Transcontinental race No 7

@GoranS: A1 mot Belgrad är ju motorväg och förbjudet att cykla på i de flesta länder, men gamla vägen går ju bredvid på ett eller annat sätt. Så på sitt sätt är det ok att köra på A1 om man menar gamla vägen.

Jag argumenterar inte för att det skulle vara bra eller rätt att köra på A1:an. Jag försökte bara förklara varför jag felaktigt fick för mig att det var så att han cyklat på A1:an. Sen erkänner jag villigt att jag har noll koll på motorvägar i öststaterna. I Spanien finns t.ex. vissa motorvägar som är lagliga att cykla på så helt orimligt skulle det inte vara.

Men, som sagt, jag hade uppenbarligen fel så låt oss inte debattera detta vidare.

Fick precis nys om att ett par cyklister kör på min favorithoj (ujj, vad löjligt det lät) j.laverack J.ACK, cap34 & cap9. Någon som fångats på bild eller vilken hashtag följer man racet på tex instagram?

OscarWilde sa:
Om jag räknat rätt, samt om det nu stämmer med allas GPS:er, vilket är tveksamt. Så är Pontus nu uppe på 10:e plats.
Hm, jag har följande startnummer i ordning på vägen: 15, 66, 10, 112, 160, 3, 18, 229, 76, 4, 240, 114 vilket skulle ge 12:e plats.

Nr 2 Falconer har stadigt trampat sig upp genom fältet idag och han nådde nyss CP 2 bland de 10 första. Enligt TCR:s egen rapportering var det tre punkteringar som sinkade honom igår. Inte i någon mening hans form, underförstått. Rankin kommer garanterat att få jobba ordentlgt för att hålla undan imorgon.

Petert sa:
Nr 2 Falconer har stadigt trampat sig upp genom fältet idag och han nådde nyss CP 2 bland de 10 första. Enligt TCR:s egen rapportering var det tre punkteringar som sinkade honom igår. Inte i någon mening hans form, underförstått. Rankin kommer garanterat att få jobba ordentlgt för att hålla undan imorgon.

Roade mig med att kolla speed vs. time på Falconer och då ser man att han inte varit stillastående någon längre stund. Kan rimligtvis inte blivit mycket sömn hittils...

Bilagor

• Screenshot 2019-07-28 at 23.36.34.png
    Screenshot 2019-07-28 at 23.36.34.png
    19.4 KB · Besök: 178
Det kan såklart straffa sig för Falconer, låter lite som en chansning han gjort. Eller så kör han alltid så?

För Pontus ser det ut så här:

Bilagor

• SpeedTimeP.JPG
    SpeedTimeP.JPG
    56.9 KB · Besök: 174
OscarWilde sa:
Det kan såklart straffa sig för Falconer, låter lite som en chansning han gjort. Eller så kör han alltid så?

Det är mycket kvar av loppet så han har tid att sova. Ännu är det för tidigt att sova tydligen. Han fortsätter på en västligare väg än vad t ex Rankin valde efter CP2. Det blir intressant att se om den är ett bättre val.

Jag kom på att Anton Lindberg skrev följande om Falconer igår:

"Han är dock en person som gjort de sjukaste non-stop körningarna jag sett. Förra året körde han en push på 100 mil utan sömn..."

Pontus har varit igång i 22 timmar nu och har fortfarande en bit ner till CP2. Kommer rimligen att behöva stanna och sova där en stund.

Medan Rankin vilar i Leskovac tuggar Kolbinger på och har nu gått upp i ledningen. Ser ut som hon hade en navigeringsmiss ut från Leskovac och fick vända tillbaka för att inte hamna på A1:an.

Hon hade ett stopp på ett par timmar som slutade för 2,5 timmar sen. Frågan är om det funkar med så lite sömn loppet igenom. Ser i alla fall ut som hon sov ungefär lika mkt natt 1 (med brasklapp för stora hopp i trackingen och att jag inte detaljanalyserat trackingspåret).

Senast ändrad:
Ben Davis har vikit av från de A1-parallella vägarnas värld och har dragit iväg västerut. Är lite tveksam till om det är ett vinnande koncept, men det får väl tiden utvisa.
Capture.PNG

Petert sa:
OscarWilde sa:

Det är mycket kvar av loppet så han har tid att sova. Ännu är det för tidigt att sova tydligen. Han fortsätter på en västligare väg än vad t ex Rankin valde efter CP2. Det blir intressant att se om den är ett bättre val.
Han kom inte så långt då det verkar som han slog nattläger strax sydväst om CP2. Har varit stilla i 6,5 timmar nu så det var kanske den inledande långa etappen utan någon betydande sömnperiod som tog ut sin rätt!?

GoranS sa:
Pontus har varit igång i 22 timmar nu och har fortfarande en bit ner till CP2. Kommer rimligen att behöva stanna och sova där en stund.
Pontus anlände CP2 för två timmar sen och har sen dess varit stilla. Gissningsvis blir det väl några timmars sömn ytterligare innan han åter ger sig iväg ut på vägarna. Totalt 10 cyklister har hittills gett sig iväg norrut från CP2 och så har vi Falconer som ligger och sover strax sydväst om CP2. Le Roux, nr 4, är närmast på väg ner till kontrollpunkten.

Antingen har trackingen fåt spatt eller så har Felix Newman gjort en duktig felnavigering på väg upp till högsta punkten längs parcours CP2.
Capture.PNG

Sista punkten på rutten registrerades för 6,5 timmar sedan , d.v.s. halv ett lokal tid medan tältpositionen registrerades för snart fem timmar sedan, d.v.s. runt kl två i natt. Ser inte några vägar på kartorna jag har tillgång till som leder till tältpositionen heller så är han verkligen där måste han verkligen ägnat sig åt offroad-"cykling".

Stina har påbörjat parcours CP2. Ser do9ck ut som trackingpunkterna ligger lite för långt söderut för hon lär ju knappast köra ute i terrängen strax söder om vägen.
Capture.PNG

En liten genomgång av svenskarnas aktivitet och position (CP2 = parcours CP2)
Pontus       Direkt efter avslutad CP2 / vilar sedan 3h tillbaka
Stina        Har precis inlett CP2 / cyklar
Amy          Passerat Pernik och har ca 6,5 mil till CP2 / cyklar
Katja        Strax väster om Dupnitsa, ca 8 mil till start CP2 / cyklar
Christopher  Strax öster om Dupnitsa, ca 8,5 mil till CP2 / vilar sedan 4,5 h
Anna         I Pernik, ca 9 mil till CP2 / vilar sen 3,5 h
Gert-Åke     På väg ut från Sofia, drygt 11 mil till CP2 /cyklar
Lorenza      En bit öster om Sofia, ca 19 mil till CP2 / cyklar(?)

Senast ändrad:
GoranS sa:
Ben Davis har vikit av från de A1-parallella vägarnas värld och har dragit iväg västerut. Är lite tveksam till om det är ett vinnande koncept, men det får väl tiden utvisa.
Rankin (nr 15) har nu också vikit av västerut, dock senare än Davis. Däremot verkar nr 76 (Cassidy) följa Davis vägval. Jag tror dessa västligt avvikande rutter kommer att straffa sig då de såvitt jag förstår leder ut i mer kuperad terräng. Men det är hur som helst kul att det är lite olika vägval och inte bara cykling på ett långt (glest) led.
Capture.PNG

GoranS sa:
Petert sa:
OscarWilde sa:

Han kom inte så långt då det verkar som han slog nattläger strax sydväst om CP2. Har varit stilla i 6,5 timmar nu så det var kanske den inledande långa etappen utan någon betydande sömnperiod som tog ut sin rätt!?
Efter vilan så har Falconer precis som övriga dragit iväg norrut från CP2.

Kolbinger är ca 15 mil från Belgrad. Blir lite intressant att se hur hon tänker sig passagen av den staden. Jag misstänker att hon inte kommer att köra in i själva staden. Antingen kan hon då gå söder om staden vilket kan ge lite kortare rutt men fler höjdmeter eller så håller hon sig på platten och går norr om staden.

Vinden i Belgrad under dagen är enligt klart.se bara svag och huvudsakligen sydlig till östlig, d.v.s. gynnsam för cyklisterna.

Från middagstid är det risk för åskskurar. Temperaturen väntas bli mellan 21 och 26 grader.

Senast ändrad:
Nu har 13 cyklister lämnat CP2 för vidare färd norrut. Lenhard, Ouaja och Pontus är vid kontrollpunkten och fyra cyklister är på ingående inom inte alltför lång framtid.

Stina är uppe på drygt 1100 möh och har nu på allvar börjat klättringen upp till Besna Kobila, 1923 möh. Hon har drygt 2,5 mil upp. Enligt RWGPS får jag att första 11 km är det klättring upp till drygt 1600 möh. Sen är det 9 km med svagt utför ner till runt 1350 möh varefter sista 6,5 km bjuder på knappt 600 höjdmeter på grusväg av lite oklar kvalitet.

Stina har ett helt koppel åkare hack i häl och några framför att jaga. Tror hon ligger runt plats 50 för närvarande.
Capture.PNG

Tjugo raka inlägg i tråden - känns som det börjar bli den vanliga monologen!

Senast ändrad:
GoranS sa:
Nu har 13 cyklister lämnat CP2 för vidare färd norrut. Lenhard, Ouaja och Pontus är vid kontrollpunkten ...

Lenhard har rimligen en stor vinnarinstinkt så jag undrar hur han bedömer läget. Han ger väl inte mycket för att bryta men är han snart läkt för att kunna jaga ikapp?

Petert sa:
GoranS sa:
Intressant packningsteknik vad gäller slangar hos ledarinnan: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=f8a53de67868ab78d8bf1a6ed84a1d3e&oe=5DDB643E Påminner utseendemässigt nästan lite om gamla tiders hjältar.

Ingen långsökt association. Smart teknik där hon rimligen har vägt det okomfortabla mot oviljan att bli utan slang. Hon cyklar liksom majoriteten, om inte alla, i täten på max 28 mm.

Låter mer komfortabelt att ha slangarna på cykeln hur som?

NickPick sa:
Petert sa:
GoranS sa:
Intressant packningsteknik vad gäller slangar hos ledarinnan: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=f8a53de67868ab78d8bf1a6ed84a1d3e&oe=5DDB643E Påminner utseendemässigt nästan lite om gamla tiders hjältar.

Ingen långsökt association. Smart teknik där hon rimligen har vägt det okomfortabla mot oviljan att bli utan slang. Hon cyklar liksom majoriteten, om inte alla, i täten på max 28 mm.

Låter mer komfortabelt att ha slangarna på cykeln hur som?
Om hon har fullt i väskorna på cykeln kan det ju vara ett alternativ. Sen finns ju varianten att tejpa fast dem om man kan hitta någon lämplig plats. Misstänker dock att hon prövat ut detta ganska noga och märkt att det inte orsakar något obehag.

Inte lätt att hålla koll på ställningen när man har denna typ av semispöken (startnummer 159):
Capture.PNG

Tyst i 18 timmar, sedan en registrering och sedan tyst i drygt en timme nu. Undrar när han spökar till nästa gång ...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp