Transcontinental race No 7

Senast ändrad:
GoranS sa:
Thomas (20) har valt att inte ta vägen via Lienz utan istället ta ett sydligare alternativ. Innebär dock att han kommer att vara tvungen att klättra upp till drygt 1500 möh innan han kan åka ner i Pustertal och återansluta till Davies och Kolbingers rutt.
Eller är det så att han tänker sig att ta väg 87 eller 110 för att komma över till den vägen de två föregångarna tog mot Lienz?

GoranS sa:
GoranS sa:
Thomas (20) har valt att inte ta vägen via Lienz utan istället ta ett sydligare alternativ. Innebär dock att han kommer att vara tvungen att klättra upp till drygt 1500 möh innan han kan åka ner i Pustertal och återansluta till Davies och Kolbingers rutt.
Eller är det så att han tänker sig att ta väg 87 eller 110 för att komma över till den vägen de två föregångarna tog mot Lienz?
Inte 87:an i alla fall. Får se hur det blir med 110:an.

Verkar som han ganska snart övergav cykelbanan. Med all sannolikhet smart om man ska ta sig fram hyggligt snabbt. Även med köer bör det vara hyggligt smidigt att komma fram med cykel längs huvudvägen.

Stina (216) har tagit ett lite annat vägval än Pontus (114) och Marcuss (228). Ser ut som det kan ge någon km extra samt behov av att ta sig genom Virovitica.
Capture.PNG

Om jag läser grafen Speed vs Time rätt så har ledande Kolbinger endast varit stillastående ca 15-16 timmar på de första 105 timmarna cykelåkning.
Jösse vad imponerad jag blir!

WSMC sa:
Om jag läser grafen Speed vs Time rätt så har ledande Kolbinger endast varit stillastående ca 15-16 timmar på de första 105 timmarna cykelåkning.
Jösse vad imponerad jag blir!
För att inte tala om Davies som har ca 5 timmar kortare non moving time.
Kan det verkligen hålla?
Dramat fortsätter....

Jag skulle säga att man nog bör se siffrorna på trackleaders som indikationer snarare än absoluta sanningar. T.ex. har Kolbinger f.n. 1685 km medan Davies har 1755 km enligt dessa siffror. Min gissning är att Davies inte cyklat en direkt längre väg och då Kolbinger hunnit längre skulle jag tro att hon i verkligheten cyklat längre just nu.

Davies är också på väg upp i Badiadalen. Frågan är hur långt tätåkarna kommer att hinna innan det blir mörkt. Börjar väl bli mörkt framåt nio så de har 4-4,5 timmar på sig. Kolbinger lär inte hinna till Merano innan dess. Är åtminstone 12 mil och en del klättring inklusive biten ut från Bolzano som jag kommer att bli slitig.

GoranS sa:
GoranS sa:
GoranS sa:
Inte 87:an i alla fall. Får se hur det blir med 110:an.
Inte den heller.

Pulawski följer Kolbingers och Davies rutt från Villach. Henrdickx är nu framme där och vi får snart se vilket ruttval han tänkt sig.

Thomas (18) är nu som första åkare på Zagreb-rutten på väg upp mot Österrike. Fortfarande en del kvar, men han bör när de sammanstrålar kunna vara i trakterna av Szafraniak, d.v.s. på plats 8 eller 9.

Apropå att pressa sömnen:
Capture.PNG

Pulawskis (160) kurva. Snart 40 timmar med på sin höjd några powernaps. Känns som det mkt väl kan bli Highway to hell av det där.

Senast ändrad:
Liten uppdatering kring svenskarnas inbördes förhållanden när Pontus har passerat Durdevac. Avstånden är beräknade genom att bara släppa loss RWGPS så ta det som fingervisningar snarare än några superexakta värden.
+ 22 km - Marcus
+ 30 km - Stina
+155 km - Katja
+195 km - Amy
+224 km - Anna
+271 km - Gert-Åke
+277 km - Christopher
+338 km - Erik
+472 km - Lorenza

Är nu fem cyklister som inte nått CP2. Två är i närheten av toppen på parcouren, två är en bit upp och en har inte ens kommit fram till parcouren.

GoranS sa:

Pulawskis (160) kurva. Snart 40 timmar med på sin höjd några powernaps. Känns som det mkt väl kan bli Highway to hell av det där.

Man tycker ju att han borde ha bra koll. De är ju inte första gången han cyklar ett långlopp.

Oooh sa:
GoranS sa:

Man tycker ju att han borde ha bra koll. De är ju inte första gången han cyklar ett långlopp.
Den som lever får se. Är möjligt att han håller och att det där körsättet passar honom. Känns dock i min värld rätt riskabelt att ligga på Strasser-lika sömnnivåer i denna typ av lopp. Man blir ju inte direkt smart och snabbreagerande av sömnbrist.

Även Davies har passerat första passet på parcouren och är på väg ner genom Val Gardena. Han bör när som helst kunna se slutet på störtloppsbanan som de årligen använder på den alpina världscupen om han vrider huvudet lite till vänster.

Och om inte alltför lång bit kommer han att passera Ortisei/St Ulrich vilket också är byn som gamle discoproducenten Giorgio Moroder kommer ifrån.

#värdelöstvetande

Thomas (nr 18) slår till med ett oväntat vägval och åker inte in i Österrike utan drar istället iväg åt sydväst. Ska han inte få en rejäl dos klättring på väg till parcouren måste han nog nästan ner till Belluno och sen ta sig uppåt så att han kommer över Passo Campolongo ner till Corvara. Han kan förstås ta vägen över Sappada och Kreuzbergpass för att ansluta till de övrigas rutt i San Candido, men det är rätt kuperat. Än värre blir det om han tänker sig en väg via Cortina. Eller är det så att han tänker slänga in en Monte Zoncolan-passage på vägen!?

Senast ändrad:
GoranS sa:
nieves sa:
Vad är avståndet mellan Fiona och Ben i km och tid? Jag har ingen dator f.n. och mobilen visar bara snittfart.
Där Davies är nu var Kolbinger för knappt 2,5 timmar sen.
Att snacka avstånd i den där typen av terräng är mindre meningsfullt. Davies är ju dock nere i Isarco-dalen och har en klättring upp (storleksordningen 700 hm netto om jag minns rätt) och sen en utförskörning plus en kortare bit med relativt platt väg genom Bolzano innan han är framme vid backen som Kolbinger börjat cykla uppför för ca tio minuter sedan.

Senast ändrad:
GoranS sa:
nieves sa:
Vad är avståndet mellan Fiona och Ben i km och tid? Jag har ingen dator f.n. och mobilen visar bara snittfart.
Där Davies är nu var Kolbinger för knappt 2,5 timmar sen.
Tack för uppdateringen och dom suveräna kommentarerna kring orter och vägar. Suttit vid datorn tidigare och tittat på bilder, galet vackert.

Loppet är så dramatiskt över hela fältet och särskilt tätstriden. Vilka hjältar alla är som cyklar detta lopp.

Thomas (nr 20) verkar potentiellt ha lite nya hyss för sig. Han har vikit av och verkar vara på väg upp över Passo Furcia. Han slipper därigenom förvisso några tunnlar i nedre delen av Val Badia och kan möjligen tjäna någon km men det blir nog åtminstone 500 hm extra (troligen lite mer) då passet ligger på närmare 1800 möh. Vill han riktigt skoja till det kan han ju ta en avstickare upp till Kronplatz/Plan de Corones (2273 möh) så han får nog i så fall cykla tillbaka ner samma väg igen.
Asfaltsdelen av den tempoetappen är fö vad Thomas kommer att få köra utför från Passo Furcia om han verkligen tar den vägen.

GoranS sa:
Thomas (nr 18) slår till med ett oväntat vägval och åker inte in i Österrike utan drar istället iväg åt sydväst. Ska han inte få en rejäl dos klättring på väg till parcouren måste han nog nästan ner till Belluno och sen ta sig uppåt så att han kommer över Passo Campolongo ner till Corvara. Han kan förstås ta vägen över Sappada och Kreuzbergpass för att ansluta till de övrigas rutt i San Candido, men det är rätt kuperat. Än värre blir det om han tänker sig en väg via Cortina. Eller är det så att han tänker slänga in en Monte Zoncolan-passage på vägen!?
Nähä, slättlandet lockade inte utan han har nu kommit till Tolmezzo. Frågan är då Kreuzbergpass, Cortina eller något ännu tokigare?

Pontus har nu precis nått Slovenien och han verkar fortfarande trampa på. Marcus är i Varazdin och jag undrar om han inte håller på att avsluta dagsetappen.

Rankin, på frågan om att de är ett nytt lopp nästa år
"First off, learn to enjoy cycling again rather than just as a tool to train!"

Oooh sa:
Rankin, på frågan om att de är ett nytt lopp nästa år
"First off, learn to enjoy cycling again rather than just as a tool to train!"

Hans inställning till cyklingen verkar var något speciell: "...I’m not out in the countryside around Edinburgh, enjoying the wind in my beard and the beautiful scenery, I’m in the garage on the Watt Bike for five and a half hours eating a rice cake on the dot of every 20 minutes. "

Saxat från https://fairlightcycles.com/inside-fairlight/ambassadors/?v=f003c44deab6

Kolbinger verkar ha avvikit från Parcoursen på väg upp i bergen från Bolzano. Hoppas det inte var en miss utan krävdes pga omständigheter (vägbygge eller liknande)

Bilagor

• Screenshot 2019-07-31 at 22.33.29.png
    Screenshot 2019-07-31 at 22.33.29.png
    153.4 KB · Besök: 37
GoranS sa:
Och om inte alltför lång bit kommer han att passera Ortisei/St Ulrich vilket också är byn som gamle discoproducenten Giorgio Moroder kommer ifrån.

#värdelöstvetande

Väldigt många pensionat i Val Gardena / Gröden drivs av familjer med Moroder som efternamn :)

Tillbaka
Topp