Träning och puls, kan man köra "för hårt"? för hög puls?

• Trådstartare Trådstartare mek
  • Start datum Start datum

mek

Medlem
Hej!

Jag kör spinning ca 3 dagar i veckan, och cyklar en del vanligt också. Jag har kört spinning i nästan 10 år och gillar det verkligen!

Jag brukar alltid försöka pika mig vid nått bra tillfälle på passet, gillar att testa mig, hur mycket jag kan ta ut mig.

Idag på sista låten maxade jag på 199 i puls och passet i sig hade 170 i medel. Kändes grymt! hade ett enormt tryck i benen, och jag "flög" fram sista låten!

Hade en diskussion med min bror om detta, han funderade lite om det var nyttigt det jag gör, om man ska ta ut sig så max vid varje pass eller om det kan vara dåligt? Hur är det tränningsmässigt?
Jag väger för mycket och målet är ju att jag ska bli av med det såklart, jag är medveten om att man förbränner mer vid lägre intensitet, men jag gillar att pressa =)

Så, hur är det, kan jag köra vidare som jag gör, eller kan detta med att pressa sig vid passen rent vara dåligt?

Mvh
Markus

Kör man hårdare behöver du vila mera bara. Träningen ger mer om man pressar sig hårdare. Generellt sett ligger maxpulsen på 220- åldern. Är du frisk är det bara att köra på
, det är skönt att att ta ut sig till en viss gräns.
Magnus

Ju högre intensitet, desto högre kaloriförbrukning. Ju hårdare du kör, desto mer energi förbränner du. Att andelen fett minskar till förmån för kolhydrater när du tar i hårdare men det betyder inte att den absoluta mängden fett som förbränns blir mindre.

Dvs ju hårdare du kör under en given tidsperiod, desto mer fett förbrukar du. Du kommer även att förbränna mer kolisar och förbränningstakten för dessa ökar snabbare än för fettet, dvs andelen kolisar blir större men i absoluta tal har du ändå gjort av med fler fett-kalorier.

Däremot kan det finnas nackdelar med att ta i för hårt i början, speciellt om man är lite för rund. Har du tränat i 10 år redan så klarar nog knän och andra leder belastningen vid det här laget. Naturligtvis finns risken att bli övertränad om man inte vilar och äter ordentligt för att låta kroppen återhämta sig.

Skinnsbergarn skrev:
-------------------------------------------------------
> Generellt sett ligger maxpulsen på 220- åldern.

Nix!

Generellt ligger maxpulsen mellan 160 och 220.

Det där med knä och leder tror jag funkar bra för mig då jag kört så länge, jag cyklar även 1.5 mil varje dag året om till och från jobbet.

Och det där med förbränning har jag också greppat tror jag.

Huvudgrejjen i detta är om det kan vara dåligt för mig att verkligen pressa "skiten" ur mig när jag kör passen? Jag kör ~3 pass i veckan (lägg till ett och dra bort ett ibland), och cyklar varje dag året runt till jobbet 15km varje vardag.

Kör du inte skiten ur dig på väg till/från jobbet så tror jag inte det är några problem. Börjar du känna dig lite hängig eller inte riktigt vet varför allt inte känns som det brukar så bör du dock stanna upp och ta ett par fridagar från all träning, kanske tom en hel vecka (det inkluderar att ta bil eller buss till jobbet istället för att cykla).

Jag vet att man inte kan träna upp maxpulsen, men bör man bli orolig om man som jag har exceptionellt låg maxpuls? Nu har jag haft viloår från tävlande (på motionärsnivå) men oavsett om jag springer eller cyklar så får jag inte upp pulsen över 165. På ett långlopp brukar jag snitta 148-150 i puls vilket å ena sidan är väldigt lågt, men å andra sidan är 90% av min maxpuls.

Jag inbillar mig att detta begränsar mig en hel del men jag kanske bara skall sluta fundera så mycket och träna mer...

Hej!

Kör på bara. Man mår kanske lite illa efter ett sådant spinning pass, men då har man ju kört på bra. Kom oxå upp i dina puls trakter, 209 under morgon pass.

Trampa på :)

ething skrev:
> Jag vet att man inte kan träna upp maxpulsen, men
> bör man bli orolig om man som jag har
> exceptionellt låg maxpuls? Nu har jag haft
> viloår från tävlande (på motionärsnivå) men
> oavsett om jag springer eller cyklar så får jag
> inte upp pulsen över 165. På ett långlopp
> brukar jag snitta 148-150 i puls vilket å ena
> sidan är väldigt lågt, men å andra sidan är
> 90% av min maxpuls.
>
> Jag inbillar mig att detta begränsar mig en hel
> del men jag kanske bara skall sluta fundera så
> mycket och träna mer...

Jag har sett siffror för en proffscyklist (TdF/GdI-nivå) som visade en maxpuls på ungefär 165 (minns inte exakt längre). Inget att fundera över om du är frisk och mår bra i övrigt.

Sen ska du veta att det är jävligt jobbigt att komma upp i maxpuls. Man tror nästan man ska dö... :D

om du nu kör spinning 3 gånger i veckan och dessutom hojar 15km om dagen till/från jobbet året runt, hur äter du då för att vara överviktig?

jag tror du behöver titta mer där än på ev puls på passen. :)

Det är inga som helst problem att behålla övervikt även om man tränar en massa. Släng in ett gäng Gainomax, sportdryck, energikakor, extra mellanmål, dubbla frukostar, rejäl lunch och middag eller vad nu man stoppar i sig, och väg detta mot de 6-7 timmarna som 3 spinningpass + 15km pendlig om dagen ger, så är det nog inte speciellt svårt ligga på energiöverskott... Man behöver nog träna på heltid för att man ska få svårt att inte ligga på energiöverskott.

Ja jo.. det är därför jag undrar hur han äter och tror att 'lösningen' ligger där. :)

mattel skrev:
> om du nu kör spinning 3 gånger i veckan och
> dessutom hojar 15km om dagen till/från jobbet
> året runt, hur äter du då för att vara
> överviktig?

Spinning känns mer ansträngande än det är eftersom man blir så varm och svettig jämfört med vid samma ansträngning utomhus. Även pulsen blir "falskt" hög. Säg att det är 3x45 min effektiv tid i veckan. Plus 5x15 km pendlingscykling som vi inte vet hur intensiv den är. Men säg totalt ca 300 minuter träning på, i snitt, medelnivå.

Låt oss anta ca 160 W i snitt. Det ger drygt 600 kcal/timme, eller 3000 kcal i veckan. Fördelat på sju dagar blir det ca 430 kcal/dag.

Det är väldigt enkelt att äta 500-600 kcal mer än man behöver varje dag. Det motsvarar två dubbelbitar Plopp, Guldnougat, Sportlunch eller liknande. Eller en 100-grams chokladkaka. Eller 100 g chips. Eller en ganska snål utelunch/"dagens" utan dryck. Om jag fick i uppgift att gå upp kraftigt i vikt skulle det vara hur enkelt som helst. Jag skulle utan vidare kunna gå upp ett par kg per vecka om det behövdes.

mattel skrev:
> Ja jo.. det är därför jag undrar hur han äter
> och tror att 'lösningen' ligger där. :)

ah, jo så kan man ju tolka det du skrev också :)

se mitt inlägg som en förstärkning av ditt.

Geologen: generellt sett kan man räkna 220-åldern. Naturligtvis varierar maxpulsen från person till person. Jag ligger ca 5 slag under. Men generellt sjunker maxpulsen med ett slag per år.

Men jag tror inte lägre maxpuls behöver betyda sämre prestationsförmåga. Jag tror kroppen kan kompensera detta med större slagvolym.

Skinnsbergarn skrev:
> Geologen: generellt sett kan man räkna
> 220-åldern. Naturligtvis varierar maxpulsen från
> person till person. Jag ligger ca 5 slag under.
> Men generellt sjunker maxpulsen med ett slag per
> år.

Tyvärr, det där är rent nys. Det finns ingen formel alls som ger värden som är bättre än att säga "alla har en maxpuls på 190". Jag skulle till och med tro att ett sånt påstående skulle ge mindre medelfel än 220-ålder.

Formeln i fråga har sitt ursprung i väldigt oskyldiga sammanhang, och har på felaktiga grunder plockats upp och lyfts in i träningsvärlden som en sanning, trots att det den påstås visa inte var det den togs fram för!

JT skrev:
> Generellt sett är pulsen inte sådär
> jätteintressant.

