Transcontinental race No 7

nieves sa:
Känns som att Ben plockat in en del på Fiona inatt, konstigt att jag inte ser distanserna på mobilen bara på datorn.

Olika långa sovstopp, strategiändring, terrängen är väl snarlik för bägge just nu när dom nästan ligger i samma omloppsbana?
Skulle snarare säga tvärtom! Enligt https://happyride.se/forum/read.php/1/3457943/3591863#msg-3591863 var avståndet i går kväll fem timmar och platsen Davies nu är på passerade Kolbinger för ungefär elva timmar sedan. Men, då har hon haft en nattpaus på knappt fem timmar därefter. Räknar man bort denna verkar det som att avståndet snarast växt med en timme.

Senast ändrad:
Första åkare på väg till Corvara söderifrån. Nr 128 (Daniel) är nu på väg upp över Passo Campolongo och har sedan bara en kortare utförskörning kvar ner till Corvara och starten på parcours CP3.

Är verkligen inte speciellt tajt i täten. Vid CP3 hade Kolbinger en ledning på 4.12 före Davies och ner till Thomas på tredje plats var det 19.04. Ingen annan har ännu kommit till CP3. En trio med Pulawski, Hemdrickx och Schuster har kommit ner till Inntal och jobbar sig dock nu upp mot kontrollpunkten. De kan kanske börja droppa in där 1,5+ timmar.

Hej från café i Lienz. Inget klonkande senaste dagarna men igår noterade jag att det strävar en del från vevlagret. Försökte ignorera det men höll utkik efter cykelbutiker. Speciellt eftersom växlarna börjat krångla (växling från lilla till stora fram är knas bl a). Och bromsen ligger på.
Hamnade på urmysigt "landhotel" med "naturrestaurant" igår. Som fixade frukostpåse till mig. Den lyckan!! Fina mackor istället för att trycka i sig några 7-days croissanter...
Vaknade av alarmet 0230. Ösregn, åska och blixtar ute. Kollade vädret. Ösregn hela dagen. Jag måste ju ta mig framåt ändå! Men om jag nog ändå borde fixa cykeln kanske detta är en bra dag att ordna det. Hittade ställe i Lienz (85km bort) som vekrade stabilt. Ställde om klockan på 0430 så jag skulle hinna dit innan öppning 09.
Killen i shoppen fixar nu cykeln på 1h. You will be much faster after our service lovade han. Regnet öser ner ute. Tror detta är en bra grej. Jag verkar ju inte ha några problem att langa in en bit över 300km / dag så om det blir lite kortare idag kan jag ta igen det sedan (jag vet att vissa klätterdagar också blir svåra men tror ändå det jämnar ut sig så jag kan vara framme nästa fredag sent). Känns stabilt även när svårigheter uppkommer. Och kroppen leverar verkligen. Visst har jag lite saddle sore men det är verkligen inte mycket. Knäna svullnar lite under dagen men gör inte ont och det lägger sig till dagen efter. Sover bra. Jävligt trött ändå så snart jag stannar men aldrig på cykeln. Långt kvar än, men har också numera även kört långt.
Sedan jag skrev senast har haft en miserabel dag då jag nästan gav upp pga värmeslag. Larvigt men sant. Och så en riktigt bra dag igår. Lugnt och fint och inget strul. Skönt!
Ok nu är det dags att hämta cykeln och rulla vidare.

Härligt Stina!! Heja heja på alla svenskarna ute på banan.

Jag hittade en film på youtube från Transcontinental race 2016.
Anton glimtar förbi i början.

Man frågar sig ju lite vad som hänt med Thomas (nr 20). Slog nattläger kort före CP3 strax efter midnatt. Vid sjusnåret i morse gjorde han sista lilla biten upp till CP3 och sedan dess är han kvar där.

Jag är nyfiken att se om det är någon som kommer välja rutten via Italien från cp3 till cp4. Jag kom inte så långt i min ruttplanering innan jag kastade in handduken så har bara hunnit kika som snabbast och då verkade det som att bägge vägvalen (norr eller söder om alperna) var ungefär likvärdiga i sträcka och höjdmeter. Någon som hunnit kolla i detalj?

Det går garanterat att få färre höjdmeter på att runda norr om Alperna än om man ska över dem. Tror det går att få aningen kortare rutt om man kör över dem men skillnaden var mindre än jag inbillat mig när jag satt och testade lite. Förmodligen är det snabbare att köra över Arlbergpass och sen mest plattmosa (några mindre stigningar undantagna) fram till stigningen upp till Telegraphe börjar.

Stina lämnade Lienz för knappt två timmar sedan, förhoppningsvis med bättre fungerande cykel, och har nyligen passerat gränsen och är alltså nu i Italien.

Pulawski har åkt tillbaka nerför backen som leder upp till CP3 och har nu tagit av i Landeck för vidare färd söderut. Allt annat än färd via St Moritz, Malojapass och vidare ner mot Comosjön skulle för mig vara en stor överraskning.

Pontus är nu på väg upp mot Passo Gardena, 2122 möh. Han har nog inte mer än en km kvar till toppen. Sen blir det en lång utförskörning ner till Ponte Gardena. Bitvis är det inte speciellt brant och om jag minns rätt är det t.o.m. en kort kort bit med svagt uppför där vägen delar sig i en rondell en bit nedanför Ortisei.

Stina är i Brunico och ska därmed väldigt snart börja klättringen som leder upp till Corvara och sen Passo Gardena. Är ca 4 mil upp till passet. Första tre milen är det dock bara 700 höjdmeter medan sista nio kilometerna bjuder på 600 höjdmeter, d.v.s. grovt räknat 7% snittlutning.

De Gruttola (nr 6) har gjort ett väldigt "intressant" ruttval från Brunico. Istället för att ta stora vägen som går nere i dalen har här den lilla vägen som går på den östra dalsidan valts. Det kommer därmed att bli en utförskörning på ett par hundra höjdmeter ner för att återansluta till huvudvägen en knapp mil upp i dalen och dessutom ett par km längre rutt. Enda anledningen jag kan tänka mig till detta ruttval är att vägen nere i dalen går genom några tunnlar. Dessa är dock fullt lagliga att cykla i, väl upplysta och tämligen oproblematiska.

GoranS sa:
De Gruttola (nr 6) har gjort ett väldigt "intressant" ruttval från Brunico. Istället för att ta stora vägen som går nere i dalen har här den lilla vägen som går på den östra dalsidan valts. Det kommer därmed att bli en utförskörning på ett par hundra höjdmeter ner för att återansluta till huvudvägen en knapp mil upp i dalen och dessutom ett par km längre rutt. Enda anledningen jag kan tänka mig till detta ruttval är att vägen nere i dalen går genom några tunnlar. Dessa är dock fullt lagliga att cykla i, väl upplysta och tämligen oproblematiska.

Sen kan det ju finnas en turistisk aspekt då avsaknaden av tunnlar och det faktum att man kommer upp från dalens botten gör att man får lite andra vyer:
Capture.PNG

Har själv varit lite sugen att någon gång testa den vägen, men det har aldrig riktigt passat in (än så länge).

Vad är det som gör Passo Furcia så populärt? Om man jämför att åka över där med att åka ner till Brunico och sedan upp genom Badia-dalen så få jag det till att vägen över berget först klättrar från 1000 möh upp till knappt 1800 möh och sen ner till Longega på drygt 1000 möh medan man på Brunico-alternativet får en utförskörning ner till drygt 800 möh för att sedan få en slakmota upp till Longega, d.v.s. antingen knappt 800 hm eller runt 200 hm. Då det inte är någon direkt skillnad i längd känns det som en no-brainer i min värld.

Åtminstone en del av den högra skaran i bilden nedan är dock uppenbarligen av annan åsikt då de är på väg upp till Passo Furcia.
Capture.PNG

Tillhör saken att passet inte är något under av sceniska vyer. Förvisso lite fint här och var på vägen, men själva passet är väl snarast ett av de mindre sevärda passen i Dolomiterna.
Capture.PNG

Marcus har precis passerat avtaget mot Cortina i Toblach/Dobbiaco och har därmed drygt 3 mil innan det är dags att börja klättra igen, givet att han inte ska upp till Passo Furcia för då är det inte ens två mil kvar.

Pontus har nu klarat av utförskörningen ner genom Val Gardena och ska ge sig i kast med nästa backe (Barbiano+Klobenstein). Den stigningen går lite i etapper. Första etappen är upp till strax efter Barbiano där man har en knapp halvmil med ca 8% snitt lutning. Sen är det några km med lättåkt och t.o.m. en del utför. När det sedan börjar gå uppför igen får man en rätt brant start.
Capture.PNG

Vägen är en bit tämligen smal i några km:
Capture.PNG

Fortsättningsvis är vägen dock bredare men den är lite orytmisk med varierande lite brantare passager och att det flackar ut.

Senast ändrad:
Stina är upp i La Villa på 1400 möh och har därmed bara ett hundratal hm upp till starten på parcours CP3. Marcus är på väg in i Brunico och har kanske en mil kvar tills det är dags att börja klättra.

Erik har valt en sydvästlig väg från Lubljana. Känns som en ganska säker gissning att han kommer att ta sig ner till italienska slättlandet innan CP3-parcouren.

Stina över Passo Gardena och på väg ner genom Val Gardena. Vidhåller min gissning från tidigare att Bolzano blir hennes stopp för denna dagsetapp.

Pontus har passerat Bolzano och håller på att ta sig upp mot San Genesio och Schermoos Sattel/Pass. Tror han klarat av värsta biten.

Marcus eller hans tracker har tagit en paus i Piccolino, strax norr om St Martin där han kan gå på ett Ladin-museum om han tröttnat på att cykla. Lite osäker på öppettiderna dock!

A.Nilsson sa:
Jag är nyfiken att se om det är någon som kommer välja rutten via Italien från cp3 till cp4. Jag kom inte så långt i min ruttplanering innan jag kastade in handduken så har bara hunnit kika som snabbast och då verkade det som att bägge vägvalen (norr eller söder om alperna) var ungefär likvärdiga i sträcka och höjdmeter. Någon som hunnit kolla i detalj?

Nr 160 verkar vänt vid CP3 och vara på väg ner mot Italien. Är det in vid Turin som gäller? För jag kan väl inte tänka mig att man vill köra över bergen hela vägen?

Torgil sa:
A.Nilsson sa:

Nr 160 verkar vänt vid CP3 och vara på väg ner mot Italien. Är det in vid Turin som gäller? För jag kan väl inte tänka mig att man vill köra över bergen hela vägen?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3457943/3592119#msg-3592119 Från Comosjön är det väl till att snedda ner mot Turin-hållet och sedan över Col de Mont Cenis på väg till Telegraphe/Valloire.

Senast ändrad:
Nio åkare har nått CP3.
Tio åkare är klara med parcouren men har inte nått CP3.
Fem åkare befinner sig mellan Merano och slutet på parcouren.
Åtta åkare är mellan Bolzano och Merano och där är Pontus nr 4.
Nio åkare är mellan Ponte Gardena och Bolzano och där är Stina nr 9.
Elva åkare är i Corvara eller på väg mellan Corvara och Ponte Gardena.

Marcus prick befinner sig strax norr om Stern/La Villa. Är dock över en halvtimme sedan den uppdaterades. Som den är placerad är den troligen sjunde (en åkare från Valparola-hållet har troligen lite bättre position). Om det stämmer tror jag att Marcus ligger 57:a.

Undrar om det är någon åskskur eller kraftig regnskur där Marcus prick är. Två andra prickar är också gråa (=inaktiva i >30 min(?)) i samma by.

Stina har påbörjat nästa klättring och har tre åkare inom inte alltför långt avstånd framåt.

Pontus är i en gruppering med fyra cyklister. När jag räknade var hans prick främst, nu näst främst, men det är nog bara att uppdateringarna inte är helt synkade. Är en rätt bra bit framåt då närmaste åkare före kvartetten nästan är nere i Merano nu.

Pontus har precis tagit sig uppför det lite brantare partiet upp genom Valas/Flaas. Står någon skylt med 18% innan byn. Om jag minns rätt är brantaste partiet inne i byn.
Skrmklipp.JPG

Borde dock kännas som slakmota i jämförelse med Alte Jenesier Strasse.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Stina har påbörjat nästa klättring och har tre åkare inom inte alltför långt avstånd framåt.

Pontus är i en gruppering med fyra cyklister. När jag räknade var hans prick främst, nu näst främst, men det är nog bara att uppdateringarna inte är helt synkade. Är en rätt bra bit framåt då närmaste åkare före kvartetten nästan är nere i Merano nu.
En av åkarna som Stina har strax framför är f.ö. finnen Samuli Mäkinen, 10:a i TCR No5 (2017).

