Träningsprogram överkropp

• Trådstartare Trådstartare Stalle
  • Start datum Start datum
S

Stalle

Guest
Hallon!

Eftersom jag typ bara cyklar som träning så är min överkropp rätt underdimensionerad. Jag har fått lite problem med ryggont och sånt så jag skulle vilja ha ett träningsprogram för överkroppen. Magen, ryggen, bålen. Armarna är inte så noga med, de hänger ju där ändå.

Är det nån som vet nån bra hemsida där man kan en hyffsat bra beskrivning av övningar för överkroppen. Dels så skulle jag vilja sätta ihop ett program för hemmabruk utan redskap och sen ett program som man kan köra på ett gym.

Tack på förhand

Stalle

PS. Ni behöver inte komma med några tips om sittställningar på hojj för jag har provat alla och mer därtill. Tack. DS.

Tjenare!

Kolla in forumet på http://www.bk-sportsmag.se

Jag tycker att du borde gå till gymmet som du pratar om, där finns det en massa träningsmaskiner med tillhörande beskrivning, alltså vilken/vilka museklgrupper du tränar just på den. Själv så gillar jag inte att träna med maskiner, men du kanske inte har något imot det.

Favoriten för ryggen på marklyft, du har en stor skivstång på marken och du greppar tag och lyfter upp så att du står rakt igen med raka armar! se bara till att ha ryggen rak när du lyfter!

Post Ändrad (04-05-10 10:42)

Kolla här:
<http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp>

Glöm inte att träna magen om du har problem med ryggen!

Många dragövningar för rygg gör att du använder Biceps (överarmens ovansida) och många pressövningar för exempelvis bröst och axlar blandar in triceps (överarmens baksida) så du kommer nog att få träna armarna med :)

Kolla även här:
<http://www.ast-ss.se/styrke_traning/kom_igang/introduktion_traning.asp>

Det var den sidan som fick mig att börja med styrketräning, notera dock att Max-OT som de förespårkar är alldeles för tung träning att börja med efter så kort tid. Lederna är inte anpassade för belastningen och man hinner inte lära sig övningarna (utan PT) - jag är tacksam att jag inte gjorde mig illa. Så håll dig runt 8-10 repetitioner första året.

LEAF skriver att marklyft är bra, visst är den det om du har tränat ett tag och vet hur du ska göra. Men det är ingen ting man börjar med som nybörjare!!!!
Om du aldrig tränat styrka tycker jag att du går till gymmet du tänkt börja på och bokar in en perslonlig tränare. Han/hon kan då visa dig hur allt funkar och även göra upp ett program som passar just dig och dinna behov.
Lycka till.

Ja, det var i huvudsak magen jag tänkte träna. Jag skall kolla länkarna snart...

Tack så länge

Stalle

Ja dom var väl bra i alla ära. Men de hjälper ju inte direkt om man är hemma och saknar skivstänger och prylar.

Är det nån som har beskrivningar för hemmabruk? Mage, rygg och bål.

Att härja runt i en styrkehall är förmodligen det mest tråkiga som finns.

Stalle

Stalle skrev:

> Är det nån som har beskrivningar för hemmabruk? Mage, rygg och
> bål.

Mage: Situps
Rygg: Räckhäv/chins (montera en stång i en dörröppning, dubblar även som cykelhängare), fuska med fötterna på en stol eller liknande om du är för tung i förhållande till musklerna.
Bål/mage: Sidoböj. Fatta något tungt i ena handen, låt armen hänga. Sätt den andra handen käckt i nacken. Böj dig åt sidan så det tunga sänks mot golvet. Räta upp.

> Att härja runt i en styrkehall är förmodligen det mest tråkiga
> som finns.

Det trodde jag också, tills jag skaffade ett vettigt träningsschema och för bok över antalet repetitioner och vikt. Byter man sen övningar/ordningsföljd varannan månad blir det roligare. Dessutom är endorfin en underbar substans :)

> Mage: Situps

Det är bra och jag och hittade några varianter på AST-sidan åxå.

> Rygg: Räckhäv/chins (montera en stång i en dörröppning, dubblar även
> som cykelhängare), fuska med fötterna på en stol eller liknande om du är >för tung i förhållande till musklerna.

Den här hajjar jag inte? Skall jag kröka ryggen när jag hänger i stången eller hur menar du?

Annars kan man väl lägga sig på mage på golvet, händerna på nacken och klämma in fötterna under ett element och sen lyfta överkroppen?

>Bål/mage: Sidoböj. Fatta något tungt i ena handen, låt armen hänga. Sätt >den andra handen käckt i nacken. Böj dig åt sidan så det tunga sänks mot >golvet. Räta upp.

Den blir bra! Det finns ju några varianter på hur man träna framsidan (mage) och baksidan (rygg) men inte så många för sidorna. Men den här verkar ju bra. Finns det nån mer för sidorna (förutom sneda situps) för hemmabruk.

Den här:
http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/twists.asp

Kan man göra den med ett vanligt kvastskaft eller måste man ha en skivstång med tyngder (tung grejj alltså)?

Tack så länge. Nu börjar vi komma nån vart!

Stalle

Stalle skrev:

> > Rygg: Räckhäv/chins (montera en stång i en dörröppning,
> dubblar även
> > som cykelhängare), fuska med fötterna på en stol eller
> liknande om du är >för tung i förhållande till musklerna.
>
> Den här hajjar jag inte? Skall jag kröka ryggen när jag hänger
> i stången eller hur menar du?

Alltså, det är en ryggövning, denna:
<http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/uppdragningar.asp>

Fast den kommer inte åt korsryggen så bra.

Försök lösa hur du ska göra denna hemma:
<http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/hyper_strack.asp>

Eller denna, men ta det försiktigt!
<http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/good_mornings.asp>

> Den här:
> http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/twists.asp
>
> Kan man göra den med ett vanligt kvastskaft eller måste man ha
> en skivstång med tyngder (tung grejj alltså)?

Den ska köras utan tyngder, men är mer stretch än muskelträning.

Hej
Jag tycker att du ska gå till Friskis&Svettis och prova ett Medel/Styrka pass. Där får du hella biten med uppvärmning, rörlighet, styrka och stretching. Det går utmärkt att träna mage och rygg utan redskap.

Eftersom trådarkeologi är det nya svarta kapar jag denna tråd :)

Hade tänkt införskaffa en chinsstång och skruva upp i dörrkarm. Bor i hyreslägenhet och tänkte sätta upp den i dörröppningen till vardagsrummet där karmen är byggd utan att en dörr ska sitta där. Kommer det hålla för min (ökande, men inte på det bra sättet) vikt på 80 kilo? Alltså fästen som skruvas in i karmen. Något annat man bör tänka på?

Om du skruvar fast den i karmen så borde det hålla. Sån där som man tvingar fast skulle jag inte lita på.
Tänk på att inte vara allt för gymnastisk i stången efter en Rochefortkväll.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du skruvar fast den i karmen så borde det
> hålla. Sån där som man tvingar fast skulle jag
> inte lita på.
> Tänk på att inte vara allt för gymnastisk i
> stången efter en Rochefortkväll.

Köpte en från Stadium förra året med några "ploppar" som skulle skruvas in på respektive sida på karmen som sedan stången skulle sitta på. Lite sugen på att prova tänkte jag att det borde ju inte spela så stor roll om man körde utan. Det gjorde det. Fasen vad ont det gör i rumpan att falla handlöst rakt ner i backen. Satte sedan upp den på rätt sätt och då har den funkat utan problem.

Jag gillar http://www.mastertheshift.com/
Olika tränare som tipsar om övningar - bl a Chris Carmichael.
Inte bara rena övningar ut även andra grejer. Tyvärr har de tagit bort Chris fantastiska tips om "the one lonely sock" - har man en tubsocka över är det bara att lägga den i en påse under sadeln.
Kan vara bra att ha om du ska meka eller fått i dig en dålig powerbar. Underhållande!

Köp Paolo Robertos bok "En kvart om dagen". Massor med bra övningar för hela kroppen inkl det du frågar efter. Kan varmt rekommenderas.

bigmollo skrev:
> Om du skruvar fast den i karmen så borde det
> hålla. Sån där som man tvingar fast skulle jag
> inte lita på.

Jag har en tvingversion hemma som jag inte har skruvat fast. Den håller för mig, <70kg. Jag hade satt upp den lite dåligt en gång och drog i backen, men med rätt mängd skrvuandes så sitter den bra.

Har påbörjat
Steve Maxwell 300 program.
Känns riktigt bra måste jag säga! Känns alltid efter att kört igenom det och tar inte så lång tid. Dessutom kan man göra det utan en massa maskiner! (ja, utan någon maskin tom.)

Senast redigerad av en moderator:
nisseson skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du skruvar fast den i karmen så borde det
> > hålla. Sån där som man tvingar fast skulle
> jag
> > inte lita på.
>
> Jag har en tvingversion hemma som jag inte har
> skruvat fast. Den håller för mig, <70kg. Jag
> hade satt upp den lite dåligt en gång och drog i
> backen, men med rätt mängd skrvuandes så sitter
> den bra.

Jag kör också med tvingversion(casall), finns skruvfäste med men kändes overkill. Har hållit hittills för mina 73kg.

Finns ju massor med "redskap" ute i skogen. Stenar som hantlar, trädgrenar som stång att häva sig i och lyfta benen för bålträning, situps/armhävning på en torr fläck om det finns just den dagen osv osv..
jag gör det typ varannan gång när jag är ute o cyklar.

Tycker bara det är slöseri med pengar på gym och redskap till hemmet, men det e ju en smaksak.
Gillar bara själv inte att vara inne när jag tränar

Cujo skrev:
> Fast den där gröna skridskodräkten såg ju lite
> läskig ut. Måste man ha en sån när man
> balansbollar? :)

Bara om man inte rakar benen! :)

MIMC skrev:
> Köp Paolo Robertos bok "En kvart om dagen".
> Massor med bra övningar för hela kroppen inkl
> det du frågar efter. Kan varmt rekommenderas.

Instämmer!

Cujo skrev:
> Fast den där gröna skridskodräkten såg ju lite
> läskig ut. Måste man ha en sån när man
> balansbollar? :)

=D
Finns den att köpa? Fan vad soft att stryka runt på gymet och se ut som en levande sparris.

p2222_asparagus.gif

bjorre skrev:
> Stalle, har du sett över din sittställning på
> hojjen?

Skön arkeoligi. Man rotar fram en tråd som är 100 (internet)år gammal och dessutom flyr man från ämnet.

Nä... jag har slutat stretcha så då slipper jag det mesta av ryggontet. En vinst/vinst-situation så att säga.

Stalle

Kung Stalle skrev:
>
> Nä... jag har slutat stretcha så då slipper jag
> det mesta av ryggontet. En vinst/vinst-situation
> så att säga.
>
> Stalle

Fan va skönt att höra, stretchhysterin är ju så jäkla dryg :)

Skaffa nedanstående bok om du vill ha ett alternativ till gym och maskiner. Boken innehåller massa övningar och träningsscheman om hur du optimalt tränar upp din kropp på kortast tid mha PTT (ett träningsmetodik som används bl a. av elit soldater mest pga effektivitet, tidsbrist och billigast). Du behöver bara 1 st hantel, 1 st skivstång och 4 m2 golvyta. Här tränar du upp din kropp på ett helt annat sätt än vad du kan göra på ett gym mha av maskiner, dvs du får en betydligt mer allroundträning än vad maskiner erbjuder. Obs, omslaget har inget med innehållet att göra.

Om du saknar en hantel och en skivstång kan du ta ett antal PET-flaskor efter önskad vikt och fylla de med sand t ex.

No Holds Barred Fighting:
The Ultimate Guide to Conditioning: Elite Exercises and Training for NHB Competition and Total Fitness
Mark Hatmaker
192 pages
More than 900 photos
$12.95
ISBN 1-884654-29-0

Körde själv 2 PTT pass (orkade helt enkelt inte mer då det är så grymt krävande) i veckan nu under sommaren och det gav verkligen resultat.

Lycka till med träningen!

Tillbaka
Topp