Transcontinental race No 7

Dom verkar "dra snöret" imorgon bitti vid CP2, hoppas att alla som är kvar hinner. Borde bli lättare (iaf vägbeläggningen) framöver.

GoranS sa:
Hur gör man det sistnämnda (urskiljer tunnlar)? Nu kör jag inte sådana lopp, men turistcyklar ju en del och just tunnlar är alltid ett lite speciellt kapitel när man rekar rutten på hemmaplan - går den att cykla i eller inte?

Först och främst, ursäkta att jag lämnade dig i sticket! Mina föräldrar överraskade mig och kom på besök i Amerikat :).

För att först och främst identifiera var tunnlarna är kollar man på Google Maps (tunnlar är ljusgråa) och går ner på Streetview-nivå innan tunneln och identifierar om det finns en förbudsskylt för cyklar.

Oooh sa:
@antonlindb Ang rutter/planer när du cyklat. Har du haft "ett" spår eller har du haft alternativa sträckor du valt under racet.
Samt har du spontant valt andra val under loppet.

Jag resonerar att jag alltid är mer rationell när jag sitter framför en dator i lugn och ro, än när jag är mosig ute på fältet. Dvs, jag bestämmer alltid rutten på förhand och lämnar inga beslut till den mindre begåvade versionen av mig själv. Det som jag dock gör är att jag sätter markeringar på vägar som jag är osäker på trafiksituationen. Ex, om det är en väg som kan vara mycket trafik på, ruttar jag alltid en alternativ väg som jag kan ta om det inte känns säkert.

Fristående analys:

Amy har snittat 295km/dygn och ligger knappt i mitten, genomsnittliga distansen per cyklister verkar gått upp avsevärt mot tidigare år (baserat på min känsla). När man börjar kolla på hur lite övre 25% percentilen sovit är jag övertygad om att det kommer straffa sig. Ska bli extremt kul att se hur loppet artar sig närmsta dagarna. Bild på Amy som går sista biten:
amywalking.jpg

Enligt Amy var andra parcouren ingenting mot den vi hade i Bosnien när vi var tvungna att gå hela sträcka på ca 1 mil, i detta fallet behövde hon endast gå ca 1,5km på slutet. Allt detta pga att underlaget inte gick att cykla op. De som låg 50-100km före Amy fick det värsta av ovädret och det gick inte cykla (Silwer, Stina et al). De som kom i Amys takt missade detta och kunde ta ikapp en del tid, dvs midpack cyklisterna blev än mer ihopbuntade.

Senast ändrad:
Pratade precis snabbt med Silwer och han var på hugget! Pigga ben (vilket betyder mycket när han säger det..) och sugen på att cykla!

*edit* Tar du sovmorgon GoransS? ;-). Tyvärr kommer jag även fortsätta att vara sporadisk..

Senast ändrad:
antonlindb sa:
GoranS sa:
Hur gör man det sistnämnda (urskiljer tunnlar)? Nu kör jag inte sådana lopp, men turistcyklar ju en del och just tunnlar är alltid ett lite speciellt kapitel när man rekar rutten på hemmaplan - går den att cykla i eller inte?

Först och främst, ursäkta att jag lämnade dig i sticket! Mina föräldrar överraskade mig och kom på besök i Amerikat :).

För att först och främst identifiera var tunnlarna är kollar man på Google Maps (tunnlar är ljusgråa) och går ner på Streetview-nivå innan tunneln och identifierar om det finns en förbudsskylt för cyklar.
Ok, det var det dr for efter. Min fråga var sprungen ur att jag ibland funderat på vägar, sett att det finns någon tunnel men att streetview inte finns tillgänglig för denna väg. Jag undrade om det då fanns ngt knep för att ändå se om det var lagligt att cykla där. Precis denna situation skulle kunna bli aktuell för deltagarna i loppet i år genom att Österrike har en del tunnlar men har minst sagt bristfällig streetview-täckning.

