Trasig cykelpump? Topeak Joeblow Sport III

sweetride

Medlem
Startar min karriär här på forumet med en fråga om cykelpump.

Har en Topeak Joeblow Sport III som har tjänat mig väl och alltid fungerat. Nu under vintern har den stått i minusgrader, dock inte utsatt för väta.

Till saken. Skulle till att fylla lite i ungarnas däck nu och pumpen reagerar genom att hela handtaget åker upp och vid pumpning är det mycket svårt att få i nått över huvud taget. Manometern visar inget stadigt.

Testade två däck med Schrader och båda samma. Har tyvärr ingen annan pump att testa med.

Min gissning är att det är någon form av backventil eller liknande i pumpen som är paj?

Om problemet är högt motstånd och att du inte får in luft i däcket låter det som att den grejen i munstycket som öppnar schrader ventilen är skadad. Är det däremot så att luften bara läcker tillbaka efter varje pumpning så är det nog backventilen.

Tack för svar!

Det kommer in luft, men det är som att den åker tillbaka in i pumpen. Pumpar jag utan däck kommer det luft.

Går det att byta backventil på en cykelpump?

Tack för svar!

Det kommer in luft, men det är som att den åker tillbaka in i pumpen. Pumpar jag utan däck kommer det luft.

Går det att byta backventil på en cykelpump?

Just Topeak säljer många reservdelar till deras pumpar, till låg pris också. Tittade snabbt hos Bike24 och hittade flera backventil, men inte till dina. Kankse behöver man letar bättre.

Just Topeak säljer många reservdelar till deras pumpar, till låg pris också. Tittade snabbt hos Bike24 och hittade flera backventil, men inte till dina. Kankse behöver man letar bättre.
Tack för alla svar!

Det enda jag hittar som kan likna en backventil är denna. Är det verkligen bara den här som håller tätt?

Bilagor

• IMG_3075.jpeg
    IMG_3075.jpeg
    94.6 KB · Besök: 30
Ja, det var den där lilla ventilen som jag hittade i själva huvudet i ändan på pumpslangen. Det är ju en fjäder och gummidetalj längst ut som trycks mot ett säte.

Kan det hända att gummit redan är slut efter bara 4 år?

Ny backventil kom hem från Tyskland. Ingen skillnad… ?‍♂️

Det är fortfarande som att ”piggen” på ventilen är någon mikrometer för liten.

Kom på genidraget att linda några varv med gängtätningstejp runt för att täta till. Ingen skillnad.

Luften åker fortfarande bakvägen tillbaks upp i cylindern på pumpen. Snart åker den ut genom fönstret. Trodde Topeak var bra grejor.

Någon som har en idé?

Bilagor

• IMG_3086.jpeg
    IMG_3086.jpeg
    905.5 KB · Besök: 48
  • IMG_3087.jpeg
    IMG_3087.jpeg
    1.1 MB · Besök: 30
Ny backventil kom hem från Tyskland. Ingen skillnad… ?‍♂️

Det är fortfarande som att ”piggen” på ventilen är någon mikrometer för liten.

Kom på genidraget att linda några varv med gängtätningstejp runt för att täta till. Ingen skillnad.

Luften åker fortfarande bakvägen tillbaks upp i cylindern på pumpen. Snart åker den ut genom fönstret. Trodde Topeak var bra grejor.

Någon som har en idé?

Det är bästa pumpen på marknaden... Så nog är det bra grejer.

Du har ingen film när du försöker pumpa?

Utan däck = luft och pump fungerar som vanligt?

Endast när du monterar den på en slangventil som luften inte går igenom (inte går igenom till slangen utan tar stopp och går tillbaks i pump?)

Sånt där med att pumphandtaget åker upp och det inte går att pumpa har jag ibland råkat ut för om jag satt på munstycket för långt ner på ventilen, eller om det var för långt upp kanske. Men det brukar ordna sig om jag justerar munstycket några millimeter upp eller ner och sen låser fast och försöker pumpa på nytt.

Det är bästa pumpen på marknaden... Så nog är det bra grejer.

Du har ingen film när du försöker pumpa?

Utan däck = luft och pump fungerar som vanligt?

Endast när du monterar den på en slangventil som luften inte går igenom (inte går igenom till slangen utan tar stopp och går tillbaks i pump?)
Hej. Tack för ditt svar.

Jag har ingen film för tillfället, kanske ska knåpa ihop en.

Det är inte problem med att luften inte går igenom, problemet är att luften går tillbaka in i pumpen.

Dvs. pumpar jag utan att den är monterad på en slangventil så pyser det ut luft som det skall. Monterar jag den däremot på en slang med tryck i så får jag i luft, men lika mycket går tillbaks in i kolven och handtaget går upp, dvs. den stänger inte tätt.

Tar jag i för kung och fosterland och blåser direkt i pumpmunstycket så åker handtaget upp. Vilket jag antar att det inte ska.

Det är en riktigt enkel konstruktion. Man borde kunna ta redan på varför det inte funkar. Problemet är att man inte kan ser ventilen ner man pumpar.

Passar plastbiten av ventilen den ska in i? Kan du ser att ventilen sitter rakt innan du skruvar på locket?

Mitt förslag är att låspinnen på slangventilen är lite intryckt så att luften som pumpas in även åker ut. Ventilen tätar aldrig helt mellan pumptagen. Med låspinnen menar jag den gängade pinnen i mitten, som man låser genom att man skruvar fast den översta runda delen.Jag har också en JoeBlow och råkar ut för detta problem ofta. Då brukar jag se till att pumpens munstycket inte trycker ned pinnen på ventilen. Det märks ju tydligt när det pyser ut åt fel håll...

1713795296451.png

Men vad vet jag...

Bilagor

• 1713795024302.png
    1713795024302.png
    12.3 KB · Besök: 21
Med reservation för att jag inte riktigt förstår hur den fungerar fel..., men kan det inte vara tätningen på pumpkolven som eventuellt består av en gummiring ytterst (som kanske har gått sönder/torkat).

Högra ringen här:

Med reservation för att jag inte riktigt förstår hur den fungerar fel..., men kan det inte vara tätningen på pumpkolven som eventuellt består av en gummiring ytterst (som kanske har gått sönder/torkat).

Högra ringen här:

Nej, detta problem hade jag. Trevligt att Topeak säljer reservdelar till rimligt pris.

Det verkar vara ventilen som är problemet här.

Tack för alla svar! Som någon sa då är det här ju en väldig simpel konstruktion, varför det också gäckar mig.

Jag testade att på en Presta-ventil justera pumpmunstycket millimetrar upp eller ned innan låsning och jag hittade ett gyllene läge där det faktiskt gick att pumpa (!) utan att luften strömmade tillbaks. Dock otroligt känsligt. En millimeter upp och det går inte att pumpa och en millimeter ner och pumphandtaget åker upp, dvs. backventilen ballar ur.

Men det var ju en Schrader-slang jag hade för avsikt att pumpa. Åter till den och lirkandet med millimetrar upp och ned. Testade säkert tio lägen, men inget som fungerar. Antingen bomstopp eller pumphandtaget åker upp.

Köpa nytt pumphuvud?

Slänga fanskapet?

Problemet löst!

Lossar pumpslangen från själva pumpen och blåser i den. Luft kommer ut som det ska ur munstycket. Suger jag in så är det inget som stoppar, dvs. backventilen fungerar fortfarade inte som den ska.

Vrider jag minsta lilla på den lekande muttern som fäster pumpslangen med munstycket samtidigt som jag suger så slår backventilen till och stänger, dvs. den har inte hoppat ur läge, men den stänger inte efter att ha öppnat. Testar att spänna fjädern något med negativt resultat.

Genombrottet är upptäckten att de nya backventilerna har något kortare pigg än den ursprungliga. Skiftar gummidelen på backventilen till den gamla + ny fjäder och pumpen fyller och stänger som den ska! ?

Problemet måste alltså från början ha varit att fjädern var för klen, men med utbytes-backventilerna så skiftade problemet till att bli att gummitutten var för kort.

Nåja. Skam den som ger sig.. ?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    583.7 KB · Besök: 38
Bra tips!
För mig var det kombinationen ny backventil (den korta) och fjäder men gammal O-ring som löste problemet. Märkligt.

Mycket märkligt. Ser ju också att bilden på webshopen visar den korrekta varianten med lång topp. Har meddelat webbshopen.

Nåja. Nog tid ödslat på en cykelpump…

Hoppas att någon annan googlare drar nytta av den här tråden i framtiden.

IMG_3075.jpeg

Tillbaka
Topp