Transalp 2013

martho

Ny medlem
Transalp 2013
Då var det dags. I morgon kl 09:00 startar Jolle och jag Transalp, ett åtta dagars etapplopp mellan södra Tyskland och Gardasjön.

Vi kommer att försöka rapportera av varje etapp i tråden i mån av internet och ork.

Dagen idag har ägnats åt diverse packningsbestyr, cykelmontering och administrativa göromål.

Känslan inför starten i morgon är blandad, det ska bli spännande att få komma igång samtligt som det blir spännande och se hur två medelålders, inte alltför vältränade , småbarnspappor kommer att mäkta med nästan 70 mil och dryga 20000 höjdmeter. Vi lär återkomma om det.

http://www.bike-transalp.de/index.php?id=2&L=1

IMG_2171.JPG

Jolle vid vårt Guesthouse Flösserhof Wallgau. Våran värd ser skeptisk ut


IMG_2177.JPG

Höjdprofil över hela loppet


IMG_2178.JPG

Cyklarna färdiga


RIMG0010.JPG

Det krånglar med Camelback
 

paxel

Medlem
Transalp 2013
schture skrev:
-------------------------------------------------------
> Lycka till! Ska bli kul att följa!

+1

Och kom ihåg, det viktiga är inte att komma i mål eller cykla snabbt. Det viktiga är att uppdatera i tråden;-)
 

ab

Ny medlem
Transalp 2013
paxel skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Och kom ihåg, det viktiga är inte att komma i
> mål eller cykla snabbt. Det viktiga är att
> uppdatera i tråden;-)


+1
 

Karlberg

Medlem
Transalp 2013
Totalt är det 4 (tror jag) Svenska lag, inklusive mig och Magnus i Nacka Värmdö SK och ett svorskt lag. Det är en del ruggigt starka lag med, bl.a en fd världsmästare i mtb. Så nog är det med proffs alltid, men det är även öppet för oss vanliga idioter att anmäla oss. Kommer lite rejsrapporter även här:

http://tomas-karlberg.blogspot.se/?m=1
 

martho

Ny medlem
Transalp 2013
Då var första etappen avklarat och det var som förväntat jobbigt.

Dagens etapp var ganska lång 111 km, men relativt sätt inte så många höjdmeter, enligt Transalp 2100, men vi mätte upp 1900. Underlaget var dessutom ganska snällt ( åtminstone uppför ) med mycket asfalt och grusväg. Vi hade hoppats på att kunna ta igen oss på de nedförskörningar som var, men det var brant och rejält med rullgrus och stora stenar så det var nära kramp i händerna av bromsandet.

Efter c:a 75 km så var det en transportsträcka på cykelvägar där vi växeldrog med ett tyskt par.

Vi ligger nu 99:a av 149 i den sk Mastersklassen (dvs 40+) och känner oss nöjda med det. Vinnarna i vår klass snittade 29 km/h vilket är riktigt fort med tanke på hur banan såg ut.

Det ska erkännas att vi sitter och funderar på om vi verkligen kommer att klara 7 etapper till.

IMG_2189.JPG

Vår värdinna i Mittenwald hade förberett kylen med Frukost. Vi vet inte vad för intryck vi hade gjort


RIMG0018.JPG

Innan start ( bara 11 grader varmt )


IMG_2194.JPG

Snälla grusvägar till en början

IMG_2201.JPG

Idag var det mycket asfalt


RIMG0021.JPG

Uppe på Plumsjoch (c:a 1700 möh)


RIMG0024.JPG

Nu är det betydligt varmare

RIMG0030.JPG

Stretchning på Huber Boutique hotell ( värt ett besök )
 

martho

Ny medlem
Transalp 2013
Idag har det varit skitjobbigt. Vi börjar så smått inse vad vi gett oss in på. Dagens etapp tog över 6 timmar och det känns som man har kört två svenska långlopp bara idag, och det är 6 etapper kvar. Blir vi lika mycket tröttare för varje dag så kommer vi inte att orka och det är nu de jobbiga etapperna börjar. De två första är klassade som 4:or men nu följer några etapper som är 5:or.

Dagen började med en stigning på blandad asfalt och grusväg upp till Pfitscherjoch där vi kom in i Italien. Sista biten var först en stenig stig för att avslutas med en riktigt brant grusväg. Man hade onekligen önskat en lägre växel till.

Sen gick det nedför på grusserpentiner. Vi tar det ganska lungt för att slippa köra omkull eller få punka. Det är dessutom rejält jobbigt för händer och armar när man åker nerför så länge. De är många som laddar på betydligt hårdare, för att sen stå och vila vid foten av backen.

Vägen övergick i ett riktigt bekvämt parti med asfalt där dagens hastighetsrekord slogs 81 km/h efter en polisbil med blåljus.

Banan gick sedan oväxlande på grus och asfaltsvägar innnan vi hade den sista så kallade knixen. Den knixen var riktigt jobbig då värmen var tryckande och antalet höjdmeter var några extra än vad vi tänkt.

Sen gick det på stig genom granskog med ordentligt håriga utförssträckor. En utmaning att hålla tillräcklig koncentration när man börjar bli trött.

Vårt hotell ligger i motsatt riktning från cykelinlämningen så vi valde att cykla till hotellet. Vilket blev ytterligare en knix i den stekande värmen.

Vi rasade till 114 plats.

IMAG0354.jpg

Innan start

IMAG0355.jpg

Martin på sista asfalten innan stigen upp mot Pfitscherjoch

IMG_2228.JPG

Joel på samma ställe, strax vätskepaus

IMG_2236.JPG

Stenig stig mot Italienska gränsen


IMAG0358.jpg

Martin kämpar sista biten upp

IMG_2243.JPG

Bilden ljuger, här går det brant nedför

IMG_2244.JPG

Riktigt trötta i mål
 

Bilagor

  • IMG_2236.JPG
    IMG_2236.JPG
    221.3 KB · Besök: 17

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Transalp 2013
Härligt :) För mig brukar det vara jobbigast andra eller tredje dan när man gör strapatser av det här slaget. Sen rullar det på av bara farten..
 

Peter_K

Aktiv medlem
Transalp 2013
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Härligt :) För mig brukar det vara jobbigast
> andra eller tredje dan när man gör strapatser av
> det här slaget.

+1

Med undantag för typ dag 6. Då känns det som att man dör en smula... Men jag har å andra sidan aldrig åkt så många höjdmeter som ni ger er in på under en vecka, så vad vet jag. Men heja heja! :) Njut av äventyret, helt rätt att ta det lite lugnt, det är långt kvar.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Transalp 2013
Härlig läsning och fina bilder! Kämpa på, ni har nu ett ansvar mot oss internetcyklister att hålla oss uppdaterade resten av tävlingen. Quitting is not an option! ;-)
 

Viktor2

Ny medlem
Transalp 2013
Stå på och bit ihop!

Kul att följa.

Några tips som kanske kan hjälpa:
Lägg en buff under hjälmen och fukta med vatten om värmen i dalgångarna börjar gå över 30C.
Kör de timslånga stigningarna på hög kadens. Hjälpte för mig för att undvika knäont.
Kanske lite sent att ordna nu men lätt utväxling är viktigt. Ett år bytte jag kassett till 11-34, från 11-32 efter 3 dagar och det var mycket bättre. Senare år startade jag med 20 kuggar fram och 11-34 kassett (med 26 tums hjul..). Det var ännu bättre. Då kan man hålla en jämn och hög kadens. Kolla vad meckservicen kan göra.
Beroende på vilken form och vilka ambitioner ni har: Undvik att börja tävla med övriga i er kategori. Många som deltar i detta lopp bor i alperna och cyklar upp på 2500meter innan jobbet... Det är orättvist att jämföra sig med dessa om man tränar i sverige..strunta i placeringslistan. fokusera på att få finishertröja och medalj. ingen kommer att komma ihåg er slutplacering men däremot är det en triumf att slutföra och hoppa i gardasjön. Det är hur enkelt som helst att köra skiten ur sig och bryta. Det är svårare att komma i mål efter alla dagar.

En intresant erfarenhet när man kör detta monsterlopp första gången är hur man reagerar på en så intensiv belastning flera dagar i rad och hur man regenererar. Det är säkert högst personligt och inget man kan veta iförväg. Efter några dagar brukar jag komma in i någon sorts automatläge. Det går då inte på maxfart längre men det rullar på. Sedan förekommer humör och fysiska svängningar som jag tror måste vara kopplade till den höga belastningen som spelar spratt med huvet och kroppen. Vissa dagar är urusla och det känns som man måste bryta, men nästa morgon vill man bara starta igen och det blir en bra dag.
Ibörjan var jag stressad av tidsgränsen för målgång och vi körde därför fortare än vi skulle ha gjort.. i praktiken var tidsgränsen aldrig ett problem.

Kör säkert och ha kul !
 
Senast ändrad:

martho

Ny medlem
Transalp 2013
Tack för alla lyckönskningar och tips, de värmer verkligen.

Idag skulle det bli en kort etapp trodde vi 57 km är näst kortast, det var jobbiga 57 km och vi höll på över 6 timmar. Vilket är ett snitt på 9 km/h. De som vann snittade 19 km/h!!

Igårkväll resonerade vi lite om hur det skulle gå om vi kände oss ytterligare 20% segare i morse. Det gjorde vi inte vilket var skönt.

Att streta i dessa backar kräver att man låter tankarna dra iväg från det jobbiga. Idag har vi funderat på hur man lyckas slå gräset i de branta alpsluttningarna och hur man får tag på personal till sjukvårdsteamen då dessa både måste vara sjukvårdsutbildade, vara duktiga på att köra motorcross samt hitta i trakterna.

Vi börjar så smått känna igen folk runt omkring oss och dessa får smeknamn

Banorna är inte som någonting i Sverige även om man bortser från höjdskillnaderna. Det är mycket grus och asfaltsvägar och idag har det varit en del fina stigar. Det svåraste är att det är en del håriga utförslöpor genom skogen så det går inte att släppa på koncentrationen



RIMG0042.JPG

Brixen från ovan nu är det 2/3 delar kvar till toppen

RIMG0046.JPG

Efter ett en stund insåg man att det gick fortare att gå

RIMG0048.JPG

Vi ska ända upp. Observera ledbandet med cyklister

RIMG0054.JPG

Man får runda både hästar och kossor. Om man tittar på foten ser man att det är dags för paus på toppen

IMG_2248.JPG

Dagens andra station. På stationerna spelas det hög musik och serveras frukt, bakverk, vatten, sportdryck och jordnötter. Nötterna smakar fint.

RIMG0059.JPG

Cyklarna blir inte mer än dammiga. Däckvalet känns bra. Tillräckligt lättrullade på grus och asfalt och greppar tillräckligt nedför
 
Senast ändrad:

Karlberg

Medlem
Transalp 2013
MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Är Patric o Krille från Ålems CK med?
> Tror de skulle köra.
>
> Häftigt äventyr, hoppas få testa själv nån
> gång framöver.
> Hur mycket tur krävs det vid anmälan? Antar att
> antalet platser är ganska begränsat i
> förhållande till antalet som vill köra?

Yes, de är med!

Man behöver inte så mycket tur, vi anmälde oss samma dag som anmälan öppnade, hetsiga Svenskar som vi är, men jag tror det tog rätt lång tid innan platserna tog slut. Såvitt jag minns från artiklarna på arrangörens hemsida iaf. Totalt är det 500 lag som är tak.
 

martho

Ny medlem
Transalp 2013
Nu är vi tillbaka online! Således en sammanfattning från dag 4 & 5. Etapperna är fortsatt långa och tunga. Men nu efter 5:e dagen börjar man kunna hoppas på att detta ska bära hela vägen. Humöret går lite upp och ned, mest beroende på hur rumpan(orna) mår för stunden då dessa tycks vara den kroppsdel vi ojar oss mest över. Annars måste man säga att vi klarat oss utan missöden så här långt. Cyklarna gnäller och knakar aningen emellanåt, men de håller. Inte ens en punktering ännu, så d-ävla skönt att slippa! Vad gäller alla bilder så visar inte dessa hela sannigen, bitvis är det faktiskt riktigt tekninskt. Vi får "offra" (precis som vi jagar minuter...:-) lite tid och försöka plåta lite mer actionbetonat framöver.

IMG_2259b.jpg

Det är tur att man inte alltid vet var man är på väg

IMG_2264.JPG

Uppe på toppen fotograferar och dricker man. Till höger står ett italienskt gäng som vi brukar köra lika med. Något långsammare uppför men snabba som vesslor nedför

RIMG0062.JPG

Ett ledband av cyklister. Det kan vara knäckande att titta upp, men det är härligt att se vyerna

RIMG0064.JPG

Veckan högsta punkt 2417 möh. Lagom varmt.

RIMG0065b.jpg

En skön singletracksträcka väntar


IMG_2275.JPG

Utsikt från vårt hotell på Passo Giau. Bagagetransporten ville först inte köra hit våra väskor och vi ville inte bära så det slutade med att vi fick skjuts ända upp.


RIMG0079.JPG

Sämre väder. Himlen på väg att öppna sig. Inte helt optimalt då vi precis ska åka nedför. Kallt


IMG_2282.JPG

Det finns många sk rescue team. Som står på strategiska ställen. Vissa kör motorcykel vissa kör bil.

RIMG0085.JPG

I mål. Idag leriga.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer