Träning efter förkylning

lundatok

Aktiv medlem
Träning efter förkylning
Tjena!

Jag måste fråga för det retar mig att man får sitta stilla när det är så fint väder ute...

Blev förkyld förrförra helgen och fick ligga nerbäddad större delen av förra veckan. I fredags var jag pigg nog för arbete och i söndags blev det nypremiär på hojen efter några veckor utan dämpare och så vidare, en lugn tur senare stog jag åter med ett leende på läpparna hemma igen. Eftersom jag kände mig stark körde jag det vanliga passet på gymmet på måndagen och fortsatte med lite cykling på tisdagen.

Problemet är att jag fortfarande är lite snuvig och rosslig i halsen och man vill ju gärna bli av med förkylningen så här på sommaren. Jag har inte blivit bättre sedan förra fredagen, men inte sämre heller.

Ska jag lugna mig och sitta i solen medans benen spritter så att förkylningen kanske ger med sig eller är det ok att köra lite gym och lite cykling så att man inte blir (mer) soffpotatis?

Träning efter förkylning
Du ska sitta stilla, det finns risk att du förvärrar saker och ting om du rör på dig. Hjärtat kan bli överansträngt och det finns risk att sjukdomen inte vill släppa greppet. Kolla in Touren på Eurosport, drick varmt the med honung och kom igen om en vecka istället för att dra omkring på en förkyling som aldrig vill släppa.

Träning efter förkylning
Du har lite mer en 2veck på dig!=)
Edit:2veck istället för 1 veck ska deet vara.
/Fredde

Senast redigerad av en moderator:
Träning efter förkylning
Om snoret är klart (inte gult) och förkylningen sitter enbart ovanför axlarna brukar det vara lugnt att ta det lugnt på cykeln.

Lyssna dock på kroppen och avbryt direkt om du känner att du inte orkar och att pulsen ändå är låg (dvs. du får inte upp pulsen).

Ett knep är att kolla den [vad-det-nu-hette ostatiska?] pulsen. När du vaknar på morgonen (eller har legat och vilat en stund) sätter du fingrarna på halsen så du känner pulsen. Kolla på klockan, när den slår om till ny minut börjar du räkna. Räkna tills klockan byter minut igen (eller använd en klocka med sekundvisare). Notera antalet slag. Det är din vilopuls.

Ställ dig nu upp och slappna av en minut, kolla pulsen igen stående. Skillnaden bör vara mindre än 30 slag mer för att stå upp än att ligga ned.

Tänk på att det här är generaliseringar.

Vitlök är bra för det innehåller mycket C-vitamin, men det gör apelsiner och en massa andra frukter också...

Krya på dig stallkamrat!

Träning efter förkylning
Alright, jag cyklar till jobbet varje dag och känner inget av förkylningen mer än klart snor och en lite rosslig hals. Inget halsont som jag brukar få i början av förkylningar.

Lugn cykling så länge förkylningen håller i sig får stå på programmet, hade tänkt att cykla idag eller imorgon, men då skippar jag det tills på söndag då det kanske blir lite Sandsjöbacka eller Delsjön.

Ingen gymning antar jag då. =/

Träning efter förkylning
Äh, massa svettiga karlar i tights. ;P

Edit: mental note, glöm inte smilys när du försöker vara rolig.

Senast redigerad av en moderator:
Träning efter förkylning
Högre i tråden nämndes att man skall lyssna på sin kropp.

Detta är det absolut viktigaste tipset på hur man kan träna. Själv kör jag samtliga dagar utom söndag då jag vilar (blandad träning av olika slag). Om kroppen säger träningsverk är det bara att köra mer nästa dag. Om kroppen säger något annat som t.ex. ont i hals och dylikt så vila. Man tjänar massor på att vila vid behov.

Jag har vid ett tillfälle struntat i vad kroppen sade och fick en inflammation i nackmuskeln som stoppade all träning i en månad så med andra ord var det inte värt det....

Lyssna på pulsen och halsen så kommer du att veta hur mycket du kan cykla.

Tillbaka
Topp