trasig Alu-ram

enok93

Ny medlem
trasig Alu-ram
Jaha, så hände det tillslut. Det som inte fick hända, min gamla pärla gick sönder. Jag slängde som vanligt upp henne på axeln när jag skulle upp till lägenheten, men plötsligt var bara sadeln kvar... Jag har ringt runt till div. svetsare här i stockholmsområdet, men ingen vill svetsa i en alu-ram.

Vad tror ni, vet ni någon som kan? Är det bara att göra sig av med den gamla kämpen - gud ska veta att vi haft många och långa stunder tillsamman - hon blev nog uppemot tio år. Inte en komponent orginal kvar - förutom just ramen... Och färgen som är sååå snygg.

Som ni ser så är det svetsen kring sadelstolpsfästet som gett upp. Två olika svetsar. Men även lite "gods".

*suck*

trasig_cykel.jpg ht=335

Tacksam för tips och kondoleanser...

trasig Alu-ram
Svetsa alu kan vara knepigt om man vill få ett 100%-igt resultat, vissa legeringar kräver värmebehandling i ugn för att få full styrka. Om man sen BEHÖVER 100% eller inte är en annan fråga...

Ett fulfix du skulle kunna prova är ju att köpa aluminiumlod (på CO t.ex. 200-300 spänn) och försöka bränna ihop den själv med en gasollåga. Eftersom det här (antagligen) är ett utmattningsbrott så är det ju inte omedelbart kritiskt om lagningen är lite svagare än omgivande material.

Ett annat fulfix som jag vara väntar på att prova någonstans är att helt enkelt lägga ett "stödbandage" av kolfiber och epoxi över det skadade området. Helt enkelt slipa plåtrent, köra på en fiberremsa som om det vore gaffa, komprimera paketet med ett lager eltejp och sen in med det mellan bygglampor för härdning i värme. Därefter försiktiga provturer för att se om det dög.

För din ram skulle man nog vilja skära till några 3-kantiga ufyllnader att stoppa in direkt framför sadelröret för att få lite bättre vinkel på det nya laminatet.

trasig Alu-ram
Ja ,en 10år gammal spräckt aluram är verkligen värd att svetsas minst 2ggr.
Ring en flygplanssvetsare, då blir det bättre och starkare än nytt....

Eller lite mer seriöst; du får ju en ny GT aluram för 1300kr från CRC. Varför ens fundera på en lagning?

trasig Alu-ram
<http://www.chainreactioncycles.com/>. detta är crc. Länk till ramar <http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=624>

trasig Alu-ram
Stor sorg. Men alla ramar går av förr eller senare och chansen är liten att du lyckas svetsa till det där bra. Köp nytt! :)

trasig Alu-ram
Ser ut som en GT-ram. Såg någon GT som pajat på ungefär samma sätt här på forumet för ett tag sedan. Känns lite som en logisk konsekvens av dragningen av bakstagen. Dags för GT att ändra sitt signum? Eller funkar det bättre på nyare ramar?

/Ala

trasig Alu-ram
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller kan det vara så att ramar spricker efter
> tio års användning?

Jo det är ju rimligt men just att de spricker just där.

trasig Alu-ram
Först och främst vill jag tacka för alla inlägg och ert medlidande. :)

PeaceDog>>Sadelstolpen är hel, men det är ett innerrör som har gått av. Antagligen ett rör för att skapa bättre passform mellan sadelstolpen och ramen.

Som tidigare skrivet, fan, honken är tio år, så det är väl inte så konstigt att den rasar, men jag måste säga att jag blev förvånad att den pajade just där. Jag har inbillat mig att GTn har längre överrör (?) än de flesta andra märken, vilket passar mig då jag är ganska lång och vill ha en liten och behändig cykel. Jag vet inte alls om det stämmer.

Jag ska kika om de kan prestera en ram i rätt storlek. Ni har erfarenhet att det funkar bra med CRC?

trasig Alu-ram
Som någon sa : flygplanssvetsare e nog d bästa . Kontakta den som ligger i industriområdet vällingby / hässelby . Företaget heter något med aero , kommer tyvärr inte ihåg mer . Duktig och billig e han iaf. Udda kombo men sant !

( om du bor i sthlm förståts )

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp