Trasig bakväxel.

hamale

Medlem
Trasig bakväxel.
Var ute och härjade i skogen idag. Råkade köra in i en sten med bakväxeln. Växelörat gick av, även cage-delarna.

Beställde nyss ett nytt växelöra från Canyon.

Är det lönt/möjligt att hitta reservdelar till en bakväxel från 2011? Det är en sram x9 10 speed long cage.
Har kollat lite, men det verkade billigare att köpa en ny. Kanske är jag dålig på att leta.
 
Trasig bakväxel.
Det är säkerligen billigare och bättre att köpa en ny. Och det borde gå mycket snabbare (både att få tag på och att byta).
(Det är dessutom många slitdetaljer i en bakväxel och även om man byter en komplett cage så är ju bara en liten del bytt.)
 
Trasig bakväxel.
emmer sa:
Det är säkerligen billigare och bättre att köpa en ny. Och det borde gå mycket snabbare (både att få tag på och att byta).
(Det är dessutom många slitdetaljer i en bakväxel och även om man byter en komplett cage så är ju bara en liten del bytt.)

Okej, tack för bra tips.

Något förslag på vad man ska köpa? Kan man blanda Shimanoväxel med Sram växelreglage?
 
Trasig bakväxel.
hamale sa:
Kan man blanda Shimanoväxel med Sram växelreglage?
Med några få närmast historiska undantag så går det inte.
Däremot passar valfri SRAM växel märkt med Exact Actuation på cagen.
Så har man riktigt pyrt med pengar så funkar ju X5 som brukar kosta strax över 300 spänn i valfri webbshop, eller en X0 med bearing clutch och lock och hela konkarongen för 2000 om man just fått lite extramassa pengar.
 
Trasig bakväxel.
emmer sa:
Så har man riktigt pyrt med pengar så funkar ju X5 som brukar kosta strax över 300 spänn i valfri webbshop, eller en X0 med bearing clutch och lock och hela konkarongen för 2000 om man just fått lite extramassa pengar.

Okej. Tyvärr så lutar det väl åt det tidigare. Känns lite tråkigt att nedgradera sig. Men det kanske inte är någon jätteskillnad.
Sen är det iofs skönt att ha en lite billigare bakväxel, man behöver ju inte vara så rädd om den :)
 
Trasig bakväxel.
hamale sa:
emmer sa:
Så har man riktigt pyrt med pengar så funkar ju X5 som brukar kosta strax över 300 spänn i valfri webbshop, eller en X0 med bearing clutch och lock och hela konkarongen för 2000 om man just fått lite extramassa pengar.
Okej. Tyvärr så lutar det väl åt det tidigare. Känns lite tråkigt att nedgradera sig. Men det kanske inte är någon jätteskillnad.
Sen är det iofs skönt att ha en lite billigare bakväxel, man behöver ju inte vara så rädd om den :)
Är väl ingen nedgradering jämfört med att fundera på Shimano :-)
 
Trasig bakväxel.
Bakväxel med clutch är ju iaf en av de bättre uppfinningarna sen det skivade brödet. Och så dyrt är väl inte billigaste Sram med det? Runt tusenlappen?
 
Trasig bakväxel.
hamale sa:
emmer sa:
Mycket bättre val.
Som sagt - allt med "Exact Actuation" passar.
(dvs inte X-actuation, eller 1:1 om det nu finns på 10.delat)
Fast då funkar ju inte den. Den hade ju X-Actuation. Och var för 2x10 såg jag nu...
Eh va? Kollar jag oxå och det står det ju.
Det roliga är att det står Exact Actuation på short och medium cage men X-actuation på long cage (kollade på bike24).
Fast på SRAMs hemsida listas GS 10-delat som Exact Actuation och GS 11-delat som X-Actuation - och borde det vara.
Kör du 1x10 och inte 2x10? Då ska du väl inte behöva longcage?
 
Tillbaka
Topp