Trasig cane creek DB inline?

rapunzel

Ny medlem
Har märkt att min dämpare verkar ha lagt av. Oavsett lufttryck så ligger sag på ca 50-60% och det är ingen skillnad om jag har switchen på climbläge. Cyklar jag en lugn sväng så har den gått i botten.
Sag med climbläge:

IMG_5061.JPG

När jag sitter på och bara har gungat till en gång:

IMG_5062.JPG

Känns som att själva kolven som är synlig är kortare än den ska? Den är ca 3 cm

Inte hundra på strl, men det är den som ingick till en Canyon Spectral AL 8.9, 2016.

Jag hade exakt samma problem med min, jag blev tvungen att lämna in till Lbs. Fick tillbaka en uppdaterad variant efter ca 1mån som skall fungera bättre.
Vad felet var vet jag inte, men kan ha varit något med negativa kammaren.

Jag hade problem med att min Db Inline "kvittarade". Kontaktade Canyon för garantiärende, men när jag hörde att det skulle ta typ en evighet att för dom att fixa dämparen så vände jag mig direkt till CaneCreek. Skrev ihop en förklaring och länkade till ett klipp som visade felet och de var inga problem att få det på garantin (cykeln var då 10mån). CaneCreek tyckte jag skulle skicka dämparen till närmaste stället (tyskland vid denna tidpunkt), men jag kontaktade TFtuned istället (kortare väntetid) och skickade den dit. Tog väl 1-2 veckor från att jag skickade den tills den var tillbaka. Tror de bytte ut typ hela innanmätet i dämparen. Efter lite tjafs lyckades jag även få tillbaka det jag lagt ut för frakten av CaneCreek. Nu servar ju JPD i järvsö CaneCreek, så enklast kanske är att skicka dit.

Förmodligen "stuck down" dvs luft har smitit över till den negativa kammaren från den positiva när dämparen varit komprimerad. Det finns ett utjämningsfunktion mellan kammrarna i form av en skåra som gör att luft kan vandra mellan positiva och negativa men för att göra det måste dämparen vara i helt utdraget läge. Det du kan prova att göra är att pumpa upp högre tryck i positiva kammaren och sedan försöka dra isär dämparen genom att t.ex. lyfta i ramen samtidigt som du håller nere hjulet. Har du tur så kommer du då upp i sån kraft att du kan dra ut dämparen och lufttrycket kan utjämnas igen.

Problemet kan komma tillbaka om det är en packning som är skadad så service kan krävas i vilket fall som helst men det skadar ju inte att försöka själv.

Uppdatering. Har nu skickat in och fått tillbaka dämparen ifrån Järvsö och den funkar fin fint igen=)
Det gick på garantin så det var perfekt!
Det tog dock en månad ifrån att jag skickade in den till att den kom tillbaka, så det var ju lite halvtråkigt.

Jaha, nu är min Inline oxå trasig? Är det bekräftat va som är fel när det blir Suckdown??

Bilagor

• IMG_20171013_153704.jpg
    IMG_20171013_153704.jpg
    195.9 KB · Besök: 33
Lingon sa:
Vet inte exakt vad som händer, men problemet verkar uppstå när man glömmer den i climbläge och bombar på utför.

Vilken tur att jag inte gjort nå sådant iaf. Har bara använt cs 2gånger, båda var igår när den redan packat ihop.
Lyckades dra ut dämparen till rätt längd och sen få i cs för att trampa hem på asfalt.

mikipedia_ sa:
Lingon sa:
Vet inte exakt vad som händer, men problemet verkar uppstå när man glömmer den i climbläge och bombar på utför.

Vilken tur att jag inte gjort nå sådant iaf. Har bara använt cs 2gånger, båda var igår när den redan packat ihop.
Lyckades dra ut dämparen till rätt längd och sen få i cs för att trampa hem på asfalt.

Kan bara beklaga att ännu mer skit drabbar dig :(

Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Lingon sa:

Ja mn det här kan man iaf ta med en klackspark??

mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Lingon sa:

Ja mn det här kan man iaf ta med en klackspark??

Vissa saker är ju mer avd i-landsproblem än andra!

wenna sa:
Någon som hört hur pass bra DB Air IL och uppgraderade DBInline håller sig?

Min Inline packade ihop förra sommaren, TF Tuned byggde om den med nya (de uppdaterade) komponenter på garanti. Efter det har den funkat bra i typ 300mil (lite mer än ett år). När det nu var dags att serva den igen så betalade jag ca 700kr extra för att få den utbytt till DB Air (IL). Ska bli spännande att se om det är någon skillnad, den nya är ju iaf snyggare :)

Shrue sa:
wenna sa:
Någon som hört hur pass bra DB Air IL och uppgraderade DBInline håller sig?

Min Inline packade ihop förra sommaren, TF Tuned byggde om den med nya (de uppdaterade) komponenter på garanti. Efter det har den funkat bra i typ 300mil (lite mer än ett år). När det nu var dags att serva den igen så betalade jag ca 700kr extra för att få den utbytt till DB Air (IL). Ska bli spännande att se om det är någon skillnad, den nya är ju iaf snyggare :)

Låter ju lovande.... kanske man gör ett försök med DBAir IL. Vet ni vad det är för diameter i ögonen på den? Tänkte trycka i nållager. Ser att den går o beställa som normal och som "15mm open end eye", vad är skillnaden?

mikipedia_ sa:
wenna sa:
mikipedia_ sa:
Med eller utan bussningen som du monterar "mounting hardware" i ?

Inga bussningar... rent öga för att pressa i ett nållager

Det är iaf vad jag TROR det betyder just för att kunna köra nållager.

Förstod dig inte riktigt.... du TROR att vanliga levereras med bushings i och "15mm open end eye" levereras utan bushings?

I så fall är det ju bättre att beställa vanliga med bushings och pressa ut dom så har man bussningar i reserv. Men skulle vilja ha ett defenitivt svar på vad det är för diameter på ögonen

wenna sa:
mikipedia_ sa:
wenna sa:
mikipedia_ sa:

Förstod dig inte riktigt.... du TROR att vanliga levereras med bushings i och "15mm open end eye" levereras utan bushings?

I så fall är det ju bättre att beställa vanliga med bushings och pressa ut dom så har man bussningar i reserv. Men skulle vilja ha ett defenitivt svar på vad det är för diameter på ögonen

Precis så. Kolla på supportfliken för den specifika dämparen på CCs hemsida, har för mig man kan få upp ritningar över dämparen där. Jag kan tyvärr bara bistå med teorin ovan?

mikipedia_ sa:
wenna sa:
mikipedia_ sa:
wenna sa:
mikipedia_ sa:

Precis så. Kolla på supportfliken för den specifika dämparen på CCs hemsida, har för mig man kan få upp ritningar över dämparen där. Jag kan tyvärr bara bistå med teorin ovan?

Tyvärr har DB Air Inline ingen egen supportflik och ingen manual specifikt för den. Det vinns DB Inline och DB Air, men båda dom har olika spec och vet inte vilken av dom som stämmer med DB Air IL

wenna sa:
mikipedia_ sa:
wenna sa:
mikipedia_ sa:
wenna sa:
mikipedia_ sa:

Tyvärr har DB Air Inline ingen egen supportflik och ingen manual specifikt för den. Det vinns DB Inline och DB Air, men båda dom har olika spec och vet inte vilken av dom som stämmer med DB Air IL

DB Inline samt DB Air (IL) är i princip samma dämpare. DB Air delar nog inga komponenter med DB Inline/Air (IL).

Tillbaka
Topp