Träningskläder

fokusu

Ny medlem
Träningskläder
Hej allesammans, jag är helt ny här på forumet men i och med att ni verkar så snälla så tänker jag ställa denna något pinsamma fråga.

För en så där 10 år sedan så cyklade jag ganska så mycket, ett par fem rundor i veckan. Sen kom lumpen, högskolan och sen jobbet i vägen. Och mountain biken föll i glömska för man hann inte med det helt enkelt. Sen för en två månader sedan så fick man äntligen tid igen, införskaffade en halvkass cykel och började köra rundor igen. Men det är nu jag märker att jag inte har så mycket koll på det som är runt omkring. Till exempel, vad är bra träningskläder för XC nu förtiden? Kan tänka mig att det har hänt rätt mycket på 10 år, på den tiden fanns ju knappt tights ;). Skulle vara hemskt glad om nån kunde ge mig lite tips på sommar, höst, vinter och vår munderingar.

Och snälla, dumförklara mig inte nu! :)

Träningskläder
Välkommen hit vetja!

Sommar åker jag i korta tights som har hängslen och cykeltröja. Under det en Craft underställströja.

Vår/Höst åker jag med samma tights men ett par långbyxor över utan blöja, långärmad underställströja, cykeltröja eller cykeljacka beroende på väder och temp. Här passar en långärmad tunnare ulltröja bra om du har någon sådan.

Vinter åker jag med samma tights, långärmat/benat underställ, vinterbyxor från Craft, flera lager tröjor och en lite tjockare windstopperjacka. Vintercykelskor med neoprenöverdrag och värmesulor. Mössa under hjälmen såklart.

Ingen dumförklaring här inte!! Bara kul med en vettig frågatråd!!

Och ja, jag har flera tights!!

Det finns andra som säkert har andra rekommendationer med, vänta lite bara....

Senast redigerad av en moderator:
Träningskläder
Jag brukar ha ungefär detta:
18+ grader: korta cykelbyxor, kortärmad tröja
15-18 grader: korta cykelbyxor, kortärmad tröja, kortärmad underställströja
13-15 grader: 3/4-cykelbyxor, vindväst, kortärmad tröja+armvärmare, kortärmad underställströja
10-13 grader: korta cykelbyxor med långa tights över, vindväst, långärmad tröja, kortärmad underställströja
0-10 grader: korta cykelbyxor med långa windstoppertights över, vindjacka, långärmad tröja, långärmad underställströja
-0 grader: Varm choklad och kanelbullar hemma i soffan.

Regnar det så går jag ner ett steg.

Favoritplagg är vindjackan med löstagbara ärmar och armvärmarna eftersom båda dessa plagg kan justeras efter hur det känns.

Träningskläder
Tack så hemskt mycket för era tips och råd. Nu kanske jag lättare kan övertyga min sambo att män faktiskt kan ha tights på sig. :P Hon är lite orolig plus att hon tycker att jag gått långt nog med att ha hjälm (vilket självklart är ett måste).

Får bli att köpa in ett par korta tights/cykelbyxor och en kortärmad tröja.

Träningskläder
Har du skaffat hjälm har du inte gått långt, bara visat att du har hjärna innanför skallbenet.

Jag har ett par Konashorts som jag använder utanpå mina tights när jag cyklar med folk här ibland. Ser lite mer avslappnat ut.

Glöm inte ryggsäcken med vattenpåsen, lite verktyg, kedjebrytare, powerlink, extraslang och sådana saker om du är ute i skogen, speciellt om du kör själv.

Träningskläder
Ett viktigt plagg är den tunna, tunna regnjackan. Då måste jag få rekomendera ITAB som har en modell som kostar ingenting, några hundralappar, och funkar kanonbra.

Träningskläder
Glöm inte handskar. Långfingrade igår och idag, kortisar tidigare under veckan när det var lite svettigare. Inte för utseendets skull, men för att skydda när (inte om, när) man vurpar.

Träningskläder
Viktigast är att ha åtsmitande teamkläder med samma logga som på cykeln, för högsta muppstatus :-D

Allvarligt, what ever works for you mate! Många väljer att köra i "baggies", antingen shorts med insydd cykelbyxa eller lös cykelbyxa under shorts. En del kör helt utan cykelbyxor också (tänker inte främst på Dr. Phil och hans kilt med inget annat under).

Skönt är dock att ha ändamålsenliga skor (antingen SPD eller plattisar), handskar, glasögon (mot flugor, grenar, lera och annat sattyg) samt hjälm.

Träningskläder
Fasiken kände väl att jag kunde lita på er. Mycket bra tips.

Just nu kör jag i 3/4 shorts (vanliga) och min gamla löpartshirt. Funkar väl rätt okej, men det är ju inte direkt så mycket stoppning i skrevet och jag lider ofta av "rätt ont i baken". Plus att det är lite farligt när man hakar i här och där. Hjälm och glasögon med förstås.

Man vill ju även känna sig lite "fin" så att säga så folk tar en lite mer på allvar :P (Men jag är lite emot team kläder :P)

Funderar på att köpa ett cykelbyxor ifrån Craft, är det nåt att rekommendera? Eller finns det andra tillverkare som gör bättre pris/prestanda? Baggies verkar trevligt också... framförallt när man känner att man kanske inte har fysiken för att passa riktigt i tights.

Usch nu låter jag som om utseendet är så otroligt viktigt men det är det inte egentligen :)

Tillbaka
Topp