Träning Mjölksyra Stödstrumpa Åderbråck?

Snuten

Aktiv medlem
Gubbtecknen står som spön i backen. I höstas var det åderbråck och svullnad på vänster vad. Behandlade framgångsrikt med stödstrumpa. Sedan ett tag innan årsskiftet är det ihållande mjölksyra. Kör på ändå (mest spinning) men det är ju ibland plågsamt innan man kommit igång.

Hänger allt detta ihop?

Tänkte from nästa pass börja mera regelbundet med stödstrumpa vid träning och lite längre promenader. Vet att forskningen kanske inte pekar med hela handen mot stödstrumpor, men tänkte ändå prova.

Obs! Gärna tips på hyggligt bra och inte superdyra stödstrumpor så man kan bygga upp ett lager.

Stödstrumpa och Kompressionsstrumpa är samma sak bara olika namn va?!
Hursomhelst. Jag har köpt några från startfitness och då deras egna märke (tror jag) More Mile för väldigt billiga pengar.
Hur det funkar efter brexit vet jag inte.

Jag köpte på Stadium. De fungerar bra för mig. Det finns skaft utan fot också. Bra om man vill välja strumpor själv för olika aktiviteter och temperaturer.

Åderbråck är så vitt jag vet ett symptom på vidgade kärl som tappat spänst. Det gör att blodcirkulationen inte fungerar korrekt. Det kan skapa olika besvär, bland annat en tyngdkänsla i benet pga blodansamling. Det är genetiskt om jag förstått saken rätt. Jag opererades för det för exakt ett år sedan. Skönt att bli kvitt det.

Edit: jag var 37 när jag opererades.

Gillar Smartwool, men de är svårt att hitta billigt.
Edit: ..och kanske inte så lämpade till spinning, utan snarare utomhuscykling.

Jag har haft problem med magnavenen i vänster ben som inte haft fungerande klaffar sen jag började cykla och då fått "syrakänning" betydligt tidigare i vänster.
Man blir hjälpt av kompression.
Sista åren har jag också fått hudförändringar på insida fot/smalben så fick nyligen op av regionen eftersom klassningen ökat (c4)
Gött att inte ha massvis med stillastådnde blod i benet och slippa sprängkänsla vid hård ansträngning?

Gillar Smartwool, men de är svårt att hitta billigt.
Edit: ..och kanske inte så lämpade till spinning, utan snarare utomhuscykling.
Kanske ändå bra med ull. Mina fötter kan flippa ut och börja toksvettas av fel mtrl. Tycker mig ha märkt att ull funkar bra för det mesta. Vill minnas att någon mix med bambu och ngt syntetmtrl däremot var helkass.

Decathlon säljer en del kompressionsstrumpor
de har även en del vadstöd med kompression

Decathlon har generösa regler för öppet köp. Jag har handlat en del från dem och när jag har varit osäker på strl har jag valt leveranssättet Leverans till Decathlon butik
Då var det helt OK att prova i butiken och direkt lämna tillbaka det som inte passade, eller jag inte ville ha.
Bor man inte i närheten av ngn Decathlonbutik funkar det inte lika bra förstås,
men då får man väl beställa flera strl och lämna tillbaka det som inte passar och då, tyvärr, ligga ute med pengarna ett tag åtminstone.

Mätte pulsen på spinningpasset igår för första gången på ett bra tag. Har ju som jag nämner i inledningen, haft problem med mjölksyra ett tag.

Blev mycket deprimerad av gårdagens pulsmätningen. Gick upp på 135 och planade ut där. Efter ett tag, när jag tvingat upp ansträngningen ytterligare, kom jag upp i drygt 140, men det blev inte så varaktigt. Mjölksyran fortsatt plågsam.

Jag har inte tillgång till wattmätning, men tror mig kunna känna att jag inte får ut så många watt trots hög ansträngning. Tror detta bekräftades vid sommarens i övrigt härliga gruppcykelturer, där jag ffa i backarna hamnade hopplöst efter på ett sätt jag inte känner igen från tidigare.

Jag är 59 år men det känns som om jag presterar som en 70+ just nu. Det är bara mitt pannben som räddar mig. Har läst runt lite på olika forum och det verkar ju finnas ett samband mellan mjölksyran och svårigheten att varva igång pumpen ordentligt, eller?

Tillbaka
Topp