Trans Am Bike Race 2024

Oooh

Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2024
Idag kl 17:00 startade Trans Am Bike Race, TABR 2024.

Länk att följa racet
2st cylister som vi får ha ett extra öga på är:

Trans Am Bike Race 2024
Bra där! Kommer inte att ha tid och ork att följa speciellt intensivt, men titta in i tråden och läsa då och då gör jag gärna om någon har högre ambitionsnivå än jag.

Trans Am Bike Race 2024
Det ska bli riktigt spännande att följa Petras och Günthers färd över det stora landet i väst. Det första dygnet verkar bjuda på riktigt riklig nederbörd därborta. Det ryktas om bortspolade vägar längs rutten. Hoppas att det klarnar upp snart så att cyklisterna får en chans att torka och njuta av färden.

Trans Am Bike Race 2024
Årets upplaga seglar ju under namnet Trans Am Bike Non-stop och är ett dubbelevent med gemensam start i Astoria på västkusten. Bike Non-stop (röd rutt) är vad jag kan förstå ett alternativ med lugnare, mindre trafikerade vägar och ett inte oansenligt inslag av gravel jämfört med traditionella Trans Am (blå rutt).

Trans Am Bike Race 2024
Fråga från en okunning:
Vad är skillnaderna mellan Trans Am Bike Race och Race Across America (RAAM)?
Går Trans Am även på grusvägar medans RAAM bara går på belagda vägar?
För både går ju från väster till öster och är båda väldigt långa.

Trans Am Bike Race 2024
Fråga från en okunning:
Trans Am Bike Race (TABR) är self supported.

RAAM är ultracykling, d.v.s. med följebilar och supportteam som hjälper till med allt utom själva cyklandet.

Rutterna är också olika med betydligt nordligare start för TABR och, om jag inte minns helt galet, också längre rutt. Rekordet i TABR är över 16 dygn medan RAAM gjorts på under åtta dygn.

Trans Am Bike Race 2024
Fråga från en okunning:
Hej i Raam har man följebil och support, i Tabr så är det unsupported.

Trans Am Bike Race 2024
Ledaren på blå rutten verkar ha cyklat fel. Eller så är rutten ändrad.
1717414143137.png

Trans Am Bike Race 2024
Årets upplaga seglar ju under namnet Trans Am Bike Non-stop och är ett dubbelevent med gemensam start i Astoria på västkusten. Bike Non-stop (röd rutt) är vad jag kan förstå ett alternativ med lugnare, mindre trafikerade vägar och ett inte oansenligt inslag av gravel jämfört med traditionella Trans Am (blå rutt).
Första gången de två rutterna möts ser det ut så här.
Få se vem som hinner dit först; Henri Do(blå rutt), ca 63 miles kvar(dock stillastående sedan ca 4 timmar), eller Andrei Ostanin(röd rutt), ca 70 miles kvar, men är i rörelse för tillfället.
Vet såklart att det är olika förutsättningar mm, bara lite kuriosa så här på måndagskvällen.
1717441264482.png

Trans Am Bike Race 2024
Fortsatt bra framfart för våra två svenska deltagare i BikeNonstop. Petra och Günter ligger på tredje respektive fjärde plats.
Tillryggalagd sträcka: 772 miles
Kvarvarande sträcka: 2735 miles

Nattens stopp(hittills stillastående ca 2 timmar) är i Mackay, Idaho (Inv. 517 personer).
Vädret imorgon ser ut att bli övervägande sol och 25- 28 grader celsius.
Fortsatt svaga västliga vindare, vilket säkert uppskattas.

Petras nattstopp:
1717828341832.png

Günters nattstopp:
1717828543070.png

Heja heja!

Trans Am Bike Race 2024
Bike Non-stop spåret tycks ha varit oerhört tufft enligt de rapporter som nått mig från andra sidan Atlanten. Cyklar har släpats fram på trasiga grusvägar i regn och rusk. Häromdagen tornadovarning och golfbollsstora hagel! Man kan inte låta bli att imponeras och förundras över våra hjältar som utstår detta medans vi andra sitter här hemma och följer prickarna på kartan. Respekt! Håll ut!??

Trans Am Bike Race 2024
"Non Stop (gravel/asfalt)"
22dra dagen
2 cyklister har nått målet, Andrei Ostanin (20dgr 15h) och Tomas Vobecky (21dgr 2h).
7 cyklister är fortf aktiva och de börjar närma sig målet (kan ha missat nån o räknar bort han som knappt cyklat)

Petra nu på 4 alt 5dje plats o har ca 650 miles kvar att cykla
Günter på en 6te plats o har ca 700 miles kvar

"Trans AM"
Även där 2 cyklister som nått målet

Tillbaka
Topp