Transportera racer-bästa hållare?

Alexia

Ny medlem
Hej!
Vad rekommenderar ni för transport av racer x 2 (den ena är faktiskt cross..)= ? Vår bil är kombi med takreling, utan dragkrok. Har hört historier om att cyklar flygit från taket i motorvägsfart eller att carbongafflar skadas om man väljer varianten med snabbkoppling...
Vi har redan testat att ha dessa in i bagageutrymmet, opraktiskt och smutsigt plus att det tar upp utrymme för väskor. Några idéer, erfarenheter, någon?

Fäll baksätet och in med skräpet i bilen bara, att hålla på och fippla med takräcken och hållare tar tid och de brukar inte vara billiga heller. Dessutom drar bilen runt 10% mer soppa med en massa extra vindfång.

Racers brukar väl inte bli så smutsiga heller, lägg byggplast/gammal trasmatta/bagagerumsmatta som skydd annars.

Jag har kört med en Thule Outride, snabbkopplingsvariant, i flera år och aldrig haft sönder någon framgaffel, tappat hoj eller blivit spetsad av min carbongaffel genom taket när bilen voltar. Kan rekomenderas mao.

Tycker personligen Mont Blanc´s takställ är bättre än Thules, dels för att Mont Blanc har en greppklo som fäster runt ramen på ett smidigt sätt. Sedan går Mont Blanc konstruktion upp över framdäcket/framfälgen så att cykeln står utav sig själv och du kan i lugn och ro montera armen som ska fästa på ramen. Givetvis är det låsbart.

Jag har deras Discovery modell. Finns även en modell som heter Barracuda som är istort sett likadan, den tar dock bara däckstorlekar upp till 2,2. Discovery tar upp till 2,5.

Bilagor

• shadeddiscovery.jpg
    shadeddiscovery.jpg
    14.7 KB · Besök: 41
Har lite samma funderingar som jag funderat på.

Funderar på om Biltemas lösning med fästning av cykel på taket? Någon som provat denna eller ska man behöva lägga några hundringar extra på en från Thule eller liknande?

Jag har svetsat egna fästen på jobbet där jag sätter fast framgaffeln med snabbkopplingen, på det viset har mina cyklar åkt hundratals gånger på biltaket... Funkar förmodligen lika bra med dom färdigtillverkade man kan köpa i cykelbutiker och montera på thuleräcken och en rem till bakhjulet på det andra thuleräcket. :-) T

Tack för alla svar!
Vi har som sagt prova att lägga in cyklarna i bagageutrymmet men det har inte gått så bra, bilen är inte så gammal än så vi är också lite nojiga :). Kanske någon har bra lastnings-/"paketerings"-förslag för 2 cyklar i en kombi?
Funderar på Thule Outride men det är ju klart en kostnadsfråga. Spanar vidare :)

Alexia skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi har som sagt prova att lägga in cyklarna i
> bagageutrymmet men det har inte gått så bra,
> bilen är inte så gammal än så vi är också
> lite nojiga :).

Lägg in en gammal filt först så repar inte bilen cyklarna.
Vik den över cyklarna så syns de inte heller utifrån och ni kan vara lugna när ni lämnar bilen parkerad.

/Håkan

Lilliz skrev:
> Har lite samma funderingar som jag funderat på.
>
> Funderar på om Biltemas lösning med fästning av
> cykel på taket? Någon som provat denna eller ska
> man behöva lägga några hundringar extra på en
> från Thule eller liknande?

Jag har en sådan. Har bara använt den en gång hitills och den har fungerat alldeles utmärkt. Hoppas den gör det imorgon också:-)

kört med Thules ställ där man tar av framhjulet o sätter fast framgaffeln och bakhjulet i stället, i 13 år utan nå som helst problem, vare sig med knäckta gafflar, trasiga gafflar pga. ställ och har inte tappat en cykel. vet en som nästan tappat en hoj, men då berodde det ju på att de inte hade satt fast cykeln riktigt, vilket lika gärna kan hända me ställ på krocken. vet även en som kört in i parkeringsgarage me hojen på tacket = inte bra :D men det är ju mer human error så att säga :D

är själv lite skpetisk till ställen där man klämmer en klamra runt rören, me tanke på hur tunna rör dagens cyklar har och hur man sett hur hojar som suttit på bilar me sådant ställ fladdrat som fan på motorväg. men det funkar säkert bra

Jensen skrev:
>
> är själv lite skpetisk till ställen där man
> klämmer en klamra runt rören, me tanke på hur
> tunna rör dagens cyklar har och hur man sett hur
> hojar som suttit på bilar me sådant ställ
> fladdrat som fan på motorväg. men det funkar
> säkert bra

Exakt min farhåga också, om man inte får sätta fast cykeln i ett mekställ för att rören är så tunna kan jag inte för mitt liv förstå hur en liknande klämma ska kunna hålla fast cykeln i hundra knyck...

Selast skrev:
> Jensen skrev:
> >
> > är själv lite skpetisk till ställen där man
> > klämmer en klamra runt rören, me tanke på
> hur
> > tunna rör dagens cyklar har och hur man sett
> hur
> > hojar som suttit på bilar me sådant ställ
> > fladdrat som fan på motorväg. men det funkar
> > säkert bra
>
> Exakt min farhåga också, om man inte får sätta
> fast cykeln i ett mekställ för att rören är
> så tunna kan jag inte för mitt liv förstå hur
> en liknande klämma ska kunna hålla fast cykeln i
> hundra knyck...

Cykeln står på sina hjul vid transport. I mekstället hänger den i luften.

>
> Cykeln står på sina hjul vid transport. I
> mekstället hänger den i luften.

Förvisso men jag tror att kraften den utsätts för på biltaket är betydligt värre än kraften tyngdlagen utövar i ett mekställ...

Selast skrev:
> >
> > Cykeln står på sina hjul vid transport. I
> > mekstället hänger den i luften.
>
> Förvisso men jag tror att kraften den utsätts
> för på biltaket är betydligt värre än kraften
> tyngdlagen utövar i ett mekställ...

Nja, i ett mekställ utsätts den dessutom för ett antal andra krafter när du drar åt skruvar och annat.

En cykel är ju gjord för att cyklas på. Jag tror påfrestningarna vid vanlig cykling är större är de som cykeln utsätts för i biltaket. Påfrestningarna som klämman utgör på röret är de från sidovindar och de är nog inte så farliga jfrt med fartvinden. Äh, det är bara en teori.

Vad menar ni med tunna rör förresten, tunnväggiga eller?

> En cykel är ju gjord för att cyklas på. Jag
> tror påfrestningarna vid vanlig cykling är
> större är de som cykeln utsätts för i
> biltaket. Påfrestningarna som klämman utgör på
> röret är de från sidovindar och de är nog inte
> så farliga jfrt med fartvinden. Äh, det är bara
> en teori.

Jag har inte heller fått nobelpris i fysik ännu men jag har läst någonstans att tunnväggiga rör är betydligt mer motståndskraftiga för krafter i längsled än för tryck. För att hojen ska stå kvar på taket i fart måste man ju klämma åt rätt hårt om röret vilket jag har svårt att se ska vara bra för röret

> Vad menar ni med tunna rör förresten,
> tunnväggiga eller?

Hehehe just det, good point.

Jag tror inte man ska klämma åt hårt. Det slutar väl att man måste använda momentnyckel även för detta:)

Jag kan be någon av mina medpassagerare imogon klättra ut genom fönstret för att se om cyklarna fladdrar. Återkommer med rapport:)

Jag har en Thule freeride, och där så spänner man ju fast hjulen också, och dessutom så går klämman lite runt röret, så man behöver inte klämma åt hårt för att den ska stå emot fartvinden.

Sen så tror att krafterna i sidled är större än från fartvinden, speciellt vid lite häftigare kurvtagning, och något som kräver att man spänner fast den hårdare då det är fråga om vridkrafter mellan rör/klämma.

Nu har jag inte speciellt tunnväggiga rör på cykeln (tror jag inte i vart fall), men jag har i vart fall inte haft något problem med deformerade rör.

Tillbaka
Topp