Nä, inte absolutvärdet. Men maxpulsrelativ puls är rätt praktiskt.

Okej. Jag kan ha fel, det har jag haft förr. Jag har inte gjort någon egen studie. Detta fick jag lära mig på högskolan (GIH) men eftersom jag börjar bli gammal kan "sanningar" ha ändrats. Men det kan vara intressant att se om det finns något som helst samband, jag startar en tråd om detta.
Magnus

Rimligtvis bygger "220-åldern" på någon normalfördelning bland testpersoner i ett inte allt för avlägset land. Skall man vara krass så är det alltså ett medelvärde och det enda man kan säga om ett sådant är att hälften av testpersonerna ligger under detta värde och den andra hälften ligger över. Själv låg jag +7 när jag testade för några år sedan på en testcykel (198 bpm) och ett knappt år senare drog jag upp den ytterligare 10 slag till 208 bpm utomhus.

Geologen: jag ser i den snabba studien att det är större spridning än jag trodde. Heder åt dig!
så har jag lärt mig något i dag också!
Magnus

Min erfarenhet är att maxpulsen inte kan beräknas, oavsett vilken av alla formel man använder. Man måste testa det, antingen själv eller på ett testlab.

Ska man köra själv får man göra det flera gånger, då det är gryyymt svårt att nå sin maximala puls. Man måste vara tränad för att orka ta ut sig. Så enkelt är det.

Gällande att träna ofta och få hög puls har jag inte hört att det skulle vara farligt. Jag tror att mervärdena betydligt överväger riskerna.

Sist men inte minst...energi in och energi ut...det är vägen till viktmiskning som är svår om man inte har koll på detta.

Man kan skriva mycket om detta...sånt här är kul.

Att gå upp i vikt eller bibehålla sin vikt trots hård och mycken träning är inte ett dugg svårt!

Har en ständig kamp mot min skala på vågen och leder ibland, men tappar dessvärre väldigt fort om fokus blir stört... ;-)

Har i perioder kört 6-8 pass i veckan och likt förblånat ökat eller legat still på mina 15 + kg!

Ja, jag äter inte helt korrekt. Jag gillar onyttrigheter som (främst) godis. Men grejen är att när jag ökar träningsdosen så ökar jag matintaget. Omedvetet. Har analyserat migsjälv rätt hårt och insett att träna mig smalare är omöjligt. Visst kommer jag fortsätta träna, jag mår bra av det och tycker det är kul, men när jag bestämmer mig för att gå ned i vikt är det en minskning av intaget som gäller. Och det är den rena maten som ökar för min del när jag ökar träningen, inte godis odyl.

Dock kan jag säga att radikalt minskat intag med bibehållen träning inte är direkt behagligt. Och inte direkt nyttig i längden heller. ;-)

Om man ska kommentera trådskaparens egentliga fråga om att köra "skiten ur sig" på tre spinnpass iveckan så har jag svårt att se att det skulle räcka för att bli "övertränad". Känns det ok i kroppen varje gång så ös på! Ju hårdare träning dessto bättre effekt på alla vis! =)
Lyssna på kroppen bara, och bara din kropp inte vad andra kroppar säger.... ;-)

segerfalk skrev:
> Mer relevant än så här blir det nog inte:
>
> http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article1
> 533760/Hard-motion-ger-langre-liv.html
>
> "Forskarna bakom studien drar slutsatsen att det
> är motionens intensitet och inte varaktigheten
> som påverkar risken att slippa hjärt- och
> kärlsjukdomar."

Träning är bra och man ska ta i. Om jag som tränar är pigg om dagarna OCH kvällarna för att jag tränat så är det kanon. Jämfört med andra så orkar man bra mycket mer, och det är självklart en kombination av en inställning till livet och en positiv syn på det mesta. Är glaset halvfullt, eller är det halvtomt?

Hmm...kom av mig lite. Bra att studien visar att man ska ta i lite. Jag ser alltför många som ligger i sin "tadetlugntzon", och det är naturligtvis bäätre än att inte träna alls.

Träna på där ute!

