Träningsapp klocka eller tips?

MenzZana

Medlem
Hej alla

Jag är på jakt efter något som kan logga mina rundor och då skulle jag vilja logga per kilometer, hastighet puls, höjd, sträcka tid osv...
Jag vill inte ha en dator som jag kan titta hela tiden på, utan det räcker med start/stopp och sedan titta på statistiken i efterhand.
Hade nyss en AmazFit Stratos 3 och den fungerade bra med Zepp appen, dock har batteriet lagt av helt
så det är dags att söka nytt...

Kollade lite på komoot, strava, Garmin connect och tyckte den appen
som var mest tilltalande var Zeopoxa!
Det står att man kan koppla extern pulsmätare till den och därför
tänkte jag fråga om någon har erfarenhet av detta?

...eller om ni har andra bra tips för att logga rundor?

Pulsmätning via handled funkar sådär skulle jag vilja säga, så för "seriös" pulsmätning har jag ett bröstband. För vardagsmätning funkar pulsmätning via handled, men jag skulle vilja säga att "det blir som det blir".
Själva klockan då? Ja, jag har en Garnin Forerunner 235 för löpning och innan jag skaffade en cykeldator, en Garmin Edge 530, så hade jag min handledsklocka för cykling också.
Allt går till Gamin Connect, som jag inte bryr mig så mycket om, och experteras vidare till Strava.
Jag analyserar i datorn i efterhand. Kartorna är roligast att kolla, hur man har cyklat.
Är jag slö tar jag och startar Strava i mobilen...funkar för promenader, löpning, cykling...då sparas det såklart inte i Gamin Connect, utan direkt i Strava.
Om du är ute efter en cykeldator så är efterföljaren till 530 en som heter 540. %30 har allt jag behöver, och viktigaste tillbehöret till den, förutom pulsbandet, är kadenssensorn.
Om du är ute efter en löparklocka så räcker en Garmin Forerunner 55 bra. Den har det mesta.
Hoppas tipsen kan hjälpa.

Jag har kört många år med Suunto 9, tycker den funkar grymt bra. Sedan kan man "göra" rutter i Suuntos app som man sedan kan följa live på klockan. Grymt bra, har visat mig massor med nya stigar! Tar verkligen cyklingen till nya nivåer. Funkar även att ladda ner en GPX fil från en kompis strava och ladda in i klockan och följa.

Tack för mycket bra tips!

Jag har kollat lite på strava och hade en garmin forerunner 45S, så jag kopplade ihop strava och garmin connect
men även jag fick in en kort runda i strava kunde jag inte se pulsmätningen däri, dock startade jag
min runda via klockan.

Så frågan är ....
@Totteman
Får du in pulsen i strava?
Du nämner att du startar runda i strava och kanske det är det som skiljer?
Eller så måste man ha den betalda versionen av strava?

@Fjärdebrunn
När du har pulsband så antar jag att du menar att den plockas upp av strava fint?
Behöver du inte en extra app?
Vilket pulsband är det och är strava kompatibel ANT+ (Sett att det figurerar på pulsband)

Det ska även komma upp puls till Strava, via klockan. Så pulsbandet du har kopplas till klockan, som är kopplad till i de här fallet, Garmin Connect. Som i sin tur är kopplad till Strava och laddar upp där.

Tack för mycket bra tips!

Jag har kollat lite på strava och hade en garmin forerunner 45S, så jag kopplade ihop strava och garmin connect
men även jag fick in en kort runda i strava kunde jag inte se pulsmätningen däri, dock startade jag
min runda via klockan.

Så frågan är ....
@Totteman
Får du in pulsen i strava?
Du nämner att du startar runda i strava och kanske det är det som skiljer?
Eller så måste man ha den betalda versionen av strava?

@Fjärdebrunn
När du har pulsband så antar jag att du menar att den plockas upp av strava fint?
Behöver du inte en extra app?
Vilket pulsband är det och är strava kompatibel ANT+ (Sett att det figurerar på pulsband)
OM du startar en aktivitet i klockan och har pulsmätning på klockan så behöver du inte mer (även om ett pulsband oftast ger mer tillförtlig data). Om du ser pulsen i Garmin Connect men inte i Strava så är det säkert en integritetsinställning. Du måste tillåta Strava att visa pulsdata (eller så är det Garmin som skall ställas in för att dela, minns inte)

Edit:
1696404748733.png

Senast ändrad:
Hittade i strava (Settings -> Data Permissions) att man kan sätta
Health-Related Data = Access allowed
Tack för tipset @moros

...vilket det inte var innan.

Ändrade inte att jag fick in puls
i de aktiviteter jag kört, men de skall ge tillgång till garmins pulsdata.

Får testa ikväll om den då spelar in pulsen under aktiviteten.

Senast ändrad:
Hej alla

Jag är på jakt efter något som kan logga mina rundor och då skulle jag vilja logga per kilometer, hastighet puls, höjd, sträcka tid osv...
Jag vill inte ha en dator som jag kan titta hela tiden på, utan det räcker med start/stopp och sedan titta på statistiken i efterhand.
Hade nyss en AmazFit Stratos 3 och den fungerade bra med Zepp appen, dock har batteriet lagt av helt
så det är dags att söka nytt...
Jag skulle köra Ride with gps, om jag skulle logga rundor med telefonen.

@anderski
Tittade på det och ser ganska snyggt ut. Sedan kan man koppla
pulsmätare och kadens till den också. :-)
Hur ser det ut på rundan?
Kan man få statistik för varje kilometer (Hastighet, tid, puls) eller sträcka man väljer?

Kan man koppla den till en garmin pulsklocka?

Tillbaka
Topp