Trasig framväxel [lvg-nybörjarfråga]

gunde77

Ny medlem
Hej, min cykels framväxel av idag, går att klicka sig fram till då den i vanliga fall växlar upp men inte mer än så. Har 2-delat med tiagra komponent (9 delat 105 bak). Som det är nu vill den inte lämna den mindre klingan alls, hur jag än gör vill den inte hoppa upp från den mindre.

Första tanken var att vajjern behövde spännas, så jag testade det- gav inget. Testade justera växelföraren i olika lägen utan några resultat. Växeln drar vajer men stannar det fjärde klicket, då drar den inget mer och växelföraren står helt fast. All hjälp uppskattas.

Senast redigerad av en moderator:
hmm..

antar att du vart ute och åkt... har du kollar så det inte hamnat en sten i växeln? skratta inte,,, det händer att det fastnar en sten i länkaget... och då blir växeln stum beroende på hur den ligger...

det finns 2 justerskruvar på den.... har du kollat dom? Att dom är rätt justerade...

Om du skruvar loss vajern...kan du då röra växeln som den är tänkt att funka genom att dra den med fingrarna?

Justerskruvarna är jag inte helt 100 på hur dom ska vara justerade, för tillfället ligger dom i mittenlinje med kedjan på nedre klinga.

Växeln låter som den ska när jag har vajern lös.

Klickar det vill säga

Senast redigerad av en moderator:
davvelito skrev:
-------------------------------------------------------
> Justerskruvarna är jag inte helt 100 på hur dom
> ska vara justerade, för tillfället ligger dom i
> mittenlinje med kedjan på nedre klinga.
>
> Växeln låter som den ska när jag har vajern
> lös.
>
> Klickar det vill säga

Hmm.. nu ska vi skilja på två saker här,,, det som klickar är uppe på styret väl... det är växelreglaget. Nere vid klingorna sitter växeln. Korrekt?

Japp, kan växla ner eller upp tre gånger så det klickar. (Via styret)

Nere på klingan sitter växeln, med tvivelaktigt inställda justerskruvor och ospänd vajer just nu.

Ska försöka få tag i en kamera så jag kan visa.

ok. hmm... växla ut vajern vid styret... dvs klicka så att du släpper ut all vajer som går... sen kollar du att kedjan ligger på lilla klingan fram...sen skruvar du fast vajern igen i framväxeln... den ska inte vara spänd... utan lite lös. Prova att trampa och växla nu...

Linuss, Jag kan inte få växeln att röra på sig (som den ska göra när man växlar) hur jag än gör.

Okej, ska jag släppa ut så mycket vajer jag kan genom att växla eller montera upp framväxeln? Det känns lite läskigt.. Det blir inte omöjligt o bygga ihop en sån shimano flightdeck igen?

Vajern drar i sig ytterst lite genom styret, kan mycket väl vara där kruxet är.

gunde77 skrev:
> Linuss, Jag kan inte få växeln att röra på sig
> (som den ska göra när man växlar) hur jag än
> gör.

Inte ens om du tar tag i växeln med handen där nere vid klingorna?

gunde77 skrev:
> Nix, då är den sketa trög och går bara med
> halvvägs :(. Går inte heller att släppa loss
> kedje från bakväxeln för att lyfta den till
> stora klingen.
Hmm... Har du rätt längd på kedjan?

>
> http://static.pici.se/pictures/iplrqMrNR.jpg
>
> Ska det gå att växla "manuellt" genom att trycka
> (dra) nere vid klingan?

Ja.... om du inte har vajern där(går iof med den där ändå) så ska du kunna växla manuellt genom att dra i själva växelföraren(den delen kedjan löper igenom)

Det är inte så att den delen kedjan går igenom tar i stora klingan?

Tillbaka
Topp