Träningszoner hjälp!!

Dedalo83

Medlem
Träningszoner hjälp!!
Jag ska göra ett schema för att träna den här veckan. Jag vill träna med pulsband, men jag vet inte riktig hur ska jag bygga en effektiv träningsschema. Min maxpuls ligger på 193, ungefär.

Kan någon hjälpa mig att göra scheman? Hur ska jag använda dem olika träningszoner? Jag har läst ganska mycket om träning här: http://msaweb.se/Cykel/traning/puls_traning.htm , men jag vet inte riktig hur min träning ska se ut.

Jag skulle vilja träna 4 gånger per vecka och mitt mål är att förbättra kondition.

Tack på förhand!!

Träningszoner hjälp!!
Vad har du för träningsbakgrund? Har du något mål? Hur mycket tid räknar du med att lägga ner? Om du till exempel säger 3 dagar x 1 timme och 1 dag x 2,5 timmar så är det ganska lätt att ge förslag på pulszoner.

Är det MTB? Vill du bara cykla eller kan du köra intervaller?

Träningszoner hjälp!!
Träningsbakgrund: noll, började med cykelträning förra veckan.
Mål: Förbättra min kondition rejält.
Tid: 1 timme per dag, 4 gånger per vecka. Eller, som du har sagt, 3 dagar X 1 timme, 1 dag x 2 timmar.

MTB...här finns ett problem. Jag har ingen MTB eller Racer cykel. Bara en vanlig Mustan city Cikel som fungerar ganska bra. Jag skulle vilja cykla på enkla stigar (jag har gjort den många gånger) och vägar.

Intervaller kan jag göra. De är bra för att träna kondition, eller hur?

Träningszoner hjälp!!
Dedalo83 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle vilja träna 4 gånger per vecka och
> mitt mål är att förbättra kondition.

Vad innebär kondition för dig i ditt fall? Träningsupplägget för att bli så snabb som möjligt på 2km eller maran (för att ta löpexempel) skiljer sig rätt mycket.

Träningszoner hjälp!!
Jag vill:

1) kunna cykla hur många mil som möjligt per dag utan att dö :)

2) Kunna förbättra min kondition för att cykla MTB i skogen när jag köper min MTB :)

Träningszoner hjälp!!
Dedalo83 skrev:
> Jag ska göra ett schema för att träna den här
> veckan. Jag vill träna med pulsband, men jag vet
> inte riktig hur ska jag bygga en effektiv
> träningsschema. Min maxpuls ligger på 193,
> ungefär.
>
> Kan någon hjälpa mig att göra scheman? Hur ska
> jag använda dem olika träningszoner? Jag har
> läst ganska mycket om träning här:
> http://msaweb.se/Cykel/traning/puls_traning.htm ,
> men jag vet inte riktig hur min träning ska se
> ut.
>
> Jag skulle vilja träna 4 gånger per vecka och
> mitt mål är att förbättra kondition.
>
> Tack på förhand!!

Hur vet du din maxpuls om du inte tränar ? För att ta reda på sin maxpuls måste man vara i form för att orka pressa sitt maximala... :-/ T

Träningszoner hjälp!!
Jag vet, men jag ska göra det snart. Just nu behöver vi inte min maxpuls för att göra ett schema, eller? Vi kan väl köra det med procent... Jag använde formeln :P

Träningszoner hjälp!!
Ok, du kommer få effekt av vad du än gör med den bakgrund du har nu. Så det viktiga nu är att du försöker komma igång och kör kontinuerligt. Det säkraste då brukar vara att man tycker det är kul att träna.

Om du använder länken och terminologin där så bör du då köra dina entimmarspass i zon 3 och tvåtimmarspassen i zon 2.

Efter några veckor kan du försöka hitta ett bra värde på din puls vid laktattröskeln och byta ett entimmarspass mot en zon 4 i stället. Man kan försöka börja med att köra 20 minuter vid tröskelpuls.

Om du kör så här någon månad eller två så kommer du få en bättre känsla för hur pulsträning funkar. Sedan kan du läsa på och justera lite efter dina egna erfarenheter.

Det är ingen exakt vetenskap detta, så om du tycker att allt går lätt, alt. allt går tungt använd de värden du har på pulsen för att göra lite justeringar. 5 slag kan göra stor skillnad över 10 minuter.

Tänk också på att pulsen släpar efter cirka 2-3 minuter så försök justera tempot måttligt och låt det gå några minuter för att se vad det har för effekt på puls.

Idén med förslaget ovan är inte att köra några intervaller. Du ska alltså eftersträva att ha så jämn belastning som möjligt under perioden. Det är därför du har pulsklocka för att stödja dig i det. Det är lätt att bomma när man är ny. Man kör för hårt i början och har för låg puls på slutet.

Blir det svårt, tänk på att ha kul i första hand!

Träningszoner hjälp!!
Dedalo83 skrev:
> Träningsbakgrund: noll, började med
> cykelträning förra veckan.

Börja med att cykla. Sen cyklar du lite mer. Sen cyklar du lite snabbare. Sen kan du börja fundera på ambitiösare träningsupplägg.

Ta det lugnt i början och vänj kroppen vid cykling så minskar du risken för skador. Dina knän kommer att tacka dig.

Träningszoner hjälp!!
Tack!!

Men när ni pratar om zon 1, zon 2, zon 3... vad menar ni exakt?

Jag hittade den här:

"Bestäm dina pulszoner

Det är viktigt att du bestämmer dina personliga pulszoner så exakt som möjligt för att få maximalt utbyte av din träning.

Du räknar ut dem efter följande formel:

(Maxpuls - vilopuls) x belastning i % + vilopuls"

källa: http://iform.se/traning/kaloriforbranning/hitta-dina-personliga-pulszoner

Problemet är att jag inte förstår det!! :(

Träningszoner hjälp!!
Pulsträning är lite meckigt kan jag tycka själv. Jag har generellt skithög puls och har svårt att träna efter pulsträningsschema har jag insett. Tränar jag själv så snittar jag rätt ofta ungefär 80% av "maxpulsen" så det är lite knäpigt att ligga under det :)

Träningszoner hjälp!!
Dedalo83 skrev:
> Tack!!
>
> Men när ni pratar om zon 1, zon 2, zon 3... vad
> menar ni exakt?

Men, du gav ju själv en länk i din ursprungliga fråga. Där står det du behöver. Jag tog def av zonerna där.

Träningszoner hjälp!!
Fikasvettot skrev:
> Dedalo83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Träningsbakgrund: noll, började med
> > cykelträning förra veckan.
>
> Börja med att cykla. Sen cyklar du lite mer. Sen
> cyklar du lite snabbare. Sen kan du börja fundera
> på ambitiösare träningsupplägg.
>
> Ta det lugnt i början och vänj kroppen vid
> cykling så minskar du risken för skador. Dina
> knän kommer att tacka dig.

Bra skrivet! Man har själv gått på en mina eller två i ambitionen att träna mycket. Vanligaste felet är att öka både träningsmängd och intensitet för fort.

Sakta men säkert is the shit.

...och det absolut viktigaste för att få en kontinuitet i sin träning är att man tycker att det är roligt att träna. Lite jobbigt i början, men efter en tid (ett par veckor) så är man fast i skiten.

Träningszoner hjälp!!
Jag är redan fast i skiten!! haha. Jag har gjort bara en träningsvecka, med 3 mil totalt (inte så mycket, det var första gånger) och jag är fast!!

Träningszoner hjälp!!
Hej.

Med bakgrund till den info som du angett, skulle jag föreslå följande träningsindelning för din del.

Men först. För att träningen ska ge en så hög effekt som möjligt så bör belastningen under träningen samt innehållet i träningen variera över året. Träningen bör delas in i perioder. Själv delar jag in träningsåret i fyra "Makrocyklar. Varje sådan cykel består av ett antal "Mezocyklar. Lämpligen 3 stycken (ca en månad) Och dessa i sin tur delas in i "Mikrocyklar. En mikrocykel kan vara ett träningspass eller en kortare träningsperiod. Jag delar in min mezocyklel i fyra mikrocyklar, dvs en vecka.

