Träning och inkubationstid för covid

Mer data till kollektivet: Jag körde 2h sweetspot på trainer i söndags, kroppen kändes bra. Fick symptom natten till tisdag, vaknade på morgonen med över 39 grader feber med Alvedon i kroppen. Sov bort stor del av tisdag, sen fick vi tyvärr veta att treåriga dottern inte fick vara på förskolan trots nyligen genomgången covid 19 så inte så inte särskilt vilsam återhämtningstid... Tänkte testa en timme lätt cykling typ zon 2 ikväll. Kan återkomma med hur det kändes om intresse finns.

Körde 4 timmar padel på raken i fredags. Funkade bra men tog det ganska lugnt. Hade inte bekräftad corona men gissar att jag hade det samtidigt som barnen för några veckor sedan (ont i huvudet o lite sådär hängig allmänt).

1h på vad som för en vecka sedan skulle varit väldigt lätt belastning. Kändes OK i kroppen, benen ganska förvånansvärt sega speciellt i början. Inga konstigheter med varken andning, luftvägar eller puls. Sjukt stel i kroppen efter en vecka i stort sett helt spenderad i soffan, men det är inte särskilt förvånande..

Inte exakt on t men kanske intressant:
Tog tredje sprutan i tisdags. Märkte inget särskilt. Däremot mot slutet av veckan hade jag lite svårdefinierade känningar i vänsterarmen (den arm jag tog dosen i) och eventuellt även i vänster ben. Inget att tala om dock.

Men så i fredags eftermiddag när jag står i omklädningsrummet och skall byta om för att sluta för dagen, då ser jag att vänster ben är klart uppsvullet. Inte foten, bara underbenet. Ser ut som vätskeansamling. Blir lite orolig men bestämmer mig för att avvakta till lördagen.

Som tur är lägger sig svullnaden under helgen och jag känner inget särskilt nu. Ser bra ut också.

Kan detta vara en biverkning ftån c19 vaccinationen?!

Inte exakt on t men kanske intressant:
Tog tredje sprutan i tisdags. Märkte inget särskilt. Däremot mot slutet av veckan hade jag lite svårdefinierade känningar i vänsterarmen (den arm jag tog dosen i) och eventuellt även i vänster ben. Inget att tala om dock.

Men så i fredags eftermiddag när jag står i omklädningsrummet och skall byta om för att sluta för dagen, då ser jag att vänster ben är klart uppsvullet. Inte foten, bara underbenet. Ser ut som vätskeansamling. Blir lite orolig men bestämmer mig för att avvakta till lördagen.

Som tur är lägger sig svullnaden under helgen och jag känner inget särskilt nu. Ser bra ut också.

Kan detta vara en biverkning ftån c19 vaccinationen?!
Det kan det säkert vara. Tyckte jag läst någonstans att lymfkörtlarna kunder reagera lite kraftigare på tredje sprutan. Mycket av immunförsvaret sitter där?
Själv kände jag av vänster armbåge, några leder i vänster hand och vänster knä ett par dagar efter 3:e. Försvann som sagt efter ett par dagar.

Det kan det säkert vara. Tyckte jag läst någonstans att lymfkörtlarna kunder reagera lite kraftigare på tredje sprutan. Mycket av immunförsvaret sitter där?
Själv kände jag av vänster armbåge, några leder i vänster hand och vänster knä ett par dagar efter 3:e. Försvann som sagt efter ett par dagar.
Just det! Kände förresten en lite öm och svullen knöl i vänster armhåla. Baserat på tidigare erfarenheter så tror jag till 99.9% att det var en svullen körtel. Borta nu.

Fast baserat på mina kollegor verkar 3e slå väldigt olika. Möjligen boreonde på om man nyligen haft det eller inte? (Det är känske foliehat numera men så sa vetenskapen om första dosen)

Dag 8 efter positivt, fortfarande lite snuvig och har lite slem i luftvägarna. Tänkte ändå testa hur det kändes att cykla lite, så körde Tdz etapp 7 långa. Planen var att ta det lite lugnare och hålla mig på en snittpuls runt 130, slutade med att snittpulsen över passet låg på 147 (vilket för mig är åtminstone ett medelhårt pass).
Under passet kändes det bra, men efteråt var luftvägarna ganska ledsna…blir inte att köra etapp 8 imorgon som jag hade hoppats på.

