Transalp 2014

• Trådstartare Trådstartare AdY
  • Start datum Start datum

AdY

Medlem
Transalp 2014
hejsan!

Tänker åka Transalp nästa år men står utan lagkamrat. Någon som är sugen på att hänga med!?

Anmälan öppnar den 10 december och även om man kanske inte behöver hänga på låset så är det lika bra att anmäla sig om man bestämt sig.

Kort om mig:

42 år
kör för SMACK
cyklat MTB sedan -98
cyklat LVG sedan -99
kör något långlopp per år
överlever i klungan på Upplandscup/SMACK-serien
överlevde Jotunheimen runt i år
målet är att bada i Gardasjön men behöver nödvändigtvis inte vara sist i..

nu skall jag köra trainer (urk..)

/Andreas Mårtensson

Transalp 2014

Bilagor

• Transal_Etappe05_0430_01.jpg
    Transal_Etappe05_0430_01.jpg
    105.2 KB · Besök: 52
Transalp 2014
Nog borde det finnas en Happyit med samma brist på självinsikt och övertro på sig själv som vill köra Transalp!?!? :-)

Tveka inte, varje uppförsbacke har en nerförsbacke (eller ja, typ, oftast..)!!

/AdY

Senast ändrad:
Transalp 2014
Ohh, jobbigt...

Kompisen triggade igång mig på detta men nu när det närmar sig så hoppade han av. Tyvärr så knorrar även familjen när jag tar hela semesterkassan för en egotripp till alperna. Tror att vi skulle kunna matcha ganska skapligt i alla fall, speciellt med 7 månader kvar av förberedelser.

//Martin

Transalp 2014
Hejsan,

Jag gjorde väl tvärt om, lurade med en kompis som sedan vek ned sig..

Mitt upplägg är att spendera (ännu) mer av en semesterkassan genom att skicka frun till England för att kolla på trädgårdar i maj som kompensation!, sen får vi äta hotdogs med bröd hela semestern vid den lokala sjön... :-)

Det kommer att bli en liten Happyenklav därnere. Cykel på dagarna och lite öl och många bortförklaringar på kvällen!

Om 3 timmar kan man börja anmäla sig.

om du vill ta ett snack så finns jag på 070- 622 52 55

/Andreas

Transalp 2014
Kul med fler svenskar. Jag bearbetar fortfarande en kollega här i Zurich att cykla med mig. Vi körde några av långloppen i den Schweiziska marathoncupen tillsammans i år, men det är oklar om han kan kapa åt sig en vecka av semester utan familjen.

Transalp 2014
Hm, jag har varit sugen på TransAlp ett tag nu. Brukar platserna ta slut tidigt? Har någon här cyklat loppet och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Transalp 2014
Fulkinesen skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm, jag har varit sugen på TransAlp ett tag nu.
> Brukar platserna ta slut tidigt? Har någon här
> cyklat loppet och vill dela med sig av sina
> erfarenheter?

Kan vara värt att läsa:
http://ajpj.se/

/S

Transalp 2014
Daddy D.Lux skrev:
> Ännu roligare tror jag att swiss epic kommer att
> bli eftersom det är mer stiginriktat.
> http://swissepic.com/en/
> Det kräver också tvåmannalag och är bokat och
> klart till nästa år med båda våra respektive
> familjers välsignelse.
kul
vad kostar det?

Transalp 2014
Körde Trans Alp 2014 på Continental race King sport 2,2 bak och Schwalbe Rocket Ron 2,25 fram, med slang, vilket jag tyckte funkade bra. Kör med ganska högt tryck och får i princip aldrig genomslag, så då funkar det bra. Generellt körde dock väldigt många av de lag vi snackade med slanglöst, vilket kanske ändå är att föredra, då det är väldigt mycket vassa stenar som sagt. Snake skin är nog inte heller fel.

Total vill jag minnas att vi körde 4 st punka längs hela tävlingen, varav två var av karaktären att tubeless förmodligen inte hade hjälpt oss. I ena fallet en avtrampad ventil efter en vurpa och den andra en rejäl spik rakt genom däcket. Det lustiga var att vi efter spikincidenten slängde i en ny slang utan att se spiken, och sedan körde de sista kilometrarna till mål med spiken kvar i däcket, utan att köra någon ny punka. Tur i oturen..

blogger-image--611920935.jpg

Lite mer inspiration finns här, med rapporter från respektive etapp:

http://tomas-karlberg.blogspot.se/2013/07/trans-alp-etapp-1.html

Om någon har frågor eller vill ha tips delar jag gärna med mig av erfarenheterna från detta helt fantastiska lopp!

