Trasig gaffel på ny mtb

moorflax

Ny medlem
Trasig gaffel på ny mtb
Igår fick jag äntligen min Merida big nine!
Det verkar dock som att gaffeln är kass. När jag tog en första testtur igår så märkte jag att den sjönk ihop och att tätningen lossat och åkt upp. Denna är ju bara att peta ned men det känns ändå som att returen inte är något vidare.
Jag är ju nybörjare så jag kan mycket väl ha fel i detta.
Vad tror ni? Är det värt att bråka med bike-discount och försöka få en ny gaffel eller vad göra?

Bilagor

• big-nine-tfs-xt-d-black.jpg
    big-nine-tfs-xt-d-black.jpg
    27.3 KB · Besök: 33
Trasig gaffel på ny mtb
Den översta tätningen är väl bara för att hålla rent. Trist om den rör sig, men inte omedelbart kritiskt. Stannar den kvar efter att du satt tillbaks den är det nog OK.

Och gaffeln är väl en luftgaffel? Ingen garanti för att den håller rätt tryck (för dig) från leverans. Kolla trycket och kör en vända till först innan du börjar pyssla med returer och garantiärenden.

Trasig gaffel på ny mtb
Jo det är väl bara en tätning detta så det är väl inte hela världen om den rör sig.
Men hur kollar man trycket på dessa luftgafflar?

Trasig gaffel på ny mtb
Med en gaffelpump.

Om skrapringen (tätningen) åker upp på vänsterbenet så är det sannolikt så att luftenheten läcker.

Testa att trycka tillbaka och pumpa upp på nytt. Skjuter den skrapringen på nytt så behöver den åtgärdas. Troligtvis räcker det med lite fett på väl valda ställen.

Trasig gaffel på ny mtb
Kan du justera rebound på den? Kolla isf hur den är inställd. Min Fox-gaffel kom från butik med rebound ställd i botten vilket resulterade i att återfjädringen var nästan obefintlig och gaffeln kändes väldigt svampig. Lite snurr på ratten så vaknade den till liv och blev som den skulle vara; ny.

Trasig gaffel på ny mtb
Rebound är retur. Du hittar den på undersidan av ena gaffelbenen och reglerar hur snabb återfjädring du får.

På samma ben som du visar tätningen som åkt upp, på toppen sitter det en knopp som du skruvar av och under den sitter ventilen för att fylla/justera trycket i gaffeln. Du behöver en gaffelpump för att fylla luft i gaffeln.

Första åtgärd är väl att fylla luft/kontrollera och tryck tillbaka tätningen och prova igen för att se om det uppstår igen.

Trasig gaffel på ny mtb
Sen är det ganska kritiskt i sig om inte den gummipackningen sitter där den ska eftersom det då rasar ner skit i ytterbensoljan som då slutar smörja och vips är innerbenet förstört. Så ge dig absolut inte ut i skogen så länge packningen inte sitter där den ska. Testkör på något rent ställe om du nu ska göra det.

Förslagsvis mejlar du BD och frågar lite försynt vad de tycker om saken. Förmodligen går det att lösa på något smidigt sätt.

Senast ändrad:
Trasig gaffel på ny mtb
Tack för alla tips! Jag ska undersöka gaffeln ordentligt och även kolla skrapringen/tätningen.
Jag skrev ett litet brev till Bike-Discount iaf så får vi se vad de säger.

Så här skrev jag i mailet (för den som är intresserad)

Hi!
I have bought a Merida Big Nine TFS XT-D black from Bike-Discount.
I recieved it yesterday and went out for a first ride.
Unfortunally the fork seems to be not working properly. The gasket you see in the picture loosened and the rebound of the fork is very slow.
Can you please tell me what to do?
Thanks!
p.s. Sorry for my broken english

Trasig gaffel på ny mtb
Jag fick samma problem på min rock shox reba efter jag försökt serva den själv, det visade sig läcka luft från den negativa luftkammaren ner i underbenet som tryckte upp tätningen. Måste nog ta isär gaffeln för att fixa detta men eftersom det är en ny cykel så borde du inte behöva göra detta själv.

Trasig gaffel på ny mtb
Jag hade exakt samma problem med en ny reba, negativa kammaren läckte långsamt vilket resulterade i att tätningen flög ur när gaffeln belastades. Detta löstes smidigt av Cykelcity på Rockshox bekostnad, fick byta innebenet då det tydligen läckte genom gjutgodset på ngt sätt!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp