Transport av cykel

Göksbolingen

Ny medlem
Transport av cykel
Har tänkt mig in cykelresa mot sydsverige,cykel söderut, annan transport hem. Hur är det med cykeltransport i nuläget? SJ har jag gett upp totalt. Buss brukar vara struligt, men det har funkat om jag demonterat hojen samt paketerat den väl. Har någon testat med bussgods odyl?

Transport av cykel
Jag har fått 2 cyklar skickade till mig via bussgods, fungerade perfekt båda gångerna. Självklart får man packa cykeln väl med lite bubbelplast osv.

Transport av cykel
Såg i cykelfrämjandets tidning att 15 juni - 17 aug tillåter SJ cykel på tåg. Dock bara vissa tåg och bara vissa sträckor, bl a sth-karlstad, sth-gbg och sth-malmö. Kostar 100 kr per cykel och bara från ändstation till ändstation. Bara fyra jonnar får plats på per avgång. info ska visst finnas på sj.se

Transport av cykel
Bussgods är billigt och bra, typ 300:-.
Fixa en sån där wellpapplåda som cyklar kommer i till cykelbutikerna. Då slipper du skruva isär så mkt. När jag har skickat med dom så har dom krävt cykel i låda.

Transport av cykel
måste man fixa en låda? kan vara problem när man kommer på hojen till en terminal. Jag åkte en gång buss från Gbg med Säfflebuss, då var det ok om jag packade i en jävla massa sopsäckar. Det viktiga var att hojen inte skitade ner folks ressväskor, ett helt acseptabelt argument.

Transport av cykel
SJ kan strula lite om du kommer med en cykel till tåget, men om du kommer med en stor låda så är det en helt annan sak. Leta därför reda på en cykellåda, förstärk den med lite packtejp och packa ned cykeln i den. Lådan kan du troligen få hos en bra cykelaffär.

Jag gjorde så på en tur genom sverige förra sommaren, fick bara lite klagomål på x2000, men det var mest för att dom inte har så mycket utrymme för stora lådor. Fungerade bra på de vanliga gamla intercitytågen.

Blir det ifrågasatt får du väll ljuga, säg att du fraktar konst eller nått ;-)

Tillbaka
Topp