Träningskompisar inför Lida Loop?

kronbladh

Medlem
Vid ett svagt ögonblick bestämde jag mig för att köra stockholmsklassikern i år. Resonerade som så att skridskor åker jag ju bra och cykla är kul - sedan får vi se hur det går med löpningarna...

Nu har jag då alltså vikingarännet bakom mig (4:59:22) och börjar inse att det snart skall cyklas på allvar. Halvnervöst eftersom jag inte vet vad som väntar - är det svår singletrack i 65km eller lätta traktorstigar och grusväg? I ren panik drog jag en 75km runda på asfalt och grus förra helgen för att känna hur det kändes med ett antal mil i kroppen.

Saknar dock känsla över vad det är som väntar i Lida i juni och vad jag skall träna på. Är det bara uthållighet eller behöver jag framförallt gnugga teknik...

Det vore ju attans kul om jag kunde hitta någon som dels vet vad som väntar och som dessutom skulle ha lust att träna lite tillsammans de närmsta veckorna! Risk för att man har svårt att få ihop det i kalendern med hektiskt jobb, familj, landställe och båt som snart skall i sjön men skam den som ger sig...

Ok, så till frågan alltså. Någon i närheten av Sundbyberg som skulle tycka det vore kul att cykla tillsammans och som gärna också har en aning om vad som väntar i Tullingeskogarna?

/mk

För att göra det enkelt, så kan du börja med att cykla på Nickspåret i Ursvik. Det är nära där du bor. Sedan kommer det att köra ledarledda visningar av de tre looparna i Lida vid tre olika tillfällen. Om du följer med på dem, så vet du sedan vad som väntar. Annars är det bara att haka på någon av de Happy rides
som utlyses här på forumet. Försök hitta sådana som kallas "easy", "nybörjare" ed i början. Lycka till!

Du behöver träna både uthållighet och teknik om du är helt grön i skogen. Lida är väl en inte allt för tuff bana, men kör man alla tre varven så "tar" det. Andra loopen är mest teknisk med sten surhål och rötter, men riktigt rolig att köra...Lycka till

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> För att göra det enkelt, så kan du börja med
> att cykla på Nickspåret i Ursvik. Det är nära
> där du bor. Sedan kommer det att köra ledarledda
> visningar av de tre looparna i Lida vid tre olika
> tillfällen. Om du följer med på dem, så vet du
> sedan vad som väntar. Annars är det bara att
> haka på någon av de Happy rides som utlyses
> här på forumet. Försök hitta sådana som
> kallas "easy", "nybörjare" ed i början. Lycka
> till!

+1 på alltihop. Bästa tipsen.

Tänk på att du som nybörjare kommer behöva cykla din egen kropps "max" i 3-5h på den här sträckan. Även om du klarar av det så kommer det ta enormt mycket ur energidepåerna. Gör inte tabben jag gjorde inför gårdagens långlopp i kolmården. Tänk på att du käkar och dricker i mängder dagarna/dagen innan tävlingen så att du har maxat dina energidepåer. Och se till att ha sportdryck med dig, köp gärna in dig på langning på lida vilket gick för någon hundring. Ta även med dig t.ex ~2 energikakor och fyra flytande enervit-gels så har du garderat dig ordentligt.

Härligt, tackar för alla tips!

Är inte helt grön i skogen men behöver naturligtvis nöta en del. Planerade för att vara med på cyklotekets träningshelg på lida 7-8 men hann inte innan det var fullbokat.

Äta mycket låter perfekt, det ser jag fram emot. Hur var det nu, det var inte bakelserna som var problemet utan backarna...? ;-)

Vill någon ha sällskap i Ursvik så är det bara att droppa ett mail till mats at kronbladh punkt net
eller ringa noll sju noll fem två nio tre fem tre fem.

/mk

Whoohoo, en till Klein från 90-talet! Titta ut till Lovön någon gång så kan den få sällskap runt Fornstigen av en Klein Pulse från -98 :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp