Transcontinental race No 7

GoranS sa:
Hm, inte riktigt med på diskussionen kring vägvalet mellan CP3 och CP4. Jag inbillade mig att det fanns två huvudalternativ:

1) Engadindalen, St Moritz, Malojapass för att sedan komma ner till Comosjön
2) Över Arlbergpass, söderut förbi Chur och Thusis och upp över Passo San Bernardino och ner mot Lago Maggiore

Och jag trodde att 1 skulle vara lite bättre. Nåväl, vi får väl se vad cyklisterna väljer för väg när de kommer dit.

Kanske inte var lika solklart som jag trodde, kul!

Ställningen bland de svenska/svenskanknutna cyklister är något i stil med (startnummer inom parentes):
80 km - Stina Svensson (216)
77 km - Pontus Johansson (114)
76 km - Cristopher Grundberg (255)
68 km - Gert-Åke Rosqvist (213)
65 km - Katja Kircher (110)
64 km - Amy Lippe (152)
59 km - Erik Ringqvist (204)
56 km - Anna Petters (98)
44 km - Lorenza Walker (166)

Jag hittar dock inte MarcusS på trackingen (nr 228 enligt ngn startlista).

Senast ändrad:
Enligt komoot-profilen kommer en backe efter ca tio mil en halvmil lång backe med ca 5% snittlutning och efter tolv och en halv mil en backe på sju km med åter ca 5% snittlutnning. De är då som högst på startparcour:en och på en höjd av drygt 800 möh.

GoranS sa:
Detta ser inte OK ut:

Måste vara ganska obegåvad att inte förstått reglerna att följa parcouren, speciellt med 260 andra cyklister runt dig.

Kan vara mekaniskt fel eller något annat. Hoppas jag. Annars kan vi ha ett nytt rekord för tidig diskvalificering.

För referens blev en svensk diskad för han hamnade på en motorväg i tre kilometer..

Ett upplägg som jag tycker vore lite spännande vore att man hade start och mål på samma plats och sen hade ett antal CP uppe på bergspass och att alla CP skulle besökas men att man fick göra det i godtycklig ordning. Med lite klurigt valda pass skulle man kunna få en ganska rejäl spridning på startfältet. Inser att det finns problem med upplägget, men rent teoretiskt tycker jag det har något tilltalande i sig.

antonlindb sa:
GoranS sa:
Detta ser inte OK ut:

Måste vara ganska obegåvad att inte förstått reglerna att följa parcouren, speciellt med 260 andra cyklister runt dig.

Kan vara mekaniskt fel eller något annat. Hoppas jag. Annars kan vi ha ett nytt rekord för tidig diskvalificering.

För referens blev en svensk diskad för han hamnade på en motorväg i tre kilometer..
Det verkar dessutom potentiellt dubbelt obegåvat genom att det är ett par.

Börjar bli mer och mer konfunderad om Christopher Grundberg är svensk? Eller så har han flugit under radarn för hela randosverige och det finns inte något spår av honom på sociala medier. Vad jag kan hitta.

GoranS sa:
antonlindb sa:
GoranS sa:
Detta ser inte OK ut:

Det verkar dessutom potentiellt dubbelt obegåvat genom att det är ett par.

Inom samma ämne, första året jag körde stötte jag på en cyklist som inte hade gjort någon rutt överhuvudtaget. Endast ställt in navigering på Garminen till första parcouren?. Behöver jag säga att han aldrig kom fram till första parcouren?

Ändå fascinerande för urvalsprocessen är väldigt gedigen med många frågor om navigering.

GoranS sa:
Ställningen bland de svenska/svenskanknutna cyklister är något i stil med (startnummer inom parentes):
64 km - Amy Lippe (152)

Korrekt! Messade precis med Anna som är arrangör och de har missat att lista honom. Skulle vara åtgärdat inom 1h.

Härligt att det är igång nu. Vilken tur att Marcus bara var tillfälligt bortglömd av arrangören och att det inte var något värre.

Anton, vad är det för slags navigeringsfrågor i urvalsprocessen..?

Petert sa:
Härligt att det är igång nu. Vilken tur att Marcus bara var tillfälligt bortglömd av arrangören och att det inte var något värre.

Allt ifrån att du ska uppskatta distansen för hela loppet till att leta upp var du kan hitta mat i en liten by som de namngett. Även att du ska kunna urskilja vilka tunnlar på en sträcka som är OK att cykla i.

antonlindb sa:
Petert sa:

Allt ifrån att du ska uppskatta distansen för hela loppet till att leta upp var du kan hitta mat i en liten by som de namngett. Även att du ska kunna urskilja vilka tunnlar på en sträcka som är OK att cykla i.

Merci. Det var ju överraskande analogt.

Hur gör man det sistnämnda (urskiljer tunnlar)? Nu kör jag inte sådana lopp, men turistcyklar ju en del och just tunnlar är alltid ett lite speciellt kapitel när man rekar rutten på hemmaplan - går den att cykla i eller inte?

antonlindb sa:
GoranS sa:
64 km - Amy Lippe (152)

Korrekt! Messade precis med Anna som är arrangör och de har missat att lista honom. Skulle vara åtgärdat inom 1h.
Lysande med en person med branschkänning i tråden. :-)

Det faktum att det är i starten när det bör ha varit cyklister väsentligen på ett pärlband gör det än mer förvånande att det tagit så lång tid att reagera och, vad det verkar, insett sitt misstag. Känns inte som något speciellt "hemligt" avtag heller:
Skrmklipp.JPG

Någon som vet något om form på Falconer (nr 2)? Jag hade fått för mig att han skulle vara en snabbis men han är redan ett par mil efter Lenhard i täten.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Någon som vet något om form på Falconer (nr 2)? Jag hade fått för mig att han skulle vara en snabbis men han är redan ett par mil efter Lenhard i täten.

Blev han inte tvåa ifjol.
Men var inte hans sista del riktigt grym samt några som hade lite otur de sista dygnen, men top 10 borde han ju definitivt va.
Kanske ätit för mycket glass... Alla hans Instagram uppdateringar är ju typ "äta glass" ?

Oooh sa:
GoranS sa:

Blev han inte tvåa ifjol.
Men var inte hans sista del riktigt grym samt några som hade lite otur de sista dygnen, men top 10 borde han ju definitivt va.
Kanske ätit för mycket glass... Alla hans Instagram uppdateringar är ju typ "äta glass" ?
Fick scrolla ner en bra bit innan jag hittade någon glass, men den jag fann såg helt OK ut. https://www.instagram.com/p/BnEKHomh9UB/ #sugenpåglass(ochcyklingisol)

solstina (216) verkar vara först av de svenska åkarna på runt 45:e plats (MarcusS obeaktad). Hon har klarat av startparcouren och befinner sig på väg 6. Är uppenbarligen ett vägval där, antingen åka direkt ner till väg 6 och följa den eller gå en lite rakare väg aningen längre norrut som dock går genom lite bebyggelse.
Skrmklipp.JPG

GoranS sa:
Lenhard har nu 12 km försprång till Rankin på andra plats och 16 km till Cassidy på tredje.

I Transatlantic Way Race 2018 slutade Cassidy trea med Lenhard som etta och Bernd Paul tvåa.

Paul är anmäld till NorthCape 4000 som startade för några timmar sedan, det också.

Senast ändrad:
Enligt komoot-profilen bjuder CP1-parcouren på inledningsvis 16 km klättring med närmare 900 höjdmeter. De åker sedan ner på norra sidan bergen och fortsätter där västerut med lite mindre kupering innan parcouren avslutas med en cirka två mil lång klättring med drygt 1000 höjdmeter. Är en mil med ett par hundra höjdmeter som uppvärmning in mot den backen.

Har för mig att det tidigare år synts någon slags avståndsangivelse till nästa CP men nu anges vid hovring över flaggan istället avstånd från start vilket känns som en mindre relevant uppgift. Går man in på resp. åkare och tittar på detaljer kan man se tillryggalagd sträcka baserat på linjärinterpolation mellan trackingpunkterna. Kan komma att bli en liten utmaning att skapa vettiga jämförelser om åkarna hittar på väldigt olika val av rutt.

Hm, kanske är Pontus som är längst fram. Han och solstina är i alla fallväldigt nära varandra. Båda börjar närma sig 20 cyklade mil.

GoranS sa:

Yes, enligt kort korrespondens på Instagram berättade han att formen är sämre än tidigare år. Hade lite problem att komma tillbaka efter hans ”misslyckade” (egna ord) Italy Divide tidigare i år. Han är dock en person som gjort de sjukaste non-stop körningarna jag sett. Förra året körde han en push på 100 mil utan sömn...

OK. Om han är i trakterna av Stina och Pontus borde det vara en timme eller så till CP1-parcouren . Sen är det ju en del uppför till CP1, men det borde i så fall kunna vara löst under eftermiddagen.

GoranS sa:
Har för mig att det tidigare år synts någon slags avståndsangivelse till nästa CP men nu anges vid hovring över flaggan istället avstånd från start vilket känns som en mindre relevant uppgift. Går man in på resp. åkare och tittar på detaljer kan man se tillryggalagd sträcka baserat på linjärinterpolation mellan trackingpunkterna. Kan komma att bli en liten utmaning att skapa vettiga jämförelser om åkarna hittar på väldigt olika val av rutt.

Jag fortsätter våra dialog ?.

Tyvärr var trackleaders tvungna att bygga om hela deras backend för Google Maps ändrade sin betalningsmodell till sidvisningar. Vilket blev helt finansiellt ohållbart. Så synd.

Nåväl, så länge man har hygglig uppdatering på prickarna så kan man väl alltid hitta på något sätt att försöka jämföra åkarnas framfart. Kommer nog att utvisa sig framöver vad som är hanterbart och samtidigt bidrar med någon form av information.

@antonlindb Ang rutter/planer när du cyklat. Har du haft "ett" spår eller har du haft alternativa sträckor du valt under racet.
Samt har du spontant valt andra val under loppet.

Stina på väg upp mot toppen av första parcouren. Väldigt stark inledning! En gissning är ju att Björn L är väldigt sugen på att vinna detta efter att ha varit tvåa och trea sista åren utan att egentligen vara speciellt nära förstaplatsen.

Ställningen bland de svenska/svenskanknutna cyklister är något i stil med (startnummer inom parentes). Jag har listat dem i den ordning de ligger på vägen medan siffrorna avser hur långt de enligt trackningen kört.
237 km - Stina Svensson (216)
238 km - Pontus Johansson (114)
225 km - Katja Kircher (110)
211 km - Cristopher Grundberg (255b)
185 km - Lorenza Walker (166)
213 km - Gert-Åke Rosqvist (213)
198 km - Amy Lippe (152)
186 km - Erik Ringqvist (204)
171 km - Anna Petters (98)

Angående Grundberg så har han ett närmare timslångt stopp medan hans partner står på 232 km. Troligen bara trackingstrul. Och apropå trackingstrul så verkar Walkers enhet ha vaknat till liv en bit in på startparcouren vilket åtminstone delvis förklarar att hon ligger så långt fram med så få km.

Tillbaka
Topp