Transportera cykel på MC

felix_sors

Ny medlem
Transportera cykel på MC
Att använda motorcykel (Kawasaki ZZR 1100) för att transportera sin cykel till träningspasset i grannstaden är kanske inte den vanligaste lösningen, men klart lockande om man inte äger någon bil. Hur skulle ni bära er åt?

Lite förslag för att kicka igång kreativiteten:
- Plocka loss hjulen, lägg cykeln i avsedd resväska och surra fast den på tvären på bakom föraren på pakethållaren/sadeln.
- Svetsa ett fäste för dragkrok och skruva fast det i passagerarfotpinnarna och pakethållaren. Häng sedan cykeln på dragkroken som man brukar göra på bilar.

Låt oss blunda för de tråkiga alternativen som att ta tåget eller låna polarens bil osv. Kom igen nu, fler förslag! :-)

Senast redigerad av en moderator:
Transportera cykel på MC
Eftersom jag sett både plåttak, sängramar och andra motorcyklar transporteras på motorcyklar ser jag inga som helst problem ;)

Emellertid är nog kruxet att se till att farbror blå inte misstycker

Transportera cykel på MC
Verkar väl enklare att svetsa en hängare och hänga direkt på pakethållaren än att gå omvägen över en dragkrok.

Transportera cykel på MC
39538d1239713046-bicycle-rack-for-harleys-bike-rack-on-motorcycle-3.jpg

Transportera cykel på MC
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> >
> http://www.2x2cycles.com/index.html

Wow, den där skulle ju vara perfekt! :-) Frågan är vad polisen tycker och om det krävs något godkännande för att den ska kunna köpas i sverige. Jag har inte hört talas om några specifika regler för mc beträffande utskjutande last.

Transportera cykel på MC
En sån här funkar ju... Har du bara en stabil pakethållare och nån som svetsar aluminium i din närhet, så är saken biff ;-)

Bilagor

• ställ.JPG
    ställ.JPG
    110.3 KB · Besök: 71
Transportera cykel på MC
felix_sors skrev:
> AJ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> > http://www.2x2cycles.com/index.html
>
> Wow, den där skulle ju vara perfekt! :-) Frågan
> är vad polisen tycker och om det krävs något
> godkännande för att den ska kunna köpas i
> sverige. Jag har inte hört talas om några
> specifika regler för mc beträffande utskjutande
> last.

Det enda jag läste om när jag tog kortet var maxbredd på tillkopplat släp men det står inget om utskjutande last någonstans i min mcbok.

Transportera cykel på MC
Om man gör en tolkning av lagen finns det inget annat som styr utsticket på last BAKÅT på mc än totallängden på fordon i trafik, dvs 24m.
Om man följer reglerna för utstickande last på bil, så skulle du m.a.o. teoretiskt kunna frakta en 24m lång flaggstång på mc, så länge den inte sticker ut frammåt.

Dock skulle jag själv som mc-förare inte föredra att ha något som sticker ut något vidare långt åt något håll.

felix_sors skrev:
> AJ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > >
> > http://www.2x2cycles.com/index.html
>
> Wow, den där skulle ju vara perfekt! :-) Frågan
> är vad polisen tycker och om det krävs något
> godkännande för att den ska kunna köpas i
> sverige. Jag har inte hört talas om några
> specifika regler för mc beträffande utskjutande
> last.

Transportera cykel på MC
Tyvärr har jag ingen bild, men en kompis byggde ett enhjuligt släp av aluprofiler.
Släpet drar han med en 250cc scooter, men det funkar till vilken MC som helst.
Det lutar med MCn och funkar iaf upp till hundra.
Cykeln placeras mellan profilerna och står enkelt surrad utan att hjul eller annat
plockas av. Släpet väger ca 15-20kg och är obromsat. Han finns på www.sportster.se.

Vad fiskalen har att säga. Detta ekipage plockades in i kontroll efter en träning.
Min första tanke (jag åkte bakom) var att detta blir inte roligt. Det hela avlöpte med blåsa i ballongen och en konstapel så impad att han glömde kolla körkort.
Däremot lär EU vara på gång att förbjuda alla släp till MC.

Transportera cykel på MC
Utan att veta något om motorcyklar: Skulle det fungera att bara plocka av framhjulet, fästa framgaffeln bak på MCen och låta cykeln rulla på sitt eget bakhjul?

Bieffekter: 1. Svergies första cykel med registreringsskylt?
2. Du kan ta betalt för att snabbt och enkelt slita in dubbdäck.

Transportera cykel på MC
Det är ju inte så mycket till pakethållare på zzr, inte så stora som på gs adventuren och capo norden i alla fall, som bilderna visar. Funderade själv på någon typ av lösning till min fjr1300, när jag ägde den. Men det kändes som det i slutänden var jäkligt bökigt och stökigt. Å då är det i alla fall en tendens till pakethållar på den, till skillnad från zzr'en.

Men här på forumet finns säkert någon kreativ, som kommer på någon lösning.

Transportera cykel på MC
tobbe83 skrev:
...
> Men här på forumet finns säkert någon kreativ,
> som kommer på någon lösning.

Jag ska försöka vara lite tydligare. Jag har byggt en hållare enligt länken i mitt förra inlägg. Nu lägger jag in bilderna direkt istället. Pakethållaren som hållaren är fäst på är ett Givi Wingrack 2 och monteringssatser finns att köpa till många olika motorcyklar.

1.jpg ht=540

Det fanns ingen cykelhållare att köpa i Sverige så jag och Oskar byggde en i augusti 2010. Framgaffeln sitter i en fastsvetsad hjulaxel och vevpartiet spänns mot hållaren med en rem.

2.jpg ht=720

Hjulen på sidorna ger extra stabilitet i sidled.

3.jpg ht=540

Nymålad och försedd med gummi för att hindra skav och skrammel. En enda skruv fäster cykelhållaren mot motorcykelns hållare för topbox. Den går alltså att montera på alla motorcyklar som har detta standardfäste.

4.jpg ht=540

På plats känns cykeln inte mer än en passagerare och alla transportstyrelsens krav är uppfyllda. Än så länge har den använts ca 30 mil och det lär bli fler. :-)

Transportera cykel på MC
Hmm, vad är maxlasten för wingracket? Det brukar vara ganska låga siffror för sånt. Men, kör du lite försiktigt så är det nog ok. Dra inte fullt på ettan och tvåan bara. Mcåkare jag med. Har inte bilkort ens.

Transportera cykel på MC
En superlösning, smidigt värre.

Men vad gör man av skinnstället och hjälmen medan man cyklar.

tror inte man märker av cykelracken medan man kör hojjen under 200 knutar

Transportera cykel på MC
Stervelo skrev:
> Hmm, vad är maxlasten för wingracket? Det brukar
> vara ganska låga siffror för sånt. Men, kör du
> lite försiktigt så är det nog ok. Dra inte
> fullt på ettan och tvåan bara. Mcåkare jag med.
> Har inte bilkort ens.

Originalväskorna som ska fästas på wingracket är specade för 10 kg styck. Cykeln väger ca 10 kg och hållaren väger ungefär som en tom väska. Dock blir det ett visst moment vid kraftiga hastighetsändringar och där finns det ingen spec från Givi, men kör man lugnt och med framförhållning är det säkert inga problem. Cykelns tyngdpunkt ligger rakt över pakethållaren så farthinder och trottoarkanter kan passeras utan att oroa sig för moment i pakethållaren.

Transportera cykel på MC
Beeblebronx skrev:
> En superlösning, smidigt värre.
>
> Men vad gör man av skinnstället och hjälmen
> medan man cyklar.
>
>
> tror inte man märker av cykelracken medan man
> kör hojjen under 200 knutar

Skinnstället fyller en sidoväska och i den andra ryms stövlar och handskar med god marginal. Hjälmen låses i hjälmkroken under sittdynan.

Transportera cykel på MC
Snygg och praktisk lösning! Själv körde jag en gång i tiden regelbundet omkring med en barytonsaxofon på den minimala originalpakethållaren på en R 100 RS. En rem gick av uppe på Göta Älvbron, så när jag bromsade in kom saxofonen glidande förbi i spårvagnsspåren, utan väskan. Otroligt nog utan någon annan skada än några repor...

Tillbaka
Topp