Transport med halvstora barn?

garfunkel

Aktiv medlem
Har en grabb som fyller 5 år i höst.

Korta turer sitter han i barnsits, men stora fötter på cyklisten och stora fötter på barnet gör att längre turer inte är särskilt mysigt.

Vad finns det för alternativ? Påhängscykel? Cykelkärra verkar han mer eller mindre vara för stor för.

En flexibel lösning är "tåget" som dottern säger dvs followme som man hakar på/av vid behov och inte tar särskilt mycket utrymme i förrådet/garaget. Fördelen är också den att barnet kan ofta motivera sig själv att cykla hela vägen till resmålet sedan leka sig dödstrött utan att behöva tänka på ha krafter kvar. Notera även det happykorrekta barncykelmärket.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    52.9 KB · Besök: 1,770
Kudos skrev:
-------------------------------------------------------
> En flexibel lösning är "tåget" som dottern
> säger dvs followme som man hakar på/av vid behov
> och inte tar särskilt mycket utrymme i
> förrådet/garaget. Fördelen är också den att
> barnet kan ofta motivera sig själv att cykla hela
> vägen till resmålet sedan leka sig dödstrött
> utan att behöva tänka på ha krafter kvar.
> Notera även det happykorrekta barncykelmärket.

Ja, jag har kollat på Trail Gator, men den där ser lite spännande ut. Var hittar man en sån?

Igino Cazzola skrev:
> Har han någon form av handikapp?

Har du? Eller är du bara för trångsynt för att inse att barn kanske inte kan cykla var(t) som helst och att man ibland måste göra avkall på vad man skulle vilja till det som är praktiskt möjligt?

Mina barn är idag 8 respektive 6 år gamla.

Jag kan varmt rekommendera en "longtail"/LT. Har sedan äldsta barnet var litet haft en Xtracycle-kitad cykel. Perfekt för att få med sig både barn och packning. Eller för att storhandla.

Idag finns det flera intressanta alternativ:
* Freeradical Kit: http://www.xtracycle.com/freeradical
* Edgerunner: http://www.xtracycle.com/edgerunner-family
* Big Dummy: http://surlybikes.com/bikes/big_dummy

Sedan båda barnen växt ur barnstolarna kompletterade jag med en Burley Piccolo:
http://www.burley.com/page_776_329/piccolo-trailercycle
(Den går även att bygga om till komplett barncykel ser jag nu).
Kopplar den till Xtracyclen eller vanlig cykel beroende på behov.

Det märks när barnet hjälper till att trampa på påhängscykeln! Men tar orken slut glider de bara med.
Barnen gillar (fortfarande) att åka cykel med pappa och det är populärt bland kompisarna att få provåka.
Nackdelen är att det märks när cykeln är fullastad med två barn och packning. Dessutom ser man ut som ett rullande cirkussällskap. Men det bjuder jag på. Min fru brukar hålla sig på behörigt avstånd när vi är ute och cyklar och roas alltid av uppståndelsen ekipaget väcker.

8-åringen kan fortfarande cykla på påhängscykeln, men vanligtvis cyklar hon på egen cykel. Med ett barn på Piccolon och lite packning på Xtracyclen är det ett svårslaget alternativ.

Därmed inte sagt att jag inte går och suktar efter en Bullit också.
Followme föll, för mig, på det faktum att den inte är kompatibel med Xtracycle.

Nu ska jag lugna mig och sluta skriva långa texter...

garfunkah skrev:
> Jo, en Bullitt hade varit en kul lösning, men jag
> har varken råd eller plats för en :)

Glömde skriva att xtracyclen förvaras ståendes på bakhjulet. Olastad är den dessutom lätt att lyfta upp och ner för trappor.

Påhängscykel är nog en av de bästa köp jag gjort.
Den har brukats flitigt alltifrån att åka till dagis till att tävla mot pendlarna som gnetar på i uppförsbacken (grabben gillar inte att bli omcyklad och tar i allt han har och skäller på mig för att jag bromsar...)
När han var 5 år tog vi påhängen och cyklade från Lungnet i Falun till Sundborn och tillbaka över stig och grusväg (mer än tre mil blev det iallafall)
Även en lugn tur i rörbäcksnäs har vi gjort men där gick nog gränsen för vad som är lämpligt då han lättade ur sadeln lite väl vådligt ett par ggr.
Han blir uttråkad innan han blir trött i och med att han kan välja själv hur mycket trampa han vill göra, men får han välja mellan bil och påhäng så blir det cykeln 9ggr av 10.

garfunkah skrev:
> Har en grabb som fyller 5 år i höst.
>
> Korta turer sitter han i barnsits, men stora
> fötter på cyklisten och stora fötter på barnet
> gör att längre turer inte är särskilt mysigt.
>
> Vad finns det för alternativ? Påhängscykel?
> Cykelkärra verkar han mer eller mindre vara för
> stor för.

Står själv inför samma problem. Döttrarna som är 4½ och 6½ år åker idag cykelkärra vid nästan alla lokala transporter. Vi har en Thule Chariot Captain 2 vilken är den största cykelkärra vi hittade på marknaden. I sommar kan nog barnen fortfarande åka i kärran eller cykla själva men till vintern blir det för trångt och för tungt med kärran. Påhängscykel känns inte som nåt alternativ vintertid då jag vill att barnen ska sitta väderskyddat då temperaturer under -20 inte är ovanligt. Kan inte heller begära att barnen ska cykla själva under vinterhalvåret.

Så vad har man för alternativ om man inte vill åka bil eller buss? Transportsträckorna är 0-5km.

Den största Nihola-modellen (4.0) klarar flera stora barn (www.nihola.dk).
Även Bullitt är naturligtvis ett alternativ så länge man bara har ett eller två små barn.(http://larryvsharry.com)

Jag håller inte riktigt med om att Bullitt skulle vara särskilt dyra. Så länge vi inte är inne på avdelningen billig-skit-ifrån-Kina så kostar alla seriösa lådcyklar ungefär lika mycket (ca 20 000), vilket är en bråkdel av vad det kostar att köra dem med bil, och varav en hel del kan återvinnas när man säljer den vidare begagnad.

knight22 skrev:
> Den största Nihola-modellen (4.0) klarar flera
> stora barn (www.nihola.dk).
> Även Bullitt är naturligtvis ett alternativ så
> länge man bara har ett eller två små
> barn.(http://larryvsharry.com)
>
> Jag håller inte riktigt med om att Bullitt skulle
> vara särskilt dyra. Så länge vi inte är inne
> på avdelningen billig-skit-ifrån-Kina så kostar
> alla seriösa lådcyklar ungefär lika mycket (ca
> 20 000), vilket är en bråkdel av vad det kostar
> att köra dem med bil, och varav en hel del kan
> återvinnas när man säljer den vidare begagnad.

Många spännande modeller som Nihola har men fastnade inte riktigt för någon. Ser så tungt och klumpigt ut med en trehjulig cykel men man kanske kompletterar med elassist om man köper en sådan.

Om det är någon gång elassistance kommer till sin rätt så måste det vara i kombination med lastcyklar.

Fast det ger så klart inte lika mycket träning.

> Många spännande modeller som Nihola har men
> fastnade inte riktigt för någon. Ser så tungt
> och klumpigt ut med en trehjulig cykel men man
> kanske kompletterar med elassist om man köper en
> sådan.

Med två barn i lasten är nog el-assist nödvändigt ja

Mikva skrev:
> Circe Cycles tandem Helios/Brut i olika varianter
> är också ett intressant alternativ.
>
> http://www.circecycles.com/products/helios/childca
> rrying.php
>
> Nackdelen är möjligen att passageraren måste
> trampa när föraren trampar. Men det går att
> cykla långt även med små barn - titta på
> bilderna på familjen som cyklar till Kina i
> galleriet.

Fast den går ju bara att trp barn, alt stora Lisebergskaniner i. Sjukt ovärd extrahoj jmf Bullitt

garfunkah skrev:
> Haha jösses.
>
> Jag tror faktiskt att FollowMe Tandem är en
> vinnare dock.

Kom fram till samma slutsats när jag var tvungen att prioritera. Hade dock inte sagt nej till en Bullit eller lådcykel om jag haft plats.

Har haft med min i bilen på semestertrippar, kortare motionslopp, strandturer, familjecykling m.m. Barncykeln har ju alltid sitt reservhjul med sig så man behöver inte oroa sig för just det på turen.

Det ekipaget som syns på bilden är dock inte det mest lätthanterliga ur manöversynpunkt. Tyngdpunkter och rörliga massor långt ifrån varandra och lite sånt kan göra det spännande i krypfart. Med bredare styre och mer upprätt körställning är klart enklare. I fart är det dock stadigt och fort kan det gå - inte värt att posta några siffror om det här :)

Sedan får man ju en hel del positiv uppmärksamhet också, fast det skulle man såklart få på övriga alternativ också sålänge det inte rör sig om en traditionell cykelkärra.

På min önskelista står just nu en Yuba bike, longtail cykel.
Dom har fina tillbehör så som monkeybar, inte riktigt lika dyra som Surly.

Tyvärr har jag uppdrag utanför stan just nu så jag är tvungen att köra bil:-(

/M

Bilagor

• monkey-bar-yuba-2-2.jpg
    monkey-bar-yuba-2-2.jpg
    49 KB · Besök: 5,063
n+1 gäller även för transportcyklar.