Dumt att ens testa men jag kunde tydligen inte hålla mig :sneaky:

Det är nu ca 3.5 veckor sen blev dålig och idag var första dagen som pendlingen kändes som vanligt, fuskade mig igenom en timmes gubbinnebandy igår och det kändes rätt ok oxå men det ska sägas att alla är 45-67år och ganska dåliga men var rätt kul ändå ?

Ca 3-4 veckor som frisk och nu kändes det hyfsat som vanligt igen. Blev sjukt lätt andfådd första tiden.

Yngsta dottern var den som först fick Covid och hon har nu som någon astma vid kyla och ansträngning. Börjar kraxa och harkla sig direkt när hon härjar eller är ute. ??...

Har skickat in egenremiss till läkare men det lär väl ta tid

Senast ändrad:
Det var intressant! Vår son gjorde samma sak, trots att han varit isolerad fem dagar. Jag tolkar det som en del i coviden
Det var ungefär 1,5v mellan och flera andra på förskolan var också magsjuka. Så det var nog inte en del av covid. Jag tillbringade en hel natt på toaletten och mådde inte direkt toppen. Sen feber dagen efter = helt klart magsjuk.

Ett till pass idag och det kändes också bra. ?

I skrivande stund har det gått 4 veckor och 1 dag sedan jag insjuknade i covid. Jag hade ingen feber men jag hade illamående och magsmärtor samt förkylningssymptom drygt 2 veckor. För några dagar sedan har jag klarat av att köra lättare rehab på gymmet och ta vanliga promenader utan att vara helt slut efter. Igår, 4 veckor efter insjuknande, testade jag att cykla på trainern. Det blev 3*10 min med ca 55-60 % av ftp. Hade lite drygt 10 bpm högre puls på min sista tia än vad jag normalt sett har men det kändes ändå ok efter. Jag får vara glad för det lilla och fortsätta med myrsteg. Känns som det är långt kvar till ett normalt pass.

I skrivande stund har det gått 4 veckor och 1 dag sedan jag insjuknade i covid. Jag hade ingen feber men jag hade illamående och magsmärtor samt förkylningssymptom drygt 2 veckor. För några dagar sedan har jag klarat av att köra lättare rehab på gymmet och ta vanliga promenader utan att vara helt slut efter. Igår, 4 veckor efter insjuknande, testade jag att cykla på trainern. Det blev 3*10 min med ca 55-60 % av ftp. Hade lite drygt 10 bpm högre puls på min sista tia än vad jag normalt sett har men det kändes ändå ok efter. Jag får vara glad för det lilla och fortsätta med myrsteg. Känns som det är långt kvar till ett normalt pass.
Ouch, det känns som du har åkt på ngn Delta-variant istället för den mindre manliga låtsas-coronan Omikron. Krya på dig!

Ouch, det känns som du har åkt på ngn Delta-variant istället för den mindre manliga låtsas-coronan Omikron. Krya på dig!
Tack! Jag vet inte, jag har inte känt mig alltför sjuk, utom vad det gäller illamåendet. Efter 5 dagar tyckte jag att jag kunde börja ta promenader, men så snart jag provade på något fysiskt ska kroppen ifrån direkt. Så har det varit nästan 3 veckor men efter det har det gått lättare. Jag har t.ex. jobbat under hela perioden som vanligt (eller tom mer).

Tack! Jag vet inte, jag har inte känt mig alltför sjuk, utom vad det gäller illamåendet. Efter 5 dagar tyckte jag att jag kunde börja ta promenader, men så snart jag provade på något fysiskt ska kroppen ifrån direkt. Så har det varit nästan 3 veckor men efter det har det gått lättare. Jag har t.ex. jobbat under hela perioden som vanligt (eller tom mer).
Hur många sprutor hade du tagit?

15 dagar sedan första symptom här. Feberfri sedan 12 dagar, full energi sedan typ 10 dagar. Fortfarande slem i systemet så ingen motion än, nu har jag gått på kortison-nässpray för bihålornas skull.
Jag har kunnat ta bra promenader hela tiden och känner ingen andfåddhet.

Innan detta inte ens en snuvig dag sedan 2019 :/
Förra året knappt 700h träning och tävling i elitklungan.

För egen del,
träning på tisdagen, onsdagen började jag känna mig dålig, 39C feber på kvällen.
Rätt OK dagen efter men sen på fredagen helt sänkt.
Feberfri från torsdagens eftermiddag. Gick lite promenader under helgen.
Måndagen testade jag ett lätt 30 minuterspass, bara snurra runt benen.
Högre puls än vanligt och inget tryck i benen men kändes ok i andning osv.
Bättre på tisdagen, körde ett 1h pass på runt 60-65% ftp, lite snuvig men inga andra symtom.
Onsdagen, dvs. en vecka senare körde jag ett första tempo / låg sweet spot pass vilket funkade bra. Sen helgen skulle jag säga att allt är "normalt".

Frugan fick inte feber men var sänkt mycket längre och tungandad osv. men mår nu också bra 2v senare.

Usch då. Själv har jag fått något typ bakslag också, provade att köra veckan direkt efter jag varit sjuk, i anpassad lugn takt,. Märkte inte direkt någon försämring jämfört med vanlig sjukdom. Men sen har jag inte orkat, pallat köra något senaste veckan, varit för trött. Vet inte om det är vanliga vintedvalan som gör sig känd eller om det är någon form av postcovid. Vaknat rätt många morgnar med ont i lungor, bröst. Funderar om jag ska kontakta vården.

15 dagar sedan första symptom här. Feberfri sedan 12 dagar, full energi sedan typ 10 dagar. Fortfarande slem i systemet så ingen motion än, nu har jag gått på kortison-nässpray för bihålornas skull.
Jag har kunnat ta bra promenader hela tiden och känner ingen andfåddhet.

Innan detta inte ens en snuvig dag sedan 2019 :/
Förra året knappt 700h träning och tävling i elitklungan.

När tänker du att du kommer börja träna igen?

När tänker du att du kommer börja träna igen?
Jag känner att jag behöver bli helt frisk och bli av med det som uppenbarligen fortfarande ställer till det i luftvägarna. Sedan kanske vänta ett gäng dagar och gå helt frisk en stund innan jag kan börja testa igen.
Men jag ser många i mitt strava-flöde med liknande process där det finns kvar bekymmer i systemet många dagar efteråt, så där är jag ganska lugn.
Eftersom jag är ung (sub 40) hann jag inte få i mig min tredje dos innan jag åkte på det.

Ja cyklade ett pass i måndags, kändes bra men benen stumnade på ett konstigt sätt och fick ont i dom efteråt. Igår började jag rossla och det har fortsatt idag. Tog ett test imorse och det visade dubbelstreck. Har känt mig lite tung i andning, tjock i hals, ont i mage, öm i kropp. Ingen feber. Bombat på med kortisoninhalation på maxdos. 50% är säkert hypokondri. Nu ligger jag och väntar på att det ska gå åt något håll. Läste på 1177 att man skulle röra sig mycket men inte anstränga sig. Kan det även vara cykling tro?

Jag promenade varje dag, också med feber även om det tog dubbelt så lång tid som vanligt och jag gick som en 80-åring. Dagarna utan feber när jag fortfarande hade tvångskarantän var det enda nöjet som var tillåtet, promenader.

Har haft hög kroppstemperatur i 1,5 vecka nu, ingen feber eller mariginellt bara, blir ofta otroligt varm på natten dock, lite tungt att andas ibland annars inga luftvägssymtom. Hade en dag konstiga "stickningar" på huden på armarna, konstigt alltihop, har beställt pcr test för att veta om det verkligen är covid! vissa dagar mår man betydligt bättre för att bli sämre igen nästa dag?

Har haft hög kroppstemperatur i 1,5 vecka nu, ingen feber eller mariginellt bara, blir ofta otroligt varm på natten dock, lite tungt att andas ibland annars inga luftvägssymtom. Hade en dag konstiga "stickningar" på huden på armarna, konstigt alltihop, har beställt pcr test för att veta om det verkligen är covid! vissa dagar mår man betydligt bättre för att bli sämre igen nästa dag?
Efter en vecka ökar risken för falskt negativt.

Jobbar du i vården? Annars är väl pcr-testandet historia?

Kan dela min upplevelse också. Fick bekräftad i början av feb, riktigt risig 4-5 dagar, sen efter 5 dagar med bara torrhosta provade jag ett kortare pass inomhus, lätt tramp i 15 min för att kolla läget, slutade med att man blev sämre igen dagen efter. Inkubationstiden för mig var lite mindre än 2 dygn

Det sämsta med att pandemin verkar slappa till sig är att magsjukan är tillbaka i stor stil. Senaste veckorna har två av våra barn varit sjuka och samtliga kollegor med barn i dagisålder har också haft besök av kräkandet. Blä.

Åkte på en sväng själv till slut efter en del närkontakt med leveransen så att säga men klarade mig lindrigt.

Det sämsta med att pandemin verkar slappa till sig är att magsjukan är tillbaka i stor stil. Senaste veckorna har två av våra barn varit sjuka och samtliga kollegor med barn i dagisålder har också haft besök av kräkandet. Blä.

Åkte på en sväng själv till slut efter en del närkontakt med leveransen så att säga men klarade mig lindrigt.

+1 på det. Vi är just igenom tredje gången på mindre än ett halvår. ?

Om du inte redan har en vill jag slå ett slag för våtdammsugaren. Borde ingå i leveransen av barn. Den investeringen har sparat mig många sköna tusenlappar som jag kunnat bränna på skit istället.

Jag tror min corona är över men lyckades med en redig bonnaförkylning back-to-back. Trampcykling får vänta ett tag till… Båda mina kids har haft magsjuka som crescendo på sina covidar. Jag tror det finns ett samband med coviden…

Om du inte redan har en vill jag slå ett slag för våtdammsugaren. Borde ingå i leveransen av barn. Den investeringen har sparat mig många sköna tusenlappar som jag kunnat bränna på skit istället.

För mig låter det lite äckligt att suga upp spyor med våtdammsugare om det är vad du rekommenderar. Själva saneringen av våtdammsugaren känns inte så rolig. Men vi har en stor Kärscher om det skulle krisa. :)

Själv verkade jag ha sluppit undan Coviden rätt väl, hela familjen klarade sig fram till Omikron som drog fram som en monsun, några av oss testade positivt med hemmatester som ändå ska vara rätt dåliga ju den varianten. Själv testade jag mig inte men hade lite elakt kli i halsen i samband med det. Kunde ändå träna på som vanligt, ingen förhöjd vilopuls eller ens antydan till feber. Några av barnen hade 40+ grader.

För mig låter det lite äckligt att suga upp spyor med våtdammsugare om det är vad du rekommenderar. Själva saneringen av våtdammsugaren känns inte så rolig. Men vi har en stor Kärscher om det skulle krisa. :)

Själv verkade jag ha sluppit undan Coviden rätt väl, hela familjen klarade sig fram till Omikron som drog fram som en monsun, några av oss testade positivt med hemmatester som ändå ska vara rätt dåliga ju den varianten. Själv testade jag mig inte men hade lite elakt kli i halsen i samband med det. Kunde ändå träna på som vanligt, ingen förhöjd vilopuls eller ens antydan till feber. Några av barnen hade 40+ grader.
Det kostar ett filter varje gång men det är det värt. I övrigt är det bara att spola rent å desinficera lite. Det grövsta tar jag för hand så klart.

Det kostar ett filter varje gång men det är det värt. I övrigt är det bara att spola rent å desinficera lite. Det grövsta tar jag för hand så klart.
Dammsuga upp sina egna barns spyor alltså? Snacka om finkänslig människa! Hur gör du när de är ledsna för att de mår dåligt? Kramar dom med skyddsdräkt på?

Dammsuga upp sina egna barns spyor alltså? Snacka om finkänslig människa! Hur gör du när de är ledsna för att de mår dåligt? Kramar dom med skyddsdräkt på?
Nu tror jag du missförstod mig. Hur gör du med den nedspydda heltäckningsmattan? Soffan där tyget inte gick att ta av? Tyget på resårbotten?

Nu tror jag du missförstod mig. Hur gör du med den nedspydda heltäckningsmattan? Soffan där tyget inte gick att ta av? Tyget på resårbotten?
Så måste det vara. Jag reagerade på ditt första svar gällande dammsugningen, där jag tolkade det som att man bara dammsög upp spyorna för att slippa magsjuka. Tror jag. Glöm det!?

Har varit upp och ner med förkylning hela året, men i början på veckan kändes det äntligen rätt bra så körde ett rätt hårt långt Zwift-pass i tisdags. Gick fint. Men igår började jag må sämre igen, och natten var rätt hemsk. Testade positivt nu. Jäkla elände. Får hoppas det blir kort, för har extrem träningsabstinens nu.

Tillbaka
Topp