träningsupplägg - långlopp mtb?

bjrnn

Aktiv medlem
då några polare bestämde sig för att anmäla sig till cykelvasan nästa år kunde jag inte vara sämre.

iom att jag inte kört något långlopp innan tänkte jag köra lida loop för att seeda upp mig till en passande grupp, och testa konceptet långlopp såklart.

nu till det roliga, målsättningen, vet inte vad som är rimligt tidsmässigt men säg cykelvasans motsvarighet till sub 45 @ 10km (löpning). vad nu det kan tänkas vara?

när det kommer till träning så är det väl lite krasst den dagliga pendlingen a 2x11km som blir av.
kör trångsund - hammarby sjöstad, när jag inte hämtar barnen så tar jag ibland hemvägen via älta, vilket blir ca 22km ist för 11km.

tempot är oftast relativt högt(där det kan ske ansvarsfullt), vilket förmodligen egentligen inte är så smart ur tråningssynvinkel.

låt säga då att jag har min dagliga pendling och ev ett mtb pass på helgen att utnyttja, hur skulle man då lägga upp det?

Satsa på volym (distans) under hösten. Inte över Z2. Så mycket du får till. Under vinter börja med intervaller. Ett par pass vecka med längre tröskelpass, resten distans. Mot våren, på med VO2/ HIIT/stressad tröskel.

Kör gärna lokala tävlingar innan.

När vasan är mer av ett lvg/gravel lopp skulle jag tipsa om att köra med exempelvis frerikshov från farsta på onsdagar/söndagar eller annan cykelklubb i stan .
Eller iaf köra lite längre sträckor hem från jobbet ibland. Tex ner runt tyresta eller andra 5-7mils rundor .

Sådär tränade jag inför vasan i år fast 2×9. Helgpasset försökte jag bara köra grusväg mellan 5-7 mil när det fanns tid. Inte helt optimalt men funkade bra

tack för inputen, ska läsa på lite mer kring de olika pulszonerna och hur man ska tänka där.

att förlänga nån/några av pendlingsrundorna till 3-4mil känns som en rimlig insats tidsmässigt för att det ändå ska bli av.
blir väl lite extra pannbensträning när vinterdäcken åker på också.

helgrundan på mtb’n tänker jag får vara fokuserat på att vänja mig vid distans, brukar normalt inte köra mer än 1-1.5h.

är ingen jättesatsning utan mer att försöka utnyttja den tid jag redan lägger på pendling till att förbättra mina förutsättningar inför loppen.

Om du pendlar dagligen x2 är det viktigt att inte ligga på för hårt. Z2 där med för det är så kort vila mellan att man lätt blir sliten. En-två gånger/vecka kan du sopa på och då tar du i från tårna.

45 min på 10k, vad kan det motsvara på cykelvasan? 4 timmar?

Jag har inte kört cykelvasan, men vad jag tycker blir viktigt när cykelpassen blir upp mot 3-4 timmar är att fylla på med energi för att orka hela vägen.

Jag tycker egentligen inte man behöver bekymra sig för mycket om pulszoner när man ska hålla på i 4 timmar. Det som är viktigt är att inte ligga på en ansträngning som känns hållbar och vara van att hålla på under längre tid.

Sen är lida loop och vasan 2 helt olika lopp förutom tiden i sadeln . På lida bör man vara bekväm med att cykla fort på skogsstig iaf till 50% och på vasan bekväm i klungkörnimg på grusväg .

Att inte träna allt vid samma intensitet, väldigt förenklat. Få in ett intervall- och lugn-pass tänk. Läste en bok av en tidigare RAAM rekordhållare som förbättrade sin prestation från ett år till ett annat genom att träna hårdare och mindre, det fick mig att tänka till.

Långpass på helgen, intervaller på hempendlingen, lugnt så du inte sabbar arbetsdag (och hempendlingen) på ditpendlingen?

Frukostpass är fint. Vet inte hur det ser ut för xc men lvg-pass sakas inte i Stockholm
Le Peloton
Morningspins
Lovö express

Ja, precis ur sängen ca 04:30, kasta i sig frukost, pinna iväg till starten och sedan köra nära döden maxansträngning gruppcykling tillsammans med diverse veteran sm cyklister i ca 90 minuter (?) med start 06:00 (efteråt passet rullar man vidare till jobbet/kontoret). Jag måste säga att jag är mycket imponerad/fascinerad av folk som tränar så (och de är många i Stockholm). Kanske beror på några olika faktorer: 1. Folk med familj 2. Många är exceptionellt passionerade cyklister 3. Mindre trafik så tidigt vilket underlättar när man cyklar hysteriskt snabbt i grupp.

Men en vacker morgon ska jag prova också. ?

Tror att även Early Bird Gravel på Järvafältet samt Le Peloton Mardi kan läggas till listan, kanske fler.

Jag brukar vara rätt så stolt när jag intervallpendlar till jobbet på en tid som är tidig för mig men det är absolut ingenting i jämförelse med ovanstående elitpass i ottan. ?

Senast ändrad:
Cykla ut till Lidingö, cykla Lidingöloppsrundan och cykla sedan hem. Lidingöloppet har en hel del av backigheten som finns på Vasan.

Tillbaka
Topp