Trasig frikrans..

Snulfert

Aktiv medlem
Trasig frikrans..
Hej,
Uppgrade cykeln med 6-delad Frikrans och fick på så sätt en lättare växel på min racer.

17km in på premiärturen började det låta/knaka om cykeln men bara när jag trampade och ffa när jag tog i. Fick stanna till slut och upptäckte att frikransen hade gått isär.. det ramlade ut delar när jag tog bort hjulet så den är sopslut.

Väl hemma så kunde jag skruva bort en låsring så jag kunde få bort kransarna iaf.

Tanken väcktes då ifall jag skulle kunna bygga min egen frikrans?

Tex köpa en 7 eller 8-delad frikrans och ta kransarna till en frikransbody för 5/6-delat som ju passar på cykeln. Det är mycket distanser att laborera med så det kanske kan funka?

Någon som har erfarenhet av gamla frikransar eller att bygga egna frikransar?

IMG_1776.webpIMG_1777.webpIMG_1779.webpIMG_1780.webp

Trasig frikrans..
Tja, när det begav sig skruvade man ihop kransen enligt eget tycke ur cykelhandlarens tavla med lösa kransar 😁
är själva kroppen som dreven sitter på lika hos samma tillverkare eller lika för alla så jag kan köpa en annan och testa lite eller behöver jag veta om dreven kommer passa på just min frikranskropp först?

Trasig frikrans..
är själva kroppen som dreven sitter på lika hos samma tillverkare eller lika för alla så jag kan köpa en annan och testa lite eller behöver jag veta om dreven kommer passa på just min frikranskropp först?
Vad som finns idag har jag inte en susning. Ju mer desto förr fanns en uppsjö av olika men om kransarna passade alla minns jag inte. Atom, Regina, Zeus, Suntour är märken som faller mig på minnet men kompatibiliteten….?
Idag kör vi med kassetter och överlåter frihjulen till nostalgikerna 😉

Edit, Holland Bikeshop ser ut att ha en del kompletta frikransar iaf. Förutom diverse avdragare mm

Senast ändrad:
Trasig frikrans..
Vad som finns idag har jag inte en susning. Ju mer desto förr fanns en uppsjö av olika men om kransarna passade alla minns jag inte. Atom, Regina, Zeus, Suntour är märken som faller mig på minnet men kompatibiliteten….?
Idag kör vi med kassetter och överlåter frihjulen till nostalgikerna 😉

Edit, Holland Bikeshop ser ut att ha en del kompletta frikransar iaf. Förutom diverse avdragare mm
Skulle det va ta möjligt att köpa en 8-delad krans och få på den på huset för en 5/6-delad krans då tror du? Eller iaf ta de dreven som jag vet kommer passa mig bäst.

Trasig frikrans..
Vad du kan montera beror på axellängden. Att vidga en stålram för en längre axel är däremot en baggis. Men du måste iaf ha en passande axel och nav.

Jag vet att det finns 10 mm Shimano-axlar för QR att köpa. De är kanske långa nog för 126 mm avstånd som du kanske redan har? Kanske behövs 130, jag vet inte. Ska axeln va längre behövs även lämpliga distanser.

Trasig frikrans..
Skulle det va ta möjligt att köpa en 8-delad krans och få på den på huset för en 5/6-delad krans då tror du? Eller iaf ta de dreven som jag vet kommer passa mig bäst.
JAG hade nog skaffat ett hjul med nav för kassett istf hålla på att experimentera. Sånt brukar bli dyrare än det smakar. Det finns inga fördelar med frikranshjul jmf kassett utan enbart nackdelar.

Trasig frikrans..
JAG hade nog skaffat ett hjul med nav för kassett istf hålla på att experimentera. Sånt brukar bli dyrare än det smakar. Det finns inga fördelar med frikranshjul jmf kassett utan enbart nackdelar.
Det som är en stor nackdel med lasset och nav för det är att jag då inte kan ha kvar original Dura ace naven… förmodligen får jag leva med 5/6-delat men tänkte mest att det vore intressant att testa ifall man kunde bygga nåt själv. Jag är ganska klen men desto bättre konditionsmässigt så lättare/fler växlar underlättar i längden för mig.

Trasig frikrans..
Vad du kan montera beror på axellängden. Att vidga en stålram för en längre axel är däremot en baggis. Men du måste iaf ha en passande axel och nav.

Jag vet att det finns 10 mm Shimano-axlar för QR att köpa. De är kanske långa nog för 126 mm avstånd som du kanske redan har? Kanske behövs 130, jag vet inte. Ska axeln va längre behövs även lämpliga distanser.
Såg inte detta innan!

En lösning för att få plats med större frikrans skulle kunna vara en annan/längre axel i befintliga navet alltså..

Tillbaka
Topp