Transcontinental race No 7

nieves sa:
nisseson sa:
Fiona har troligen knappt 70 mil kvar nu, hur lägger hon upp det? 12-15 mil ikväll så har hon sen ~55 mil kvar efter nattens sömn. På platten har hon väl kört typ 40 mil om dagen. En mastodontetapp som avslutning, eller en "vanlig" för att till sist avsluta med en kort 6 timmars? Ser ut att som att det kan bli målgång tisdag innan lunch.
Tisdag är väl arbetsdag, hon borde kanske måla efter 17 så folket hinner ut ;)

Efter den insatsen bör halva Europa gå man ur huse för att hylla henne.

Hon har enligt Strava kört följande sträckor under TCR:

Dag 1: 454 km
Dag 2: 354 km
Dag 3: 432 km
Dag 4: 478 km
Dag 5: 276 km
Dag 6: 352 km
Dag 7: 416 km
Dag 8: 299 km

Jag säger att grundtipset är att hon tar en nattvila till och att hon sen kör in i mål. Det som möjligen kan störa är att det verkar vara västliga vindar, inte starka, men tillräckligt för att göra det lite jobbigare. Om det drar ut på tiden och hon känner att hon behöver ytterligare sömn - kör hon då powernaps eller tar en mer rejäl nattvila?

Senast ändrad:
Katja har enligt trackingen stannat mindre än en kilometer före CP3 för en knapp timme sedan.

Amy ser ut som hon kom fram till CP3 för en kvart sen.

Anna är i Sölden och på väg ner genom Ötztal.

GoranS sa:

Jag säger att grundtipset är att hon tar en nattvila till och att hon sen kör in i mål. Det som möjligen kan störa är att det verkar vara västliga vindar, inte starka, men tillräckligt för att göra det lite jobbigare. Om det drar ut på tiden och hon känner att hon behöver ytterligare sömn - kör hon då powernaps eller tar en mer rejäl nattvila?
Oavsett litar vi på att du håller koll även om målgången sker tisdag kl 01.48...:)

Undrar om Stina har stannat för natten. En halvtimme sen senaste positionsuppdateringen och hon brukar ju avsluta cyklandet vid den här tiden på dagen.

WSMC sa:
GoranS sa:

Oavsett litar vi på att du håller koll även om målgången sker tisdag kl 01.48...:)
Nä, nä, precision vid inledning och avslutning är Antons gren. Han får ta nattpasset mellan måndag och tisdag. Är väl dessutom lämpligt sett till tidszonslokalisering.

Senast ändrad:
#221 Innes Ogilvie tog en intressant avstickare till Kamtjatka på 10 minuter häromdagen...

tcrno7221.PNG

GoranS sa:
WSMC sa:
GoranS sa:

Nä, nä, precision vid inledning och avslutning är Antons gren. Han får ta nattpasset mellan måndag och tisdag. Är väl dessutom lämpligt sett till tidszonslokalisering.
Låter bra. Tar du den rapporteringen Anton....:)?

Tror jag bakade in frågan i något tidigare inlägg, men är det någon som vet om Kolbinger är "rookie" i dessa sammanhang, eller en gammal räv som "smugit" under radarn under alla år?

WSMC sa:
Tror jag bakade in frågan i något tidigare inlägg, men är det någon som vet om Kolbinger är "rookie" i dessa sammanhang, eller en gammal räv som "smugit" under radarn under alla år?
Första långloppet LEL 2017 så det kan man nog vidhålla, för övrigt kan hon ju ha ngn karriär i tävlingssammanhang tidigare.
Info kom från LELs hemsida, inte kollat hennes resultat där.

Senast ändrad:
Gissningen angående Stinas stopp för dagen visade sig korrekt. Hon klockade in på 326 km idag. Målet imorgon verkar vara att nå starten på parcours CP4. Bör vara knappt 30 mil med inledningsvis platt, över Col de Mont Cenis, 2083 möh, ner till Saint-Michel-de-Maurienne på drygt 700 möh, vidare över Col du Télégraphe på 1566 möh och ner till Valloire på ca 1400 möh.

ooms sa:
Artikel i The Sunday Times:
https://www.thetimes.co.uk/article/...in-2-500-mile-transcontinental-race-flwd52s25
Tyvärr bakom betalvägg, men kul att det skrivs om det hela i en så pass stor tidning!
Absolut!

Men kan hon verkligen nå Brest till i morgon em som bildtexten gör gällande? Kräver sub-20-på-60-milare-tempo avslutningsvis. Och det är obeaktat att hon rimligen kommer att ta en nattvila på ett antal timmar. Hon har ju hittills i loppet varit väldigt disciplinerad så jag undrar om hon verkligen skulle chansa och försöka köra in i mål utan mer sömn. Möjligen att hon skär ner någon timme, men med tanke på ledningen hon har känns det inte heller så sannolikt. Även om Davies skulle kunna mata på in till mål utan stopp så har hon utan problem råd med 4-5 timmars sömn.

GoranS sa:
ooms sa:
Artikel i The Sunday Times:
https://www.thetimes.co.uk/article/...in-2-500-mile-transcontinental-race-flwd52s25
Tyvärr bakom betalvägg, men kul att det skrivs om det hela i en så pass stor tidning!
Absolut!

Men kan hon verkligen nå Brest till i morgon em som bildtexten gör gällande? Kräver sub-20-på-60-milare-tempo avslutningsvis. Och det är obeaktat att hon rimligen kommer att ta en nattvila på ett antal timmar. Hon har ju hittills i loppet varit väldigt disciplinerad så jag undrar om hon verkligen skulle chansa och försöka köra in i mål utan mer sömn. Möjligen att hon skär ner någon timme, men med tanke på ledningen hon har känns det inte heller så sannolikt. Även om Davies skulle kunna mata på in till mål utan stopp så har hon utan problem råd med 4-5 timmars sömn.
Antagligen är journalisten inte lika insatt som vår mästerkommentator här på happy :-)

Eller är texten skriven med tanke på någon slags papperstidning imorgon? Då känns det å andra sidan nästan som en lite väl defensiv gissning. Nåväl, den som lever får se.

Intressant ruttval:
Skrmklipp.JPG

Om jag gör en snabbritning så får jag att rutten som t.ex. Pulawski tog ger 107 km och 3100 hm från en punkt nere i dalen där Pulawskis rutt och Ehrls väsentligen går gemensamt. Ehrls rutt ger likartat antal höjdmeter och bara knappt en mil längre sträcka. Tror att Galibier är lite tuffare än Mont Cenis och Télégraphe och dessutom högre så jag ser inte riktigt poängen, men klar bonuspoäng för originalitet.

Senast ändrad:
Pontus tuffar vida på Poslätten. Just nu har 15 cyklister nått starten på parcours CP4 och inga är på väg uppför Col du Télégraphe. Före sig på rutten över Poslätten och in mot CP4 har Pontus sju cyklister. Sen är det sex stycken som gått någon form av nordligare rutt och nu är söder om Lac Leman som troligen kommer att hinna före till CP4. Hur det är med de fem som just nu följer den sjöns norra strand är för mig inte lika klart. Gissningsvis ligger Pontus därmed just nu på någonstans på plats 29-34. Läget klarnar ju dock när de kommer in på parcouren så under morgondagen bör vi veta lite bättre.

Amy fortsätter över Arlbergpass, ganska väntat med Antons tidigare indikation om att han ansåg det vara bästa vägen.

Katja å sin sida kör mot Comosjön. Misstänker docj att hon inte riktigt tagit vägen som trackleaders linjärinterpolation vill ha det till!
Skrmklipp.JPG

Anna är nere i Inntal och tuggar på upp mot CP3. Lär dock dröja en stund innan hon är uppe så jag får inte reda på det vägvalet innan det är god natt för min del.

Kvaliteten på den här direktsändningen är klanderfri. Jag hoppas dock att lårbenshalsen läker som den skall. Så här bortskämda med sportsändningar behöver vi inte vara, även om det känns väldigt lyxigt. Stort tack för servicen.

Fjärdebrunn sa:
Såg en post om att cp3 stängde nu på morgonen. Rätt många på fel sida repet.
Om jag fattat det rätt handlar det dock om att komma med i GC för loppet. De som kommer senare har fortfarande rätt att fortsätta och om de fullföljer så blir de "official finisher".

Pontus har nu passerat Susa och på allvar påbörjat klättringen upp mot Col de Mont Cenis. Han har 29 km till passet (2083 möh) och befinner sig nu på knappt 600 möh. De sista sju km är dock nästan flacka och går huvudsakligen längsmed Lac de Mont Cenis (en damm).

GoranS sa:
Fjärdebrunn sa:
Om jag fattat det rätt handlar det dock om att komma med i GC för loppet. De som kommer senare har fortfarande rätt att fortsätta och om de fullföljer så blir de "official finisher".
Jo jag läste det också, lite som att - Även om Vi tappat tron på Ert fullföljande, skolan Ni icke giva upp andan, mirakel har hänt förr eller ngt.

Jag tycker det är galet bra att fullfölja ändå, stark motivator till nästa lopp (om man nu vill) och alltid lär man sig något. På ett långt (jättelångt) lopp kan ju så mycket gå fel var som helst utmed banan.
Ett exempel är ju den vars frihjul rasade, är det Mavic så kunde det förmodligen ha fixats med bromsolja (rätt visko).

Efter 14 dagar är väl officiell tid ute? Då krävs inte mycket för att bli sen till en CP. Jag har fortfarande ingen dator och mobilen visar dåligt med distans-info. Har vi någon utmed banan som visar ökande "form"? Kanske omöjligt att hålla reda på nu, förmodligen lättare dygn 13-14....

Verkar som Kolbinger hade ett tre-kvarts-stopp i Châteauroux strax före midnatt och sen ett stopp mellan ett och halv fem, en bit nordväst om den staden i Buzancais. En snabbkoll med RWGPS indikerar i underkant 55 mil till Brest. Med parcouren tagen i beaktande skulle jag kunna tänka mig att 55 mil är rätt nära den sträcka hon då hade kvar till mål. Då hon hade 372 km under söndagen och inte våldsamt många höjdmeter känns det som att hon får en väldigt lång sista etapp om hon ska köra den i ett svep.

Senast ändrad:
nieves sa:
GoranS sa:
Fjärdebrunn sa:
Jo jag läste det också, lite som att - Även om Vi tappat tron på Ert fullföljande, skolan Ni icke giva upp andan, mirakel har hänt förr eller ngt.

Jag tycker det är galet bra att fullfölja ändå, stark motivator till nästa lopp (om man nu vill) och alltid lär man sig något. På ett långt (jättelångt) lopp kan ju så mycket gå fel var som helst utmed banan.
Ett exempel är ju den vars frihjul rasade, är det Mavic så kunde det förmodligen ha fixats med bromsolja (rätt visko).

Efter 14 dagar är väl officiell tid ute? Då krävs inte mycket för att bli sen till en CP. Jag har fortfarande ingen dator och mobilen visar dåligt med distans-info. Har vi någon utmed banan som visar ökande "form"? Kanske omöjligt att hålla reda på nu, förmodligen lättare dygn 13-14....
Jag gissar att det hela är kopplat till att arrangörerna inte vill behöva bemanna kontroller i all oändlighet snarare än att de inte tror att deltagarna kan fullfölja.

Davies hade ett tretimmarsstopp i natt mellan halv två och halv fem, så han tjänade en halvtimme på Kolbinger där. Sen hade han ett halvtimmesstopp mellan halv sju och sju (frukost?).

Det går inte helt att jämföra tider nu genom att de inte följer samma rutt. Ev. är Davies på väg upp mot Châteauroux på en sydvästlig mer snarare än Kolbingers mer västliga rutt. Då skulle det gå att kolla tidsskillnaden där. En väldigt grov skattning ger att Kolbinger passerade en punkt ungefär lika långt från Châteauroux för 10,5-11 timmar sedan. Efter den punkten har hon haft ovan nämnda stopp på ca 4.15 så försprånget skulle kunna ligga på 6-7 timmar.

nisseson sa:
https://www.facebook.com/transconrace/posts/2247667151969807

Har TCR blivit för stort? Kommentarerna andas "jag har rätt att heja på plats, det kan väl inte störa?" vilket nog gäller i de flesta enskilda fall, men blir det för många så... För att återgå till ursprungstanken med loppet kanske det krävs att de tar bort den öppna dot-watchingen. Vore trist för oss, men kanske rätt för loppet.

Hela den där diskussionen kräver en god dos av tungan rätt i mun för att inte folk ska tappa lusten att följa loppet. Om en massa folk stoppar deltagarna för ett litet samtal och selfies så blir det såklart problematiskt men samtidigt så är det ju väldigt roligt för deltagarna att det dyker upp folk och hejar längs vägen (inbillar jag mig iallafall) och gissningsvis så är loppets fortlevnad beroende av att det är populärt av publik, deltagare och sponsorer. (och där har nog hela dot-watching prylen varit avgörande för dess popularitet) Hoppas arrrangörerna tänker till både en och två gånger innan de agerar och kommunicerar :)

Om de skulle plocka bort trackingen så skulle nog intresset från "publiken", både de som följer på nätet och de som faktiskt ser åkarna live, kraftigt minska. Att följa loppet liva via bara tider vid CP skulle bli kremlologi på hög nivå, alternativt en jätteapparat med att spåra upp sociala medier där deltagarna kan tänkas posta ledtrådar om framfarten i eller där passager ev. kan ha rapporterats av människor som observerat dem.

Vad gäller live-publik så är det ju förstås lättare att veta när man ska gå ut och titta om det finns prickar som man kan se närmar sig plasten man befinner sig på än om det inte gör det. Nu ska man väl inte ha alltför stora förhoppningar på människors sunda förnuft och att de kan fatta att en person som trampat i en vecka med minimalt med sömn kanske inte har som högsta prio att posera för selfies och snacka med helt främmande människor. Har själv mött TCR:are några gånger då jag varit nere i Bolzano-trakten och jag har nöjt mig med med att lyfta handen i en hälsning. Å andra sidan är jag inte direkt stalker-typen.

Snart bara hundratalet hm kvar för Pontus upp till Col de Mont Cenis. Stina håller som planerat på och rundar Turin på norra sidan om stan. Hon har väl 1,5 mil innan hon börjar gå in i dalgången väster om Turin.

Och på skadetemat körde tydligen Frank Proud 180 mil med en AC-ledskada som han ådrog sig i fall precis i inledningen av loppet. Först i Österrike, efter sex dagar, så klev han av cykeln.

Tretton åkare har hittills passerat CP4. Ytterligare sex stycken är inne i parcouren och en är inte långt från dess början. Detta med snart två dygn sedan Kolbinger passerade CP4.

Amy har valt en lite annan rutt än många andra som går långt norrut i att hon direkt i den stora dalen som går i grovt räknat nord-sydlig riktning vikit av norrut medan de flesta andra valt att gå söderut för att i Sargans vika av västerut.

Katja har precis passerat St Moritz och har snart närmare 1500 hm utför ner från Malojapass att njuta av.

Anna verkar gå på det nordliga spåret. Hon har i alla fall fortsatt västerut efter passage av CP3 och är nu på väg ner från Arlbergpass.

Erik har klarat av parcours CP3 och är på väg upp till Timmelsjoch. Han hade en femtimmarspaus i natt en bit upp i backen men är nu åter stillastående enligt trackern sedan 1,5 timmar tillbaka. Känns lite udda, men det kan ju vara rent trackerstrul.

Slutligen så håller Lorenza på och jobbar sig upp i dalgången i den södra ruttvalsvarianten mellan Villach och italienska gränsen, inte så långt ifrån där Pontus pausade för mat i väntan på att regnet skulle ge sig för ett antal dagar sedan.

solstina sa:
Jag är inne i blundatänkpånågotannat-fas :D. Kort rapport så långt:
Gänget på bilden ovan inkl Gert-Åke kom ner i ons kväll. Alla med cyklar och hela sådana. Jag och Pontus monterade direkt för att rulla till våra respektive hotell. Hyfsat äventyrligt för min del eftersom jag hamnade på halvt överväxt grusväg mitt i natten. Men det är lika bra att träna på sådant.
Gällande media så kommer det en radiointervju med mig på sisus morgonnyheter måndag (på svenska). Blir säkert givande.
Rullade 2h igår för att kolla cykeln lite mer noggrant. Verkar funka fint. Sen em tidig kväll spenderades med att kolla in stället där bike check + race meeting äger rum idag följt av lunch/middag med Erik och Gert-Åke. Stöter på andra TCRare lite överallt. Pratar med de flesta. Väldigt trevligt.
Nu mot frukost & raceincheckning.
Någon som lyckats hitta nämnda intervju? Jag försökte men lyckades inte.

GoranS sa:
solstina sa:
Jag är inne i blundatänkpånågotannat-fas :D. Kort rapport så långt:
Gänget på bilden ovan inkl Gert-Åke kom ner i ons kväll. Alla med cyklar och hela sådana. Jag och Pontus monterade direkt för att rulla till våra respektive hotell. Hyfsat äventyrligt för min del eftersom jag hamnade på halvt överväxt grusväg mitt i natten. Men det är lika bra att träna på sådant.
Gällande media så kommer det en radiointervju med mig på sisus morgonnyheter måndag (på svenska). Blir säkert givande.
Rullade 2h igår för att kolla cykeln lite mer noggrant. Verkar funka fint. Sen em tidig kväll spenderades med att kolla in stället där bike check + race meeting äger rum idag följt av lunch/middag med Erik och Gert-Åke. Stöter på andra TCRare lite överallt. Pratar med de flesta. Väldigt trevligt.
Nu mot frukost & raceincheckning.
Någon som lyckats hitta nämnda intervju? Jag försökte men lyckades inte.
Efter lite snabb goolgling går även jag bet. Men sitter man, som Sisuradio gör, på en sådan pangstory, kanske man vill dra ut lite extra på sändningen, så att det skapas ännu mer hype...:)

Min gissning är att Pontus just nu ligger någonstans mellan 24:e och 26:e plats (rätt tajt och inte helt synkade uppdateringar av positioner. Upp till plats 21 är det hyggligt nära (1-1,5 h) men sen är det ett större gap.

Tillbaka
Topp