Transatlantic Way Bike Race, 2017

GoranS

Aktiv medlem
Kortdistanslånglopp (jämfört med TABR i alla fall) på cykel med start i Dublin och mål i Cork och en rutt som inkluderar hela irländska västkusten tagen från norr till söder.
http://www.transatlanticway.com/about/

Björn Lenhard, snabbast på PBP senast, leder efter två dygns cyklande och har tillryggalagt 583 miles. Ledningen är dock bara 8 miles före Bernd Paul. Ner till trean, Luke Allen, är det 42 miles. Sedan blir avstånden snabbt rätt stora.

En bild från där Lenhard befinner sig nu:
ZZZ.JPG

Det måste ju dock vara lockande att efter 1 925 km skippa Ring of Kerry och svänga vänster mot Kenmare. Själv skulle jag nog kunna tänka mig att cykla där.

Någon som har något tips på landsvägscykelrutter på Irland förresten?

Håller med om att det ser fint ut.

Har tyvärr inga tips. Däremot tycker jag det vore kul om du någon gång efter trippen kunde knåpa ihop en RR.

Lenhard är maskinmässig och har utökat ledningen med ytterligare en mil. En tänkbar vy nu, på väg in mot Kilkee:
ZZZ.JPG

Lenhards ledningskonto är nu uppe i nästan 18 mil efter 155 mils cyklande. Han är knappt 4 mil från Limerick. Ungefär här borde han vara:
ZZZ.JPG

mhenry sa:
Någon som har något tips på landsvägscykelrutter på Irland förresten?

Jag körde loppet förra året. Stora delar av WAW är fantastiskt fin att cykla. Bästa delarna tycker jag var runt Achill Islands och de sydvästra delarna.

Senast ändrad:
Lenhards ledning har krympt lite och är nu 16,5 mil. tror dock att det mest beror på lite längre nattvila än vad Allen hade.

Lenhard bör vara ungefär här nu:
Capture.PNG

Lenhard är ju helt vild (sett till bl.a. hur han körde PBP 2015). 19,5 mils ledning nu.

Jag tror inte att jag hinner runt hela ön på ett eller ett par-tre morgonpass, vilket nog tyvärr är allt som jag hinner med för att inte vara dåligt resesällskap. Blir nog några klättringar i sydväst. Mellan Lauragh och Adrigole verkar ju rätt jobbigt och kul!

Ledningen fortsätter att krympa och är nu nere i strax under 15 mil. Å andra sidan verkar det bitvis vara en hel del upp och ner.

En bild från ungefär där Lenhard bör vara nu:
Capture.PNG

Försprånget krymper allt mer till Paul. Nu är det nere i 12 mil. Lenhard har fortfarande 60 mil kvar att cykla. Ska det kunna bli spännande om segern?

Ungefär där ledaren befinner sig nu:
ZZZ.JPG

Senast ändrad:
Hm, Lenhard har över huvud taget inte rört sig sedan igår kväll och Paul är nu bara två mil bort. Å andra sidan har Paul inte sovit alls i natt, så om Lenhard bara kommer igång misstänker jag att han kommer att vara betydligt fräschare och dessutom kunna köra in till mål utan mer sömn medan Paul med alla sannolikhet kommer att behöva sova.

Otroligt vilka starka cyklister som visar sig nu i dessa spottider. När jag i samband med Lenhards PBP-uppvisning 2015 trodde att han var jordklotets mest överlägsne osupporterade ultracyklist så betraktar jag nu både en och två och fler som flåsar varandra i nackarna i nackbrytande hastigheter dygnet om, mil efter mil. Fascinerande.

Lenhard håller stången och behåller ledningen på två mil, men Paul kämpar verkligen på bra. Tjugofyra mil kvar för Lenhard. Blir nog en riktig nattmangling av detta.

Med tanke på att han skulle ha varit minst tjugo mil efter Lenhard och något dygn senare ha gått i mål med 30+ mils marginal. Ja, det hade varit en körning värdig en fullt tourdopad LA.

Lenhard har nog avgjort det hela nu. Paul verkar dessutom ha gett upp och tog ett stopp på 3,5 timmar i Kilcrohane efetr att ha varit ut till Coomacullen och vänt.
Capture.PNG

Lenhard verkar å andra sidan bara ha matat på och ledningen är nu 11 mil med ca 12 mil kvar. Bild från ungefär där Lenhard bör vara nu:
Capture.PNG

Måste säga att jag är lite avundsjuk på dig, mhenry. Ser verkligen ut att finnas en hel del ögongodis på Irland.

Senast ändrad:
Lenhard har passerat CP 2 i Kinsale och har nu att ta sig upp till Cork, valfri väg. Avståndet till Paul är fortsatt runt 11 mil.

Inga spurtstrider i sikte vad det gäller topp-4. Avstånden mellan åkarna i toppen är just nu 12 mil, 23 mil, 9 mil och 7 mil. Sen är det lite tajtare med bara 2-3 mil mellan åkarna.

Paul verkar ta det rätt piano sista biten in. Han har ett par mil till CP2 och sedan den fria sträckan till målet. Är dock 21 mils lucka till trean så det ska inte vara några som helst problem att klara andraplatsen.

Tillbaka
Topp