Träning och förkylning

asljn

Ny medlem
Träning och förkylning
Hur farligt är det att träna (måttligt) när man har en förkylning i kroppen? Många verkar tycka att man skall avstå helt. Har hållt mig ifrån cykeln i nästan en vecka men nu börjar abstinensen bli för stor. Någon som har erfarenhet av detta?

Host host!

Träning och förkylning
Har hört att du kan träna ickeflåsigt. Alltså promenader osv, men du bör ej anstränga dig, så du blir flåsig. Slöcykling borde väl gå, men inte springa, spinning, eller xc-svettoräjs.

Träning och förkylning
Lite snor och sånt brukar vara lugnt. Men om du har ont i halsen, känner dig riktigt hängig eller hostar mycket så bör du ta det lugnt. Känn efter, blir du hängig så får du ta det lugnt. Bättre att låta kroppen bli frisk.
/J

Träning och förkylning
beror lite på hur lång tid du vill att det ska ta att bli riktigt frisk igen..?

i övrigt håller jag med herrarna b&b.

Träning och förkylning
Håller definitivt med B&B
Om man är lite täppt i näsan är väl en sak,
men ifall man har en infektion i kroppen kan
det vara direkt farligt och tillfrisknandet
tar längre tid.
Gör som Bruse föreslår och ta lugna promenader
istället.

[morsa mode]
Och se till att inte bli nedkyld.
[/morsa mode]

Träning och förkylning
bara snor gåre bra att träna lugnt. ont o halsen, så kan det bli dödligt om man ska dra det långt. att träna med infektion i kroppen kan faktiskt leda till hjärtinflamation. har aldrig haft det själv, men känner heller ingen lust att testa.

om inte annat tare längre tid att bli frisk.

Träning och förkylning
Jag har försökt och misslyckats flera gånger med att träna med halsont. Varenda gång så blir förkylningen bara värre och håller i sig längre. Jag har haft känningar i halsen sen Illertrillern och fortsatt cykla - uppenbarligen ingen bra idé. Nu ska jag ta det lugnt tills jag inte känner något längre.

Träning och förkylning
Jag tycker du skall träna fast du är förskylld. Kanske inte pressa dig lika hårt, men rör på dig. Det är den bästa medusien för mig och det fungerar mycket bra.

Träning och förkylning
Har du inte ont i halsen eller feber så är det bara att köra på, dock ska man inte överskrida 65-70% av max.
Går man över de sliter de mer än man bygger + att du sänker immunförsvaret.

Dock kan det förlänga sjukdomstiden att träna innan man är helt bra, fast vem har brottom, det är långt till sommaren :-)

snörvel, host host...

Träning och förkylning
Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> bara snor gåre bra att träna lugnt. ont o halsen,
> så kan det bli dödligt om man ska dra det långt.
> att träna med infektion i kroppen kan faktiskt
> leda till hjärtinflamation. har aldrig haft det
> själv, men känner heller ingen lust att testa.
>
> om inte annat tare längre tid att bli frisk.

Jag fick för mig att vanliga förkylningar orsakas av ett virus som infekterat kroppen. Kan väl leda till allt från snorig näsa till mycket värre saker. Så om man är lite småsnorig är det mycket möjligt att man faktiskt har en infektion i kroppen.

Grejen lär väl vara att man måste avgöra själv hur pass sjuk man känner sig. Är man pigg och alert så borde det inte vara nån katastrof att cykla runt lite. Är man riktigt dunderförkyld och har feber så är det nog inte så troligt att man är sugen på att åka ut och cykla.

Är man tveksam kan man ju ta det lite lugnt.

Nu är ju inte jag nån expert alls men jag tror inte att alla som cyklar en liten bit förkylda kommer paja hjärtat bara för att några enstaka personer klaffar ihop på fotbollsträning etc.

Sen tycker jag det här "cykla med infektion i kroppen kan vara jättefarligt" känns lite klichéartat. Vad menar man med infektion i kroppen? Jag utsätts väl dagligen för infektioner som mitt immunförsvar måste motarbeta. Om jag har åkt buss med en massa andra människor så har jag säkert fullt med virusinfektion i kroppen fast det betyder ju inte att jag är särskilt sjuk. Iaf så länge immunförsvaret hanterar situationen på ett effektivt sätt.

Hmmm... Alltså min teori är att du alltid har lite infektion i kroppen. Var gränsen går för när man kan träna och hur mycket man kan träna beror nog på hur pass mycket infektion man för tillfället har och det är ju svårt för någon annan att säga säkert. Känns det ok att träna så är det nog ok. Känns det ovanligt tungt så kanske det är nåt fel. Känns det helt fruktansvärt så är det nog inte ett dugg bra.

Träning och förkylning
Visst utsätts man för främmande organismer och ämnen dagligen, men bara för att kroppen kommer i kontakt med dem hela tiden innebär det inte att kroppen är angripen eller infekterat av dessa. Finns människor som har dokumentarat blivit utsatta av aidsvirus och inte blivit sjuka.

Om man däremot snorar, ligger i sängen och svettas så är man infekterad det vill säga bakterier eller virus har inte enbart kommit i kontakt med kroppen utan även angripit kroppen och kroppen har gått till motanfall. Träning är bra för en friskkropp och stärker imunförsvaret men en försvagad kropp som krigar mot en infektion bör få ängna sig åt att bekämpa fienden utan att samtidigt bygga upp sig efter en kroppslig ansträngning.
Man blir fortare frisk så och utsätter inte kroppen för ytterligare faktorer som försvagar den och kan leda till att bakterien eller viruset som infekterar får ytterligare överhand och man blir sjukare. Infektioner brukar vara lokalt ett förkylningsvirus sätter sig i slemhinnorna i näsan, bakterierna som gav dig urinvägsinfektionen håller till i din urinblåsa och varbölden på armen sitter där den sitter. Om man änstränger kroppen så rubbar man kanske den balansen och förkylningsvirus i näsan är ganska harmlöst men blir inte lika harmlöst om det når hjärtat och infekterar hjärtsäcken.

Är man febrig eller har rinnande näsa ska man absolut ta det lugnt känner man sig bättre kan man gå eller cykla sakta och köpa tidningen när man är frisk kan man ta igen förlorad träning efter en mjukstart...
Blir man inte bättre och undrar om man någonsin kan cykla och abstinensen är outhärdlig så behöver nog kroppen hjälp i form av Penicillin eller antibiotika snarare än en träningsrunda.

Hur som helst är man sjuk är det bättre att göra för lite än för mycket.. mina två cent dock utan läkarlegitimation.

Träning och förkylning
tkb skrev:
-------------------------------------------------------
>massa text :D

jag sa bara att om man hade ont i halsen så brukar det vara ett ganska gott tecken på att det är en lite kraftigare infektion. de läkare jag snackat med har då avrådit mig att träna med sådant.
är man dock bara lite snorig gåre ju bra.

hjärtinflamation startar ju ofta som en infektion nån annanstans, eller snarae kanske är så att kroppen blir så försvagad av att träna när man har en annan infektion att den inte pallar med att försvara dig mot de som angriper hjärtat. vad vet jag. är inte läkare.

men håller med Mr.P, bättre att göra för lite än för mycket. speciellt om man vill bli helt frisk snabbt.
äta bra, sova mycket. ta det lugnt. äta mer c-vitamin då kroppen tar upp mer c-vitamin när man är sjuk. c-vitamin går ju heller inte överdosera, så varför inte :D

Träning och förkylning
Jag ignorerade min förkylning i Januari iår och drog på mig Myckoplasma (lunginflammation), trots Penicillin kur så fick jag gå med det tom Maj =(. Håll koll på vilopulsen

Träning och förkylning
Kan vara viktigt att tänka på att om man har en baktriellinfektion och går på Penicillin eller annat antibiotikum så skyddar det inte mot virus som kan tänkas utnyttja tillfället med en försvagad kropp.
Därför kan det bra att vara lite i karantän hemma om man blir drabbad av en basilusk speciellt nu när influensatider kommer.
Det är förövrigt därför man får antibiotika i vissa fall om man har en virusinfektion för att hålla eventuella bakterier som ser sin chans tillbaka.

Träning och förkylning
vad menar du med "c-vitamin kan inte överdoseras" :)... det finns ju en maximal kapacitet för upptag av c-vitamin för kroppen, och det finns säkert en gräns för när byxorna blir nedsprejade med. testa att dra i dig några rör brus. och löser du det i vatten så tänk på att vatten går att överdosera. 6 liter och du mår säkert inte så bra, eller inte mår alls.

well.. jag vet vad du menar annars.

tips: en hel brustabeltt i magen leder till massa brus i toaletten. så knäck gärna tabletten i 2-4 delar och dosera ut den över dagen. så blir det både billigare och bättre. men kanske inte lika gott att dricka :/ tabletter som bryts ned gradvis är annars bättre.

ta det lugnt om ni mår dåligt. särskillt som glada motionärer, det finns ingen anledning att stressa upp sig över att bli frisk fort.

Träning och förkylning
vad jag menade var att c-vitaminen som kroppen inte behöver går rakt igenom. den binds inte upp o fastnar i kroppen som vid överdosering av vissa andra vitaminer. men visst, drar du ett rör med c-vitamin kanske kroppen säger ifrån. det håller jag nog med om. dessutom blire ju lite dyrt då man sen pissar ut 90% av det utan att tagit nytta av det :D farligt att dricka för mycket vatten med. man kan faktiskt dö av det med :D

kompis som läser medecin som sa att kroppen tar upp mer c-vitamin när man är sjuk än när man är frisk, eller kanske ska säga mindre sjuk me tanke på hur en del här definierar att vara frisk :D

men som du säger, man ska inte stressa över att bli frisk. ta det lugnt o vänta tills man är riktigt frisk.

Träning och förkylning
Do you know your resting pulse?
Take your pulse when you wake up in the morning and compare it to your resting pulse.
If your "sick" pulse is higher than your resting pulse then your body is working on killing an infection of some kind. If this is the case then it is best that you do NOT train.

Tillbaka
Topp