Transportväska racer

T300

Medlem
Transportväska racer
Tänkte köpa mig en transportväska till racer. Vill gärna komma ner lite i pris och har då kolla på denna:

B & W Bike Box II​

Någon som har erfarenhet av den eller på annat sätt kan hjälpa till att tipsa om en bra väska. Anledningen till B&W är mycket att man kommer ner något i pris.
Vill helst inte ge mycket mer än 6000 sek.

Har alltid tänkt att jag ska köpa med hårt skal. Men idag är kanske dom mjuka väskorna lika bra? Tipsa gärna även här om ni har erfarenhet.

Transportväska racer
Tänkte köpa mig en transportväska till racer. Vill gärna komma ner lite i pris och har då kolla på denna:

B & W Bike Box II​

Någon som har erfarenhet av den eller på annat sätt kan hjälpa till att tipsa om en bra väska. Anledningen till B&W är mycket att man kommer ner något i pris.

Har alltid tänkt att jag ska köpa med hårt skal. Men idag är kanske dom mjuka väskorna lika bra? Tipsa gärna även här om ni har erfarenhet.
Jag har alltid tidigare haft hård väska men köpte en Scicon "billigt" för kanske 3500 kr.
Efter lite komplettering med björkplyfa utanför styrändarna så funkar den ypperligt. Stor fördel att slippa ta av styret.
Från dagens packning.

20260211_203654.webp
20260211_203631.webp

Transportväska racer
Gamla Evoc Road bike bag går väl att hitta för typ 5500. Komplettar man med det fina slöjdarbetet @Manurhin2 visar på har msn väl i princip samma funktion som en hård väska (men möjlighet att förvara den kompakt)

Köpte mig själv en sådan Evoc i jan 2020 (och alla vet ju vad som hände sen) men använde den första och enda gången 2024 för transport till starten på Sverigetempot. Den relativt låga vikten gjorde att jag kunde packa lite annat i väskan också

Transportväska racer

B & W Bike Box II​

Jag har en B&W Bike box II och är nöjd med den. Den har bra mått och form, är hyfsat lätt och är lätthanterlig (bra hjul och designen är bra).

En sak att tänka på om du vill packa med annat så är det noga med att inte bygga för mycket på höjden, då blir det svårt att stänga väskan. Så länge man beaktar det är den lätt att packa när man har lärt sig att varje segment av skalet ska ligga omlott.

En kompis har en B & W Bike Bag II (mjuk väska). Min bedömning är att den inte skyddar lika bra. Den är också längre, vilket funkar sämre bl a på flygplatser.

Transportväska racer
Jag har rest i nu 8 år med Wiggles (DHB) billighetsupplaga av Scicon. Mjuk väska med ställ. Just den kräver demont av styre. Men absolut skadefritt. Gick väl på ett par tusen, inte mer. Väger inte så mycket så det går i verktyg, pump, skor, hjälm o kläder också
Börjar bli rätt sliten men lite gorillatejp här och några popnitar där samt nya länkhjul funkar den som ny 🥳

Transportväska racer
Jag har alltid tidigare haft hård väska men köpte en Scicon "billigt" för kanske 3500 kr.
Efter lite komplettering med björkplyfa utanför styrändarna så funkar den ypperligt. Stor fördel att slippa ta av styret.
Från dagens packning.

Visa bilaga 815496Visa bilaga 815497
Det där var ju smart. Jag hade också känt att det varit skönt att slippa ta av styret. Så det känns som en stor fördel just med dom mjuka!

Transportväska racer
Jag har en B&W Bike box II och är nöjd med den. Den har bra mått och form, är hyfsat lätt och är lätthanterlig (bra hjul och designen är bra).

En sak att tänka på om du vill packa med annat så är det noga med att inte bygga för mycket på höjden, då blir det svårt att stänga väskan. Så länge man beaktar det är den lätt att packa när man har lärt sig att varje segment av skalet ska ligga omlott.

En kompis har en B & W Bike Bag II (mjuk väska). Min bedömning är att den inte skyddar lika bra. Den är också längre, vilket funkar sämre bl a på flygplatser.
Får du plats med en fotpump i den?

Transportväska racer
Jag antar att du menar golvpump. Det kanske skulle gå, beroende på designen. Utöver cykeln brukar jag bara packa mjuka saker i cykeltransportväskan för att undvika risk för skada på cykeln. Jag har bara använt väskan vid flygresor och på flygplatser behandlas bagaget ibland ganska hårdhänt.

Transportväska racer
Jag antar att du menar golvpump. Det kanske skulle gå, beroende på designen. Utöver cykeln brukar jag bara packa mjuka saker i cykeltransportväskan för att undvika risk för skada på cykeln. Jag har bara använt väskan vid flygresor och på flygplatser behandlas bagaget ibland ganska hårdhänt.
En fotpump heter fotpump för att den står på en fot. Det är sen gammalt. På senare år har nån jeppe hittat på att en fotpump ska heta golvpump. Om man ställer fotpumpen på en gräsplan ska den heta gräspump då?

Transportväska racer
Jag har en golvpump i min vackra cykelkartong. Funkar hur bra som helst och har aldrig överskridit 23kg.

Edit: För mig heter det golvpump. Det finns pumpar som pumpas med foten, de är fotpumpar för mig.

Senast ändrad:
Transportväska racer
Jag har en hård cykelväska som jag inte använder längre dom jag kan avyttra. Har för mig att det är en äldre B&W. Finns i Malmö. Kan kolla närmre ikväll om intressant.
Jag har lite svårt att ta mig till Malmö tyvärr... Känns smått krångligt att skicka. Men skulle du vara öppen för det förslaget så kolla gärna skick i så fall. Jag betalar såklart frakt.

Tillbaka
Topp