Träningsmotivation - rando/ultralopp 2022

Jonatan F

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver motivation för träningen. För några år sedan körde jag en brevetserie med pbp som mål men en knäskada kom ivägen. Nu är jag redo för nya äventyr och pandemin håller eventuellt på att lägga sig. Vad kan jag boka in som tröningamotovation 2022? London - Edinburgh - London är en dröm (älskar Skottland och har drömt om loppet i tio år) men lottning gör att jag inte kan garanteras plats och min radar-partner har ingen närstående som kan volontära och ge honom en plats.

Vad finns det för lopp som är 60 mil +, tillräckligt spektakulära för att kännas lite pepp (alltså gärna utomlands) och där man kan få en plats utan lottning? Upp till 150 mil känns som en rimlig nivå helt baserat på känsla... Företrädesvis huvudsakligen asfalt. Läste i tråden om Sverigetempot att de hade nått på g men har kört mycket svensk granskog och något mer exotiskt vore kul. Kommer dock vara svårt att ta mig utanför Europa så gärna i Europa:)

Stort tack på förhand! Hoppas kunna ge lite RR eller något som tack :)

Peth var snabbare…

Superbra tips! Trondheim är ju kul, blir ju lite pilgrimsresa av det hela. Kanske kan nämna att jag gärna kör som par med min polare. Vissa lopp gillar ju inte samarbete :)

Race through Poland är väl tänkt gå av tidigt på säsongen (maj). 150mil o en hel del klättring i södra regionen.
Tror de kört den 2år o de hade nån speciell variant i år pga Covid. Men kolla upp den.

Riktigt bra tips! Race around Poland lät ju som en dröm. Redan mejlat och frågat om man kan köra som par. Även UTU och det danska loppet verkar intressanta!

Är man två så är permanenter en trivsam utmaning och de kan vars nog så svåra.
Club de cent col tex har flera fina permanenter.

Är man två så är permanenter en trivsam utmaning och de kan vars nog så svåra.
Club de cent col tex har flera fina permanenter.

Ja, har funderat en del på dem med. Kul att cykla i Frankrike - lite av sportens hemland tänker jag. Och kul mat etc. På vägen. Det tråkiga med permanentat är som jag förstår att det inte är gemensam start, bemannade kontroller etc. Vore kul med lite lagom folkfest :)

Jag gör en vanlig "happy" och tolkar ts fritt. Detta tips är inte asfalt. Och det var inställt både 2020 och 2021 pga pandemin. Jag hoppas det går 2022.
http://www.laleprestanca.se/gazzetta/cabin-fever-bikepacking-grand-prix-2019/

Personligen skulle jag också gärna göra episka långturer i Italien eller Frankrike. Men jag tycker det är jobbigt att planera resa och boende. Det är helt enkelt ett stressmoment för mig. Så sitter någon inne på mer lokala tips på lopp/utmaningar som sträcker sig över minst en natt är välkommet!

Det loppet såg inbjudande ut. Man blir klart sugen att cykla och lovat frun att snart blir det berg. Jag är dessvärre inte lika snabb uppför som på platten så är därför intresserad om hur mycket tid per kilometer. Är det normala rando tider eller kör man samma kompensation som permanenterna använder. Dvs man kör med 2/3 dels fart/krav i alperna.
PS Försökte hitta info men misslyckades.

Jag gör en vanlig "happy" och tolkar ts fritt. Detta tips är inte asfalt. Och det var inställt både 2020 och 2021 pga pandemin. Jag hoppas det går 2022.
http://www.laleprestanca.se/gazzetta/cabin-fever-bikepacking-grand-prix-2019/

Personligen skulle jag också gärna göra episka långturer i Italien eller Frankrike. Men jag tycker det är jobbigt att planera resa och boende. Det är helt enkelt ett stressmoment för mig. Så sitter någon inne på mer lokala tips på lopp/utmaningar som sträcker sig över minst en natt är välkommet!

Ooh! Mysigt! Det lät ju riktigt lockande. Bannemig frågan om det inte blir en bokning där om det blir av 2022 (och om resten av livet funkar)

Det loppet såg inbjudande ut. Man blir klart sugen att cykla och lovat frun att snart blir det berg. Jag är dessvärre inte lika snabb uppför som på platten så är därför intresserad om hur mycket tid per kilometer. Är det normala rando tider eller kör man samma kompensation som permanenterna använder. Dvs man kör med 2/3 dels fart/krav i alperna.
PS Försökte hitta info men misslyckades.
På FAQ står det:

START Sunday 22 July 2018 from Bormio

1.500 km - 20.000 m. D+

Homologation BRM 140 hours , Homologation BRI 158 Hours

Så informationen har ju några år på nacken men den kanske ger en fingervisning!? Är ju dessutom vad jag tycker mig kunna se en del plattkörning där det borde gå att kunna rulla på hyggligt.

Ser redan fram emot RR(:ar?) från loppet.

På FAQ står det:

START Sunday 22 July 2018 from Bormio

1.500 km - 20.000 m. D+

Homologation BRM 140 hours , Homologation BRI 158 Hours

Så informationen har ju några år på nacken men den kanske ger en fingervisning!? Är ju dessutom vad jag tycker mig kunna se en del plattkörning där det borde gå att kunna rulla på hyggligt.

Ser redan fram emot RR(:ar?) från loppet.
Låter som lite mer tid än på PBP får det till ungefär 5 % mer tid gentemot 90 h (skulle dock vilja kontrolräkna den huvudräkningen med excel). Höjdmetrar ungefär dubbelt som PBP. Men på PBP kan man trampa utför för att få fart i nästa uppförsbacke. Det gör man knappast utför col de Izoar. Summa summarum verkar lite tuffare än PBP men inte ogörbart och därmed lockande.

Osäker om Ruska går varje år eller var fjärde. Går iår iaf.

Den går varje år. Den går av om 7veckor o de är fortf möjligt att anmäla sig. Den har väl lite "tråkigare" kontroller i år men vill man även göra en kort avstickare i Norge eller norra Sverige finns de väl väg möjlighet mellan sista kontrollen o mål.
Nästa år 2022 lär sista kontrollen innan mål vara Kirovsk i närheten av Murmansk... I september ?

Årets upplaga - start i Helsingfors o mål i Ylimuonio på gränsen till Sverige

Tillbaka
Topp