Trans Am Bike Race 2019

WSMC

Medlem
Grymt kämpat uppför passet!
Får kri vila något när han kommer upp? Eller säger du bara; skit i fotot jag har redan tagit ett, nu rullar vi vidare....:)
Heja heja heja!
 

Petert

Aktiv medlem
Så härligt bra M&K cyklar. Sjätte & Sjunde plats i totalen är svårt imponerande ❗. Mycket är kvar men det är så uppenbart begåvat så jag kostar på mig det här utbrottet. ???.
 

GoranS

Aktiv medlem
Uppdatering av läget i täten med Zeinab vilandes medan resten rör på sig.
2469, 2174, 2033 - Zeinab
-360, -322, -245 - Morical
-474, -412, -361 - Di Felice
-514, -415, -331 - Wiecki
-565, -473, -415 - Elson
-565, -472, -402 - M&K
-568, -481, -407 - Botti
-568, -481, -409 - Oliva
-595, -502, -470 - Wick
-598, -506, -470 - Meszarosova
-608, -569, -528 - Jackson
-660, ...., .... - Tyndall
-679, -568, -521 - Stoker
 

Scania123

Medlem
Ja, det verkar som att han fortsatte på hwy 285 istället för att svänga av på 9:an och då passade M&K på att rulla förbi. I nedförsbacken är de nästan 10 miles före italienarna och Garth nu. Heja!
 

WSMC

Medlem
Drygt 20 minuter sedan senaste uppdateringen på den italienska duon.
Antingen har trackern tillfälligt slutat fungera, eller så har de gjort ett litet pit stop.
Lite beroende på hur säker positionen är, har de stannat på ett av följande fyra ställen( alla ligger inom ca 100m):
- Riverside Inn Hotel Fairplay Colorado
-Asian Fusion
-Subway
-Wise Cannabis Company

Jag vet vilket jag skulle ha valt i deras läge i alla fall.
 

GoranS

Aktiv medlem
WSMC sa:
Drygt 20 minuter sedan senaste uppdateringen på den italienska duon.
Antingen har trackern tillfälligt slutat fungera, eller så har de gjort ett litet pit stop.
Lite beroende på hur säker positionen är, har de stannat på ett av följande fyra ställen( alla ligger inom ca 100m):
- Riverside Inn Hotel Fairplay Colorado
-Asian Fusion
-Subway
-Wise Cannabis Company

Jag vet vilket jag skulle ha valt i deras läge i alla fall.
Var nog ett stopp. Bottis tracker verkar vara igång igen och han har inte rört sig mkt.
 

WSMC

Medlem
GoranS sa:
WSMC sa:
Drygt 20 minuter sedan senaste uppdateringen på den italienska duon.
Antingen har trackern tillfälligt slutat fungera, eller så har de gjort ett litet pit stop.
Lite beroende på hur säker positionen är, har de stannat på ett av följande fyra ställen( alla ligger inom ca 100m):
- Riverside Inn Hotel Fairplay Colorado
-Asian Fusion
-Subway
-Wise Cannabis Company

Jag vet vilket jag skulle ha valt i deras läge i alla fall.
Var nog ett stopp. Bottis tracker verkar vara igång igen och han har inte rört sig mkt.
Ja, lutar åt det.
 

GustafH

Ny medlem
WSMC sa:
Drygt 20 minuter sedan senaste uppdateringen på den italienska duon.
Antingen har trackern tillfälligt slutat fungera, eller så har de gjort ett litet pit stop.
Lite beroende på hur säker positionen är, har de stannat på ett av följande fyra ställen( alla ligger inom ca 100m):
- Riverside Inn Hotel Fairplay Colorado
-Asian Fusion
-Subway
-Wise Cannabis Company

Jag vet vilket jag skulle ha valt i deras läge i alla fall.

Nää, det är ju alldeles orimligt. Vi ska inte hålla på att promota sånt här!

Cykling och amerikanska mackor, det hör inte alls ihop.
 

Gunnar O.

Medlem
Till skillnad från M&K kör ju italienarna Botti och Olivia i soloklassen, men verkar cykla tillsammans hela tiden.
Undrar om det är ‘according to the spirit of the race’?
 