Transalp 2014
Jag kan nog inte kalla mig Happyit även om jag är ganska Happy :)

Men... jag har iallafall råkat anmäla mig till detta. Är intresserad av alla tips som finns att få! (Ja, jag ska läsa länkarna ovan när ögonlocken inte är så tunga)

Hur brådis är det att boka boende? Är guldpaketet värt guldet? (Behöver nog all sömn jag kan få)

Ni som kört, vad rekomenderar ni för träningsupplägg? Vad ska man fokusera på? Cykel - 29 eller 26 (eller 27,5) HT eller heldämpat?

Transalp 2014
Vet inte om det hjälper men här kommer mitt träningsupplägg för vintern.
4-5 pass i veckan, 4 på trainer och gärna ngt ute i skogen bara för att komma ut i luften o få smaka lera.
trainerpassen varieras mellan hög kadens och intervaller. Övar på att få ett bättre rundtramp och få mer uthållighet för att kunna trampa runt i uppförsbackarna.
Försöker även att få till lite styrkepass efter trainerpasset, överkroppen får lite extra stryk då jag tror att t.ex armarna blir tunga efter 2h nedförslöpor.
Väl ute i skogen kör jag långa slingor, gärna runt 6-8mil för att få till distansträning.

Transalp 2014
Karlberg skrev:
> Körde Trans Alp 2014 på Continental race King
> sport 2,2 bak och Schwalbe Rocket Ron 2,25 fram,
> med slang, vilket jag tyckte funkade bra. Kör med
> ganska högt tryck och får i princip aldrig
> genomslag, så då funkar det bra. Generellt
> körde dock väldigt många av de lag vi snackade
> med slanglöst, vilket kanske ändå är att
> föredra, då det är väldigt mycket vassa stenar
> som sagt. Snake skin är nog inte heller fel.
>
> Total vill jag minnas att vi körde 4 st punka
> längs hela tävlingen, varav två var av
> karaktären att tubeless förmodligen inte hade
> hjälpt oss. I ena fallet en avtrampad ventil
> efter en vurpa och den andra en rejäl spik rakt
> genom däcket. Det lustiga var att vi efter
> spikincidenten slängde i en ny slang utan att se
> spiken, och sedan körde de sista kilometrarna
> till mål med spiken kvar i däcket, utan att
> köra någon ny punka. Tur i oturen..
>
>
>
> Lite mer inspiration finns här, med rapporter
> från respektive etapp:
>
> http://tomas-karlberg.blogspot.se/2013/07/trans-al
> p-etapp-1.html
>
> Om någon har frågor eller vill ha tips delar jag
> gärna med mig av erfarenheterna från detta helt
> fantastiska lopp!

Hade missat svaret, tackar för det. Lurar på att köra Nobby Nic fram och racing ralph med snakeskin bak, eller RaRa både fram och bak. Ska nog skaffa ett par RaRa och testa och se hur fästet fram känns.

Skoj att läsa er blogg! Verkar som att man har lite backar framför sig :)

Hur la ni upp träningen inför loppet?

*Edit - läst blogg och öppnat frågelådan.

Senast ändrad:
Transalp 2014
Ungefär såhär såg mitt träningsupplägg och tänk ut:

Jag är i grunden skidåkare, så det blev mycket längd fram till Vasaloppet, men körde typ 1 jobbpendlarpass på cykeln per vecka (32 km) hela vintern. Därefter trappade jag upp cyklandet fram till Påsk, då jag och sambon drog till Mallis en vecka. Ville få ett bra läger och testa att cykla mycket flera dagar på rad i kuperad terräng, känna att leder och kropp håller. Blev bara landsväg, men cyklade hela dagarna och körde ca 90 mil nånting på 6 dar. Mycket i bergen så klart. Väl hemma igen fortsatte jag trappa upp cyklandet med jobbpendling i grunden så många dagar i veckan som möjligt. Kryddade på med en del långpass på helgerna, typ lite längre pass på asfalt, körde 7-sumits Stockholm och liknande. Sen hade jag några nyckelideér jag gick på när sommaren närmade sig. Dels att köra tuffa lopp för att vänja kroppen att köra hårt i 3-4 timmar. För min del blev det alla deltävlingar i långloppscuppen fram till Trans Alp. Det är lite annan karaktär, men riktigt tuffa genomkörare som jag tror man behöver. Min andra nyckelidé var att träna på det som är viktigt att vara bra på i Trans Alp, vilket givetvis är backar.. Det blev många vändor upp och ner i Hammarbybacken, tippen vid Frösunda och Högdalen. Jag hade även möjlighet att köra en del pass i Gesunda, där det är lite mer höjdmeter att klämma uppför. Och i Gesunda får man ju även nöjet att köra riktigt kul stigar utför, vilket är grymt bra för motivationen när man står i botten av backen och funderar på att köra en runda till. Summa summarum, det är tufft att cykla berg 8 dagar i rad, är man bra förberedd är det dock inga problem. Det beror så klart på hur hårt man vill köra också. Men oavsett vad är det en bra idé att cykla så mycket det bara går inför loppet för att ha bra cykelvana. Viktigt att muskler och leder är vana att ansträngas flera dagar i rad.

