut sig. Tränar "hela" kroppen dessutom.
Skonsam och allsidig träning som inte gör dig bra på något speciellt annat än att hålla kroppen i trim.

Oftast är det den tränings som blir av, den som gör nytta och är bra.
Och det oavsett om det är på en Crosstrainern eller inte. Så är det för mig i allfall.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp