Träningsklocka eller smartwatch

Wickman

Medlem
Hej, som rubriken lyder så undrat jag om en Samsung smart watch 6 funkar som träningsklocka? Går den att synka med runkeeper/strava?

Eller är det ren träningsklocka man lär skaffa?

Försökt läsa på lite men nån kanske har testat och kan ge egen erfarenhet.

Svaret är nog som vanligt: Det beror på.
Kolla om funktionerna du är ute efter finns.
Är GPS-chipet tillräckligt bra?
Kan du ansluta de externa sensorer du villhöver?
...

Skaffa en träningsklocka om prio är att registrera träningspass.
Smartklockan kan funka som en enkel träningsklocka, om man redan har en och man inte ska träna mer än någon timme, dom brukar gå tomt på batteri väldigt snabbt.

Men jag skulle aldrig köpa en smartklocka för att ha som träningsklocka.

Okej tack för svar, är ju främst under cykling jag tänkt mig så då kanske man får tänka om då och skaffa en specifik klocka allt cykeldator då.

Kul med mycket prylar synd det är så dyrt ?

Har en Garmin Fenix och den funkar kanon. Ladda en gång i veckan och kör den som cykeldator också. Vattentät och går att simma med. Inte billig men bra. ?

Om du bara vill ha notiser och simpla funktioner så funkar en träningsklocka utmärkt. Smartklockor har oftast kass batteritid vilket är deras största nackdel och också varför jag aldrig skulle kunna gå tillbaka nu när jag har haft garmin i ca. 3 år.

Ja det verkar som det får bli nån slags träningsklocka
Möjligheten finns ju alltid att betala det dubbla för en Apple och ansluta till sekten, medlemskap på köpet.

Skämt åsido men jag skulle nog också valt en mera oöm träningsklocka även om "smartwatches" blir bättre i en väldigt snabb takt.

Visst sjutton är Apple bra, stabila samt überdesignade (men dyra), ur ett tekniskt perspektiv stör jag mig dock på att de kör med sina egna standarder och försöker tvinga in folk i deras svindyra slutna ekosystem. Mer en principfråga för mig än att de inte skulle vara bra. De är ju dessutom extremt användarvänliga för otekniska personer, bra för en del samt äldre människor.

Båda vägarna fungerar säkert, frågan är som sagt om man ska ansluta till sekten (Apples ekosystem) eller ej och gå all in (take my money please). Har man redan massvis med Apple prylar kanske en Apple smartwatch är ett naturligare val.

Senast ändrad:
Jag tycker min epix 2 är precis tillräckligt smart istället. Vill inte ha mer smart än lite aviseringar.
Nä det är sant, samma här. Syftade på möjligheten att köra andra appar.
Tränings appen Workoutdoors och appen Athlytic har tagit min träning till nya höjder.

Jag har min Garmin kvar men för träning blir den överflödig.

Det som talar för smartklocka över träningsklocka:

Möjlighet att ringa och smsa
Falldetektering
Använd som betalsätt
Styr ett smart hem
Bra röstassistent
Slipp klumpen på handleden
Använd till vardags med betydligt fler funktioner.

Träningsklockor kan göra mycket, men inte det. Är exakt GPS och komplex träningshjälp prio så trumfar det ovan.

Jag köpte precis en Garmin Venu 2 för att ha som träningsklocka men den visade sig vara så praktisk att jag har den dygnet runt. Vilket är lite jobbigt eftersom jag fram till nu varit väldigt konserverativ när det gäller armbandsur.

Nu var det just en träningsklocka jag var ute efter, smartwatchfunktionerna är bara en bonus. Är man i första hand ute efter en smartwatch kanske man bör välja något annat.

Falldetektering
Använd som betalsätt
Styr ett smart hem
Bra röstassistent

Träningsklockor kan göra mycket, men inte det. Är exakt GPS och komplex träningshjälp prio så trumfar det ovan.

En smula onyanserat, kanske. Jag kan ringa med min träningsklocka, och senast idag betalade jag lunchen med den. Jag har för mig att den har någon form av krashdetektering också, men det är nog bara under aktiviteter i så fall. Särskilt klumpig är den inte heller, och jag har små handleder. Röstassistenten är däremot ett skämt.

Falldetektering
Använd som betalsätt
Styr ett smart hem
Bra röstassistent
Om man väljer garmin så har ju de flesta nya klockorna Garmin Pay. Med min forerunner 245 kan man även svara på sms med förinställda svar, man kan ju dock inte svara på samtal

edit: Tror bara att man kan svara på sms:en om man har android

Men då antar jag att ni måste ha telefonen med er?

Kan man inte då egentligen leka med tanken att man köper en GPS-puck, pulsband och telefonhållare till styret för att få all tänkbar funktionalitet?

Personligen så tar jag bara klockan med mig om jag ger mig ut, telefonen tillför inte något.

Senast ändrad:
Men då antar jag att ni måste ha telefonen med er?

Kan man inte då egentligen leka med tanken att man köper en GPS-puck, pulsband och telefonhållare till styret för att få all tänkbar funktionalitet?

Personligen så tar jag bara klockan med mig om jag ger mig ut, telefonen tillför inte något.

Ja, men det har jag i princip ändå alltid om jag inte typ simmar. I vardagen däremot behöver jag egentligen ingen klocka alls. Olika behov helt enkelt.

Ja, men det har jag i princip ändå alltid om jag inte typ simmar. I vardagen däremot behöver jag egentligen ingen klocka alls. Olika behov helt enkelt.
Ja men då har du egentligen inte dom funktionerna i klockan, det är bara en förlängning av telefonen.

Om du inte hade behövt telefonen, hade du ändå tagit med dig den?

Ja men då har du egentligen inte dom funktionerna i klockan, det är bara en förlängning av telefonen.

Om du inte hade behövt telefonen, hade du ändå tagit med dig den?

Ja, för jag ser inte riktigt att en klocka kan ge mig de funktioner jag vill ha. Större skärm och kamera, t ex.

Skulle jag vara tvungen att välja mellan de två skulle jag välja mobilen alla gånger.

Hej, som rubriken lyder så undrat jag om en Samsung smart watch 6 funkar som träningsklocka? Går den att synka med runkeeper/strava?

Eller är det ren träningsklocka man lär skaffa?

Försökt läsa på lite men nån kanske har testat och kan ge egen erfarenhet.
Jag har en samsung 4. Den går att synka med strava, åtminstone med appen inlagd, utan bekymmer men saknar kanske några funktioner, vet inte så noga. Batteritid 48-60 timmar.

Jag har en samsung 4. Batteritid 48-60 timmar.
Det är ju hyffsad batteritid. De med äppelklockor verkar ladda mest hela tiden.
Min Garmin FR 955 Solar laddar jag en gång var tionde dag, eller nåt. Skulle förmodligen behöva ladda oftare om jag använde den på cykelpassen, men då använder jag någon Edge. Nån golfrunda är den dock med på, samt loggar puls, andning och syremättnad varje natt.

Var går gränsen mellan Smartwatch och Träningsklocka? Är Wahoo Elemnt Rival något av det?

De som hade tamaguchi när de var yngre kanske ska ha en Apple-klocka nu?

Det är ju hyffsad batteritid. De med äppelklockor verkar ladda mest hela tiden.
Min Garmin FR 955 Solar laddar jag en gång var tionde dag, eller nåt. Skulle förmodligen behöva ladda oftare om jag använde den på cykelpassen, men då använder jag någon Edge. Nån golfrunda är den dock med på, samt loggar puls, andning och syremättnad varje natt.

Min Venu 2 laddar jag en eller två gånger i veckan, beroende på hur mycket jag använder den för att mäta aktiviteter (kör always-on-display under aktiviteter). Behövde jag ladda varje dag skulle jag... nä, det skulle inte hända. Oavsett hur enkelt och smidigt det är.

Min Venu 2 laddar jag en eller två gånger i veckan, beroende på hur mycket jag använder den för att mäta aktiviteter (kör always-on-display under aktiviteter). Behövde jag ladda varje dag skulle jag... nä, det skulle inte hända. Oavsett hur enkelt och smidigt det är.

Det är ju en av träningsklockarnas stora fördelar, betydligt längre batteritid. Min Apple Watch 8 laddar jag varannan dag, min Polar laddade jag en gång i veckan, om ens det. Betydligt färre fräcka funktioner och ofta fysiskt större batteri har sina fördelar i det avseendet.

Ja då är det ju dumt att ens diskutera träningsklocka om vad man behöver egentligen är en telefon.

Nu är det ju så behändigt att jag oftast inte behöver välja, utan kan ta med mig båda. Det hade jag sannolikt gjort vid de flesta tillfällen även om klockan hade en egen mobil uppkoppling. Men det är ju upp till var och en vad man har för behov och önskemål.

(Och det kan förstås ändras; för en månad sedan tyckte jag inte att jag behövde någon elektronisk klocka alls.)

Verkar vara extremt delade meningar om detta. Klockan jag funderat på är den nya samsung smartwatch 6.
Men får väll läsa på lite mera då. :)

Vill du ta samtal och använda internet eller liknande så köp en smartwatch, om det inte är prioriterat så köp en träningsklocka.

Om att logga träningen är en stor prioritering så borde du inte kolla på smartwatch i huvud taget, då ska du ha en träningsklocka.

Garmin Forerunner 265 är liknande pris mot klockan du nämner om du vill jämföra lite.

Vill du ta samtal och använda internet eller liknande så köp en smartwatch, om det inte är prioriterat så köp en träningsklocka.

Om att logga träningen är en stor prioritering så borde du inte kolla på smartwatch i huvud taget, då ska du ha en träningsklocka.

Garmin Forerunner 265 är liknande pris mot klockan du nämner om du vill jämföra lite.
Det här stämmer inte.

Jag tycker det är skönt att slippa telefonen, men vill gärna kunna ringa och lyssna smidigt på Spotify/Storytel (löpning) så jag köpte en Apple Watch SE med LTE (dvs mobildata). Den har jag på höger handled och på vänster kör jag en Fenix 6S för träningsdata. Funkar väldigt bra, ser ut lite som en youtuber som testar prylar dock men det får man ta. Garmin har ju music och så men det här är mycket smidigare tycker jag. Bara att köra igång det man vill lyssna på via telefonen hemma, växlar över till att spela från klockan och sen sticka ut.

Jag har börjat ”gubbträna”, cirkelträning på ett gym. Jag misstänker att det är ett såkallat Crossfit-gym, men jag har inte sett några knästrumpor så jag är inte helt säker. Det är jättejobbigt och med tanke på hur många ställen jag har ont på efteråt tror jag att jag får nya/fler muskler. Det borde vara en bra grej.

Men jag vet ju inte hur man loggar! Även om kroppen blir starkare bryts psyket ned om jag inte kan få in passen i typ Strava eller Wahoo-appen. Jag förstår liksom inte ens hur man loggar, pulsmätning och subjektiv ansträngning borde vara de enda parametrarna jag kan få ut? Eller ska man ha nån fotpod också? När jag googlar så hittar jag mest tips på appar för att strukturera crossfit-pass, men jag vill ”mäta” (iaf relativt mot andra pass) ansträngningen.

Vore tacksam om någon har några tips och idéer generellt hur man kan tänka, och specifikt på vilka typer av klockor som kan vara lämpliga.

Jag har börjat ”gubbträna”, cirkelträning på ett gym. Jag misstänker att det är ett såkallat Crossfit-gym, men jag har inte sett några knästrumpor så jag är inte helt säker. Det är jättejobbigt och med tanke på hur många ställen jag har ont på efteråt tror jag att jag får nya/fler muskler. Det borde vara en bra grej.

Men jag vet ju inte hur man loggar! Även om kroppen blir starkare bryts psyket ned om jag inte kan få in passen i typ Strava eller Wahoo-appen. Jag förstår liksom inte ens hur man loggar, pulsmätning och subjektiv ansträngning borde vara de enda parametrarna jag kan få ut? Eller ska man ha nån fotpod också? När jag googlar så hittar jag mest tips på appar för att strukturera crossfit-pass, men jag vill ”mäta” (iaf relativt mot andra pass) ansträngningen.

Vore tacksam om någon har några tips och idéer generellt hur man kan tänka, och specifikt på vilka typer av klockor som kan vara lämpliga.
Puls och upplevd ansträngning är det enda du behöver. Jag hade satsat på klocka med pulsband. Mätaren på klockorna är inte de bästa, ffa inte vid cirkelträning. Märke och nivå spelar ingen större roll, alla träningsklockor (som inte är skräp eller 10+ är gamla) kan logga passen och kopplas till pulsmätare.

Om du bara vill logga träningen med klockan så hade jag gått för en träningsklocka. Annars hade jag köpt en smartwatch, även om batteritiden blir mycket sämre.

Crossfit - det är väl både cardio och styrka?

Om man vill "veta" (mer än baserat på var du fått träningsvärk) vilka muskelgrupper som stimulerats och till vilken grad, skulle jag kika på en klocka där man kan lägga in träningsrutinen och som har ett bakomliggande ekosystem som kan visualisera densamma (både i termer av pulsbaserad och viktbaserad träning).

Tillbaka
Topp