GoranS sa:
f.ö. finnen Samuli Mäkinen, 10:a i TCR No5 (2017).

Han är hardcore ;) erfaren och snabb. Han blev 10a i TCRn5 och 14nde? i TCRn4. Cyklade NorthCape-Tarifa ifjol och slutade 3a
Som uppladdning körde han nytt "rekord" från den finska sydliga speltsen till norra speten https://samulimaekinen.wordpress.com/2019/07/12/fastest-known-time-across-finland/

Iår i TCR körde han omkull och har rätt stora skrapsår längs ben och armar.
Han brukar alltid börja segt och avsluta starkt

Senast ändrad:
Nu är det spännande. Fiona har stått stilla utan GPS-registrering i över 1h nu, mitt i en korsning. Kan det vara strul med något, eller är det bara trackern som inte fungerar för tillfället? Som det är nu ser det ut som att Ben tar in en hel del. Någon som vet?

Tar en liten lista med svenskarna och var de håller till för sitt mys klockan sju på en fredagskväll:

Pontus är precis passerat Schermoos Sattel och är på väg ner en ganska smal väg ner till Meltina/Mölten, sedan vidare bort till Hafling/Avelengo och ner till Merano. Sedan är det några mil upp till San Leonardo där klättringen till Timmelsjoch/Passo Rombo startar på allvar. Lite osäker på hur det är med hotell efter San Leonardo och innan man kommit ner lite på österrikiska sidan så jag hade nog inte fortsatt längre än till San Leonardo hur som helst.

Stina är ungefär halvvägs upp till Klobenstein/Collalbo och har sedan en lätt utförskörning ner till Bolzano. Med tanke på hennes tidigare vanor verkar det som ett troligt stopp för dagen.

Marcus prick är fortsatt i Badia med 7-8 km upp till starten på parcours CP3.

Katja är strax öster om Sillian med bara några km kvar till italienska gränsen. Skulle kunna tänka mig att en övernattning i trakterna av Brunico skulle kunna bli rätt lagom om hon inte vill ha så mkt mörkercykling. Annars finns det ju garanterat hotell uppåt i Val Badia om hon vill fortsätta lite längre.

Amy är precis på väg in mot Lienz. Har 3,5 mil och knappt 500 hm upp till italienska gränsen.

Anna är i dalen som leder fram till Lienz. Hon har ca 3,5 mil dit.

Erik är en bit norr om Trieste och kommer snart att komma in i Italien och ut på den italienska slätten.

Gert-Åke har ganska nyligen kommit in i Österrike. Har ca 15 mil fram till Anna.

Lorenza är i Kroatien och har några mil kvar till Koprivnica. Är ca 22 mil bakom Gert-Åke.

Christopher blev första svensk att bryta. Sista positionen blev strax öster om Zagreb. Undrar dock om inte brytandet egentligen skedde i Pitomaca i morse för sedan ser det ut att ha gått orimligt fort.

Oooh sa:
GoranS sa:
f.ö. finnen Samuli Mäkinen, 10:a i TCR No5 (2017).

Han är hardcore ;) erfaren och snabb. Han blev 10a i TCRn5 och 14nde? i TCRn4. Cyklade NorthCape-Tarifa ifjol och slutade 3a
Som uppladdning körde han nytt "rekord" från den finska sydliga speltsen till norra speten https://samulimaekinen.wordpress.com/2019/07/12/fastest-known-time-across-finland/

Iår i TCR körde han omkull och har rätt stora skrapsår längs ben och armar.
Han brukar alltid börja segt och avsluta starkt
Bara för Stina att ta "mental rygg" på honom då!

OscarWilde sa:
Nu är det spännande. Fiona har stått stilla utan GPS-registrering i över 1h nu, mitt i en korsning. Kan det vara strul med något, eller är det bara trackern som inte fungerar för tillfället? Som det är nu ser det ut som att Ben tar in en hel del. Någon som vet?
Hon hade ju tidigt i loppet en del hopp där trackingen inte uppdaterade som den skulle men på senare tid har den väl varit mer "lydig".
Skrmklipp.JPG

Tillbaka
Topp