Träning med kärra

Knasen00

Ny medlem
Träning med kärra
Hej som rubriken tyder på så har jag funderat på om man får mer träningen med en kärra back på cykel med en dunke vatten fram och till backa till jobbet och försöka att hålla hastighet

PS ni som inte fattar eller förstår vad jag skriver behöver inte möda sig med att svara för jag är dyslektiker så jag ser inte felen jag gör tack på för hand

Träning med kärra
Om du tränar en bestämd sträcka och ett bestämt tempo blir du tröttare med kärra. Det låter roligare att ta en omväg eller köra fortare...

Träning med kärra
Jag körde en runda med en kompis för flera år sen, där han hade sin dotter med i en kärra på släp. Det som var en lätt distansrunda för mig blev ett tröskelpass från helvetet för honom. Så en kärra kan ge ett rejält motstånd. :)
En fördel med det är att fartvinden minskar för samma ansträngningsnivå, vilket är ett plus vintertid om man har problem att hålla värmen. Ett annat är att farten sjunker, och därmed den sträcka som behövs för att få ihop ett träningspass på en viss tid. Det är en fördel om man vill hålla sig inom ett begränsat område utan att behöva cykla samma sträcka flera gånger.

Träning med kärra
Sedan beror det ju mycket på kupering.... På slätan ligger vagnen/vikten ganska bra och jämt när man väl fått upp farten. Är det backar däremot så kännerr du av det ordentligt.

Träning med kärra
Jag menar en sån cykelkärra med kapell som barn sitter i. Där är det inte bara vikten som bromsar utan en sån ger även ett enormt luftmotstånd. Gissningsvis en faktor 2-3 jämfört med en cyklist utan kärra. Så även på platten sjunker farten betydligt.

Träning med kärra
Jag har cyklat mycket med kärra, typ Chariot, och på platten upp till 25-30 så är det inte enormt stor skillnad. Men så fort det börjar gå uppåt så är det kämpigt!!

Träning med kärra
Om du ska hålla samma hastighet och sen lägger på viktmotstånd blir det såklart tyngre och mer träningseffekt :) Då är det väl, som andra skriver, viktigt att du hittar en kärra som sitter bra (typ barn-/hundkärra med kapell) samt att vikterna ligger stadigt i kärran.

Men kanske finns det lättare sätt att få motsvarande effekt, som inte kräver kärra och grejer?

Jag tänker:
- Mindre luft i däcken ökar rullmotståndet och du får trampa hårdare
- Konstant bromseffekt, typ att bromsklossarna ligger lite på
- Om det går, ta omvägen förbi ett par extra uppförsbackar eller typ sand-/grustag, något som är extra jobbigt att trampa i

Senast ändrad:
Träning med kärra
Knasen00 sa:
Hej som rubriken tyder på så har jag funderat på om man får mer träningen med en kärra back på cykel med en dunke vatten fram och till backa till jobbet och försöka att hålla hastighet

PS ni som inte fattar eller förstår vad jag skriver behöver inte möda sig med att svara för jag är dyslektiker så jag ser inte felen jag gör tack på för hand

Det kommer gå långsammare med kärra. Om du tycker att det är lättare att kontrollera cykeln vid lägre hastighet så är det lättare att cykla dig trött och få mer träning. Alternativet är att du skaffar dig växlar på cykeln som gör att du kan fortsätta trampa över 50km/h, då blir du också trött och får mer träning.

Själv tycker jag att det är lättare att köra riktigt hårt i uppförsbackar. Att köra i uppförsbackar med kärra fungerar också. Att köra hårt i nedförsbackar med kärra kan jag inte rekommendera.

Träning med kärra
Nej man får inte mer träning, blir bara tråkigare. Satsa hellre på mer fart med en lätt cykel, det är roligare för de flesta.

Träning med kärra
Semester med husvagn?
Resa201127.jpg

Blir det för jobbigt uppför, kan man alltid hoppa in i kärran! Tyckte hunden..
Bränner fint i vaderna, den sista uppförs-löpan.

Träning med kärra
Från början på 80talet drog jag ofta kärra med barn i. MiniMaxi ihopfällbar. Med bra rundtramp blev det bekvämare för barnen. Ett år körde jag Vättern sub9 med start efter 03:00 o duschade, packade 2barn o campingutrustning o startade ett par veckors cykelsemester från Motala. Göta kanal, Gottland, Öland. 70 mil. INGA problem för frugan att hänga med första veckan. Nu som pensionär har jag kärran till o från skogen vid bärplockning o vedhuggning.
Jag tror kärra är riktigt bra för rundtrampet och styrkeintervall men man ska nog vara lite tokig för att inte tröttna.

Träning med kärra
Jag kör regelbundet med barnkärra som utfärdspackad väger uppåt 50 kg. Vetetusan om det ger mer eller bättre träning. Annorlunda träning är nog ett bättre ord. Det är lite som att jämföra spinning med benpress. På en snabb landsvägsrunda kämpar jag med puls och mjölksyra men när kärran är på kämpar jag mer med "styrkan". Det är två ganska olika känslor i kroppen. All vikt bakpå gör att jag har svårt att spinna upp mig i röd pulszon. Andra kan säkert lyckas bättre med det.

Träning med kärra
Tack för alla svar och roliga svar med fick mig lite skratt med. Men förtydliga detta lite som jag glömde att jag har ca 1mil enkel väg med en bra backe upp sen så några små backar på detta och det är den kortaste vägen till jobbet sen så finns det två vägar till som är lite längre. Det låter som att att det inte blir så mycket mer träning med att köra med släppkärra med vikt på och i stället satsa på en av dom längre till jobbet som har en yber backe och köra snabbare då på den vägen

Tillbaka
Topp