I ditt fall bör/ska du börja med en uppbyggnadsperiod. Makro1 = uppbyggnad i syfte att minimera riskerna för skador och förbereda kroppen för vad som komma skall. Det klassiska misstaget att börja träna för mycket, fel och eller för hårt, har tillräckligt många redan provat på så det vet vi att det är inte rätt sätt att börja träna på. Så skippa det kappitlet av erfarenhet.
Efter den uppbyggnaden ska du gå in i en uthållighetsperiod. För att senare gå in i en syre upptagningsperiod. Slutligen är det den trevliga "Tröskel" peroden, som du har att se fram emot. Den har jag numera i princip slutat med. Jag är för lat helt enkelt;)

Min indelning/uppläggning av din träning skulle se ut på följande sätt.

Makro1/Mezo1. Träning i syfte att bygga upp ligament mm. Göra kroppen träningstålig. Träningen sker i Zon 1-2. Ge fan i Zon 3,4 och 5. Och tänk på att hålla kadensen uppe. Du ska träna på lätta växlar. Kanske bara kör på lilla klingan fram. det brukar vara ett bra knep att hålla upp kadensen.

V1. Två/tre pass alla samma.
P1-3 <1 timme i Zon 1-2

V2. Två/tre pass alla samma.
P1-3 <1 timme i Zon 1-2

V3. Två/tre pass alla samma.
P1-3 1 timme i Zon 2

V4. Tre pass alla samma.
P1-3 > 1 timme i Zon 2

Ja de var den månaden det och nu har du ytterligare förbättrat dina möjligheter att tillvarata träningen som kommer. Du skulle ev kunna lägga in en vilovecka om du känner att det behövs;) Och då tränar du bara två lätta pass typ Zon2 lågt. Detta bara för att hålla igång kroppen.

Makro1/Mezo2. Träning i syfte att bygga upp ligament mm. Göra kroppen träningstålig. Träningen sker i Zon 2 och till viss del i zon 3. Ge fan i Zon 4 och 5. Den gör bara skada i nuläget. Och du kan nu köra tre till fyra pass i veckan, skulle jag tro.

V1. Tre/fyra pass alla samma.
P1-3 <1 timme i Zon 2

V2. Tre/fyra pass alla samma.
P1-3 <1 timme i Zon 2

V3. Tre/fyra pass alla samma, ev ett pass i Zon3.
P1-3 1 timme i Zon 2-3

V4. Tre pass alla samma. Ett pass i Zon3.
P1-3 >1 timme i Zon 2-3. Dock bör passet i zon3 inte var det längsta passet.

Ja de var den månaden och nu har du verkligen förbättrat dina möjligheter att tillvarata träningen som kommer. Dock bör du om du, inte redan haft det, lägga in en vilovecka. Under den veckan kan du köra två till tre lätta pass. Typ ett till två i Zon 2 ca 1 timme och ett kortare i Zon 3.

Makro1/Mezo3. Träning i syfte att bygga upp ligament mm. Göra kroppen träningstålig. Träningen sker i Zon 2 och 3. Ge fan i Zon 4 och 5. Den gör bara skada i nuläget. Och du kan nu köra tre till fyra pass i veckan.

Vi är nu i slutet i uppbyggnaden och det är lätt att vilja träna hårdare än vad som är bra/nyttigt För man har fått en ökad kondition och man känner sig starkare. Men inte gå på för hårt nu. Det är inte intensiteten som ska öka, det är träningsmängden som ska öka.

V1. Tre/fyra pass och ev ett av dem ev i zon3, i övrigt lika.
P1-3/4 1 timmar i Zon2 ev ett pass i Zon3.

V2. Tre/fyra pass och ett av dem ev i zon3, i övrigt lika.
P1-3/4 1 timmar i Zon2 och ev ett pass i Zon3.

V3. Tre/fyra pass och minst ett av dem i zon3, i övrigt lika.
P1-3/4 >1 timmar i Zon2 ev ett till två pass i Zon3.

V4. Tre/fyra pass och mist ett av dem i zon3, i övrigt lika.
P1-3/4 >1 timmar i Zon2 och ett pass i Zon3.

Ja de var ytterligare en månad och nu är du i slutet av uppbyggnadsperioden. Nu har du verkligen förbättrat dina möjligheter att tillvarata uthållighets träningen som kommer. du kan även nu lägga in en vilovecka. Under den veckan kan du köra två till tre lätta pass. Typ ett till två i Zon 2 ca 1 timme och ett kortare i Zon 3.

Makro1/Mezo4. Träning i syfte att bygga upp ligament mm. Göra kroppen träningstålig. Träningen sker i Zon 2 och 3. Ge fan i Zon 4 och 5. Den gör bara skada i nuläget. Och du kan nu köra tre till fyra pass i veckan.

Vi är nu i slutet i uppbyggnaden och det är lätt att vilja träna hårdare än vad som är bra/nyttigt För man har fått en ökad kondition och man känner sig starkare. Men inte gå på för hårt nu. Det är inte intensiteten som ska öka, det är träningsmängden som ska öka.

V1. Tre/fyra pass och ett av dem i zon2, i övritg lika. Det i Zon2 ska vara lite längre. >2 timmar.

P1-3/4 1 timmar i Zon3 och ett pass i Zon2.

V2. Tre/fyra pass och ett av dem i zon2, i övritg lika. Det i Zon2 ska vara lite längre. >2 timmar.

P1-3/4 1 timmar i Zon3 och ev ett pass i Zon2.

V3. Tre/fyra pass och ett av dem i zon2, i övritg lika. Det i Zon2 ska vara lite längre. >2 timmar.
P1-3/4 >1 timmar i Zon3 och ett pass i Zon2.

V4. Tre/fyra pass och ett av dem i zon2, i övritg lika.Det i Zon2 ska vara lite längre. >2 timmar.
P1-3/4 >1 timmar i Zon3 och ett pass i Zon2.

Ja detta kanske inte ser så effektivt ut. Men tro mig, det är det. Du har nu stärkt din kropp och ökat din kondition tillräckligt mycket för att nu börja inrikta din träning mot en mer ren uthållig hetsträning. Den träningen tycker jag är väldigt trevlig. Nästan för trevligt;/) Då jag har en förkärlek för LSD. Och det jag gör nu är att jag kör långa pass, men inte så hårda. Huvudelen av min träning bedriver jag i Zon2 med inslag av Zon3 och ev ett par Zon4 pass Men dom är jag försiktig med.

Nu är detta vad jag skulle rekommendera och det finns säkert andra sätt att lösa detta på och inget är rätt eller fel. Om man bara håller sin träning på mattan. Dvs inte går på för hårt och tränar för mycket. Man kan säkert träna hårdare, men då riskerar man så mycket mer. skynda långsamt är min melodi. Men så blir det bra också;7)

Zoner mm kan du läsa om här. http://www.sct.nu/traning/traningslara/pulsetraining.htm

http://www.shapelink.se/sv/blog/hakanlarsson/pulstraning

http://hem.bredband.net/b335249/puls.pdf

Nu är det bara att du tar fram en kalender och lägger in träninge enligt ovan förslag och sen är det bara det roliga kvar, träningen;-)

Senast redigerad av en moderator:
Träningszoner hjälp!!
OMG!!!!! Det var det som jag behövde!! Jag ska följa ditt schema. Den verkar perfekt för mig! Men nu måste jag hitta var det ligger zone 1,2,3,4 för mig... hur gör man detta?

Och nu har jag ett mål i min träning: Vätternrundan. Tror ni att det är ett bra mål? Hur ska jag träna på vinter? Spinning?

Sen är det bara att köpa en bra cykel. Jag hade tänkt på en cyclocross, eftersom jag vill ha en racer som kan köra på stigar och grus vägar. Typs på en bra cyclocross cykel och inte så dyrt?

Träningszoner hjälp!!
Dedalo83 skrev:
> OMG!!!!! Det var det som jag behövde!! Jag ska
> följa ditt schema. Den verkar perfekt för mig!
> Men nu måste jag hitta var det ligger zone
> 1,2,3,4 för mig... hur gör man detta?

http://www.sct.nu/traning/traningslara/pulsetraining.htm

> Och nu har jag ett mål i min träning:
> Vätternrundan. Tror ni att det är ett bra mål?
> Hur ska jag träna på vinter? Spinning?

Jag tycker att det bästa är att träna på en trainer. Då tränar du på din cykel. Sen så är det inte dumt med spinning. Och ta även tillfället i akt att träna styrketräning som är till nytta vid cykling och core träning är inte dumt under vintern, tycker jag.

> Sen är det bara att köpa en bra cykel. Jag hade
> tänkt på en cyclocross, eftersom jag vill ha en
> racer som kan köra på stigar och grus vägar.
> Typs på en bra cyclocross cykel och inte så
> dyrt?

Ja vad är dyrt då. Själv har jag en ram som ligger runt 18-19000:- är det dyrt. Ja kanske för vissa;7)

Men jag tror på de här cykeln. En Scott Cyclocross, CX Comp 2009. Dom kan man få tag i riktigt billigt. bla här. http://evaldsmtb.jetshop.se/scott-cyclocross-cx-comp-2009-p-10410.aspx
Och det finns billagare ställen också. bara att googla på nätet surru.

Ja jag gjorde det åt dig och tex här är dom billigare. Men då är det från t.ex UK.

http://www.pedalon.co.uk/acatalog/scott_cx_comp.html?gclid=CO___efCrKMCFcQp3godPlvC5A

http://www.thebikelist.co.uk/scott/cx-comp-2009

Träningszoner hjälp!!
Pebben skrev:
> Dedalo83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OMG!!!!! Det var det som jag behövde!! Jag ska
> > följa ditt schema. Den verkar perfekt för
> mig!
> > Men nu måste jag hitta var det ligger zone
> > 1,2,3,4 för mig... hur gör man detta?
>
> http://www.sct.nu/traning/traningslara/pulsetraini
> ng.htm

Perfekt!!! Tack så mycket!!

>
>
> > Och nu har jag ett mål i min träning:
> > Vätternrundan. Tror ni att det är ett bra
> mål?
> > Hur ska jag träna på vinter? Spinning?
>
>
> Jag tycker att det bästa är att träna på en
> trainer. Då tränar du på din cykel. Sen så är
> det inte dumt med spinning. Och ta även
> tillfället i akt att träna styrketräning som
> är till nytta vid cykling och core träning är
> inte dumt under vintern, tycker jag.

Trainer... umm intressant! Men då måste jag köpa min cykel snart... och en trainer.

>
>
> > Sen är det bara att köpa en bra cykel. Jag
> hade
> > tänkt på en cyclocross, eftersom jag vill ha
> en
> > racer som kan köra på stigar och grus vägar.
> > Typs på en bra cyclocross cykel och inte så
> > dyrt?
>
> Ja vad är dyrt då. Själv har jag en ram som
> ligger runt 18-19000:- är det dyrt. Ja kanske
> för vissa;7)
>
> Men jag tror på de här cykeln. En Scott
> Cyclocross, CX Comp 2009. Dom kan man få tag i
> riktigt billigt. bla här.
> http://evaldsmtb.jetshop.se/scott-cyclocross-cx-co
> mp-2009-p-10410.aspx
> Och det finns billagare ställen också. bara att
> googla på nätet surru.
>
> Ja jag gjorde det åt dig och tex här är dom
> billigare. Men då är det från t.ex UK.
>
> http://www.pedalon.co.uk/acatalog/scott_cx_comp.ht
> ml?gclid=CO___efCrKMCFcQp3godPlvC5A
>
> http://www.thebikelist.co.uk/scott/cx-comp-2009

Den där Scott CX Comp låter mycket mycket intressant!! Nu är det bara att sälja halva lägenheten för att köpa den!! Tack!!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp