Trans Am Bike Race 2019

Trans Am Bike Race 2019
kri sa:
freddiesan sa:
kri sa:
Halv-OT: Inte helt nöjd med min regnjacka, så hör här om någon har tips på en lätt regnjacka som går att packa ihop kompakt.

Inget konkret men jag gillar Shakedry-jackor som på riktigt är vattentäta och andas.

Tack Freddie, ska spana in Shakedry!

Någon form av goretex paclite jacka från gemene outdoormånglare. Jag har en haglöfs tex. Som uppfyller dina krav.

Trans Am Bike Race 2019
GoranS sa:
Stoker, Pupic och Leslie är nu alla "på upploppet" (=passerat 4100 miles). De har 18, 29 resp. 52 miles kvar.

Robert och Robinson följer därnäst med 104 resp. 110 miles kvar. Även van Loon har passerat 4 kmiles och det med 22 miles marginal.

Därefter är det ett gap på 170 miles ner till Harshman och sen ytterligare 135 miles ner till Gates.

Totalt är det nu 24 deltagare i mål (+Simula), 25 har brutit och 24 är fortfarande ute på banan.
De sex nämnda i de två första styckena ovan är i mål så nu har, spökfinnen oräknad, 30 cyklister kommit i mål.

Harshman har en halvmil till 4 kmiles medan Gates, Gsela och Chalmers är de enda andra som har mindre än 10% av sträckan kvar. Mer noggrant har de 319, 321 resp. 363 miles till målet.

Trans Am Bike Race 2019
Harshman i mål på 27.12.59. Kriz och Gsela har 145 miles kvar medan Gates passerat 4000 miles med 9 miles marginal. Chalmers kommer sen med 5 miles kvar till de 4000. Bakom dessa finns ytterligare 10 cyklister som fortfarande är med i loppet.

Trans Am Bike Race 2019
Kriz i mål på 28.14.33. Gates och Chalmers har drygt 6 mil kvar och bör gå i mål om några timmar.

Där bakom har Williams, Gravelle och Crossley alla tre precis paaserat 3950 miles. Sen följer tandemparet Richardson-Sanders som hunnit 3916 miles. Dessa kan man väl vänta sig i mål antingen natten mellan måndag och tisdag (lokal tid) om de pressar på med en rejäl sista dagsetapp (eller kör riktigt långt under nuvarande) eller under tisdagen om de tar det lite mer piano.

Därefter är det ett hopp på 50 mil till Wheeler och ytterligare 40 mil till Riley. Sen är det bara tre åkare ytterligare ute på banan.

Trans Am Bike Race 2019
bigmollo sa:
freddiesan sa:
kri sa:
Halv-OT: Inte helt nöjd med min regnjacka, så hör här om någon har tips på en lätt regnjacka som går att packa ihop kompakt.

Inget konkret men jag gillar Shakedry-jackor som på riktigt är vattentäta och andas.

Grymt nöjd med Shakedry. Dyr som fan men sjukt nog värd pengarna.

Samma här. Köpte min på Wiggles rea i våras för bara 1500 kr. Bästa 1500 jag någonsin handlat kläder för.

Trans Am Bike Race 2019
Gravelle, Williams och Crossley har ca 80 miles kvar. Verkar som de tagit en paus dock innan de ger sig på sista biten.

Richardson-Sanders har också passerat 4000 miles och har dubbelt så långt som trion framför till målet.

Trans Am Bike Race 2019
janolle sa:
clnr sa:
Hasse#7 sa:
janolle sa:
Camero nöjde sig med 16 miles igår. 39 miles kvar till 1000.

Jag känner att det är något magiskt över det här. En respektabel antihjälte. Med i det omöjliga, utan chans till nånting, utom att en dag ensam ha uppnått det omöjliga. Jag kan inte känna annat än respekt för att vara så utanför lådan.

Han har ju redan uppnåt det omöjliga. Han har redan genomfört TABR (om jag inte minns fel t.o.m ett flertal gånger). Han är pensionär och njuter av livet en dag i taget.
Jodå han har kört 2 gånger 2014 på 116.10.20 och 2016 på 97.10.17.
Med hittillsvarande snittfart extrapolerad till hela sträckan skulle han landa på 104 dygn denna gång.

Trans Am Bike Race 2019
GoranS sa:
janolle sa:
clnr sa:
Hasse#7 sa:
janolle sa:

Jag känner att det är något magiskt över det här. En respektabel antihjälte. Med i det omöjliga, utan chans till nånting, utom att en dag ensam ha uppnått det omöjliga. Jag kan inte känna annat än respekt för att vara så utanför lådan.