Gällande tyngdpunkter så upplevde jag stor stor skillnad mellan att cykla med ett barn i barnstol på vardagscykeln jämfört med ett barn på Xtracyclen (med eller utan barnstol).
På den vanliga cykeln hamnade barnets tyngdpunkt högre och precis ovanför bakhjulet. Vilket jag upplevde som vingligare och lite nervöst.

Den längre hjulbasen på Xtracyclen ger en lugnare upplevelse med lastad cykel. Barnets tyngdpunkt hamnar lägre och väl inom hjulbasen. Det gör att cykelns egenskaper inte påverkas lika mycket och det blir egentligen bara tyngre att cykla med last. Fler tillverkare av vardagscyklar borde prova att förlänga kedjestagen lite - då behöver inte barnet sitta med ansiktet tryckt mot förälderns rumpa eller få ryggsäcken i huvudet. En inte allt för ovanlig syn utanför skolor.

Slänger därför in två intressanta alternativ, som i mitt tycke är grymt prisvärda med ett pris runt 10KSEK.

Kona Minute:
https://www.cykellagret.se/p10240/kona-minute-off-white-silver-on-dark-charcoal-2015

Kona Ute:
https://www.cykellagret.se/p8230/kona-ute

När barnet växt ur cykelstolen kan de sitta direkt på pakethållaren - med en "stoker stem" har barnet något att hålla sig i. Väskorna skyddar effektivt barnets fötter från bakhjulet.

Fast det är klart - Ute och Minute är inte heller kompatibla med Followme.

MtbLars skrev:
> Fast den går ju bara att trp barn, alt stora
> Lisebergskaniner i. Sjukt ovärd extrahoj jmf
> Bullitt

Jag förstår hur du tänker och den aspekten ska inte heller underskattas!
Tanken med Brut är att man - när man inte transporterar jättekaniner och dyl - kan montera fyra cykelväskor på den ditmonterade balken.

Säkert smidigt om man ska storhandla men inte lika användbart som flaket på en Bullit. Point taken.

Varför stanna där? Den här familjen kopplade på en trailer OCH familjens bil för att få med sig allt på utflykten..
quicktrip_img_1684_blog_2.jpg

Om du vill ta med barn väderskyddat antar jag det blir någon form av låda - om du inte kör Hase Pino med framkåpa såklart :-). http://hasebikes.com/84-1-Tandem-Pino.html

Om du tycker Bullit är för dyr kan jag varmt rekommendera Azor Milano lång. Samma tillverkare som Bakfiets, men kostar ca 14.000 komplett. Har en sådan (som värd för den i cykelpoolen) som står parkerad utomhus, väl fastlåst. Lite bredare låda än Bullitt, lite längre också tror jag. Den lastar 1-2 vuxna, så samma antal barn + filtar och packning borde inte vara något problem. Väldigt stabil geometri även vintertid i spårig snö + annat, men ändå i mitt tycke mer cykelkänsla och smidighet i alla fall än trehjuliga lastcykar ...

Jag har en 9 årig (snart 10)son, dessutom är han lång(150cm) Vi har 5km till hans skola och han åker hellre Bullitt än Volvo. Även på vintern. Det är bara när det regnar som bilen går före.
Har satt på en kort styrstam så han slipper ha styret mot hjälmen. Sidopaneler, varm filt och kapell. Förstår att han gillar att sitta där framme och titta på omgivningen.
Men "tyvärr" växer han ju och snart får vi hitta ett annat alternativ. Det är ju lite långt-för en nioåring-att cykla förutom en och annan varm sommarmorgon.

Har en 5- och en 8-åring. Kombinationen lådcykel (i mitt fall Christiania Light), followme, och såklart cyklar i barnens storlek har hittills avvärjt att köpa bil. Followme på lådcykel utan elassist ger dessutom bra tryck i låren till när man äntrar sin fladdriga kolfiberspringare.

På tal om elassist, varför finns det inga barncyklar med elassist för? Hur många föräldrar skulle inte uppskatta om ungen faktiskt orkade trampa lite längre utan gnäll? Självklart justerad för barn dvs en lägre maxhastighet som den hjälper till, mindre lättare motor och batteri och mindre acceleration osv. Att barn inte skulle fixa det köper jag inte, sätt dom på en sån minicross så ser du varför. Är det pengarna som styr månntro?

Jag har en http://www.mac-ride.com/ till 4-åringen. Funkar att köra stökig stig med och han föredrar att åka med mig framför att åka bil. Väldigt stabil och bra! När tvillingarna på 1,5 år ska med åker de chariot (numer thule) cougar 2, då får man dessutom med packning typ lunch och badkläder. Går att cykla ett gäng mil på en dag utan problem, nöjda barn :)

Påhängscykel är det överlägset billigaste alternativet, och jag har ännu inte träffat ett barn som inte gillat det.

Det som man bör ha koll på är bara är längden på bakskärmen på cykeln som drar. Det blir lätt ett prickigt barn annars.

Tillbaka
Topp