WSMC

Medlem
GustafH sa:
WSMC sa:
Drygt 20 minuter sedan senaste uppdateringen på den italienska duon.
Antingen har trackern tillfälligt slutat fungera, eller så har de gjort ett litet pit stop.
Lite beroende på hur säker positionen är, har de stannat på ett av följande fyra ställen( alla ligger inom ca 100m):
- Riverside Inn Hotel Fairplay Colorado
-Asian Fusion
-Subway
-Wise Cannabis Company

Jag vet vilket jag skulle ha valt i deras läge i alla fall.

Nää, det är ju alldeles orimligt. Vi ska inte hålla på att promota sånt här!

Cykling och amerikanska mackor, det hör inte alls ihop.
Precis, jag hade valt bort Subway.
 

GoranS

Aktiv medlem
Zeinab tog en drygt sju timmar lång paus i Newton men är nu sedan drygt fyra timmar åter ute på vägarna. Ledningen uppgår till 356 miles.

Morical på andra plats har 90 miles ner till Di Felice som i sin tur har 36 miles på Wiecki. Där bakom går Elson starkt och är bara 25 miles bakom polacken. Bakåt har Elson 15 resp 16 miles till italienska duon och M&K. Bakåt från svenskarna är det sen inte mer än 32 miles tillJackson som verkar fått upp farten.
 

kri

Medlem
Ännu en skoj semesterdag. Mådde lite kass först, men sen var det bara fint. Såg ut som att vi skulle komma till Pueblo i god tid också. Då punlade mitt bakdäck. Tänkte köra slanglöst, men de fick inte ihop grejerna ordentligt i Astoria, så det är GP5000TL 28 mm på DT RR421 och slang. Vi pin hade fyra slangar och krånglade som fan. Den värdelösa fälgtejpen de satte på i Astoria gick åt skogen så det blev nödrim med Leukoplast. Väl på väg visade det sig vara pyspunka, så det blev 5 km TT-intervaller i 5 mil med pumppaus. Kul...

Jag blir kvar i Pueblo och inväntar stt cykelaffären öppnar 09:30 för att fixa fälgband, slangar och kanske även andra däck.

I övrigt bara bra, men det är såklart trist att jag ställer till det för oss med det här mek-klyddet. Fram kommer vi, om än kanske lite senare..
 

GoranS

Aktiv medlem
Trist med cykelstrul. Känns ju lyckligtvis som ett lösbart problem dock. Ni får glädja er åt lite Elson-och-italienar-jakt imorgon helt enkelt.
 

Petert

Aktiv medlem
Osis. Hur kunde de tillhandahålls så usel fälgjtejp, man undrar. Vila i väntan på öppningen och föreök att inte känna någon stress.
 

janolle

Aktiv medlem
kri sa:
Ännu en skoj semesterdag. Mådde lite kass först, men sen var det bara fint.



I övrigt bara bra, men det är såklart trist att jag ställer till det för oss med det här mek-klyddet. Fram kommer vi, om än kanske lite senare..
En helt vanlig cykelsemester tripp. Lycka till ni är gjorda av taggtråd.
 

mhenry

Medlem
Ja, en riktig skitdag, men i slutändan ingen katastrof även om vi klämde en massa slangar. Kristian har ju haft två punkor tidigare och då har vi ju lyckats utan att försöka. Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?

Det var Velox fälgtejp de satte dit och det funkar ju normalt sett bra, men inte med tubelessfälg och -däck.

Sett från den ljusa sidan så hände inte det här i snöstormen eller när det var -5 grader och blöt väg och vi med minsta möjliga marginal tog oss över passet innan Dubois.
 

Petert

Aktiv medlem
mhenry sa:
Ja, en riktig skitdag, men i slutändan ingen katastrof även om vi klämde en massa slangar. Kristian har ju haft två punkor tidigare och då har vi ju lyckats utan att försöka. Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?

Det var Velox fälgtejp de satte dit och det funkar ju normalt sett bra, men inte med tubelessfälg och -däck.

Sett från den ljusa sidan så hände inte det här i snöstormen eller när det var -5 grader och blöt väg och vi med minsta möjliga marginal tog oss över passet innan Dubois.
Positivt tänkande, bra.