Han har ju redan uppnåt det omöjliga. Han har redan genomfört TABR (om jag inte minns fel t.o.m ett flertal gånger). Han är pensionär och njuter av livet en dag i taget.
Med hittillsvarande snittfart extrapolerad till hela sträckan skulle han landa på 104 dygn denna gång.
Kan i mitt tycke verka långtråkigt men han verkar trivas. Han är ju 78 år så då är en dos ( första månaden) 1942 km relativt bra.
Inte så många i den åldern som kör den mängden.

Trans Am Bike Race 2019
Nu bara 5 cyklister kvar ute på banan:

3741 miles - Wheeler
3463 miles - Riley
3351 miles - Walsh
3134 miles - Bendinsky
1244 miles - Camero

De fyra första borde rimligen kunna vara i mål inom ca 10 dagar, d.v.s. med totaltid på (drygt) 40 dagar.

Trans Am Bike Race 2019
janolle sa:
GoranS sa:
janolle sa:
clnr sa:
Hasse#7 sa:
janolle sa:

Kan i mitt tycke verka långtråkigt men han verkar trivas. Han är ju 78 år så då är en dos ( första månaden) 1942 km relativt bra.
Inte så många i den åldern som kör den mängden.

Jag är imponerad. Både av insatsen, åldern och viljan/valet att köra detta lopp när man lika gärna bara kan cykla långt länge.

Trans Am Bike Race 2019
Åter i vardagen. Tog en lastcykelutflykt samma dag som planet landade. Det kändes helt OK, så tog en till dagen efter. Sprungit ett intervallpass (benen var döda, kunde knappt bli andfådd). Provade att cykla ett intervallpass istället (benen var döda, kunde knappt bli andfådd). Hunnit med en ordentlig förkylning som jag fick i present av sonen. Att få ordning på cykel tog en heldag. Det var skit överallt. Inne i lager, you name it. Alla slitdelar fick bytas. I övrigt har övergången till vardag som föräldraledig gått fint. Det känns att kroppen ätit av sina muskler. Jag försöker få i mig så mycket protein som möjligt. Köpte och åt över 1 kg oxfilé på extrapris igår, nära ett kilo lax idag. Och några lättöl.

Bilder på Google Photos inom kort...

Har även uppdaterat RR-bloggposten lite:
https://biketourblog.wordpress.com

Tack alla som gett bra tips, moraliskt stöd och även swish-bidrag längst resan. Hoppas innerligt att det är nägon härifrån som kör nästa år. Det hade varit häftigt att följa. Själv sitter jag och dagdrömmer om Silk Road Mountain Race lite. Men först lastcykelsemester och lokal rando...

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2019
Imponerad av de som fortfarande är ute och kör. Näst siste man har en blog dessutom: https://adambikes.blog

Jag har kompletterat utrustningslistan med en komponentlista för cykeln (separat flik):
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cxa33ukWKdkgFK6vyPDHJ889K__DlIOY9uoBI906GSI/edit?usp=sharing

Där finns lite kommentarer också på hur jag skulle ha ändrat vissa småsaker. Över lag är jag riktigt nöjd med grejerna dock. Hopppas nu att detta fungera som inspiration så att det blir svenskt deltagande även 2020.

PS. Jag är medveten om att mitt Google Photos-album och bilderna på bloggen inte går att komma åt för tillfället. Hoppas fixa det närmaste dagarna.

Trans Am Bike Race 2019
kri sa:
Imponerad av de som fortfarande är ute och kör. Näst siste man har en blog dessutom: https://adambikes.blog

Jag har kompletterat utrustningslistan med en komponentlista för cykeln (separat flik):
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cxa33ukWKdkgFK6vyPDHJ889K__DlIOY9uoBI906GSI/edit?usp=sharing

Där finns lite kommentarer också på hur jag skulle ha ändrat vissa småsaker. Över lag är jag riktigt nöjd med grejerna dock. Hopppas nu att detta fungera som inspiration så att det blir svenskt deltagande även 2020.

PS. Jag är medveten om att mitt Google Photos-album och bilderna på bloggen inte går att komma åt för tillfället. Hoppas fixa det närmaste dagarna.

Mycket uppskattat!

Körde du med några speciella lager och hade du bytt till nya inför loppet? Tänker på det du skrev om skicket efteråt.

Trans Am Bike Race 2019
jonas-ni sa:
Körde du med några speciella lager och hade du bytt till nya inför loppet? Tänker på det du skrev om skicket efteråt.

Nä, lager enligt listan. Själva lagren såg OK ut, var bara riktigt skitiga. Avfettade och omsmorda nu. Kommer nog gå länge till.

När det gäller sadelklämman har jag kommit fram till att det blir en med snabbspänne, så riskerar jag inte att knäcka bulten lika lätt. Paul components gör en som ser fin ut...

Trans Am Bike Race 2019
@Martin och @Kristian

Nyfiken på energiförluster rent kroppsligen...
Hur utvecklades era kroppsvikter? Rimligtvis borde ni ha haft svårt att fylla på med kalorier fullt ut?

Trans Am Bike Race 2019
Vägde mig direkt efter och hade gått upp marginellt, men det var nog bara vätskeansamling. En vecka efter hade jag gått ner 2 kg. Känner mig dock inte så snärtig i benen. Har både cyklat och sprungit intervallpass och det är helt klart benen som begränsar.

MartinC sa:
@Martin och @Kristian

Hur utvecklades era kroppsvikter? Rimligtvis borde ni ha haft svårt att fylla på med kalorier fullt ut?

Trans Am Bike Race 2019
Wow!
Bra käkat. Och framför allt jävligt bra cyklat. Grattis och tack för en megaunderhållande insats för oss internet-cyklister?
kri sa:
Vägde mig direkt efter och hade gått upp marginellt, men det var nog bara vätskeansamling. En vecka efter hade jag gått ner 2 kg. Känner mig dock inte så snärtig i benen. Har både cyklat och sprungit intervallpass och det är helt klart benen som begränsar.

MartinC sa:
@Martin och @Kristian

Trans Am Bike Race 2019
Intressant med 38t och 11-36 och du ville åt lättare växlar. Du övervägde aldrig två framdrev och framväxel med både berg och slätåka?

Har haft Pauls seatclamp på tidigare mtb. Den var helt värdelös, då.

Trans Am Bike Race 2019
Fjärdebrunn sa:
Intressant med 38t och 11-36 och du ville åt lättare växlar. Du övervägde aldrig två framdrev och framväxel med både berg och slätåka?

Hade jag haft fetare budget hade jag kört eTap, då även med framväxel. Nu hade jag redan denna 1x-setup (som jag tänkte köra en del grus med också). För just TABR hade det räckt med att byta 36 till något lite större, eller byta hela kasetten i slutet av Kansas.

Närifrån är din erfarenhet med Paul? De hade en gammal som tillverkades för länge sedan. Därefter hade de ett jättelång uppehåll och släppte nuvarande, helt omgjorda, design 2017.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2019
kri sa:
Fjärdebrunn sa:

Hade jag haft fetare budget hade jag kört eTap, då även med framväxel. Nu hade jag redan denna 1x-setup (som jag tänkte köra en del grus med också). För just TABR hade det räckt med att byta 36 till något lite större, eller byta hela kasetten i slutet av Kansas.

Närifrån är din erfarenhet med Paul? De hade en gammal som tillverkades för länge sedan. Därefter hade de ett jättelång uppehåll och släppte nuvarande, helt omgjorda, design 2017.

Gissar att du rullade utför varje backe på en sådan distans:)

Min erfarenhet av Paul är förhistorisk.

Trans Am Bike Race 2019
Om man lossar klämman säg 1 varv och sedan skruvar åt exakt lika mycket brukar det gå bra, givet att momentet är rätt från början. Kul med ett dokument att kolla igenom.

Trans Am Bike Race 2019
GoranS sa:
janolle sa:
clnr sa:
Hasse#7 sa:
janolle sa:

Camero klämde in 111km i går. Visserligen mest utför. Så Görans prognos på 104 dygn gäller fortsatt.

Trans Am Bike Race 2019
Bara 22 miles kvar för Riley så han är väl snart i mål och då på 37 dygn och ett antal timmar. Frågan är om även Walsh tänker sig att cykla klart denna dagsetapp. 160 miles har han hur som helst kvar. Sen är de bara två - Bendinsky med 468 miles och Camero med 2693 miles kvar.

Trans Am Bike Race 2019
Så tråkigt. Den enda ljusa i detta är att han höll på med det han tyckte om och att han förmodligen inte led. Ingen unik reflektion men svår att inte ge uttryck för.

Trans Am Bike Race 2019
Nu är det bra Bendinsky och Camero kvar. Den förstnämnda har 319 miles till mål - blir det målgång på fredag? Den sistnämnda har hunnit 1561 miles och skulle med den takten gå i mål under det 105:e dygnet.

Trans Am Bike Race 2019
Tillbaka
Topp