Träningsprogram på nätet?

PH82

Ny medlem
Hallå!

Tänkte höra om någon vet om det finns någon bra site med individuella träningsprogram, där man bara matar in lite värden och får ett förslag på årsbasis? Med tex periodisering och formtoppning inför ett visst tänkt datum mm. Finns det? Antingen på svenska eller engelska, och gärna så man kan välja vilken typ av idrott, i mitt fall mountainbike.

Tar tacksamt emot förslag!

Senast ändrad:
Tja. Trainer road har ju träningsprogram och det går att köra de ute också. Men kanske svårt att få dem bra med MTb?

Ähh, ut och cykla med dig bara.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Gå en tränarkurs. SCF ordnar såna och de har iallafall tidigare varit riktigt bra med bl.a Mattias Reck som lärare, där man lär sig cykelspecifik fysiologi och upplägg på årsbasis.

Annars så finns infon på nätet om man offrar lite tid på att sålla bland diverse bloggar

Usch lät jobbigt ;) Jag har hyfsa koll på hur jag bör lägga upp träning men tänkte om det fanns något smidigt sätt att få ett anpassat program utan att behöva ta sig iväg och göra masa tester osv...

Tack, om jag inte hittar nåt annat kanske jag kan köra på toppfysik. Men jag är ute efter något mer automatiserat, borde väl finnas? Finns ju en uppsjö av sajter med träningsdagbok, möjligheter att ladda upp pass, appar till mobilen osv. Någon som vet om det finns en sån sajt med möjlighet att få ett individualiserat årligt träningsprogram?

gzon skrev:
-------------------------------------------------------
> trainingpeaks.com massor av program (kostar
> pengar), app, website mm.

Om man går in i classic läge på sidan kan man genom att mata in lite uppgifter få ett träningsprogram för ett helt år med periodiseringar och grovt vad man ska träna på varje vecka. Tror att detta enbart ingår om man betalar. Men man kan ju betala någon månad och lägga upp programmet. Jag kör trainingpeaks.com trots att det kostar en del funkar bättre än allt annat jag testat har iof inte jätte stor erfarenhet av det. Kompletterar med Joe frie bok tror den heter The training bibel for cyklists eller något liknande så har du allt du behöver för att fixa träningen på egenhand som motionär.

Låter spännande! Ska ta mig en närmare kik. Jika har du lagt ett träningsprogram och isf vad är din uppfattning om det?

För mig passar det perfekt med lite mer struktur på träningen. Jag kan inte uttala mig så mycket hur det står sig mot andra program men det känns ändå bra att kunna ge passen ett syfte så det inte bara blir att kör på som vanligt.

Det finns ett bra excelark att ladda ner sök på Joe Friel training plan eller liknande där kan man själv utifrån hans bok göra sitt eget program.
Den kan vara lite lurigt att fylla i om man inte läst boken men om du har frågor ställ dom här eller skicka ett pm så ska jag försöka hjälpa till efter bästa förmåga.

Jag har ett par av hans böcker, och väntar på ytterligare än, så ska läsa in mig :) återkommer gärna med någon fundering ifall det dyker upp. Kör du mtb?

Jag blandar mtb och racer. Känns som att det är fördel vid vissa nyckelpass att köra racer eller egentligen på ett underlag som passar passet vilket är lättast att anpassa på asfalt.
När jag kör mtb blir det lätt för roligt för att hålla mig till någon speciell övning!

Tillbaka
Topp