Transalp - turtips

P_Järvholm

Ny medlem
Transalp - turtips
Blev lite inspirerad av en artikel i senaste Kadens om Transalp cykling, dvs cykling genom alperna med start i Österrike /Tyskland och avslut i Italien.
Är det någon här på happy som har genomfört någon tur på 3-7 dagar och kan komma med tips på färdväg, start - mål. Det ska tydligen finnas någon tysk bok i ämnet, någon som har koll på om den är värd att införskaffa.

/ Peter

Transalp - turtips
Hej.

HAr inte kört transalp men var i Österrike förra sommaren å cyklade. Kan rekomendera området runt Sell am see. Där finns en massa fins småorter med cykel i dalgångarna. Det finns till och med rena cykelhotell. Kolla runt där på nätet så får du nog upp en hel del.

Avis? knappt nåt...

Transalp - turtips
Jag och Leo körde en transalp-tur tillsammans med UCPA för ett gäng år sedan. Tror det var fem cykeldagar, vi började i Serre Chevalier och slutade i Menton. Tyvärr var det inte vi själva som navigerade så jag vet inte exakt vilken väg vi tog men vi körde i stort längs med gränsen och passerade den fram och tillbaka mellan Frankrike och Italien vid några tillfällen.

Transalp - turtips
Hittade bra info på www.traumtouren-transalp.de där en hel mängd med olika turer finns att ladda ner (dock till en mindre kostnad) som pdf samt gps information för den som vill ha det. Sidan innehåller information om både transalp turer men även endagsturer i olika regioner/städer/byar typ Bormio och Livgno.
Verkar vara rätt utförliga roadbooks med vägbeskrivningar, delsträckor, höjdprofiler mm.
Återstår bara att bestämma vilken av turerna man ska ge sig på samt hitta en flygresa ner...

/ Peter

Transalp - turtips
jomper:
Jag har funderat pa den turen (eller annan) med UCPA. Hur funkade det? Var UCPA bra? Har bara akt skidor med dem, tyckte det var topppen!

Transalp - turtips
Jodå, jag har inget att klaga på alls vad gäller UCPA, möjligen att cyklarna vi fick låna var sämre än vi hoppats på. Å andra sidan insåg jag ju att det funkar att köra med alivio, v-bromsar och suntourgaffel även i alperna.. ;) Hade tagit med egen cykel om jag gjort om det idag.

Det man ville ha med sig under veckan fick man släpa själv på ryggen, men mat och husrum ordnades längs med vägen, normalt sett ganska enkelt boende. Ibland fick man hjälpa till med att laga mat osv men oftast behövdes inte det. Konditionsmässigt så tyckte UCPA att det var en hård tur men jag skulle vilja säga att den som fixar ett långlopp även fixar detta.

Kan inte beskriva känslan som infann sig när man passerade sista höga bergskammen och medelhavet uppenbarade sig.. det var enormt mäktigt!

Transalp - turtips
Hejsan. Ditt inlägg är några månader gammalt men jag skickar ett inlägg till dig ändå i fall att du inte har varit och cyklat i alperna.
Vi är 4 grabbar som planerar att göra en transalp i sommar. Vi startar i Iscghl i Silvrettamassivet med slutdestination vid Gardasjön. Jag har bläddrat och försökt att läsa boken du undrar om och kan säga att den ger mycket inspiration. Den finns att köpa på www.bokus.se
till en kostnad av 509:-. jag tycker den är värd sitt pris. Hör gärna av dig om du har fler frågor.
mvh Ken Hofling

Tillbaka
Topp