Transcontinental race No 7

Hej från Arlanda!

20190724_173754.jpg

Är det något vetenskapligt test angående hårmängdens inverkan på långcyklingskapaciteten på gång? Ser ut som ni täckt in utfallsrummet rätt bra på tre pers i alla fall (förstås givet att de två i bakgrunden är TCRare också). ;-)

Vad är det för klockslag som gäller för starten?

GoranS sa:
Är det något vetenskapligt test angående hårmängdens inverkan på långcyklingskapaciteten på gång? Ser ut som ni täckt in utfallsrummet rätt bra på tre pers i alla fall (förstås givet att de två i bakgrunden är TCRare också). ;-)

Vad är det för klockslag som gäller för starten?

Vi får väl se i mål vilket som visar sig vara det vinnande konceptet.

Starten går 06 på lördag.

antonlindb sa:
Ahh, Martin har nämnt flertalet gånger att han kört med en ung stark kille.

Då är det bara Christopher kvar :-).

När kör du Peter?

Mmm, det är ju förstås oundvikligt. Så snart som möjligt!

Kommer du och din fru till Sverigetempot nästa år då?

Hur är läget med mindre än 24 timmar till start? Antar att presskonferenser och andra medieaktiviteter tar mkt av er tid, men vore lite kul att höra om hur läget är: har ni stött på några av legendarerna inom sporten, träffat några andra intressanta deltagare, fått ihop cyklarna, kommit på att ni glömt packa något, ...?

Jag är inne i blundatänkpånågotannat-fas :D. Kort rapport så långt:
Gänget på bilden ovan inkl Gert-Åke kom ner i ons kväll. Alla med cyklar och hela sådana. Jag och Pontus monterade direkt för att rulla till våra respektive hotell. Hyfsat äventyrligt för min del eftersom jag hamnade på halvt överväxt grusväg mitt i natten. Men det är lika bra att träna på sådant.
Gällande media så kommer det en radiointervju med mig på sisus morgonnyheter måndag (på svenska). Blir säkert givande.
Rullade 2h igår för att kolla cykeln lite mer noggrant. Verkar funka fint. Sen em tidig kväll spenderades med att kolla in stället där bike check + race meeting äger rum idag följt av lunch/middag med Erik och Gert-Åke. Stöter på andra TCRare lite överallt. Pratar med de flesta. Väldigt trevligt.
Nu mot frukost & raceincheckning.

GoranS sa:
Sisu som i Sveriges Radios program på finska? https://sverigesradio.se/avsnitt/1329271

Exakt! Yes lika förvånad jag över detta...
Programmet är på svenska just där jag är med. Och anledningen till inslaget är nog att de har en ambitiös ny reporter som själv vill köra TCR någongång. Hon hade sålt in idén om ett inslag bra och sedan hittat mig på något sätt (typ en av de som kommer från stockholm där programmet göras).

Hoppas sannerligen att rutten ut från Bolzano inte ändrats till att vara inledningen på den brutala Alte Jenesier Weg/Strasse som ligger på trackleaders. Om så skulle vara fallet kommer det att bli apostlahästarna för många då det till att börja med enligt http://www.salite.ch/edelweiss.asp?Mappa= är 300 höjdmeter på kanske 1,2 km.
Capture.PNG

Snart bara tolv timmar till start. Börjar verkligen dra ihop sig.

Hoppas bara vädret är bättre när TCRarna kommer bort mot CP4 än det var i Val d’Isere på touren idag (är ju inte långt emellan).

solstina sa:
Jag är inne i blundatänkpånågotannat-fas :D. Kort rapport så långt:
Gänget på bilden ovan inkl Gert-Åke kom ner i ons kväll. Alla med cyklar och hela sådana. Jag och Pontus monterade direkt för att rulla till våra respektive hotell. Hyfsat äventyrligt för min del eftersom jag hamnade på halvt överväxt grusväg mitt i natten. Men det är lika bra att träna på sådant.
Gällande media så kommer det en radiointervju med mig på sisus morgonnyheter måndag (på svenska). Blir säkert givande.
Rullade 2h igår för att kolla cykeln lite mer noggrant. Verkar funka fint. Sen em tidig kväll spenderades med att kolla in stället där bike check + race meeting äger rum idag följt av lunch/middag med Erik och Gert-Åke. Stöter på andra TCRare lite överallt. Pratar med de flesta. Väldigt trevligt.
Nu mot frukost & raceincheckning.

Glad att även du tar dig tid o skriver i tråden.
Lycka till!!!

Japp, snart är det dax. Allt packat, Garminstrul löst - min 520 slöade ner sig totalt så jag var tvungen att radera rutterna. Stina visade mig dock hur man kan föra över dessa en i taget från Komoot till Garmin.

Riktigt kul att träffa både nya och betydligt mer erfarna TCRare. Referensramarna flyttas då jag fick höra att detta är ett kort race jämfört med andra lååååånga cykelrace.
20190726_101547.jpg

20190726_105306.jpg

20190726_165958.jpg

20190726_160251.jpg

Hm, 400 mil = kort race. Nästan så att man misstänker att de som håller på med den där typen av cykling är ”lite speciella”. ;-)

Jag blir alltid imponerad av dessa (för mig) långdistanser, cyklar jag 1 Vättern-distans skulle jag behöva minst 3-5 vilodagar för att kroppen skall orka upp på sadeln igen & detta race motsvarar ca 13 Vättern-distanser? När/var/hur återhämtar kroppen sig för deltagarna sover väl inte överdrivet mycket heller?

Min gissning är att det är en ganska duktig nedbrytningsprocess att köra ett sånt lopp. Sen brukar ju kroppen vara rätt bra på att anpassa sig och göra det bästa av situationen så jag gissar att man efter ett tag kommer in i någon sorts lunk.

#vildaspekulationer

God tur och tänk på de tre s:en: snyggt, snabbt och (ffa) säkert. Ska bli riktigt kul att följa er framfart genom Europa.

JesperA sa:
Jag blir alltid imponerad av dessa (för mig) långdistanser, cyklar jag 1 Vättern-distans skulle jag behöva minst 3-5 vilodagar för att kroppen skall orka upp på sadeln igen & detta race motsvarar ca 13 Vättern-distanser? När/var/hur återhämtar kroppen sig för deltagarna sover väl inte överdrivet mycket heller?

De är hårdare än oss normala....

GoranS sa:
Hm, 400 mil = kort race. Nästan så att man misstänker att de som håller på med den där typen av cykling är ”lite speciella”. ;-)

Man kan bara spekulera som det engelska uttrycket lyder. Jag tror inte någon som ser fram emot flerdygnslopp med rullande klocka är riktigt normal ;-)

Nu är de igång! Dags för mig att gå och lägga mig. Litar starkt på att GoranS tar över vilken minut som helst.

Liverapporteringen säger perfekt väder med svag medvind.

Silwer verkar köra YouTube som sin kommunikationskanal:

Personligen tror jag guldstriden kommer vara mellan Björn Lenhard och Stephane Ouaja, men om jag måste välja skulle jag tråkigt nog säga Björn.

Suck! Här inleder man loppet med att visa sin inkompetens och göra en Wassberg (missa starten). Nåja, finns ju lite tid att reparera det på ...

En sak som är lite speciell är hur lite egna navigeringsval det är inledningsvis. Det är en startparcours (parcours ska tolkas som sträcka med låst rutt) som är 91 miles, d.v.s. närmare 15 mil). Sen följer en sträcka mellan Sliven och Kren där det är fritt ruttval men där allt annat än att huvudsakligen följa väg 6 måste vara galet om man vill ta sig fram hyggligt raskt. Är cirka 9 mil. Sen kommer den närmare 16 mil långa CP1-parcouren. Så totalt sett är det alltså i runda slängar 40 mils cykling där man kan vänta sig att deltagarna kör mer eller mindre samma rutt.

Okej jag kan inte sova ändå.

Om man vill följa våra svenska deltagare har jag hittat följande:

Erik: @ekobert på Instagram

Stina: @solstina på Instagram

Anna: @nejleif på Instagram

Marcus: @silwermarcus på Instagram, Youtube:
Facebook: https://www.facebook.com/marcus.silwer

Pontus: @pontus_johansson__ på Instagram

Katja: @tcrno7cap110 på Instagram

Gert-Åke: Facebook: https://www.facebook.com/gertake.rosqvist

Lorenza Walker (svenska(?) som bor i Norge): @lorenzadw på Instagram

Amy Lippe (svenskt uppehållstillstånd): @amylipi på Instagram

Senast ändrad:
Känns som det än så länge mest är en stor gröt av prickar längs ett band och att de håller på och separerar ut sig så jag tror att det nog är vettigt att inte börja hårdanalysera läget förrän om några timmar.

Man kan dock i alla fall konstatera att antonlindb:s tips, Lenhard, ligger bra med i täten.

Är en åkare vars prick verkar trögstartad, 197 Nicole Clerx. Har inte lämnat Burgas. Har vi ett blivande spöke även i detta lopp?

antonlindb: Har du koll på hur det är med drafting? På TABR var det ju en sträcka initialt där det var OK att ligga på rulle. Genom att det även här inledningsvis är bestämd rutt så blir det inte någon uppdelning p.g.a. olika ruttval här så det måste nästan vara svårt att inte hamna på rulle inledningsvis och det skulle ju inte vara helt orimligt att det skulel finnas någon bit i början där det vore OK med drafting.

Tydligen helt fritt första 15km, men efter det är det ”officiellt” förbjudet. Men när 260 cyklister är på samma väg är realiteten något annat. Personligen tror jag ingen kommer bli diskad för draftning innan CP1 även om det sker.

Efter det vet jag att de är benhårda, när jag körde 2016 räckte det att ta en bild när någon låg bakom och Mike diskade dem direkt (vilket hände för flera personer). Även cyklister som körde i närheten av varandra för länge (50+ mil) blev diskade.

Cykla i kolonn med 20 meters lucka!? På 260 cyklister är man då uppe i över halvmilen. Nej, det är nog inte att vänta att drafting skulle kunna undvikas redan från km 15.

Kan lite sakna det där som tidigare varit där cyklisterna efter en kort inledning dragit iväg i rätt så olika riktningar.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Cykla i kolonn med 20 meters lucka!? På 260 cyklister är man då uppe i över halvmilen. Nej, det är nog inte att vänta att drafting skulle kunna undvikas redan från km 15.

Kan lite sakna det där som tidigare varit där cyklisterna efter en kort inledning dragit iväg i rätt så olika riktningar.

Håller med dig helt om att en del av tjusningen med TCR är de olika vägvalen.

Även om det brukar vara relativt lika vägval fram till CP1, kommer det vara än mer likt efter det i år. Finns inte lika många vägval som tidigare (baserat på min personliga observation). Enda större skillnaden kommer vara om du väljer den mer kuperade terrängen över Italien eller flackare (och längre) över Schweiz. Men du ska vara en fantastisk klättrare för att Italien ska löna sig.

Senast ändrad:
Hm, inte riktigt med på diskussionen kring vägvalet mellan CP3 och CP4. Jag inbillade mig att det fanns två huvudalternativ:

1) Engadindalen, St Moritz, Malojapass för att sedan komma ner till Comosjön
2) Över Arlbergpass, söderut förbi Chur och Thusis och upp över Passo San Bernardino och ner mot Lago Maggiore

Och jag trodde att 1 skulle vara lite bättre. Nåväl, vi får väl se vad cyklisterna väljer för väg när de kommer dit.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp