Träningsmål 2020

Träningsmål 2020
nisseson sa:
Det är fortfarande bara jag som tycker du ska lära dig en bra löpteknik innan du drar igång löpningen på riktigt, men jag står fast vid det. Att jogga milen en gång i veckan med enbart leder, senor och muskler som begränsande faktor låter som löparknä-på-recept för mig. :-) Visst, det funkar nog för många, men varför göra saker i fel ordning när du inte behöver det?

Jag kommer förmodligen tänka mycket teknik när jag löper. När jag tränar är jag som regel mycket analytisk av mig och för mig vore det helt naturligt att springa milen och samtidigt hålla koll på kadensen var hundrade meter. Eftersom löpningen ligger först till våren kommer jag inte heller lägga någon detaljplanering kring det än. Jag lyssnar på er alla och kommer sedan fundera på vad som passar bäst för mig. Men det är just volym och teknik jag tror bör vara fokus, inte så mycket snabbhet och högpuls-aktivitet. Sedan har jag iofs en tendens att öka sista biten när jag springer milen och trilla ihop som ett korthus när jag kommer i mål även om jag från början tänkt springa lugnare. Något jag kan unna mig eftersom jag ändå inte hinner träna optimalt och det därför knappast är någon fara att köra lite för hårt varje pass.

Träningsmål 2020
Jag upplever snarare att det är volym, inte intensitet, som ger skador i löpning. Visst, maxrusningar bör man nog undvika första tiden, men att springa i 20-30 procent högre tempo i några minuter, några gånger, i stället för att springa en timme eller mer i måttligt tempo, det är jag övertygad om ger mer nytta i förhållande till skaderisk.

Träningsmål 2020
geologen sa:
Jag upplever snarare att det är volym, inte intensitet, som ger skador i löpning. Visst, maxrusningar bör man nog undvika första tiden, men att springa i 20-30 procent högre tempo i några minuter, några gånger, i stället för att springa en timme eller mer i måttligt tempo, det är jag övertygad om ger mer nytta i förhållande till skaderisk.

Jag tänker att det är brist på återhämtning som ger störst skaderisk. Däremot tror jag volym ger bäst utveckling av leder och intensivt snarare utvecklar muskler. Jag har inga belägg för det.

Träningsmål 2020
Rent krasst så ger allt skador i löpning om man inte ökar försiktigt. Men ska 30 kuperade kilometer LL vara en någorlunda trevlig upplevelse så är mängd viktigare än fart. Mycket viktigare.

Tillbaka
Topp