Träning inför långlopp (typ VR)

Jag kör med solkräm för att undvika att bränna mig om jag är ute och cyklar så länge i solen att det är risk för det. Med något enstaka undantag då hjärnan varit på semester (d.v.s. glömt smörja in mig) så har jag klarat mig både i Sverige och bergiga trakter söderut där solen tar hårdare.

Det finns tunna långärmade cykeltröjor eller som ovan nämnts ”arm screens”. För benen är det nog lämpligast med solskyddsfaktor

Vet inte exakt vad som sagts, men tre grejer som kan vara viktiga är:
- Mage. Den hinner balla ur på 30 mil om man har problem. Testa fram rätt energiersättning.
- Nacke/axlar. 30 mil på racer om man är ovan kan ge jobbig värk.
- Rompa. Ändan behöver tränas/härdas och naturlitvis snålar man inte på cykelbyxorna.

Jag cyklade väl ~14 timmar i solen igår och drog på ett lager Nivea +15 vid 7 tiden när jag bytte om. Trots mycket svett så upplever jag att den sitter det kvar och idag syns inte direkt mer färg än jag hade innan. Även tunna armvärmare hade jag tyckt var onödigt varmt, ska man hålla på länge och är känslig kan man väl ha med sig lite i en tub.

Hejsan och tack för alla svar!

Vet inte exakt vad som sagts, men tre grejer som kan vara viktiga är:
- Mage. Den hinner balla ur på 30 mil om man har problem. Testa fram rätt energiersättning.
- Nacke/axlar. 30 mil på racer om man är ovan kan ge jobbig värk.
- Rompa. Ändan behöver tränas/härdas och naturlitvis snålar man inte på cykelbyxorna.
Mage/Nacke/Ryggproblem kommer säkert att bli verkliga i ett långt lopp som detta, men dessa har jag aktivt försökt träna upp under vintern/våren så jag tror jag fixar de sakerna. Ang. föda så finns en bra tråd här på Happy som har hjälpt mig att fundera hur man kan klara utmaningen.

https://happyride.se/forum/threads/mat-energi-foer-cykelpass.3687427/

Jag cyklade väl ~14 timmar i solen igår och drog på ett lager Nivea +15 vid 7 tiden när jag bytte om. Trots mycket svett så upplever jag att den sitter det kvar och idag syns inte direkt mer färg än jag hade innan. Även tunna armvärmare hade jag tyckt var onödigt varmt, ska man hålla på länge och är känslig kan man väl ha med sig lite i en tub.
Jag kör med solkräm för att undvika att bränna mig om jag är ute och cyklar så länge i solen att det är risk för det. Med något enstaka undantag då hjärnan varit på semester (d.v.s. glömt smörja in mig) så har jag klarat mig både i Sverige och bergiga trakter söderut där solen tar hårdare.
Tack för tipset, har försökt skydda mig med solkräm, men tyvärr verkar den inte räcka till utan jag blir ändå solbränd och röd som en kräfta efter några timmar ute i solen och började undra om någon annan har haft liknande problem.

Därför tänkte jag undersöka möjligheten med kläder istället, men åtminstone vår lokala XXL-avdelning kunde inte hjälpa alls i saken.

Assos har tunna för solskydd.
Tack för tipset, ska undersökas! :)

Damstrumpor som klipps av vid fotleden är vad som användes på RAAM förr.
Låter som en intressant lifehack för långturer, men för en normal söndagstur tror jag det vore lite overkill. ;)

Mvh
Matts

Har du verkligen provat riktig solkräm då? Köp något på ett apotek med faktor 50. Med sådan på huden bränner man sig inte om man inte är extremt känslig. Har sådan till barnen tidigt på sommaren och trots att de är ute mycket är de ju nästan likbleka..?

Castelli har också både arm- och benvärmare som är solskyddande:

Jag har armvärmarna i svart, de värmer inte just nånting, men tar förstås bort lite fartvind så lite varmare känns det nog än utan.

Har du verkligen provat riktig solkräm då? Köp något på ett apotek med faktor 50. Med sådan på huden bränner man sig inte om man inte är extremt känslig. Har sådan till barnen tidigt på sommaren och trots att de är ute mycket är de ju nästan likbleka..?
(y) Det räcker inte med att ta en klick faktor 50 i handen och smörja hela kroppen med utan det gäller att lägga på ett ordentligt lager om man ska få det skydd som tuben visar. Ett tunt lager faktor 50 ger inget vidare skydd.

Tillbaka
Topp