Hör är en däckavtagare som även är byggd för att bända PÅ däck. Det finns flera andra (t ex från Velox) men denna birse många USA-butiker ha.

https://www.cykelkraft.se/crankbrothers-speedier-lever-to-remove-install-tires-black-nylon-144-mm-26-g-on-a-card?gclid=Cj0KCQjwov3nBRDFARIsANgsdoG4SPmLzHzVq0SYx0Swd1dbX5nMajljZ6EavuLRzKQuVXUzdWVQd-4aAsV5EALw_wcB
 
kri sa:
Tänkte köra slanglöst, men de fick inte ihop grejerna ordentligt i Astoria, så det är GP5000TL 28 mm på DT RR421 och slang. Vi pin hade fyra slangar och krånglade som fan. Den värdelösa fälgtejpen de satte på i Astoria gick åt skogen så det blev nödrim med Leukoplast. Väl på väg visade det sig vara pyspunka, så det blev 5 km TT-intervaller i 5 mil med pumppaus. Kul...

Jag blir kvar i Pueblo och inväntar stt cykelaffären öppnar 09:30 för att fixa fälgband, slangar och kanske även andra däck.
Jag kör med slang på RR 421, men valde ändå att använda 25 mm TL-tejp (Stans) som går upp en bit på sidoväggarna. Borde kanske vara någon mm smalare, men det funkar för mig. Det kändes som att det skulle kunna bli problem att få smalare fälgband att stanna på plats p g a profilen. Hoppas du får ordning på det!

DRW_RR421_asym_FW_WEB_SHO_001.png
 

WSMC

Medlem
Såg en blänkare i amerikansk media att det var flood varning i Mississippifloden i Illinois.
Kan det möjligtvis påverka våra deltagares rutt och framfart något?
Har tyvärr inte möjlighet att kolla upp rutt och plats för översvämningen själv förrän senare idag.
 

GoranS

Aktiv medlem
Vet inte hur det funkar för TABR. Däremot är det ju rätt vanligt förekommande att det blir ruttomläggningar och ibland även biltransport någon sträcka på RAAM just runt TS35 vilket är vid Mississippifloden.
 

Sola

Ny medlem
Tråkigt med punkor. I värsta, värsta fall lär man kunna fylla däcket med torrt gräs eller annat mjukt material och packa hårt. Har ännu inte behövt pröva det. Funkar nog bättre på MTB-däck än 28mm. Hälsningar från "7 punkor på UTU". Låt inte luften gå ur er.
 

TBy

Medlem
mhenry sa:
Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?
Jag brukar ha alltid slangen lätt pumpad (bara just så pass att den håller formen), framförallt när jag kränger på. Tanken är att det ska göra att slangen a) ska glida undan i stället för att klämmas och b) vränger sig rätt så den inte tvinnas. Har funkat bra hittills. Dock inte alls säkert att det hjälper er.

EDIT: Heja på. Ni kör kanonfint och klokt, trots blandade utmaningar. Fortsätt så!
 
Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Ser ut som Zeinab stannat till vid denna "bygghandel" i Chanute i östra Kansas. Kan dock rimligen inte ha öppet strax före fyra på morgonen.
Skrmklipp.JPG


Ledningen är nu 408 miles. De flesta verkar f.n. ha nattvila så det händer inte så mkt.
 

ohellstrom

Aktiv medlem
TBy sa:
mhenry sa:
Nån som har ett idiotsäkert tips på hur man undviker att klämma slangen när man använder däckavtagare?
Jag brukar ha alltid slangen lätt pumpad (bara just så pass att den håller formen), framförallt när jag kränger på. Tanken är att det ska göra att slangen a) ska glida undan i stället för att klämmas och b) vränger sig rätt så den inte tvinnas. Har funkat bra hittills. Dock inte alls säkert att det hjälper er.
+1 på lite luft i slangen. Jag blåser lite med munnen, brukar bli lagom.

Jag använder bara däckjärn för att ta av däcket. Montering sker med enbart handkraft.

(skäms lite över att sitta och mansplaina punkalagning för såna rutinerade herrar... men du frågade haha)
 

Cyklot B

Medlem
När det gäller översvämningen i Mississippi-floden, så visar ett filmklipp här att Chester Bridge längs rutten inte är farbar: https://www.kfvs12.com/video/2019/06/11/mississippi-river-chester-bridge/

Men nu har rutten på hemsidan just lagts om, så att cyklisterna istället tar en sydligare väg där floden passeras vid Cape Girardeau. Omdragningen tycks inte förändra ruttens längd i någon större utsträckning, men kan väl ändå påverka möjligheten att slå tidigare års rekord.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer