Trasig gaffel på ny mtb

moorflax

Ny medlem
Trasig gaffel på ny mtb
Igår fick jag äntligen min Merida big nine!
Det verkar dock som att gaffeln är kass. När jag tog en första testtur igår så märkte jag att den sjönk ihop och att tätningen lossat och åkt upp. Denna är ju bara att peta ned men det känns ändå som att returen inte är något vidare.
Jag är ju nybörjare så jag kan mycket väl ha fel i detta.
Vad tror ni? Är det värt att bråka med bike-discount och försöka få en ny gaffel eller vad göra?

Bilagor

• big-nine-tfs-xt-d-black.jpg
    big-nine-tfs-xt-d-black.jpg
    27.3 KB · Besök: 33
Trasig gaffel på ny mtb
Den översta tätningen är väl bara för att hålla rent. Trist om den rör sig, men inte omedelbart kritiskt. Stannar den kvar efter att du satt tillbaks den är det nog OK.

Och gaffeln är väl en luftgaffel? Ingen garanti för att den håller rätt tryck (för dig) från leverans. Kolla trycket och kör en vända till först innan du börjar pyssla med returer och garantiärenden.

Trasig gaffel på ny mtb
Jo det är väl bara en tätning detta så det är väl inte hela världen om den rör sig.
Men hur kollar man trycket på dessa luftgafflar?

Trasig gaffel på ny mtb
Med en gaffelpump.

Om skrapringen (tätningen) åker upp på vänsterbenet så är det sannolikt så att luftenheten läcker.

Testa att trycka tillbaka och pumpa upp på nytt. Skjuter den skrapringen på nytt så behöver den åtgärdas. Troligtvis räcker det med lite fett på väl valda ställen.

Trasig gaffel på ny mtb
Kan du justera rebound på den? Kolla isf hur den är inställd. Min Fox-gaffel kom från butik med rebound ställd i botten vilket resulterade i att återfjädringen var nästan obefintlig och gaffeln kändes väldigt svampig. Lite snurr på ratten så vaknade den till liv och blev som den skulle vara; ny.

Trasig gaffel på ny mtb
Rebound är retur. Du hittar den på undersidan av ena gaffelbenen och reglerar hur snabb återfjädring du får.