Träning under kortisonbehandling

CalleB

Medlem
Jag har åkt på en kortisonbehandling efter att fått en infektion i kroppen. Dosen är ganska hög och skall trappas ner under ungefär 10 veckor med första "sänkningen" idag. I samband med min inflammation har jag tappat en hel del vikt, och då är det inte något fett som försvunnit, utan muskler som brutits ner.

Finns det någon som har erfarenheter/kunskaper inom detta? Hur lägger jag upp träningen bäst för att få tillbaka styrka och kondition? Självklart får jag en hel del information från min läkare, men skulle gärna få lite fler åsikter.

Fast, jag har precis blivit frisk. Problemet med högdos kortison är att man inte bara kan sluta med det tvärt. Den måste trappas ner långsamt, vecka för vecka för att slippa biverkningar.

vet inte om det är skillnad vid en kur, men jag går alltid på kortison (och "hispamin") tack vare allergier och då är det iaf bara att träna som vanligt.

Ed. Men som vanligt är det ju enklast/bäst att ringa sköterskan/din läkare

Senast redigerad av en moderator:
Det finns många olika varianter av kortisonbehandlingar (t ex intramuskulära, direkt i leder, nässpray etc). Så det går inte jämföra utan vidare.

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Oavsett vilket är det doping!

du ä fan nego i alla trådar, kan du inte vara lite snäll nån gång. killen ska kanske inte tävla o han tar det inte för prestationshöjjade, så sluta gnäll.

Miss Lycka skrev:
> Oavsett vilket är det doping!

Va? Går kortison som dopingpreparat? Jag hoppas att du skojjar...
Har ju faktiskt tänkt att tävla, men det blir nog tidigast Åsarna.

fasen vad trist Calle... du borde ringa till RF och fråga om det går att få dispens eftersom du har varit sjuk, med vissa preparat kan man få det.

Läs Jesper Skibbys bok, han tävlade som proffs i 10år med kortison som återhämtningsmedel...
Min astmamedecin innehåller kortison och därför har jag tillstånd för det via dopingkomissionen, kolla det noga innan du tävlar !

Jensen: Du verkar inte förstå att man kan åka dit för doping.
Om nu CalleB vill få några vettiga råd är det lämpligt att upplysa honom om dopingproblematiken.

Jag är inte ordinerande läkare och har ingen aning om Calle ska tävla eller varför han vill ha träningsråd.

Du verkar inte bry dig ifall han åker dit i och med att du inte nämner något om cortisonmedicinering.

Jag tycker det är underligt att din bristande kunskap gör dig sur på mig.

Calle, du som är van att träna kontinuerligt, så borde det med tanke på den möjliga risken att infektionen trots allt kan ligga kvar....vara bra att träna lugnt ett tag vara ett vettigt råd....

Min halsinfektion som ändå inte var speciellt svår med feber endast tre dagar.De sista symptomen lämnade kroppen idag. Tio dagar efter sista feberdag och två veckor efter första symptomen...

Det finns ett recept på bra men ändå inte högintensiv träning som Steve Allen och Lance Armstrong utnyttjade under sina konvalecencer/frånvaro från tävling

Tränar du med pulsklocka ??

Ta då 180 minus din ålder och lägg på 2 slag om du tränat en del. Lägg på 5 slag om du tränat länge och mycket.Lägg inte på något slag alls om du känner dig lite slö...

Det bör ge träning en bit under laktattröskeln men ändå inte tråkig och framförallt inte sådan som riskerar att belasta hjärat om nu infektion eller behandling påverkar systemet.En suverän grundträning helt enkelt och sitt ner för att bygga muskler igen...

Miss Lycka:

Eftersom han vad jag förstår fått kortsionet av sin behandlande läkare pga medicinska skäl förstår jag verkligen inte varför han skulle "åka dit för doping"

Om det är nyttigt eller inte att träna/tävla under sjukdom och medicinering ska jag dock inte uttala mig om.

Peppeluns: Det fungerar inte att sitta o pinka utan dispans som lämnats in o godkännts av RF innan kisspausen.

Annars kan alla bli njurpatienter i efterhand av en välvillig läkare.

Så här funkar det :
1 Om du behöver använda medecin som är med på sk "röda listan"(dvs medecin som är dopingklassad och saluförs i Sverigen upptagen på därför separat lista av RF.
2 Så måste din läkare ha ordinerat den.
3 Du måste hämta dispansansökan från RF(skriva ut och ta med till din läkare.
4 Din läkare måste fylla i dispansansökan för din medecin som ni sedan skickar till RF.
5 När du får besked att din ansökan är registrerad och kodkänd av RF/Dopingkomissionen är du äntligen tillåten att träna med din medecin.

All träning/tävling utan godkänd dispansansökan gör att du riskerar din tävlinsglicens/dopingavstängning för 2 år... :-/

Tack för alla svar!

Vad jag har förstått är det helt ok med träning och Prednisolon (ur domping-synpunkt), men att jag inte får tävla. Frågan är hur långt innan man får ta tabletterna utan att det klassas som doping. Det prestationshöjande effekterna av kortison verkar, vad jag förstår, väldigt kortsiktiga.

Skall träffa min doktor i morgon och se vad hon säger om att avstå från tabletter dagarna innan tävling. Tills dess att jag kommer kunna tävla igen har dosen ändå sänkts ganska rejält iallafall.

Fast steg 1 är trots allt att komma i form igen efter min sjukdom. Så får jag ta tävlingarna i andra hand. Har haft tränings-stopp i snart en månad och märks verkligen i kroppen. Kommer självklart inte köra igång med mina vanliga träningspass direkt, även om det rycker ordentligt i benen :-) Jag har ju precis blivit av med min inflammation, så det är av ren självbevarelsedrift.

Miss Lycka skrev:
> Jensen: Du verkar inte förstå att man kan åka
> dit för doping.
> Om nu CalleB vill få några vettiga råd är det
> lämpligt att upplysa honom om
> dopingproblematiken.
>

självklart förstår jag det,är inte så korkad som du vill få det till. men du kan ju skriva det lite snyggt och inte så jäkla nedlåtande.

Miss Lycka skrev:
> Jensen: Du verkar inte förstå att man kan åka
> dit för doping.
> Om nu CalleB vill få några vettiga råd är det
> lämpligt att upplysa honom om
> dopingproblematiken.
>
> Jag är inte ordinerande läkare och har ingen
> aning om Calle ska tävla eller varför han vill
> ha träningsråd.
>
> Du verkar inte bry dig ifall han åker dit i och
> med att du inte nämner något om
> cortisonmedicinering.
>
> Jag tycker det är underligt att din bristande
> kunskap gör dig sur på mig.

Ok, vet inte hur mycket kunskap du sitter inne på ang. detta område. Till att börja med vill jag bara förtydliga att jag är helt emot doping och skulle aldrig riskera att ta en sådan risk. Den här tråden var inte egentlugen menad att diskutera doping, även om det resulterade i en hel del intressant. Just nu vill jag bara få tillbaka kroppen som den var innan insjuknandet, och jag vet inte om jag fixar att vänta med det tills min kortison-nedtrappning är klar (i augusti).

Nu är det så att jag väldigt gärna skulle vilja köra Åsarna 29:e juli, men bara OM allt är 100% ok ur dopingsammanhang. Kommer definitivt inte starta om det skulle vara några som helst tveksamheter.

Risken att bli dopingtestad utan att ha hamnat på pallplats är nog = 0 i Sverige...
Har du inte kunnat träna ordentligt på 10 veckor är nog chansen för pallplacering = 0 och därför likaså ev dopingprov...
Men visst känns det bättre om man gör allt rätt: dvs kollar med läkaren om & isf söker despens :-)

Little Stereo skrev:
> Men visst känns det bättre om man gör allt
> rätt: dvs kollar med läkaren om & isf söker
> despens :-)

Ungefär så som jag menar. Jag tävlar inte på elitnivå, och kommer antagligen aldrig behöva göra ett dopingtest någonsin.

Det är av ren princip som jag inte skulle ställa upp i en tävling med doping-klassade preparat.

Jag bad doktorn om kortison för att hålla min huvudvärkt borta under en Vätternrunda men det blev nobben bl a pga att man blöder bättre under kortisonbehandling. Han kände inte heller till några studier om våldsam ansträngning under behandling så han ville inte ta på sig ansvaret. Kortison är ju mirakelmedicin och rävgift på samma gång. Det kan t ex utlösa diabetes, påskynda benskörhet mm mm. Det är nog bäst att ta det försiktigt.

Hur stor dos prednisolon äter du..40mg eller högre?
Var sitter inflamationen?

Det är inga problem att träna med prednisolon i kroppen.
Har ätit det många gånger i mitt liv och har då kombinerat det med träning på sund nivå.
Har erfarenheter av detta piller sedan -94.

När man käkar detta preparat så blir man väldigt pigg och går på högvarv hela tiden.
Då är det bra att låta energin som kommer från pillret förbrännas på lämplig nivå.
Efteråt så känner man sig "normal igen" i kroppen och får ro.
En del kan ha väldiga problem och endast sova 2-3 timmar per dag på den starkaste dosen.
Många binder vätska och går upp i vikt. En del tappar lite kroppsmassa.
Det kan vara inflamationen i sig som har satt kroppen på hög förbränning i ditt fall, där av viktminskningen.

Jag har cyklat vättern med 25mg i kroppen under 10tim.
Frågade läkaren innan start och han sa att det var ingen fara att åka.
Min läkare är Med. prof och chefsläkare på medicin. Om någon vet så är det han.

Prednisolon äts med med en nedtrappning från 40mg (i mitt fall) med 5mg varje/varannan vecka.
Detta för att kroppen egna tillverkning av cortisol ska vakna upp igen och börja tillverkas.
Slutar man tvärt så hinner kroppen inte med och man blir sjuk igen.
När man har ätit en kur så finns det spår av den i kroppen någon vecka efteråt

När man äter prednisolon under längre tid så kan diabetes och benskörhet utvecklas..då pratar vi lååång tid. En kur påverkar inte.
Och äter man under lång tid så är träning ett måste för att hålla kroppen i bra skick.
Träning motarbetar benskörhet...men det vet väll alla.

Calle, Jag läser i Cyclist Training Bible om precis det du råkat ut för. Lång bortavaro....Du skall dubbla tiden du varit borta med lugn träning typ på den nivån jag nämnde tidigare eller på den s.k FATMAX nivån som högst. Innan det är dags för pass på högre intensiteter....

Dig väntar således två månader med ganska lugn träning ----- å andra sidan ----Lance och Steve var inga direkta vrak efter sina konvalecenser o.m.s.s.

sjulis skrev:
> Hur stor dos prednisolon äter du..40mg eller
> högre?

Har egentligen inte börjat äta Prednisolonet ännu. Är fortfarande på sjukhus och får då istället Betapred intravenöst. Men fr.o.m i morgon börjar jag med Prednisolon i tablettform istället, och första veckan kör jag 45 mg/dag. Enligt mitt nedtrappningsschema innebär det ca 10 veckor till.

> Var sitter inflamationen?
Har haft en inflammation i tjocktarmen.

> Det är inga problem att träna med prednisolon i
> kroppen.
> Har ätit det många gånger i mitt liv och har
> då kombinerat det med träning på sund nivå.
> Har erfarenheter av detta piller sedan -94.
>
> När man käkar detta preparat så blir man
> väldigt pigg och går på högvarv hela tiden.

:-) Har märkt det, lite frustrerande att man är "något begränsad" när jag ligger på sjukhus.
> Då är det bra att låta energin som kommer från
> pillret förbrännas på lämplig nivå.
> Efteråt så känner man sig "normal igen" i
> kroppen och får ro.
> En del kan ha väldiga problem och endast sova 2-3
> timmar per dag på den starkaste dosen.
> Många binder vätska och går upp i vikt. En del
> tappar lite kroppsmassa.
> Det kan vara inflamationen i sig som har satt
> kroppen på hög förbränning i ditt fall, där
> av viktminskningen.
>
> Jag har cyklat vättern med 25mg i kroppen under
> 10tim.
> Frågade läkaren innan start och han sa att det
> var ingen fara att åka.
> Min läkare är Med. prof och chefsläkare på
> medicin. Om någon vet så är det han.
>
> Prednisolon äts med med en nedtrappning från
> 40mg (i mitt fall) med 5mg varje/varannan vecka.
> Detta för att kroppen egna tillverkning av
> cortisol ska vakna upp igen och börja
> tillverkas.
> Slutar man tvärt så hinner kroppen inte med och
> man blir sjuk igen.
> När man har ätit en kur så finns det spår av
> den i kroppen någon vecka efteråt
>
> När man äter prednisolon under längre tid så
> kan diabetes och benskörhet utvecklas..då pratar
> vi lååång tid. En kur påverkar inte.
> Och äter man under lång tid så är träning ett
> måste för att hålla kroppen i bra skick.
> Träning motarbetar benskörhet...men det vet
> väll alla.

Tack för bra svar!

teabag skrev:
> Calle, Jag läser i Cyclist Training Bible om
> precis det du råkat ut för. Lång
> bortavaro....Du skall dubbla tiden du varit borta
> med lugn träning typ på den nivån jag nämnde
> tidigare eller på den s.k FATMAX nivån som
> högst. Innan det är dags för pass på högre
> intensiteter....

Just nu är all träning/motion efterlängtad. Kommer nog börja med promenader och luuugna cykelturer när jag kommer hem. Men skulle gärna vilja komma igång med lite styrketräning så fort om möjligt, men det blir såklart rätt lågintensivt det med.

> Dig väntar således två månader med ganska lugn
> träning ----- å andra sidan ----Lance och Steve
> var inga direkta vrak efter sina konvalecenser
> o.m.s.s.

Ha ha, ska försöka att ta efter :-)

Du är ju inte ensam om att få den behandlingen så det borde finnas bra rehabiliteringsprogram.

Prata med sjukvårdspersonalen och förklara din träningsnivå, det brukar ta ett tag att förklara att man tränar en hel del för de är vana vid att de flesta knappt rör på sig...

Hur har du rört dig under tiden du tagit cortisonet?

Är det muskler som försvunnit så är det muskler som skall byggas. Prata med en PT på valfri gymkedja så kan de garanterat hjälpa dig. Sedan kommer det roliga med att skapa konditionen igen *skratt*

För min del (hjärtoperation och sedan totalt förbud att lyfta någonting under 8 veckor + lunginflammation direkt efter det) så var det värst att veta att man hade varit på en hög och bra nivå, och blev andfådd av att gå 50 meter. Skitjobbigt!

Så det har lite med motivation att göra med...

Har du Ulcerös Colit?
Kan en del om detta och övriga tarmsjukdomar.
Jag har Ulcer sen -94 och käkar asacol, imurel, ursufalk just nu.
Din viktminskning beror på att din tarm inte fungerar och tar inte upp någon näring.
Muskler som bryts ned är främst den inre/djupare muskelaturen på överkroppen. Den är svår att bygga upp och tar sin tid. Ta det lugnt med träningen från början så du slipper återfall. Lyssna på kroppen

Finns mycket att säga i detta ämne men jag har inte tid skriva allt. (jobbar)
Maila till mig ditt telefonnummer så ringer jag på dagtid om du vill veta mer utförligt om detta.

Hej igen,

Om du testat gymet redan så har de ju löpband där. Testa först i den fart där du har din puls vid runt 180 minus din ålder och mät de olika km tiderna.
Det är en mycket stor motivationshöjare när du ser att km tiderna minskar kraftigt varefter du tränar på den här nivån.
På cykel så dra av ca. 8 slag annars blir nivån lite för hög.

ha det

Sjulis skrev:
> Har du Ulcerös Colit?
> Kan en del om detta och övriga tarmsjukdomar.
> Jag har Ulcer sen -94 och käkar asacol, imurel,
> ursufalk just nu.
> Din viktminskning beror på att din tarm inte
> fungerar och tar inte upp någon näring.
> Muskler som bryts ned är främst den inre/djupare
> muskelaturen på överkroppen. Den är svår att
> bygga upp och tar sin tid. Ta det lugnt med
> träningen från början så du slipper återfall.
> Lyssna på kroppen
>
> Finns mycket att säga i detta ämne men jag har
> inte tid skriva allt. (jobbar)
> Maila till mig ditt telefonnummer så ringer jag
> på dagtid om du vill veta mer utförligt om
> detta.

Stämmer bra att jag har Ulcerös Colit. Det positiva är att det blir längre och längre mellan skoven. Nu har jag varit frisk i 4 år, kanske det blir 6-7 år till nåsta gång. Kan ju bara hoppas.

Träningen är helt lagd på is. Har fått träningsförbud helt från doktorn fram tills jag kommit ner på en lägre kortison-dos. Så fram tills mitten på augusti blir det till att at det lungt. Promenader är det som får hålla kroppen igång fram tills dess. Fast jag tror ändå att viss styrketräning borde vara ok redan om någon vecka. Restriktionen är framförallt att jag inte får lägga på hög puls.

Träna på 45mg är lite saftigt.
Men när du är nere på 30-25mg och tarmen börjar repa sig så är det bara att träna på.
Ta det lugnt med bukmusklerna.

UC är en jäkla kass sjukdom.
Antalet fall har dessutom accelererat kraftig de senaste 20-30 åren.
Vad detta beror på finns med många åsikter om.
En åsikt är överflödet av kolhydrater och växtfetter vi stoppar i oss.
Det finns en väldigt framstående österikisk läkare vid namn Wolfgang Lutz.
Han har framgångsrikt behandlat UC och en stor del andra autoimuna sjukdomar med drastisk kostomläggning. Mer info finns bland annat här http://www.scdiet.org/7archives/scdlutz.html
Tyvärr verkar läkarvetenskapen i detta land vara helt inriktad på lindring mha av medicinering (Predisolon, Asacol, Imurel osv) om inte detta hjälper så är det fram med skalpellen och bort med tarmen. Trist!

CalleB och Sjulis, ni har inga erfarenheter av kostens påverkan på UC?

Ps. Sorry för trådkapningen Ds.

Ja visst är det en kass sjukdom! Och ingen vet vad som triggar den heller. Man skulle ju kunna tro att stress, dålig mat etc skulle kunna vara orsaken. Men för min del har den aldrig dykt upp när jag har varit i sådan situation med onyttig mat eller så.

Försöker, som säkert många andra UC, hitta alternativa vägar för att bli/hålla mig frisk. Alla dessa mediciner är ju riktigt trist att behöva äta. Har varit ganska openminded och testat allt möjligt; kiropraktik, massage, ackupunktur, osteopati, olika terapier, healing och häxkonster (ja jag har faktiskt träffat en häxa :-))

Men något som jag har märkt hjälper är massage. 3 ggr senaste åren har jag lyckats stoppa skovet genom vanlig klassisk ryggmassage direkt när jag märkt att det är på gång. Kan ju mycket möjligt vara mentalt också, men då får det väl vara så... Men det vore intressant om någon annan fått samma resultat.

Dessvärre verkar kosten ha minst inverkan på sjukdomen. Jag äter i regel ganska sunt, men kan lika gärna hiva i mig bruna bönor och skölja ner med snut-kaffe. Tarmen verkar inte bry sig iallafall...

Senast redigerad av en moderator:
Min läkare forskar i detta ämne och är som sagt med. prof och chefsläkare på medicin/gastroenheten.
Vad han har kommit fram till så är Ulcer troligtvis ärftligt.
Jag har det i min släkt så det stämmer för mig.
Ulcer finns bara i västerländerna. Åker man till Turkiet och Bulgarien och bortöver så gör man klokast att ta med ett intyg på att man har Ulcer så man får rätt behandling vid sjukdom. (egen erfarenhet)

Ulcer upptäcktes på 60-talet. Ulcer är en kronisk sjukdom som man aldrig kan bli av med.
Man kan vara symtomfri...men då kallar vi det för att vara frisk. Frisk från detta blir man aldrig.

Alla har vi en "anti-zink" bakterie i tarmen. Den bryter ned zinket i maten.
Hos vi med Ulcer så verkar det som att denna bakterie inte fungerar.
Vi får fel ph-värde och det bildas något som kan liknas med sumpgas. Luktar fan!!
Immunförsvaret slås ur spel och tarmluddet släpper.
Var kommer då zinket ifrån....jo den största mängden är från de här jä-la halvfabrikats burkarna.
Krossade tomater, champinjoner, annanas mm. Listan kan göras lång i halvfabrikatburkarnas värld.
Så man kan tro att man äter sunt...men icke.
Och vad var det som växte lavinartat på 60-talet... Jo burkmaten.

Det finns även samband med infektioner i gallgången.
Jag har haft jättehöga levervärden och har haft skov i regel vartannat år sen -94.
Käkar ursufalk för att få ordning på levervärderna och har blivit bra i magen sen dess.
Inget skov på 5-år och har persat på alla sträckor jag tränar på eftersom jag syresätter blodet bättre nu. Ni som har ulcer...fråga läkaren om levervärderna. Är det dåligt..be om Asacol.
Sömn, inre stress, mat mm. påverkar faktiskt efter undersökningar som är gjorda.

Magproblem kan lösas ibland med massage. Det går nerver från ryggen till buken som kan retas vid muskelstelhet och när någon kota är på vift. Men en gång när jag skulle knäcka en kota blev det motsatt effekt. Magen rasade och fick vara hemma 5 dagar.

Jag har Crohns och fick diagnos för 12 år sedan och använder Prednisolon och Imurel samt Lestid. Jätte roliga sjukdomar vi har grabbar.

För fyra år sedan så blev jag riktigt dålig. Allt gick trögt och segt, träningen gick bakåt men jag fortsatte ändå med pendlig till jobbet tills dess att det en dag bara tog stopp. Det var ingen bra idé att förtränga smärta och sjukdom med träning. Jag blev så dålig att en bit av tunntarmen togs bort. Efter lååång konvalecens har jag nu mått som en prins och inte haft några skov sedan op. Kroppen funkar fantastiskt och svarar på träning, det blir ju lättare när näringen som man petar i sig hamnar där den ska och inte bara i toan i form av skit.

Chrons... den är inte rolig att ha.
Vi nu som har dessa sjukdomar hur tränar ni?

Jag försöker träna varannan dag och kör efter känslan i kroppen. Använder pulsmätare nästan hela tiden. Ser man att pulsen inte är som den ska så avbryter jag direkt.
På vardagar 6-mil och varvar med tempo på 2-3mil. På helgen lite längre upp till 10-mil
Snittar 33,5 till 34,5km/h och 39km/h på tempo.
Efter hårda tempolopp så är min mage lite känslig. Körde en motionstävling i juni där jag fick åka solo hela vägen. De 75-km innehöll 500-höjdmeter med lite onda vindar och 23grader. Körde på efter 20km där jag upptäckte att jag fått en rejäl lucka. Fick tiden 2:06:50 35.43km/h i snitt.
Efter detta lopp så rasade magen i 2-3 dagar. Så den är känslig men den repar sig alltid.

När ni kör hårt.. vad händer med era kaggar?

Det händer ingenting, men om den blir nedkyld ,motvind och kallt väder, så händer det grejor. Att träna när man är "frisk" är ju problemfritt då återhämtning och respons sker hyfsat normalt. Kan känna mig lite jagad då jag inte vet när det är dags för nästa skov, blir lätt manisk i cyklandet. Intressant vore att finna en form för träningen under skov, då näringsupptag och annat är i olag.

Det har sagt förut, men tål att sägas igen, ALLT finns på happy. Underbart, med stöd och information på detta sätt!
Sitter själv med en burk Prednisolon i näven nu som nästa försök att få bukt med ett tungt skov, samtidigt som polarna är ute på cyklarna.
Efter att ha läst lite här i tråden är det lättare att rycka upp sig och hänga på när de passerar. Ligger på 40mg och jag vet att tempot inte kommer skicka iväg pulsen, så valet är lätt.

Ang träning och UC så har jag en, högt personlig, reflektion.
Tränar och försöker småtävlar i multisport, och upplever att ju mer småskavanker jag drar på mig under träningen (läs, ansträngda vrister, ömma benhinnor, träningsvärk, etc.) ju mindre märker jag av min UC. Och då har jag inte bara "glömt" den pga överskuggande åkommor. Nån med liknande erfarenheter? Valet mellan lite fjollig benhinneinflammation och risken av ett skov är ju lätt om man säger så ;-)
Sägas bör att detta gäller då inte under skov, utan under löpande medicinering med Colazid.
Kontenta, en ganska hög träningsnivå med vissa toppar hjälper mig att hålla mig "frisk". Primärt har terränglöpningen, där jag nästan alltid drar på mig lite blessyrer, hjälpt mest.

Oskar

Tillbaka
Topp