Pulsmätning är bara ytterligare ett utslag av tekniknörderi! Här har vi ett gäng mer eller mindre tränade "amatörer" som tjackar datorer och pulsmätare och annat strunt som ska tala om för oss om vi är bra, och om vi tränar bra. Fullkomligt mumbo-jumbo! Träna dig trött + lite till. Var disciplinerad och gör det även om du inte har lust. Vad spelar det för roll om du har en löjlig apparat runt handleden som det står 187, eller 193, eller 165 eller någon annan sifferkombination på? Är du inte tillräckligt tränad och erfaren för att själv känna när du ligger på ca någon procentsats av din maxkapacitet behöver du absolut inga tekniska "hjälpmedel". Är du å andra sidan så tränad och erfaren att du kan avgöra din ansträngningsnivå behöver du heller ingen pulsmätare. På samma sätt som man inte behöver DA, hjulset som väger 11 gr eller annan bling-bling för att träna sig trött (effektivt), behöver man heller inte någon pulsmätare. Att du gillar teknik och om pulsmätaren får dig att träna lite mer disciplinerat (d.v.s. lite oftare) är en annan sak som jag har full respekt och förståelse för.

Gubbcyklist skrev:
> Pulsmätning är bara ytterligare ett utslag av
> tekniknörderi! Här har vi ett gäng mer eller
> mindre tränade "amatörer" som tjackar datorer
> och pulsmätare och annat strunt som ska tala om
> för oss om vi är bra, och om vi tränar bra.
> Fullkomligt mumbo-jumbo! Träna dig trött + lite
> till. Var disciplinerad och gör det även om du
> inte har lust. Vad spelar det för roll om du har
> en löjlig apparat runt handleden som det står
> 187, eller 193, eller 165 eller någon annan
> sifferkombination på? Är du inte tillräckligt
> tränad och erfaren för att själv känna när du
> ligger på ca någon procentsats av din
> maxkapacitet behöver du absolut inga tekniska
> "hjälpmedel". Är du å andra sidan så tränad
> och erfaren att du kan avgöra din
> ansträngningsnivå behöver du heller ingen
> pulsmätare. På samma sätt som man inte behöver
> DA, hjulset som väger 11 gr eller annan
> bling-bling för att träna sig trött
> (effektivt), behöver man heller inte någon
> pulsmätare. Att du gillar teknik och om
> pulsmätaren får dig att träna lite mer
> disciplinerat (d.v.s. lite oftare) är en annan
> sak som jag har full respekt och förståelse
> för.

Väl talat. Jag har tränat i 30 år utan pulsmätare och GPS. Jag köpte den bara för att kunna kolla efteråt hur träningen eller tävlingen varit. Jag vet EXAKT vad min puls är utan pulsmätare...det lär man sig, eller känslan lär man sig, och den stämmer med den faktiska pulsen.

Prylnörd? Ja...visst!

Trevlig tråd!

Jag tror heller inte att det är farligt att träna som du gör. Även om man bränner mer fett vid lågintensiv träning så kommer kroppen igång och fortsätter bränna mer efter passet om du kör hårt har jag bestämt för mig att man visat.

Men, rent träningsmässigt är det antagligen inte optimalt att nå maxpuls en kort stund tre gånger i veckan eftersom det är så kort tid. Det finns många sätt att lägga upp träningen och så länge det är roligt är det bra för då fortsätter man och då blir man ofta med tiden starkare är mitt måtto. Men Jag tror att du skulle kunna krama ur lite mer ur tuben och få effektivare träning om du inte pikade utan ökade tiden under passet då du kör hårt men minskar lite på intensiteten. När jag kör spinning värmer jag upp några minuter innan och kör sedan på min tröskelpuls (eller något pulsslag över då och då) under hela passet inklusive återhämtning och nedvarvning. På så vis ökar den effektiva tiden i passet vilket inte är så tokigt eftersom spinningpass ofta är rätt korta.

Om man inte testat var man har sin maxpuls är det svårt att använda puls på något annat sätt än att jämföra olika pass man kört. Men vet man maxpulsen så blir det genast mycket med spännande. Om man dessutom tar reda på sin "tröskelpuls" (den nivå där kroppens mjölksyrabildning är lika med nedbrytningen)blir det ännu roligare för den kan man pressa uppåt vilket betyder att man fått bättre prestationsförmåga. Om man har samma tröskelpuls som maxpuls är man rätt stark för då kan man inte få mjölksyra. Per Elofsson lär ha haft sin tröskelpuls på 98% av max vilket är rätt ok:)

220 minus åldern är för övrigt ett uselt sätt att ta reda på sin maxpuls. Jag skulle i så fall vara 13 år (eller mindre, för jag nådde nyligen 207, men det är svårt att veta säkert om man nått sin maxpuls under ett test) men det sägs att jag föddes 1967...

Ophiophagus skrev:
> Om man dessutom tar reda på sin
> "tröskelpuls" (den nivå där kroppens
> mjölksyrabildning är lika med nedbrytningen)blir
> det ännu roligare för den kan man pressa uppåt
> vilket betyder att man fått bättre
> prestationsförmåga.

Varför då? Antag att du gör 300W vid mjölksyratröskel (vad är en mjölksyratröskel?) som du mätt upp till 85% av din maxpuls. Sedan tränar du lite och höjer tröskeln till 90% av maxpuls, men fortfarande gör du 300W vid tröskel. På vilket sätt har du då fått bättre prestationsförmåga?

JT skrev:
> Ophiophagus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man dessutom tar reda på sin
> > "tröskelpuls" (den nivå där kroppens
> > mjölksyrabildning är lika med
> nedbrytningen)blir
> > det ännu roligare för den kan man pressa
> uppåt
> > vilket betyder att man fått bättre
> > prestationsförmåga.
>
> Varför då? Antag att du gör 300W vid
> mjölksyratröskel (vad är en
> mjölksyratröskel?) som du mätt upp till 85% av
> din maxpuls. Sedan tränar du lite och höjer
> tröskeln till 90% av maxpuls, men fortfarande
> gör du 300W vid tröskel. På vilket sätt har du
> då fått bättre prestationsförmåga?

Om du bibehåller kroppsvikten och höjer tröskelpulsen så har effekten med största sannolikhet ökat. Om man som i ditt exempel höjer tröskelpulsen med bibehållen effekt betyder det att kroppsvikten bör ha minskat (kan inte komma på någon annan förklaring) och då kommer du ha högre effekt räknat per kilo kroppsvikt vilket också innebär en ökad prestationsförmåga på individnivå.

Ophiophagus skrev:
> Om du bibehåller kroppsvikten och höjer
> tröskelpulsen så har effekten med största
> sannolikhet ökat.

Varför?

JT skrev:
> Ophiophagus skrev:
> -----
> > Om du bibehåller kroppsvikten och höjer
> > tröskelpulsen så har effekten med största
> > sannolikhet ökat.
>
> Varför?

är man otränad och går till att vara tränad så ökar man tröskelpulsen, men är man redan vältränad och ökar tröskeleffekten så kan snarare tröskelpulsen sjunka, och tar man in åldersrelaterad sänkning av maxpuls så sjunker tröskelpuls över tid även om tröskelwatt ökar.

Det där om Elofsson kan vi skrota också. Undrar var det kommer ifrån?

JT skrev:
> Ophiophagus skrev:
> -----
> > sannolikhet ökat.
>
> Varför?

"Motorn" är effektivare?

JT skrev:
> Ophiophagus skrev:
> -----
> > sannolikhet ökat.
>
> Varför?

Jo, om du höjer effekten (tar i mer) så höjer du pulsen. Om du tränar rätt så kommer du tåla högre puls utan att få mjölksyra - du blir helt enkelt bättre på att syresätta muskler och bryta ned mjölksyra. Eftersom puls och effekt följer varandra ganska bra betyder det att du klarar av att leverera högre effekt utan att gå in i väggen.

Om man däremot minskar i vikt så kan man med bibehållen tröskelpuls antagligen prestera bättre eftersom syrgasen ska räcka till en mindre muskelmassa. Men jag är inte helt säker på hur detta blir. Men vikten påverkar

Jag har kört flera år med effektmätare och kan ganska enkelt se att tröskelpuls inte alls följer tröskeleffekt över tid.

Sen glömmer du nog att hur mycket blod hjärtat pumpar inte bara beror på puls utan även slagvolym. Hög puls/låg slagvolym kan betyda samma minutvolym som låg puls/hög slagvolym. Alltså samma mängd blod per minut, men olika puls.

Min poäng: tröskelpuls säger ganska lite om prestationen. Det är väldigt många andra faktorer som påverkar pulsen.

Det stämmer säkert det du säger men det förvånar mig och går stick i stäv med vad jag upplevt. Självklart har slagvolym, muskelmassa, kroppsvikt mm påverkan på tröskelvärden.

Hur mäter du effekt och tröskelpuls?

-Kan man köra för hårt?

En person som inte är van vid högintensiv ansträngning, gör klokt i att ta det lugnare i början och successivt över en längre period öka intensiteten och med flera dagars vila mellan högintensiva pass. Du märker själv hur kroppen svarar på träningen. Det under vilan som kroppen anpassar sig till träningen.

En vältränad person med god återhämtningsförmåga orkar flera högintensiva pass i veckan, men har också behov av viloperioder emellanåt. (Mjölksyreträning innebär slaggprodukter, träningsvärk och muskelstelhet vilket kan påverka kommande träningspass och tävlingar negativt.)

På XC tävlingar under timmen varierar min pulskurva runt tröskelpuls (ca 88% av HR max). Ju längre tävlingstiden blir desto vanligare är det att min puls sjunker under tröskeln mot slutet. -Varför? Jo, för jag orkar inte hålla den höga intensitetsnivån så länge. (På Långlopp över 3 timmar kan jag snitta nära 85% av HRmax).

Min målsättning är att orka ligga på och över tröskelpuls längre tid. Det finns bara ett sätt att klara det, nämligen att träna tröskel och anaerobt, dvs högintensivt. Inga traditionella distanspass tar mig dit. Det är tempoträning, backintervaller och TT-pass på trainern som gäller, dvs högintensiva pass.

Men tiden på och över tröskelpuls talar inte om hur snabbt jag cyklar. Det visar endast hur mycket energi jag orkar omsätta. Jag vill kunna cykla så fort som möjligt samtidigt som jag kör energisnålt, vilket betyder att jag också måste träna distans och teknikträning.

-Vilken träningsform är viktigast/bäst/förnuftigast etc? Det beror på dina mål och ditt utgångsläge. Den som har lite tid till träning vinner antagligen på att byta ut några tidsödande distanspass mot kortare mer intensiva pass.

segerfalk skrev:
> Mer relevant än så här blir det nog inte:
>
> http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article1
> 533760/Hard-motion-ger-langre-liv.html
>
> "Forskarna bakom studien drar slutsatsen att det är motionens intensitet och inte varaktigheten
> som påverkar risken att slippa hjärt- och kärlsjukdomar."

Jag som gått på LSD de senaste 25 åren har fått höra detta till leda. Att jag inte få någon effekt av min träning mm mm. Och ja jag satte morgonkaffet i hallsen, när jag hörde om denna studie på radio. Men jag lugnade mig snart efter att ha hört Peter förklara vad dom menar med att motionens intensitet och inte varaktigheten är det som påverkar resultatet.

Ja vilken intensitet pratar han om då i detta fallet, kan man undra? Enligt dom så är det frågan om vad jag skulle kalla en mycket låg intensitet och/eller i princip ingen intensitet. Dvs om man cyklar så långsamt att man i princip inte får någon pulshöjning alls i en timmer så ger det en obetydlig eller ingen påverkan på hälsan. Medans om man bara får en lättare pulsökning, utan att för den saken skull behöva bli "svettig", och cyklar i 30 minuter, så får man en betydande positiva påverkan på hälsan. Så ja jag kan andas ut. Mina LSD-pass ger en avsevärd positiv effekt på min hälsa kan jag konstatera och jag kan lugnt fortsätta med dessa pass och kommer så göra.

Fö tror jag att TS lätt kan köra på med det han gör. Det är ju inte precis fyra, fem tokhårda TABATA pass han kör i veckan.

Peppe skrev:
> -Kan man köra för hårt?
>
> En person som inte är van vid högintensiv
> ansträngning, gör klokt i att ta det lugnare i
> början och successivt över en längre period
> öka intensiteten och med flera dagars vila mellan
> högintensiva pass. Du märker själv hur kroppen
> svarar på träningen. Det under vilan som kroppen
> anpassar sig till träningen.
>
> En vältränad person med god
> återhämtningsförmåga orkar flera högintensiva
> pass i veckan, men har också behov av
> viloperioder emellanåt. (Mjölksyreträning
> innebär slaggprodukter, träningsvärk och
> muskelstelhet vilket kan påverka kommande
> träningspass och tävlingar negativt.)
>
> På XC tävlingar under timmen varierar min
> pulskurva runt tröskelpuls (ca 88% av HR max). Ju
> längre tävlingstiden blir desto vanligare är
> det att min puls sjunker under tröskeln mot
> slutet. -Varför? Jo, för jag orkar inte hålla
> den höga intensitetsnivån så länge. (På
> Långlopp över 3 timmar kan jag snitta nära 85%
> av HRmax).
>
> Min målsättning är att orka ligga på och över
> tröskelpuls längre tid. Det finns bara ett sätt
> att klara det, nämligen att träna tröskel och
> anaerobt, dvs högintensivt. Inga traditionella
> distanspass tar mig dit. Det är tempoträning,
> backintervaller och TT-pass på trainern som
> gäller, dvs högintensiva pass.
>
> Men tiden på och över tröskelpuls talar inte om
> hur snabbt jag cyklar. Det visar endast hur mycket
> energi jag orkar omsätta. Jag vill kunna cykla
> så fort som möjligt samtidigt som jag kör
> energisnålt, vilket betyder att jag också måste
> träna distans och teknikträning.
>
> -Vilken träningsform är
> viktigast/bäst/förnuftigast etc? Det beror på
> dina mål och ditt utgångsläge. Den som har lite
> tid till träning vinner antagligen på att byta
> ut några tidsödande distanspass mot kortare mer
> intensiva pass.

Det du skriver stämmer väl med min filosofi. Jag kör ett jobbigt backpass (löpning) i veckan. Det är för att jag "ogillar" intervallträning...de är tråkiga. Istället blir det uppför Hammarbybacken på fredagkvällarna...mycket roligare.
Vardagsträningen är cykelpendling till/från jobbet, med lite lunchlöpning ibland. Sedan ett LSD-löpningspass till helgen. Löpning på vardagkvällar blir det inte så ofta då jag cyklat hem från jobbet och antingen måste fixa middag eller kommer till ett dukat bord...beror på vilken dag det är.

På sikt kommer detta att göra susen på:
- kortare löppass, men hög intensitet, såsom Bellmanstafetten
- cyklingen till jobbet, ska kapa tiden där
- välmåendet i största allmänhet
- medelpulsen på en given runda, ska se hur långt jag kan få ned den...jag loggar ju allt

Målet är Ö till Ö nästa år, men också ett par löptävlingar/träningspass, på lite längre distanser, ultratävlingar.

Jag ser långsiktigt på min träning och har tränat under en lång tid. Därför kan jag köra en kvartsmara som backträning en gång i veckan...det är bara kul. Jag återhämtar mig snabbt också. På sikt blir det en halvmara...kanske redan till strax efter årssiftet.

"Sedan ett LSD-löpningspass till helgen"

Shit!!!

Kan man kombinera dessa alltså?! Låter som jag måste pröva något nytt!!!!

Elofsson verkar förövrigt vara grym!!

Ville skrev:
>> "Sedan ett LSD-löpningspass till helgen"
>
> Shit!!!
>
> Kan man kombinera dessa alltså?! Låter som jag måste pröva något nytt!!!!

Nytt? Du inte ens på 80-talet när jag började med LSD var detta något nytt ;7)

Undra hur mycket ironi det var med i det inlägget?

Redan 1964 var de igång med LSD-träning. De verkade inte så nöjda med utfallet, men trädfällningsförsöket imponerade i alla fall på mig...

Ville kanske bara spelar happy-dum men jag tänkte också på det LSD som jag inte, trångsynt och fördomsfullt kanske men ändå inte, förknippar med träning.
Wikipedia gav ingen ledtråd. (http://sv.wikipedia.org/wiki/LSD_(olika_betydelser)
Googling ger hintar, long slow distance. Men hur långt och hur långsamt avses?

Och framför allt, har Mek själv lämnat diskussionen?

HaraldN skrev:
> Redan 1964 var de igång med LSD-träning. De
> verkade inte så nöjda med utfallet, men
> trädfällningsförsöket imponerade i alla fall
> på mig...
>
>

Den är lika rolig varje gång jag ser den!!

Dåligt ed löpning dock.

Ville skrev:
> "Sedan ett LSD-löpningspass till helgen"
>
>
>
> Shit!!!
>
> Kan man kombinera dessa alltså?! Låter som jag
> måste pröva något nytt!!!!

Return of E-speed? ;)

Tillbaka