Transcontinental no.4 start 29/7 2016

Anton strax nere i Lienz, en ort som f.ö. är omgiven av ett antal rätt tuffa backar såsom Lienzer Dolomitenhütte (958 hm på 7,4 km), Hochstein (1175 hm på 10,6 km), Zettersfeld (1200 hm på 10,3 km) och Faschingalm (987 hm på 8,8 km). Vi får hoppas han avhåller sig från att bestiga någon av dem!

Senast ändrad:
Adam och Max befinner sig i Alleghe, Christian verkar ha stannat i Caprile och Eyvind förefaller ha slagit läger någonstans mittemellan. De har nu tillryggalagt en sträcka som är ungefär en Mille Miglia.

Kristof närmar sig Nis. Blir intressant att se hur han tänkt sig rutten framöver. Ser ut att finnas ett antal olika alternativ antingen för att dra sig bort mot Sofia eller att gå mer söderut ner mot Serres.

Trots 172, Neil Phillips, fantastiska researchjobb så kommer han inte att stämpla innan 21:49. Det innebär att Kristof leder med ett helt dygn. Otroligt.

Ja, fast det känns som att han kanske mattats lite i täten ändå. En snabbkoll ger att från kontroll 4 till där han befinner sig nu är det inte fullt 40 mil och det verkar som att det kanske inte varit riktigt lika kuperat som t.ex. genom Alperna. Känns dock som att det helt klart ska till något oväntat för att han inte ska ta sin tredje seger.

Eyvind verkar ha tagit en paus i Alleghe medan trion ev. är en duo som först strävar på mot Belluno och en solo-Christian en bit bakom (eller så är de tillsammans och det är bara lag på uppdateringarna). Anton stannade nog till en stund i Lienz, men är nu på väg åt sydost.

Och 172 är nu i princip framme vid kontroll 4.

Nummer 75 går f.n. starkt på sin nordligare infart mot kontroll 4 medan 56 snart är uppe vid "genvägen". Får se vem av dem som kommer först till Puzine.

Ja, nr 56 lär det inte bli. Han verkar inte känna till 172:s genväg utan ser ut att vara på väg norrut. Blir närmare 7 mil längre!

Men, vänta nu, han verkar inte ta vägen upp mot M20 utan fortsätter mot Gacko. Har han tänkt ta M20 därifrån eller vad är planen?

Å andra sidan ser det ut som han de senaste två nätterna haft rätt begränsat med sömn. 172:an ser ut att ha en strategi med skapligt långa stopp varje natt. Nr 60 verkar ha längre stopp varannan natt och kortare varannan medan vår man i täten har lite kortare stopp än 172, men också väldigt regelbundna.

Jo absolut. Snart måste han vila så det lär bli tight. Denna är ju lite rolig iaf:

Skarmavbild2016-08-05kl.23.03.58.png

Anton verkar ha stannat till i Oderdrauburg en bit ner i dalen från Lienz. Trion är i Belluno och ev. kanske det blir nattstopp för dom där!? Eyvind misstänker jag kraftigt tar en paus i Alleghe - ingen aktivitet på över två timmar från honom.

Nähä, kanske dags att gå och lägga sig!? Kan bli en lång tuff dag imorgon med både detta lopp och linjeloppet från OS att följa samtidigt som man nog borde cykla lite själv också ...

Spöregn och kallt i Dolomiterna. Adam rapporterar om taskigt väder både uppför och nerför. Håller tummarna för alla dom cyklister som bivackat i bergen.

Nummer 75 är framme vid slutet av sträckan vid kontroll 4 medan 93 och 77 har passerat Puzine och nummer 4 är, efter att ha nyttjat "genvägen" västerifrån strax framme där också.

GoranS sa:
Ja, nr 56 lär det inte bli. Han verkar inte känna till 172:s genväg utan ser ut att vara på väg norrut. Blir närmare 7 mil längre!

Men, vänta nu, han verkar inte ta vägen upp mot M20 utan fortsätter mot Gacko. Har han tänkt ta M20 därifrån eller vad är planen?

Nyfeler (56) verkar som han skulle behöva en liten navigeringskurs. Han står f.n. still, men han genomförde igår/i natt något som mest påminner om en slumpvandring.

Han kom in från väster i bilden. Vek sen av norrut och körde upp till avtaget in till genvägen (högraste punkten i bilden). Var där strax före elva i går kväll men ångrade sig och körde sen upp mot Gacko. Vände och åkte ner till i höjd med Plaha. Provade en (grus)väg österut men vände runt halv två i natt en bit upp i bergen. Åkte tillbaka till avtaget och gav sig sedan söderut. Kom ner till sydligaste punkten strax efter klockan 3. Tog en paus och vände tillbaka norrut runt halv åtta. En timme senare stannade han i Bileca och sedan dess har det inte kommit några uppdateringar. Frågan är vad som händer härnäst!

Karta.JPG

Anton har valt att följa loppets mest originelle åkare (vad gäller vägval) och kört dalen som gör att han kommer att komma in till Villach norrifrån. Det verkar som det ger drygt en mil längre väg. Å andra sidan undviks en stigning på 400 hm och en på 150 hm, så det är inte säkert att det är ett så dumt valt som man vid första anblick skulle kunna tro.

Trion (och de verkar nu verkligen vara tillsammans) är nere på slätten och färdas österut på SS13. Slutligen har Eyvind passerat Belluno och har några mil och ett par hundra hm ner till platten.

Vad gäller ovanliga vägval så har 24 ett på gång där han gått än mer västlig rutt från Lubljana än 46. Dessutom valde han att inte åka ner till Lienz utan ta från Tassenbach ta av österut och få en ännu jobbigare stigning än vad till exempel vår ledare fick. Över lag känns det som 24 lagt rutten baserat på att försöka åka ganska rakt och inte vara så känslig för om det blir en del höjdmeter.

Han har nu svängt in på väg 8 vilken i google streetview ser ut att vara rätt mkt sprickor på. Synd att de bara kört upp mindre delar av forna Jugoslavien med bilen ännu. Hade varit kul att kunna se mer av hur landskapet där cyklisterna färdats ser ut.

Nuvarande tvåan, Phillips (172), tar en annan väg än Kristof och är på väg P8/R106 på väg ner mot Kosovo. Nummer 60, 75 och 2 är de som följer. Får se vilket vägval de gör.

Sandholt (77) verkar helt ha stannat i Pluzine dit han kom i går kväll. Undrar om något är fel?

Senast ändrad:
Sallnow (144) verkar ha bättre koll på navigeringen in mot Montenegro än vad han hade på väg mot Italien (Stelvio-incidenten) och kör genvägen västerifrån in mot kontroll 4.

Och vi har en svensk som bryter ny mark. Anton struntade i att svänga söderut ner genom Villach utan fortsatte istället österut, längs Wörthersees norra strand och är nu strax väster om Klagenfurt. Frågan är hur fortsättningen blir.

Svensktrion ser ut att ha sprängts och Christian är någon mil före Adam&Max söder om Udine. Med nuvarande fart bör de lämna Italien bakom sig någon gång under senare delen av eftermiddagen.

Gavia-finnen (44) är i Kranj, strax norr om Lubljana. Här har vägvalet varierat en hel del bland de som valt den mer nordliga rutten. Om någon timme vet vi förmodligen mer om hur finnen tänkt sig rutten mot kontroll 4.

En liten notering angående Knupe (46) som ju irrat omkring en del. Han har tillryggalagt 222 mil om man ska tro trackern medan Wolff (166) trampat 10 mil mindre. Trots det ser kartbilden ut enligt nedan. Rätt talande tycker jag.

Karta.JPG

GoranS sa:
GoranS sa:

Nyfeler (56) verkar som han skulle behöva en liten navigeringskurs. Han står f.n. still, men han genomförde igår/i natt något som mest påminner om en slumpvandring.

Han kom in från väster i bilden. Vek sen av norrut och körde upp till avtaget in till genvägen (högraste punkten i bilden). Var där strax före elva i går kväll men ångrade sig och körde sen upp mot Gacko. Vände och åkte ner till i höjd med Plaha. Provade en (grus)väg österut men vände runt halv två i natt en bit upp i bergen. Åkte tillbaka till avtaget och gav sig sedan söderut. Kom ner till sydligaste punkten strax efter klockan 3. Tog en paus och vände tillbaka norrut runt halv åtta. En timme senare stannade han i Bileca och sedan dess har det inte kommit några uppdateringar. Frågan är vad som händer härnäst!

Alltså långcykling kombinerat med inte så mycket sömn gör man inte för att skapa möjligheter till större intellektuella övningar.
Jag vet folk som cyklat betydligt kortare, sovit betydligt mer och ändå haft ungefär följande resonemang:
'Men är det inte konstigt att gpsen säger att vi ska svänga höger när jag vet att vi ska rakt fram?"

Kom inte med en massa ovidkommande verklighetsbaserade invändningar. Detta är internetcykling och något ska väl vi framför datorn få roa oss med också när de riktiga cyklisterna är ute och ser sig om i världen!? ;-)

Skämt åsido så är just det där att man verkar bli "lätt puckad" av långvarig cykling med lite sömn som är en av anledningarna till att jag inte vågar mig på denna typ av övningar. Jag föredrar att uppleva min cykling med sinnena i hyggligt alert tillstånd.

Senast ändrad:
Sen funderar jag ändå lite om en del felkörningar inte kunnat undvikas med ett större förarbete på hemmaplan. Om man sätter sig och nöter igenom de delar av rutten som finns i google streetview gång på gång innan bör man efter ett tag mer eller mindre få in den i ryggmärgen och då borde risken för hjärnspöken som ställer till navigeringen minska.

Säga vad man vill om Anton men han verkar i alla fall inte ha något större behov av att cykla tillsammans med andra i loppet. (Anton är nummer 17)
Karta.JPG

GoranS sa:
Nuvarande tvåan, Phillips (172), tar en annan väg än Kristof och är på väg P8/R106 på väg ner mot Kosovo. Nummer 60, 75 och 2 är de som följer. Får se vilket vägval de gör.

Sandholt (77) verkar helt ha stannat i Pluzine dit han kom i går kväll. Undrar om något är fel?

Även 60 verkar gå på Kosovospåret.

Och Sandholt är fortfarande kvar i Pluzine.

GoranS sa:
Sallnow (144) verkar ha bättre koll på navigeringen in mot Montenegro än vad han hade på väg mot Italien (Stelvio-incidenten) och kör genvägen västerifrån in mot kontroll 4.

Nähä, han kör R432+E762 istället för rakt över berget. Blir sju mil längre och med fler hm.

GoranS sa:
Kom inte med en massa ovidkommande verklighetsbaserade invändningar. Detta är internetcykling och något ska väl vi framför datorn få roa oss med också när de riktiga cyklisterna är ute och ser sig om i världen!? ;-
Jag tycker det förhöjer internetcyklingen när man har en liten aning om vad som kan ligga bakom de till synes inte helt genomtänkta manövrarna som ibland förekommer.

GoranS sa:
Skämt åsido så är just det där att man verkar bli "lätt puckad" av långvarig cykling med lite sömn som är en av anledningarna till att jag inte vågar mig på denna typ av övningar. Jag föredrar att uppleva min cykling med sinnena i hyggligt alert tillstånd.
Det är ju dag tre man vill åt ...

jonas-ni sa:
Jag vet folk som cyklat betydligt kortare, sovit betydligt mer och ändå haft ungefär följande resonemang:
'Men är det inte konstigt att gpsen säger att vi ska svänga höger när jag vet att vi ska rakt fram?"

Det där känner jag igen från en del fjällvandringar och cykelturer.... Men vad fan, kartan är ju helt fel, kan inte stämma, och varför pekar kompassen åt fel håll ?? --- Jag fortsätter nog åt rätt håll ändå ---- !!

GoranS sa:
Gavia-finnen (44) är i Kranj, strax norr om Lubljana. Här har vägvalet varierat en hel del bland de som valt den mer nordliga rutten. Om någon timme vet vi förmodligen mer om hur finnen tänkt sig rutten mot kontroll 4.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    91.3 KB · Besök: 262
GoranS sa:
Säga vad man vill om Anton men han verkar i alla fall inte ha något större behov av att cykla tillsammans med andra i loppet. (Anton är nummer 17)

Hört att Maribor är trevligt ;-). Kollar man på en topografikarta går det nog gissa hyfsat var jag kommer köra.

Senast ändrad:
jonas-ni sa:
GoranS sa:
Det är ju dag tre man vill åt ...

Tur att det är vissa som tycker det. Annars hade jag ju inte haft denna typ av evenemang att njuta av framför datorn. :-)

antonlindb sa:
GoranS sa:

Hört att Maribor är trevligt ;-). Kollar man på en topografikarta går det nog gissa hyfsat var jag kommer köra :)

Bra! Jag misstänkte med tanke på vägvalet att höjdmetersamlande inte står så högt på agendan.

Tillbaka
Topp