Träningsvärk

Träningsvärk
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Å andra sidan riskerar man att få sina tider
> strukna när farbror dopingkontrollant kommer på
> besök (om det är officiella tider vi snackar
> om).

Det är väl inga dopingkontroller på Vätternrundan?

Träningsvärk
Niko/Frost:
Vilka nivåer hade du tänkt på EPO-injektionerna. Så att man får upp hematokrit-värdet till Bjarne Riis-nivåer (d.v.s. 60%) eller ...?

Träningsvärk
Det handlar ju bara om att kroppen vänjer sig om man kör samma rutin jämt. Så snart som man chockar sin lekamen så kommer träningsvärken som ett brev på Posten och ofta är värken som värst två dygn efteråt.

Nån gång när jag har slarvat med käket så kroppen gått relativt tom samtidigt som jag ändå gett järnet för att hänga på vältrakterade träningskamrater har jag fått lätt muskelbristning vilket visat sig i form av a) blåmärken där knäskydden suttit åt och b) en helvetisk träningsvärkskänsla som sträckt sig i över en vecka.

Träningsvärk
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Niko/Frost:
> Vilka nivåer hade du tänkt på
> EPO-injektionerna. Så att man får upp
> hematokrit-värdet till Bjarne Riis-nivåer
> (d.v.s. 60%) eller ...?

Jag är öppen för att vi, i samråd med SCF och UCI, arbetar för en relativt hög miniminivå, men absolut inget tak eller maximalt tillåtet intag, då vi egentligen inte skulle lösa något utan bara flytta problematiken i sin helhet.

Praktisk maxnivå löser sig liksom självt när drogerna påverkar det centrala nervsystemet så illa att cyklisten inte längre klarar av att framföra cykeln. Vilket naturligtvis kommer öppna upp marknaden för utveckling av biverkningsfria preparat. Och faran med drogintag kommer minska drastiskt, även för häcklöpande förortskids ute i miljonprojekten.

Win-win!

Träningsvärk
Kanon!

I förlängningen borde man kunna rationalisera bort all äcklig, svettgenererande fysisk aktivitet och bara tävla i störst tålighet mot olika preparat. Vad sägs om "Nytt världsrekord i testosteronnivå" eller "(Postum) guldmedalj i EPO-intag" som kvällstidningslöpsedlar? Frågan uppstår då om man kan träna för dessa grenar och i så fall hur det går till. För vissa grenar/preparat kan man nog få in en del oväntade utövare som idag befinner sig på samhällets botten.

Träningsvärk
Jag menar det, bakgrunden här är ju att vi både direkt och indirekt kommer hjälpa de som har det kämpigast i samhället. Alla från Leffe Lättöl till Nicke Narkoman får en ny chans i livet genom den reformerade idrotten. Samtidigt som tidigare världsstjärnor, Lance & Co, sannolikt är fullbordade och kapabla människor nog att åtminstone inte hamna i totalt samhällsförfall utan kan stå på egna ben med hederliga arbeten osv.

Vi offrar den konventionella idrotten så som delbser ut idag, men vi vinner milsvida framsteg på den sociala samhällsstegen. Jag tror att alla brottsoffer och alla anhöriga till de med missbrukarproblem kan känna empati och se ljuset i en sån här visionär samhällsmodell?

Tillbaka
Topp