GoranS sa:
antonlindb sa:
GoranS sa:

Ok, det var det dr for efter. Min fråga var sprungen ur att jag ibland funderat på vägar, sett att det finns någon tunnel men att streetview inte finns tillgänglig för denna väg. Jag undrade om det då fanns ngt knep för att ändå se om det var lagligt att cykla där. Precis denna situation skulle kunna bli aktuell för deltagarna i loppet i år genom att Österrike har en del tunnlar men har minst sagt bristfällig streetview-täckning.

I förra utgåvan var en av frågorna att ta reda på om en av tunnlarna i Österrike var förbjuden eller inte (som saknade street view), då krävdes lite googlande och översättning för att ta reda på rätt svar. Därav är jag helt förbluffad att det finns deltagare som inte förstått konceptet med parcours.

Senast ändrad:
antonlindb sa:
GoranS sa:
antonlindb sa:
GoranS sa:

I förra utgåvan var en av frågorna att ta reda på om en av tunnlarna i Österrike var förbjuden eller inte (som saknade street view), då krävdes lite googlande och översättning för att ta reda på rätt svar. Därav är jag helt förbluffad att det finns deltagare som inte förstått konceptet med parcours.
Selektiv kunskap? ;-)

Satt faktiskt och likade på en tunnel i Österrike och försökte inse om den var tillåten att cykla i utan att lyckas trots en del googlande. Misstänker att det är lättare att få vettiga träffar om tunneln har ett namn som man kan googla på än om man bara ska slänga in några lämpliga sökord/”sökfras” på tyska kompletterat med lämpligt geografiskt namn (ort, dal, ...).

GoranS sa:
antonlindb sa:
GoranS sa:
antonlindb sa:
GoranS sa:

Selektiv kunskap? ;-)

Satt faktiskt och likade på en tunnel i Österrike och försökte inse om den var tillåten att cykla i utan att lyckas trots en del googlande. Misstänker att det är lättare att få vettiga träffar om tunneln har ett namn som man kan googla på än om man bara ska slänga in några lämpliga sökord/”sökfras” på tyska kompletterat med lämpligt geografiskt namn (ort, dal, ...).

Behovsbaserad ;-)

Pontus ligger på en fin 10e plats för närvarande, det är 6st som ligger inom rimligt räckhåll, men 3st som ryckt åt sig en rejäl ledning.

Det blev lite lite vila i natt, samt att jag bedömde att han borde hunnit till gränsen till Kroatien innan vilan, han har fortfarande en bit dit.

Kul nu att det går att följa Marcus också.

OscarWilde sa:
Pontus ligger på en fin 10e plats för närvarande, det är 6st som ligger inom rimligt räckhåll, men 3st som ryckt åt sig en rejäl ledning.

Det blev lite lite vila i natt, samt att jag bedömde att han borde hunnit till gränsen till Kroatien innan vilan, han har fortfarande en bit dit.

Kul nu att det går att följa Marcus också.

Jag håller tummar och tår för Pontus, men han ligger extremt lågt på sömnfronten. Hoppas verkligen han kan hålla 5+ dagar till för att hålla sin postion. Hejja Pontus!

De flesta verkar än så länge ta sikte på Maribor medan några få (18 och 76) snarare verkar sikta in sig på Zagreb. Ska man misstänka att Zagrebresenärerna tänker sig en fortsatt färd via Lubljana, Kranj, Kranjska Gora och sedan ta väg SS13 in i Österrike? För det kan väl inte finnas någon (mer än möjligen Drinkwater vars rutt förvånar) som satsar på att komma söderifrån upp till parcoursen CP3?
Capture.PNG

antonlindb sa:
Enligt Amy var andra parcouren ingenting mot den vi hade i Bosnien när vi var tvungna att gå hela sträcka på ca 1 mil, i detta fallet behövde hon endast gå ca 1,5km på slutet. Allt detta pga att underlaget inte gick att cykla op. De som låg 50-100km före Amy fick det värsta av ovädret och det gick inte cykla (Silwer, Stina et al). De som kom i Amys takt missade detta och kunde ta ikapp en del tid, dvs midpack cyklisterna blev än mer ihopbuntade.
Nu väntar vi bara på någon annan gammal räv i gamet som kommer och minner om någon passage där deltagarna fick simma med cykeln på ryggen för att vägen svämmat över. ;-)

Senast ändrad:
Passertider för svenska deltagare vid CP2 (Rankin hade 1.12.21). Inom parentes anges förändring i placering sedan CP1:
2.03.27, plats  18 (-21) - Pontus
2.07.16, plats  40 (+10) - Stina
2.12.58, plats 108 (+28) - Katja
2.12.59, plats 109 (-65) - Amy
2.14.47, plats 130 (???) - Marcus (stämmer tid?)
2.16.03, plats 143 (+33) - Christopher
2.17.13, plats 150 (+11) - Gert-Åke
2.17.50, plats 160 (-48) - Anna
3.02.52, plats 188 (+18) - Erik
?.??.??, plats ??? (???) - Lorenza

Lorenza ankom CP2 för 9 timmar sen och lämnade för snart 2 timmar sedan men finns ej upptagen som passerad där på leaderboarden.

Om man tittar lite på längden på stoppet den senaste natten för de i täten så gott jag kunnat få fram via trackleaders. Inom parentes är startnummer. Ordningen är ungefär så som de ligger på vägen nu.
 4.02 - Rankin (15)
 6.50 - Kolbinger (66)
 3.35 - Davies (10)
 4.00 - Thomas (20)
 3.54 - Pulawski (160)
 ?.?? - Szafraniak (159) - spöke!
 5.26 - Thomas (18)
 5.50 - Schuster (112)
10.14 - Hendrickx (240)
 1.27 - Rogoz (229)
 6.35 - Falconer (2)
 7.33 - Le Roux (4)

Rankin har nu kommit in i Slovenien. Skulle dock bli förvånad om besöket blir särskilt långvarigt. Skulle gissa att han kommer att via Maribor ta sig bort mot Klagenfurt och därmed relativt raskt passera in i Österrike.

GoranS sa:
antonlindb sa:
Nu väntar vi bara på någon annan gammal räv i gamet som kommer och minner om någon passage där deltagarna fick simma med cykeln på ryggen för att vägen svämmat över. ;-)

Gammal räv, nja, men hyfsat erfarna Samuli Mäkinen (som bäst 10nde plats i TCRno5 och kört en hel del långlopp) käkade grus i den backen och hade rejäla skrapsår på benet.

Pontus verkar ha haft tre stycken halvtimmeslånga stopp under dagen. Han ligger nu på någonstans kring plats 15-18.

Stina är på väg genom Belgrad. Hennes prick är längs denna gata.
Capture.PNG

Marcus är på väg mot Belgrad men har väl ett par mil innan han är inne i "smeten" på allvar.

Finnarna går de tungt för överlag i år.
4 startade och 2 har redan slängt in handduken.
Laura (cykeln) och Katariina (knät, var de inte samma ifjol?) och Samuli som sagt bara långsam.
Mikko (han som brukar ta udda vägar o nåt extra berg och som startat och kommit i mål på alla TCR) rullar ju på som alltid, men med ett nytt nr iår.

Med tanke på Pontus lite sömn, så kollar man på ex Rankins schema så kan man ju konstaterar att han sover ju inte mycket heller.

Även han hyfsat oerfaren av liknande lopp

Senast ändrad:
Fortfarande ingen passertid vid CP2 för Lorenza. Jag antar att det går att missa att stämpla och att om det skulle vara skälet och hon inte åker tillbaka så kommer hon inte att kunan fullfölja loppet. Vore ju snopet i så fall.

Hej från café i Belgrad. Cykeln började låta :(. Det var liksom lika bra att få det uppkollat och fixat. Typiskt sådant där klonkljud som en inte vill höra. Helvetes jävla skit helt enkelt. Men det är bara att gilla läget. Broken whatever the part in the middle is called. Väntar på reservdelar och meck. Kommer att vara fixat inom någon timme.
Bara att hålla sig lugn. Riktigt bra känsla fram till klonket. Kroppen känns bra mycket mer avslappnad idag än dagarna tidigare. Mer den typ av cykling jag kan. Visst lite motvind här och där och fruktansvärt varmt men enkelt. Fina vägar. Mycket att titta på.
Och jag har hunnit 240km idag (än), cykelbutiken var egentligen ingen omväg, fortfarande gott om tid för div annat fippel och ändå hinna till finisher partyt.

Tillägg: hinner inte följa med i tråden men gillar att skriva av mig lite. Brukar ibland hinna kolla de kommentarer som kommer precis efter mitt inlägg. (Så skriv bara snälla saker då ;)) Men hinner inte kommentera. Får göra det när väl framme.

Hoppas de får ordning på oljudet. Sånt kan ju driva en till vansinne.

Tror knappast det är någon som förväntar sig att du ens ska skriva något i tråden än mindre hålla dig uppdaterad kring dess fortlevnad. Tycker själv bara det är kul med de inlägg som kommer "från fältet".

GoranS sa:

Tror knappast det är någon som förväntar sig att du ens ska skriva något i tråden än mindre hålla dig uppdaterad kring dess fortlevnad. Tycker själv bara det är kul med de inlägg som kommer "från fältet".

Det brukar ju jag också tycka så jag gör det när det passar. Som t ex samtidigt som jag äter. Eller väntar på reservdelar. Tror det ordnar sig. Killen verkar ha god koll på läget. Är inte den enda tcrare som varit på någon av planet bikes butiker i stan tydligen. Det var inte läge att fortsätta klonka fram. Håller ett tag till men det kommer bara glappa mer och mer så förr eller senare måste byte ske. Bättre att göra det nu när jag faktiskt hittade schysst shop längs rutten än riskera att behöva åtgärda akut in the middle of nowhere.

Behöver verkligen skriva av mig om allt så det är därför också som jag försöker göra det ibland. Offentlig dagbok liksom.
Ok dags att gå tillbaka till cykelmecken.

GoranS sa:
Är det att det är plattare eller att det är mer asfalt och mindre grus/sten/moras som gör att det känns bättre?

Båda men framförallt det senare. Det förra är jag tydligen hyfsat bra på vilket alltid peppar. Tänkte först att det var för att pressar hårdare men jag blir inte omcyklad på väg ner av de jag kört om så det är nog mer att det är så.

solstina sa:
GoranS sa:

Det brukar ju jag också tycka så jag gör det när det passar. Som t ex samtidigt som jag äter. Eller väntar på reservdelar. Tror det ordnar sig. Killen verkar ha god koll på läget. Är inte den enda tcrare som varit på någon av planet bikes butiker i stan tydligen. Det var inte läge att fortsätta klonka fram. Håller ett tag till men det kommer bara glappa mer och mer så förr eller senare måste byte ske. Bättre att göra det nu när jag faktiskt hittade schysst shop längs rutten än riskera att behöva åtgärda akut in the middle of nowhere.

Behöver verkligen skriva av mig om allt så det är därför också som jag försöker göra det ibland. Offentlig dagbok liksom.
Ok dags att gå tillbaka till cykelmecken.
Känner igen det där med att det kan vara skönt att skriva av sig lite. Nu kör ju inte jag sådana där lopp men när jag är iväg på cykelresor brukar min moder tycka att det är trevligt att få lite uppdatering hur dagen varit så jag brukar försöka mejla eller SMS:a henne på kvällarna och om det gått lite tyngre eller är något strul så har jag märkt att det kan vara rätt skönt att få det ur sig.

Verkar som Pontus har en lite tyngre dag idag. Han har varit igång i drygt 8 timmar och kommit ca 9 mil och han har haft ett antal pauser på från en halvtimme upp till en timme. Känns som något inte är helt rätt antingen kroppsligt eller maskinellt.

Tyvärr ingen aning vad Pontus utmaning är. Verkar ändå som att han fått upp farten lite den senaste tiden. Men det är ingen bra utveckling, det som såg så bra ut igår.

Hoppas att det var något tillfälligt. Magproblem, tekniskt problem eller liknande.

Om det är sömnbrist som är Pontus utmaning så är den skenbart enkla lösningen att ta in på ett hotell och sova några timmar. Skenbart enkel då det inte nödvändigtvis är glasklart för honom att det är sömnbrist som ligger bakom den tröga cyklingen. Tröttheten påverkar mer eller mindre hela systemet men leder inte alltid till att man är sömnig.

Pontus kör aktion bonkåterhämtning !? på hotel Silver i Osijek att döma av trackern. Han stannade först på ett bageri i föregående kvarter. Inga mekaniska problem enligt uppgift.

Chez Martin sa:
Pontus kör aktion bonkåterhämtning !? på hotel Silver i Osijek att döma av trackern. Han stannade först på ett bageri i föregående kvarter. Inga mekaniska problem enligt uppgift.

Ja det verkar som det. Kollade några bilder, ett riktigt bra ställe för återhämtning, såg nästan lyxigt ut. :)

Stina har stannat för dagen i västra delen av Belgrad efter strax över 25 mils trampande. Blev tydligen inget vevlagersbyte utan rengöring och infattning vilket ska ha fått det att hålla sig tyst milen till hotellet.

#20, Sam Thomas, har en mycket jämn tur så här långt. Han har idag rört sig snabbt västerut och håller nu en mycket högre hastighet än dom framför sig. Han har dessutom vilat minst 4h, upp till 6h varje natt. Kan snart bli en utmanare till dom 3 framför.

Och jag funderade på vad man skulle roa sig med på semestern efter TABR m.fl. evenemang... Stort tack till alla som kommenterar racet! Roligt med inside info och tankar från dem som deltagit tidigare!

Undrar om Sverige är världsledande i internetcykling!?! Följs det månne lika intensivt på det där italienska cykelforumet som skrev om italienarna som körde om M&K? ;-)

Det kan nog bli en hel del omkastningar vad det lider. Både sådana som startat över sin förmåga och faller tillbaka och sådana som antingen öppnat lite försiktigt eller har mekaniskt strul och sedan kan komma bakifrån och plocka många placeringar.

dantor sa:
Och jag funderade på vad man skulle roa sig med på semestern efter TABR m.fl. evenemang... Stort tack till alla som kommenterar racet! Roligt med inside info och tankar från dem som deltagit tidigare!

Undrar om Sverige är världsledande i internetcykling!?! Följs det månne lika intensivt på det där italienska cykelforumet som skrev om italienarna som körde om M&K? ;-)
Tyvärr har jag dålig, eller snarare obefintlig, koll på hur den svenska internetcyklingen står sig i den internationella konkurrensen. Finns ju FB-sidor för nådd TABR och TCR och åtminstone på TABR-sidan finns ju några som verkar vara rätt fanatiska dot-watchers.

Senast ändrad:
Då dagen går mot sin ända kanske det kan vara på sin plats att titta till var svenskarna håller hus. Listan är inte i någon särskild ordning.

Som tidigare nämnts har ju Pontus och Stina slagit läger i Osijek resp. Belgrad.

Amy verkar fortfarande trampa på och är på rutten norr om Belgrad och just nu ganska rakt öster om stan.

Katja än precis framför Amy.

Christopher befinner sig på vägen längsmed A1:an upp mot Belgrad.

Anna är i stort sett på samma ställe som Christopher.

Gert-Åke har valt en av rutterna som går klart söder om Belgrad och är just nu strax väster om Trstenik.

Lorenzo har troligen slagit nattläger i Nis.

Erik har passerat Nis med liten marginal och jobbar sig vidare norrut.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Då dagen går mot sin ända kanske det kan vara på sin plats att titta till var svenskarna håller hus. Listan är inte i någon särskild ordning.

Som tidigare nämnts har ju Pontus och Stina slagit läger i Osijek resp. Belgrad.

Amy verkar fortfarande trampa på och är på rutten norr om Belgrad och just nu ganska rakt öster om stan.

Katja än precis framför Amy.

Christopher befinner sig på vägen längsmed A1:an upp mot Belgrad.

Anna är i stort sett på samma ställe som Christopher.

Gert-Åke har valt en av rutterna som går klart söder om Belgrad och är just nu strax väster om Trstenik.

Lorenzo har troligen slagit nattläger i Nis.

Erik har passerat Nis med liten marginal och jobbar sig vidare norrut.

Marcus klipper håret, eller solar. Turbo verkade locka iaf.

Bilagor

• Screenshot_20190730-224338_Maps.jpg
    Screenshot_20190730-224338_Maps.jpg
    94.9 KB · Besök: 63
Tillbaka
Topp