Angående cykelval: jag körde en lätt hardtail 29' (Radon). Känslan var att den överväldigande majoriteten körde på just 29', och det var många som hade ruggigt fina hojar kan tilläggas. Det är ganska mycket grusväg och asfalt och endast kortare avsnitt där man verkligen behöver en fulldämpad hoj. En 26' eller 27,5' funkar nog finemang det också, men heldämpat tror jag inte på om man inte är väldigt bekväm eller av annan anledning behöver den extra komforten.

Angående boende: Vi körde campingalternativet, vilket jag tyckte var ok. Givetvis inte superbekvämt, men det beror ju lite på hur lättsövd man är och hur bra madrass man har. Jag körde med öronproppar och sov ganska gott. Den stora fördelen är att campen alltid var relativt nära start mål, middagsstället för kvällen, cykelförvaring mm. I vissa byar tror jag en del som bodde på hotell hamnade väldigt långt från tävlingscentret, vilket i sig skapar en del krångel med logistiken och extra tidiga mornar för att fixa transport till start mm. Kan tilläggas att starten var redan kl 8 vissa dagar, så det var tidiga mornar även i campen. Om man är ute i tid med bokningar, gör sin research på bra boendelägen i alla byar man stannar i och är prisokänslig är dock hotell betydligt bekvämare och säkerligen bättre för prestationen i tävlingen.

Transalp 2014
Kul att det börjar bli diskussion! :-)

Jag har hittat en lagkompis så livet leker igen.

Angående cykel: Jag kommer att köra på en Canyon Nerve AL 29" (heldämpat alltså). Min hypotes är att min rumpa och rygg kommer att tacka mig de sista dagarna och att utförsåkningen kommer att bli mer avslappnad. Om det överväger den högre vikten och effektförlusten vet jag inte. Det blir i så fall komfortabelt långsammare...

Angående däck: Nu sitter det RoRo/RaRa med slang på. Har kört en del NoNi fram på min gamla 26" och har beställt ett sådant och det nya Thunder Burt, båda med snakeskin för att testa. Av lathet så har jag inte testat slanglöst ännu. Det blir nog test under våren för att se hur det funkar och om jag känner förtroende för det. Har under många år kört med latexslangar och haft få punkteringar. Det som är lite annorlunda antar jag är att det, jämfört med här, är mycket mer vassa stenar.

Angående träning:
Backar, backar och lite backar till... Det kommer att vara många långa körningar uppför, jag siktar på att stärka muskulaturen för detta. Nu i vinter så blir en del av trainerpassen tunga intervaller på relativt låg kadens. Bort på våren så får man leta reda på de backar som finns o köra dem många gånger. Annars är det väl bara hårdare och längre som gäller. En del racing på lvg för att få upp farten och vara komfortabel i klungan blir det också.

/AdY

Senast ändrad:
Transalp 2014
Karlberg skrev:
> Ungefär såhär såg mitt träningsupplägg och
> tänk ut:
>
> Jag är i grunden skidåkare, så det blev mycket
> längd fram till Vasaloppet, men körde typ 1
> jobbpendlarpass på cykeln per vecka (32 km) hela
> vintern. Därefter trappade jag upp cyklandet fram
> till Påsk, då jag och sambon drog till Mallis en
> vecka. Ville få ett bra läger och testa att
> cykla mycket flera dagar på rad i kuperad
> terräng, känna att leder och kropp håller. Blev
> bara landsväg, men cyklade hela dagarna och
> körde ca 90 mil nånting på 6 dar. Mycket i
> bergen så klart. Väl hemma igen fortsatte jag
> trappa upp cyklandet med jobbpendling i grunden
> så många dagar i veckan som möjligt. Kryddade
> på med en del långpass på helgerna, typ lite
> längre pass på asfalt, körde 7-sumits Stockholm
> och liknande. Sen hade jag några nyckelideér jag
> gick på när sommaren närmade sig. Dels att
> köra tuffa lopp för att vänja kroppen att köra
> hårt i 3-4 timmar. För min del blev det alla
> deltävlingar i långloppscuppen fram till Trans
> Alp. Det är lite annan karaktär, men riktigt
> tuffa genomkörare som jag tror man behöver. Min
> andra nyckelidé var att träna på det som är
> viktigt att vara bra på i Trans Alp, vilket
> givetvis är backar.. Det blev många vändor upp
> och ner i Hammarbybacken, tippen vid Frösunda och
> Högdalen. Jag hade även möjlighet att köra en
> del pass i Gesunda, där det är lite mer
> höjdmeter att klämma uppför. Och i Gesunda får
> man ju även nöjet att köra riktigt kul stigar
> utför, vilket är grymt bra för motivationen
> när man står i botten av backen och funderar på
> att köra en runda till. Summa summarum, det är
> tufft att cykla berg 8 dagar i rad, är man bra
> förberedd är det dock inga problem. Det beror
> så klart på hur hårt man vill köra också. Men
> oavsett vad är det en bra idé att cykla så
> mycket det bara går inför loppet för att ha bra
> cykelvana. Viktigt att muskler och leder är vana
> att ansträngas flera dagar i rad.
>
> Angående cykelval: jag körde en lätt hardtail
> 29' (Radon). Känslan var att den överväldigande
> majoriteten körde på just 29', och det var
> många som hade ruggigt fina hojar kan tilläggas.
> Det är ganska mycket grusväg och asfalt och
> endast kortare avsnitt där man verkligen behöver
> en fulldämpad hoj. En 26' eller 27,5' funkar nog
> finemang det också, men heldämpat tror jag inte
> på om man inte är väldigt bekväm eller av
> annan anledning behöver den extra komforten.
>
> Angående boende: Vi körde campingalternativet,
> vilket jag tyckte var ok. Givetvis inte
> superbekvämt, men det beror ju lite på hur
> lättsövd man är och hur bra madrass man har.
> Jag körde med öronproppar och sov ganska gott.
> Den stora fördelen är att campen alltid var
> relativt nära start mål, middagsstället för
> kvällen, cykelförvaring mm. I vissa byar tror
> jag en del som bodde på hotell hamnade väldigt
> långt från tävlingscentret, vilket i sig skapar
> en del krångel med logistiken och extra tidiga
> mornar för att fixa transport till start mm. Kan
> tilläggas att starten var redan kl 8 vissa dagar,
> så det var tidiga mornar även i campen. Om man
> är ute i tid med bokningar, gör sin research på
> bra boendelägen i alla byar man stannar i och är
> prisokänslig är dock hotell betydligt bekvämare
> och säkerligen bättre för prestationen i
> tävlingen.

Tackar för tipsen, vi har bokat snarkkonsertsovning, verkade enklast. Är väl bara att masa sig bort till trainern och ta tag i mitt 4x10-pass på tröskelnivå.

Transalp 2014
Tack för alla bra tips! Har säkert tusen frågor till men börjar med två :)

1) vad är bästa sättet att ta sig dit och hem? Om man flyger, vilken flygplats är närmast start/mål och hur transporterar man sig sen?

2) Hur mycket teknisk stig är det (framförallt uppför/nerför) och hur tekniskt är det som värst?

3) Utförskörningarna...Hur branta?

4) Finns det bra mekaniker på plats och kostar dom eller ingår enklare hjälp?

Transalp 2014
skogstokig skrev:
> Tack för alla bra tips! Har säkert tusen frågor
> till men börjar med två :)
>
> 1) vad är bästa sättet att ta sig dit och hem?
> Om man flyger, vilken flygplats är närmast
> start/mål och hur transporterar man sig sen?
>
> 2) Hur mycket teknisk stig är det (framförallt
> uppför/nerför) och hur tekniskt är det som
> värst?
>
> 3) Utförskörningarna...Hur branta?
>
> 4) Finns det bra mekaniker på plats och kostar
> dom eller ingår enklare hjälp?

Fire away! =)

1. Vi flög till Munchen, sen var det ett par timmar på tåget innan man var framme i Mittenwald, funkade hur bra som helst och till skillnad från svenska skräptåg gick det fint att ta med cykeln ombord på tåget. Sen flög jag hem från Milano efter ett par dagars semester vid Gardasjön, men det var lite hyrbil, tåg från Peschiera del Garda till Milano och annat mickel inblandat i den processen. Närmaste flygplats till Gardasjön är nog annars Bergamo. Sen hade ju arrangören en service där man kunde köpa transport tillbaka till Mittenwald för att sedan kunna ta tåget tillbaka till Munchen, kan tänka mig att det alternativet funkar alldeles utmärkt.

2. Som värst tar man cykeln och går, vilket var kortare partier nära nog varje dag. Kunde vara både stökiga branta delar både uppför och nerför, eller gärskårdar och annat som skulle passeras. Men generellt var det ganska lite teknisk stig i den bemärkelse vi är vana vid i Sverige och få partier som var så extrema att man var tvungen att gå. De tekniska utmaningarna är lite annorlunda, typ kunna vara följsam på cykeln för att undvika pungteringar på alla vassa stenar, kunna hålla sig cyklandes i branta passager uppför, hålla hög fart utför på grusvägar med mycket löst grus/sten och många 180-graderskurvor. Dock kan ju tilläggas att vi körde hela tävlingen utan att hamna i några regnoväder, vilket onekligen kunde gett lite ytterligare teknisk utmaning..

3. Som sagt, varierat, allt från snabba serpentinvägar på asfalt till partier man helst tog till fots. Fast det som jag minns bäst är långa partier med mycket stora lösa och vassa stenar i serpentinsvängar nerför. Tänk typ en riktigt dålig grusväg. Inte så brant, men väldigt kul och tekniskt utmanande om man vill köra fort.

4. Det var överraskande bra service, både Shimano och SRAM hade egna servicegubbar som man fick nyttja för mekhjälp, dock var ena SRAM-mekanikern sjuk, så den ensamme stackaren som skötte allt fixande hade vansinnigt mycket att göra och det tog hela kvällarna innan han hann igenom alla cyklar som lämnades in. Men de var väldigt service minded och själva mekhjälpen kostade inget, men reservdelar fick man betala så klart. Det är ju som ett tävlingsområde som flyttar med tävlingen varje dag. Förutom SRAM och Shimano fanns Mavic på plats (hjälpte mig rikta ett hjul lite grand), Maxix (däck o slangar), massageservice, tvätt av cykelkläder, enklare sjukvård, mm, mm. Om man inte totalkvaddat hojen fanns det goda chanser att få den fixad till nästa dag. Scott, som var en av huvudsponsorerna, tog väldigt väl hand om alla som hade en Scotthoj, med tvätt, förvaring och enklare service free of charge varje dag. Som fultyskägare fick man dock tvätta cykeln själv.. =)

Transalp 2014
har just nu hittat den här tråden, jätte intressant, jag ocskå siktar på transalp för en längre tid, men är inte säkert om jag hinner att förbereda sig för detta år, men nästa år kan jag tänka sig att köre den... Finns det platser kvar för 2014 och/eller någon utan sällskap?

Senast ändrad:
Transalp 2014
Update: jag funderar allt mer om köra Transalp i år men saknar lågkamrat. Finns det någon annat som funderar att köra den och har ingen sällskap?

Transalp 2014
Hej Alla Transalpare (Transor..?! :-)

Är det tid att börja med en packlista?!

Hur tänker ni alla kring kläder, val av däck, reservdelar, verktyg o cykelvårdprylar....

Karlberg: Hur ser du på vad man behöver ta med för reservdelar o verktyg utifrån att det verkar finnas ganska mycket stöd att få på plats. Fotpumpen kan man väl lämna hemma...!? :-)
Vad tog du med för grejer på etapperna?

AdY

Transalp 2014
Andreas, kopierar in PM:en jag skickade till dig ifall fler Alpcyklister är intresserade:

Man fick en sportbag som alla saker skulle ner i, man lämnade den på morgonen och sen var den utställd på nästa sovställe när man kom imål för dagen. Jag tyckte att den var tillräcklig för att få plats med allt jag ville ha med mig, även om den var både tung och välfylld. Jag tror inte man får ha fler än en väska (inget jag behövde fråga om), då får man nog fixa transport själv. En uppfattning av väskans storlek syns hjälpligt i ett av mina blogginlägg från resan: http://tomas-karlberg.blogspot.se

Vi hade med en hel del verktyg och reservdelar, såhär i efterhand förmodligen överdrivet mycket. Vi hade inte riktigt fattat hur pass mycket man kunde få hjälp med på plats och vilken service det fanns att tillgå i tävlingsområdet som flyttade med tävlingen varje dag. Jag skulle rekommendera ett extra däck, några slangar och en kedja + extra kedjelänk, samt kanske en extra pedal. Härtill verktyg för att kunna göra lite fältmek om något pajar under tävling: däckavtagare, multiverktyg med kedjebrytare, kolsyrepump med extra patroner. Sen hade vi även med punkalagarkit och en pump ifall det skulle bli riktig kris, grejer jag normalt inte har med på tävling, men här vill man ju inte riska att köra slut på slangar och sen inte lyckas ta sig imål. Sen skulle jag rekommendera lite trasor, smörjolja och fett för att kunna fixa underhåll mellan etapperna.

Som sagt, allt av mer avancerad art kan man få hjälp med på plats, d.v.s. släpa en massa reservdelar och framförallt verktyg är rätt onödigt, förutsatt att man inte har en cykel med massa specialkomponenter. Att fixa lite enklare saker som att byta en kedja eller däck vill jag kunna göra själv, men det hade inte varit några problem att få hjälp med det också om det hade behövts. Fotpumpen tror jag tex inte du behöver, på plats fanns en vagn från Maxis som sålde både däck och slangar. Han hjälpte en av de andra Svenskarna att fixa ett tubelessdäck vill jag minnas, så han hade utrustning för att fixa det mesta.

Transalp 2014
Kalas, tack för infon. Det med väskan hade jag missat.
Hämtar man ut denna på plats samtidigt då man hämtar ut resten av prylarna?
Finns det gps-data att erhålla innan etappen? eller är det bra skyltat längst etapperna?

ps. såg inte nån bild på din väska i bloggen ds
:)

Transalp 2014
Väskan får man som sagt vid registreringen
tavaska.jpg

Den rymmer en hel del prylar. Maxvikten är 20 kg. Arrangören bär in/ut alla väskor dagligen så de är nog tacksamma om de håller vikten.
ta.jpg

Rekordet sägs dock vara runt 45 kg (!) något år. Undra vad den deltagaren hade med sig?

Allt ni behöver veta om Transalp står förresten här http://www.ajpj.se/TAC_2006.html om ni mot förmodan skulle ha missat det ;-)

Transalp 2014
I mitt helgcykelgäng är det med en gubbe på 58 som kört de senaste 5 åren. Han är inte jättesnabb, men knep ändå en top 10 placering i Grand Master-kategorin förra året. Apropå packning är hans tips att övertyga frugan att agera support under veckan och boka hotell en bit bort från orterna för att snabbt komma undan efter målgång och få ladda i lugn och ro.

Senast ändrad:
Transalp 2014
Vad jag förstod av Karlbergs blogg så gick han inte ned något nämnvärt i vikt men det var å andra sidan fritt fram att äta vad man vill i en vecka... :-)

/AdY

Transalp 2014
Okej...nu börjar frågorna torna upp sig...

1) Hur långt ifrån varandra får teammedlemmarna vara ifrån varandra på etapperna+

2) Är det en väska på 20kg som gäller oavsett om man kör camping eller hotellpaket?

3) Kan man köpa slang och liknande (vad det nu skulle vara) i depåerna?

4) Är man helt puckad om man kör på en 26 tums hardtail? (Om ja, har ni tips på hur man får tag på en lätt bra 27,5 eller 29:a, då helst heldämpad)

5) Är det Max-tider under loppet och hur tighta brukar dom i så fall vara?

6) Ska man köra slanglöst (stansat) eller är det bättre med slang?

7) Pastamiddagen - måste man vara där prick 18 eller går det att droppa in senare?

8) Vad har man med sig under cyklingen?

9) På Giro Del Dolimiti får man skicka med en liten väska på varje etapp som man kommer åt i vissa depåer (de på hög höjd oftast) som man kunde ha något ombyte el överdrag i, är det något sånt på CBTA?

10) Om det är maxtid - är det många som inte klarar den?

11) Finns det någon mirakelkur mot Bältros? (ja, OT för vissa men inte för mig :( )

12) Hur kallt/varmt brukar det vara som kallast / varmast?

13) Om amn bryter en etapp, får man starta nästa dag ändå?

14) Tar man cykeln med till hotellet eller är det en cykelinlämning över natten?

Sådärja...det var nog allt för ikväll :D

Transalp 2014
Ett hett tips är att kolla tävlingsreglerna: http://www.bike-transalp.de/en/registration/reglement.html och vad som ingår i tävlingspaketet: http://www.bike-transalp.de/en/registration/benefits-prices.html där många av frågorna besvaras.

1. Se punkt 13 i tävlingsreglerna. I princip behöver man inte åka tillsammans alls, men det är den långsammaste i lagets tid som räknas och vill man prestera bör man hålla ihop.
2. Ja, vad jag minns fick de som bodde på hotell sina 20k-väskor fraktade till sina boenden, förusatt att de låg på rimligt avstånd.
3. Se http://www.bike-transalp.de/en/registration/benefits-prices.html
4. Nej, det funkar alldeles utmärkt med en 26:a om man vill. Vist, det kanske är optimalare med lite större hjul, men om du kört långlopp på en 26:a i Sverige och inte har några problem med det så funkar det även över Alperna. Om man ändå vill ha en så lätt 27,5 eller 29:a som möjligt är mitt tips att ta skramla ihop så mycket slantar man bara kan och bege sig till närmaste cykelaffär, alternativt putsa av kreditkortet och surfa till lämplig fultyskhandlare på nätet. Om du surfar runt lite här på Happy lär du hitta tonvis med tips på cykel att köpa beroende på plånbokens storlek.
5. Se punkt 10 i tävlingsreglerna. Som jag minns från förra året var det många som kom imål väldigt sent, så eventuella max-tider tror jag är generöst tilltagna.
6. Är man inne på slanglöst tror jag det är att fördedra, men ta med reservslangar ifall det skiter sig ändå.
7. Det går fint att komma försent.
8. Finns en lista här http://www.bike-transalp.de/en/service/faq.html som jag i princip höll mig till. Hur mycket kläder, och eventuella regnkläder, får man bedömma behovet av från dag till dag. Det behövdes inte alls förra året.
9. Nej (om det inte är nått nytt för i år, bör stå på hemsidan i så fall.)
10. Vet ej, men jag gissar att det är väldigt få.
11. Ja du..
12. Som kallast förra året var nog innan starten någon morgon, då det var några enstaka plusgrader och man stod och huttrade i startdepån. Startade med armvärmare då, men alltid kortbyxor. Fram på dagarna blev det genast varmare så fort solen kom upp en bit och som varmast var det väldigt varmt, speciellt på lägre höjd så klart. Typ 30 grader +, vinstilla och stekande sol. Jag hade dock tur, då det förra året var väldigt fint och torrt väder hela tävlingen. Så är det inte varje år, och jag tror det varit år då etapper kortats ner pga snöfall t.ex. Med andra ord - som kallast kan det vara jävligt kallt..
13. Se tävlingsreglerna
14. Om man vill kan man ta med den på hotellet, men cykelinlämningen kändes generellt väldigt smidig och säker, så jag ser ingen vits med att inte använda den.

Lycka till med tävlandet!

Senast ändrad:
Transalp 2014
Hejsan alla,

Utkast på packlista, synpunkter?

Packlista:

Cykelkläder:

cykelbyxor
kortärmade tröjor
undertöjor
strumpor
armvärmare
knävärmare
handskar
hjälm
glasögon (o extraglas)
väst
regnjacka
buff
cykelskor

vanliga kläder

långbyxa
shorts
tofflor
skor
kalsonger
strumpor
t-shirt
tjocktröja
fleecejacka
regnjacka

sova:

liggunderlag/luftmadrass
sovsäck
örngott
sovtröja
öronproppar

hygien:

duschtvål
handduk
rakgrejer
solskydd
hudkräm
rumpsmörja
tvättmedel
tvättklämmor
tvättpåse
plastpåsar

sjukvård:

första förband
plåster
steristrips
kompresser
tubgas
tejp
Ipren
Voltaren
Compeed

cykelmat:

bars
gel
sportdryck
cykelflaskor
vätskeryggsäck
reservbitmunstycke

reservdelar:

däck
kedja
extra länk
buntband
växelvire
wireändar
växelörabult
slangar

Verktyg på cykel:

pump
laglappar
4 mm insexnyckel
5 mm insexnyckel
kedjebrytare
däckjärn
buntband
(sadelväska)

Verktyg:

momentnyckel
bits (3-6 mm)
spärrskaft
kedjeolja
fett
trasor
gaffelpump
skruvmejsel
tång
avbitare

övrigt:

resedokument
försäkringsdokument
Pengar
ID
Telefon
(dator)
Laddare
Pulsklocka/cykeldator

/AdY

Transalp 2014
Bra lista! Några förslag till komplettering:

- tandborste och tandkräm kanske?
- liten ficklampa (om du inte har det i telefonen) - bra att ha i en mörk sovsal om man behöver rota bland sina grejer
- Cykellås - Bra att ha om man inte lämnar in cykeln på cykelinlämningen direkt efter målgång. Jag hade nytta av lås några gånger.

Transalp 2014
Hu, det närmar sig snabbt nu!

Hoppas alla andras uppladdning går bättre än min... Men hoppas kunna starta varje dag i alla fall :)

Ett par frågor igen då:

Vad brukar de bjuda på i depåerna?
Vilken sportdryck har de kört med tidigare? (hittar ingen reklam, men jag är säkert blind också, är väl bara det som fattas och brutna ben, men jag är glad ändå!)

Läste att man inte får ha sadelväska och inte sätta något på styret, stämmer det? En Garmin GPS måste man väl få ha där i alla fall? Är ramväska ok eller är det bara att tejpa fast allt man ska ha med sig på ramen?

Den där day-packen man får för överdragskläder, får man tillbaka den först i målet eller på hotellet? (räknar med att komma till mål lagom till pastapartyt, kanske borde slänga ner en klänning i den också isåfall :) )

Är det någon som kommer köra med GoPro?

Finns det kvastbilar om man bryter etapperna eller måste man ta sig själv till målet i alla fall? (inte lyckats hitta info om det heller...kanske inte letat tillräkligt)

Vad har ni andra för mål?

Oj, nu börjar det bli pirrigt! Ska bli så galet kul!!

Transalp 2014
Uppladdningen går framåt här med ca 8mil varannan dag den senaste månaderna, blir svårt med höjdmeterna här nere i skåneland :)
Några kvastbilar tror jag inte det kommer att vara, besvärlig terräng bitvis och definitivt inte bilvänlig. Tänkte försöka ha en gopro med mig, men tyvärr är batteritiden galet kass så vi får se.
När kommer ni andra att ta er ner? Vi kommer att köra på fredag morgon.

Transalp 2014
Här kommer några svar:

skogstokig skrev:
> Hu, det närmar sig snabbt nu!
>
> Hoppas alla andras uppladdning går bättre än
> min... Men hoppas kunna starta varje dag i alla
> fall :)
>
> Ett par frågor igen då:
>
> Vad brukar de bjuda på i depåerna?

Det brukade vara kakor av lite olika slag, bullar, lite smågodis av olika slag. Därtill frukt i portionsbitar av olika sorter (typ apelsin, banan, melon) och påfyllning av dricka (vatten/sportdryck). Det gick runt funktionärer med vattenkannor med sportdryck och fyllde på..

> Vilken sportdryck har de kört med tidigare?

Kommer inte ihåg exakt, men tror det var samma sponsor i år som det var ifjol (http://www.multipower.com/uk/). Jag brukar inte ha några bryderier kring vilken sportdryck jag dricker och den här var inget undantag, d.v.s. helt ok i mitt tycke.

> (hittar ingen reklam, men jag är säkert blind
> också, är väl bara det som fattas och brutna
> ben, men jag är glad ändå!)
>
> Läste att man inte får ha sadelväska och inte
> sätta något på styret, stämmer det? En Garmin
> GPS måste man väl få ha där i alla fall? Är
> ramväska ok eller är det bara att tejpa fast
> allt man ska ha med sig på ramen?

Det var inte direkt nån stenkoll på den här regeln då många använde detta ändå, men jag kan se poängen med att regeln finns. Min teamkamrat körde med sadelväska och den pajjade givetvis mitt i en snabb asfaltutförslöpa och spred däckjärn och multiverktygdelar över hela vägen... Så rådet är, tja, kanske värt att chansa om man känner ett starkt behov? Själv tejpade jag fast extraslangar på ramen och körde resten av prylarna jag ville ha med i ryggfickorna.

>
> Den där day-packen man får för
> överdragskläder, får man tillbaka den först i
> målet eller på hotellet? (räknar med att komma
> till mål lagom till pastapartyt, kanske borde
> slänga ner en klänning i den också isåfall :)

Man lämnar hela sin packning på morgonen, thats it (om det inte ändrats i år). Om man vill ha överdragskläder fram till start får man se till att någon annan kan ta dem med åt en, eller så får man själv släpa överdragskläderna till mål. Jag stod och huttrade flertalet mornar i väntan på start, men hellre det än att trampa tusentals höjdmeter med för mycket kläder på sig. Väskan får man sedan tillbaka på hotellet eller campen, beroende på hur man bor.

> )
>
> Är det någon som kommer köra med GoPro?
>
> Finns det kvastbilar om man bryter etapperna eller
> måste man ta sig själv till målet i alla fall?
> (inte lyckats hitta info om det heller...kanske
> inte letat tillräkligt)

Lite oklart, men det är väl inget att planera för, den dagen den sorgen ;) Det finns i alla fall servicestationer där man bör kunna få hjälp, samt att det ofta går partier längs asfalterade vägar och liknande. Blir kanske knepigt att bryta på ett smidigt sätt uppe på ett bergspass, men stra delar av banorna är ändå nära civilizationen som jag upplevde det.

>
> Vad har ni andra för mål?
>
> Oj, nu börjar det bli pirrigt! Ska bli så galet
> kul!!

Lycka till nu alla Transtrampare!!

Tillbaka
Topp